Electrolyse, ik had er nog nooit van gehoord met betrekking op de visserij.
Ik ben er wel bekend mee met buitenboordmotoren en schepen.
Ik ga dit even hier neerleggen om te kijken wat jullie er van denken en een discussie los te krijgen.
Zou er een grond van waarheid inzitten en zo ja hoe kunnen we dit toepassen.
Ik weet het antwoord ook niet en vrees dat het moeilijk of niet te achterhalen valt of het klopt of niet.
Ik had voor een week geleden contact met een Engelse visser / product ontwikkelaar wiens naam ik niet ga noemen. Hij had voor zichzelf het volgende vastgesteld doormiddel van metingen en aquarium proeven. Het was volgens hem niet de heilige graal van het vissen maar wel een stap vooruit.
Het is algemeen bekend dat er tussen 2 metalen van verschillende edelheid een elektrische spanning ontstaat, vooral onder water is dit effect groot. Omdat het water een verbindingsbrug vormt voor de stroom tussen de metalen. Dat is de reden dat buitenboordmotoren corroderen. De staart is bijvoorbeeld van staal en de schroef van Aluminium, dan zitten er ook nog RVS bouten in.
Onderwater ontstaat er spanning en het minst edele metaal van de serie gaat corroderen.
Dat is de reden dat er bescherm Kathodes van bijvoorbeeld zink geplaatst worden op motoren, dan wordt dat metaal aangetast. Dit gebeurd in zout water zeer hevig, in zoet water iets minder hevig.
Nu de visserij:
Wij vissen met lood, onder water en metalen haken, wartels, spelden etc.
Volgens deze persoon is er een meetbaar spanningsveld tussen deze metalen onder water.
Volgens deze persoon kan de vis dit waarnemen zoals een mens met een vulling op een aluminium folie kauwt, dat is niet fijn…….
Bij een hoge gemeten spanning onder water bleef de vis uit de aquarium opstelling opvallend uit de buurt van de montage.
Een paar veranderingen zoals direct aanknopen van de haak aan een hoofdlijn met een schuivend gecoat wartelloodje kwamen ze wel dichtbij.
De spanningsvelden schijnen afhankelijk te zijn van het soort water (samenstelling / vervuiling/ zout en zuurgehalte) en schijnt ook van dag tot dag verschil te maken, ook de boliesamenstelling (zuren denk ik) maakten meetbaar verschil.
De aanwezigheid van afgevallen loodjes, oude haken, en ander metaal op de stek heeft dus ook invloed op het spanningsveld.
Een aantal tips die ik kreeg met betrekking tot deze wetenschap.
Er is absoluut geen goede non ferro haak. Dus daar kom je niet onderuit.
-Lood dat geheel met rubber/kunststof gecoat is, ook de wartel en de bevestiging van de wartel heeft geen elektrolyse.
-Minder ijzer/lood gebruiken.
-Alternatieven zoeken voor metalen wartels
-Alternatieven zoeken voor lood, non ferro materialen. De loodbevestiging (wartel) ook niet van metaal.
Dit was even het gesprek in samenvatting in een notendop.
Het hele gesprek hier in 1 keer neerklappen is niet interessant en geeft 4 kantjes a4 volgeklad.
Wat vinden jullie hiervan?
Zou er een grond van waarheid inzitten?
Zouden wij er wat mee kunnen?
Broodje aap?
Serieus nemen?
Discussie graag!!
Groeten Bob