logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's12>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Bob van Biemen  
#1 Gepost : maandag 14 mei 2012 14:20:13(UTC)
Bob van Biemen

CarpFeeling Crew

Is 2 keer bedankt in 1 post(s)

Electrolyse, ik had er nog nooit van gehoord met betrekking op de visserij.
Ik ben er wel bekend mee met buitenboordmotoren en schepen.

Ik ga dit even hier neerleggen om te kijken wat jullie er van denken en een discussie los te krijgen.
Zou er een grond van waarheid inzitten en zo ja hoe kunnen we dit toepassen.
Ik weet het antwoord ook niet en vrees dat het moeilijk of niet te achterhalen valt of het klopt of niet. Dus...

Ik had voor een week geleden contact met een Engelse visser / product ontwikkelaar wiens naam ik niet ga noemen. Hij had voor zichzelf het volgende vastgesteld doormiddel van metingen en aquarium proeven. Het was volgens hem niet de heilige graal van het vissen maar wel een stap vooruit.

Het is algemeen bekend dat er tussen 2 metalen van verschillende edelheid een elektrische spanning ontstaat, vooral onder water is dit effect groot. Omdat het water een verbindingsbrug vormt voor de stroom tussen de metalen. Dat is de reden dat buitenboordmotoren corroderen. De staart is bijvoorbeeld van staal en de schroef van Aluminium, dan zitten er ook nog RVS bouten in.
Onderwater ontstaat er spanning en het minst edele metaal van de serie gaat corroderen.
Dat is de reden dat er bescherm Kathodes van bijvoorbeeld zink geplaatst worden op motoren, dan wordt dat metaal aangetast. Dit gebeurd in zout water zeer hevig, in zoet water iets minder hevig.

Nu de visserij:
Wij vissen met lood, onder water en metalen haken, wartels, spelden etc.
Volgens deze persoon is er een meetbaar spanningsveld tussen deze metalen onder water.
Volgens deze persoon kan de vis dit waarnemen zoals een mens met een vulling op een aluminium folie kauwt, dat is niet fijn…….

Bij een hoge gemeten spanning onder water bleef de vis uit de aquarium opstelling opvallend uit de buurt van de montage.
Een paar veranderingen zoals direct aanknopen van de haak aan een hoofdlijn met een schuivend gecoat wartelloodje kwamen ze wel dichtbij.

De spanningsvelden schijnen afhankelijk te zijn van het soort water (samenstelling / vervuiling/ zout en zuurgehalte) en schijnt ook van dag tot dag verschil te maken, ook de boliesamenstelling (zuren denk ik) maakten meetbaar verschil.
De aanwezigheid van afgevallen loodjes, oude haken, en ander metaal op de stek heeft dus ook invloed op het spanningsveld.

Een aantal tips die ik kreeg met betrekking tot deze wetenschap.
Er is absoluut geen goede non ferro haak. Dus daar kom je niet onderuit.
-Lood dat geheel met rubber/kunststof gecoat is, ook de wartel en de bevestiging van de wartel heeft geen elektrolyse.
-Minder ijzer/lood gebruiken.
-Alternatieven zoeken voor metalen wartels
-Alternatieven zoeken voor lood, non ferro materialen. De loodbevestiging (wartel) ook niet van metaal.

Dit was even het gesprek in samenvatting in een notendop.
Het hele gesprek hier in 1 keer neerklappen is niet interessant en geeft 4 kantjes a4 volgeklad.

Wat vinden jullie hiervan?
Zou er een grond van waarheid inzitten?
Zouden wij er wat mee kunnen?
Broodje aap?
Serieus nemen?
Discussie graag!!

Groeten Bob
Pappa is vissen.....
Sponsor
MathiasJ  
#2 Gepost : maandag 14 mei 2012 14:39:45(UTC)
MathiasJ

5 ponder

Dit kan wel eens kloppen, maar als je ziet dat iedereen toch met lood vist, en nog vis vangt, trekt de vis zich hier weinig van aan.
Persoonlijk record 18,1 kg Schub
Flemish Carp Products
Maarten1977  
#3 Gepost : maandag 14 mei 2012 14:47:09(UTC)
Maarten1977

20 ponder

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
In eerste instantie heb ik dus bij zo'n onderzoek meteen een paar kritische vragen:

Het hele verhaal gaat dieper in op het feit dat er zoiets als electrolyse bestaat. Kern van het onderzoek is of de vis hier notie van krijgt in de nabijheid van een rig.

1.
In hoeverre is onderzocht dat vissen dit kunnen waarnemen en met welke zintuigen en/of receptoren
(haaien bezitten organen, de Ampullen van Lorenzi, die spanningsvelden veroorzaakt door spierbeweging kunnen detecteren)

2.
De spanning op de testrig in het aquarium, komt die overeen met een praktijksituatie?

3.
De gebruikte meetapparatuur, is die geijkt, of bij de Kijkshop vandaan met een meetonzekerheid van hier tot tokyo.

3.
Wat zijn de algemene UITGANGSPUNTEN en AANNAMES in dit onderzoek.

Je wordt doodgegooid met onderzoeken die aan alle kanten rammelen.

Ik zou dus graag die 4 Aviertjes wel eens willen lezen Knipoog Kan dat hier als PDFje?

Bob van Biemen  
#4 Gepost : maandag 14 mei 2012 14:50:18(UTC)
Bob van Biemen

CarpFeeling Crew

Ja Mathias, dat was mijn gedachte ook in eerste instantie,

Het is helaas wel iets te kort door de bocht, want we weten ook dat je wel een visje kan vangen op smerige boilie X maar dat lekkere boilie Y simpelweg meer vangt.
Wil er mee zeggen dat het misschien wel beter kan.

Daarbij komt ook dat je niet altijd vangt, Dat onderwaterbeelden laten zien dat vis soms feilloos de rig weet te detecteren of zelfs helemaal ontwijkt zonder dat 100% zeker aan het gezichtsvermogen toe te kunnen schrijven. want zelfs met de lijnen tegen de bodem aan en alles dik gecamoufleerd wordt er steevast ontweken.

Zoals de ontwikkelaar vertelde is het effect afhankelijk van vele omstandigheden (waterkwaliteit/soot lood soort haak, etc)

Zijn er bijvoorbeeld vissers die op (zwaar gecoat) fox lood overgestapt zijn omdat ze meer leken te vangen dan met andere merken die minder goed gecoat waren?

Bewerkt door de gebruiker maandag 14 mei 2012 15:27:07(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Pappa is vissen.....
F.K  
#5 Gepost : maandag 14 mei 2012 14:50:41(UTC)
F.K

40 ponder

Zou best iets van waarheid inkunnen zitten.
Maar ik maak me er niet druk om. Vind aas en plek en observeren veel belangrijker.
net als het topic over het geluid van de pieper door de lijn naar de karper kon worden geleid.
(niks tegen de topicstarter)
Den dat er andere dingen belangrijker zijn.
Bob van Biemen  
#6 Gepost : maandag 14 mei 2012 15:09:53(UTC)
Bob van Biemen

CarpFeeling Crew

Maarten1977 schreef:
In eerste instantie heb ik dus bij zo'n onderzoek meteen een paar kritische vragen:

Het hele verhaal gaat dieper in op het feit dat er zoiets als electrolyse bestaat. Kern van het onderzoek is of de vis hier notie van krijgt in de nabijheid van een rig.

1.
In hoeverre is onderzocht dat vissen dit kunnen waarnemen en met welke zintuigen en/of receptoren
(haaien bezitten organen, de Ampullen van Lorenzi, die spanningsvelden veroorzaakt door spierbeweging kunnen detecteren)

2.
De spanning op de testrig in het aquarium, komt die overeen met een praktijksituatie?

3.
De gebruikte meetapparatuur, is die geijkt, of bij de Kijkshop vandaan met een meetonzekerheid van hier tot tokyo.

3.
Wat zijn de algemene UITGANGSPUNTEN en AANNAMES in dit onderzoek.

Je wordt doodgegooid met onderzoeken die aan alle kanten rammelen.

Ik zou dus graag die 4 Aviertjes wel eens willen lezen Knipoog Kan dat hier als PDFje?

Maarten, Dat pdfje ga ik niet maken want het was een ruim 2 uur durend telefoongesprek waarvan de hoofdpunten in mijn hoofd zijn blijven hangen en hier nu staan.

Antwoorden op je vragen:
1 een simpele gevoelszenuw is al voldoende voor waarneming van spanning en die heeft elk dier, wij kunnen deze stroom zelf met gemak waarnemen op de tong bijvoorbeeld.
2 Nee een praktijk situatie gaf een andere meting van dag tot dag verschillend en van water tot water verschillen. maar wel meetbaar. (getallen onbekend)
3 meetapperatuur is van hoge klasse, de ontwikkelaar gebruikt enkel profesioneel materiaal met hoge nauwkeurigheid, geen gamma euro bak multimeter.
4 uitgangspunt is dat er electrolyse betaat tussen de rig onderdelen, de aanname is dat de vis dit waar kan nemen en zo je rig van korte afstand kan detecteren zonder gebruik van gezichtsvermogen

Kijk voor mij is het niet van belang of dat dit wetenschappelijk onderbouwd is en of het klopt of niet, ik wordt al een tijdje geplaagd door deze theorie en moest het ff kwijt en anderen er over horen denken.
Zoals ik al zei is het vast geen heilige graal maar misschien wel een klein puzzelstukje net als camoufleren en lijnen op de grond leggen. een hele stapel van deze puzzelstukjes samen met de juiste plek en aas, kunnen meer vangsten veroorzzaken.
Ik ga mijn visserij ook niet volledig aan de luchtdruk overlaten om mijn kansen te vergroten, ik vis wanneer ik er zin in heb, niet als de omstandigheden er om vragen.
(luchtdruk is ook een theorie waar ik grote vraagtekens bij zet maar dat is off topic.)
Pappa is vissen.....
Bob van Biemen  
#7 Gepost : maandag 14 mei 2012 15:26:31(UTC)
Bob van Biemen

CarpFeeling Crew

Ik bedoelde dat ik geen persoonlijk / financieel belang heb bij dit onderzoek, niet dat ik het niet belangrijk vond hoe het onderbouwd is.

Ik zal hier zelf ook nog even een TEGEN geven, anders lijkt het alsof ik die theorie alleen maar verdedig.
Snoek zal een aasvis getakeld aan dreggen aan een stalen onderlijn met een zinkloodje niet snel loslaten..... voordat je aangeslagen hebt.
Hebberigheid? of voelt hij niets van de spanningsvelden tussen al dat metaal?, want dat dat veld aanwezig is mag duidelijk zijn.
Pappa is vissen.....
ronalddehoog  
#8 Gepost : maandag 14 mei 2012 15:29:32(UTC)
ronalddehoog

40 ponder

Bedankjes: 2 keer
floriskouters schreef:
Maar ik maak me er niet druk om. Vind aas en plek en observeren veel belangrijker.
net als het topic over het geluid van de pieper door de lijn naar de karper kon worden geleid.

Ik ben het wel met Floris eens, hier kan je toch niks aan doen, voor het vissen heb je bepaalde onderdelen gewoon nodig(Haak, lood etc.) Of dit verhaal over spanningen echt klopt of niet. Je doet er niks aan.
Voer geen oorlog, voer de vissen.
Bob van Biemen  
#9 Gepost : maandag 14 mei 2012 15:35:57(UTC)
Bob van Biemen

CarpFeeling Crew

ronalddehoog schreef:
floriskouters schreef:

Ik ben het wel met Floris eens, hier kan je toch niks aan doen, voor het vissen heb je bepaalde onderdelen gewoon nodig(Haak, lood etc.) Of dit verhaal over spanningen echt klopt of niet. Je doet er niks aan.

Dat je er niets aan kan doen ben ik het niet mee eens,
Zoals ik al zei is het beperken van het aantal metalen een optie, Die electrolyse komt pas op gang als er 2 verschillende metaalsoorten onder water bij elkaar in de buurt komen.

Gebruik van enkel een haak en gecoat lood zonder wartels of evt een steen/glas ed zonder metalen onderdelen kan dan al het verschil maken.

Ik zie het even zo: Als je de vis gelocaliseerd hebt, op de juiste plek ingooid met een super mooi prikkende gecamoufleerde rig en een aasje wat hij niet wil laten liggen.... wat dan als electrolyse stiekum roet in het eten gooit....
Gemiste kans toch?. Dus...
Pappa is vissen.....
ronalddehoog  
#10 Gepost : maandag 14 mei 2012 17:55:01(UTC)
ronalddehoog

40 ponder

Bedankjes: 2 keer
Ja oké, zo had ik het nog niet helemaal bekeken.
Maar goed, het komt er op neer, je zal mij der niet van zien wakker liggen Knipoog
Voer geen oorlog, voer de vissen.
F.K  
#11 Gepost : maandag 14 mei 2012 17:58:03(UTC)
F.K

40 ponder

ronalddehoog schreef:

Maar goed, het komt er op neer, je zal mij der niet van zien wakker liggen Knipoog

Tik 'm aan!
DavidT  
#12 Gepost : maandag 14 mei 2012 21:30:25(UTC)
DavidT

40 ponder

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Hoe ver wil je gaan? Ik heb ooit met gedemagnetisserde haken gevist. Niet het gevoel gehad dat ik ineens veel meer ging vangen. Machines om te demagnetiseren zijn knetterduur dus op een eenvoudige wijze gedaan. Vervelend werkje en omdat de vangsten niet omhoog schoten, ben ik ermee gestopt.
Say hello to my little friend
josvanpinxteren  
#13 Gepost : maandag 14 mei 2012 23:28:11(UTC)
josvanpinxteren

25 ponder

Ik vis en vang met regelmaat op een kanaal met aan beide zijde stalen damwanden erin ook daar moet mijn wartel en haak combi te water.

Hoezo spanningveld?

Toch vang ik gewoon en kan niet zeggen dat het iets uitmaakt.

Ik vind het erg ver gaan. Met betere cijfers en testen op diverse grote en kleine wateren zou er meer duidelijkheid kunnen komen, tot die tijd ga ik er me niet druk om maken.
Je kan niet altijd vangen tijdens het vissen, anders had vissen wel vangen geheten!!!!!!!!

groeten jos van Pinxteren
Tijgernootje  
#14 Gepost : dinsdag 15 mei 2012 00:51:15(UTC)
Tijgernootje

20 ponder

Als ik aant blanken ben geef ik de elektrolyse de schuld!Dus...
Henk Haarlem  
#15 Gepost : dinsdag 15 mei 2012 09:22:16(UTC)
Henk Haarlem

50 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 1 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Tijgernootje schreef:
Als ik aant blanken ben geef ik de elektrolyse de schuld!Dus...

Breede lachdThe boogie Breede lachdThe boogie Breede lachdThe boogie Breede lachdThe boogie Breede lachd
Inderdaad, weer een goed excuus der bij.
het weer de schuld geven werd saai.
"Mijn grootste moet ik nog vangen".
Mvg. Henk Haarlem.

"Kālāma Sūtra" (ook toepasbaar in het vissen)
Rely not on the teacher, but on the teaching.
Rely not on the words of the teaching, but on the spirit of the words.
Rely not on theory, but on experience.

Do not believe in anything simply because you have heard it.
Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations.
Do not believe anything because it is spoken and rumored by many.
Do not believe in anything because it is written in your religious books. (Visgerelateerd boekjes)
Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders.
Bob van Biemen  
#16 Gepost : dinsdag 15 mei 2012 11:07:06(UTC)
Bob van Biemen

CarpFeeling Crew

josvanpinxteren schreef:
Ik vis en vang met regelmaat op een kanaal met aan beide zijde stalen damwanden erin ook daar moet mijn wartel en haak combi te water.

Hoezo spanningveld?

Toch vang ik gewoon en kan niet zeggen dat het iets uitmaakt.

Ja daar had ik ook nog niet eens aan gedacht, die situatie is erg extreem en toch is het vaak zo dat de vis relatief dicht bij de damwand goed te vangen is. Dus hier heb je wel een enorm punt.
Daar wil ik dan wel weer een kanttekening bij zetten dat ik zelf de ervaring heb dat een montage direct tegen de damwand liggend bij mij nog nooit een vis opgeleverd heeft (god knows i tried), 50cm er van af wel.... maar dat kan ook te maken hebben met dat de vis zich beter om het haakaas heen kan manouvreren en dus meer oppik kansen heeft. je zal het nooit weten.

Moet ook wel zeggen dat dit weer heel erg ver gaat hoor. Maar ja, wel leuk om eens en discussie mee los te krijgenMee eens .

Kijk tot het tegendeel bewezen is zie ik het zo:
De aquarium testen zijn in een enorm kleine omgeving gedaan met relatief overgevoelige kleine vissen (kleine karper en voorns)en is dus in mijn ogen niet een reeel beeld van wat er werkelijk gebeurd. Er wordt echter wel een reactie waar genomen dus dat brengt mij weer aan het twijfelen.
Het meten van spanning is reeel, dat staat buiten kijf, echter in hoeverre dit (te) vervelend is voor vis is onmeetbaar.
Mogelijk dat het de vis wel helpt voor de detectie van onderdelen van een rig maar of het ze echt afschikt en of ze het als een te vervelend gevoel beschouwen en daarom de boel laten liggen betwijfel ik ten zeerste.

Ik wil zeker nog even zeggen dat ik niet de bedenker ben van dit gegeven, ik ben alleen de boodschapper.
Don't shoot the messenger please.Blij

Denk zelf dat het redelijk in het lijstje valt van dingen die te ver gaan om er nog rekening mee te houden.
Demagnetiseren van haken lijkt mij echt kolder, ik wil de eerste vis nog wel eens zien die een micro-magnetisch veld oppikt met de bek. wat dat betreft vind ik deze theorie dichter bij de realiteit komen want elektriciteit is eenvoudig te voelen en dat maakt de theorie plausibel.

Toch zou ik nog wel eens wat ideeen hierover willen lezen, nog meer mensen die er wat dieper op in gaan zowel positief als negatief graag.

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 15 mei 2012 11:32:00(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Pappa is vissen.....
Bob van Biemen  
#17 Gepost : dinsdag 15 mei 2012 11:34:44(UTC)
Bob van Biemen

CarpFeeling Crew

Misschien een leuke om deze collectief op te geven aan Mith Busters op Discovery.d'oh!

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 15 mei 2012 11:35:22(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Pappa is vissen.....
josvanpinxteren  
#18 Gepost : dinsdag 15 mei 2012 12:51:27(UTC)
josvanpinxteren

25 ponder

i don't shoot you Like

het is alleen een bevinding van mezelf vandaar.

je vraagt om een discussie dus komt ie er hahahaha.
Je kan niet altijd vangen tijdens het vissen, anders had vissen wel vangen geheten!!!!!!!!

groeten jos van Pinxteren
Mister X  
#19 Gepost : dinsdag 15 mei 2012 12:55:54(UTC)
Mister X

50 ponder

floriskouters schreef:

Wil hier op terug komen heb een test gedaan onder eigen kant zonder rig aan mijn
lijn (alleen lood systeem). Voerde op mijn stek een beetje bij zoals normaal, naar
verloop van tijd komt een groepje van 3 karpers over mijn stek en beginnen met azen.
Op dat moment geef ik een paar trekjes aan de lijn delkim op standje 4/5 (gemiddelde
pieper volume). Tot mijn verbaasing schrikt 1 van de 3 karpers (nog wel de dikste)
gevolgd, door de 2 wat kleine karpers weg (waarschijnelijk reactie op de reactie van
de grote vis). Uit 1 situatie kan je geen conclusies trekken zeker wel voor herhaling
vatbaar! Lange afstanden kan je misschien gelijk hebben, maar vis je onder eigen kant
zit hier een kern van waarheid in (het waarnemen van trillingen). Aanvulling wanneer ik
alleen een sessie pak staat het geluid uit of op stand 2/3. Reden hierboven vermeld
en wil niet gehoord worden (het is hier niet vertrouwd s avonds). Kom hier op terug Knipoog

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 15 mei 2012 14:45:50(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Mister X  
#20 Gepost : dinsdag 15 mei 2012 13:21:01(UTC)
Mister X

50 ponder

@Bob van Biemen Zet je schrap naar mijn weten is de kunst voorberijding zie het
als een dans. Wanneer jij jou "partner" in dit geval de karper, zo ver kan krijgen
dat hij/zij het "dansje" wil meespelen. Even vergeet dat hij/zijn wordt bevist met
andere woorden verleid tot het pakken van voer. Langzaam maar zeker euforisch
wordt (blijft vreten tot het haakaas), bam back to reality piep piep piep hangen.
Heerlijk genieten van de dril met als beloning een prachtige karper. Je zelf een
schouderklopje geven dit smaakt naar meer. Wanneer het zelfde dansje werk niets
veranderen, wil de vis niet meer meewerken benaarder hem/haar met iets nieuws Knipoog

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 15 mei 2012 17:17:52(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
2 Pagina's12>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.