Afgelopen zondag zouden rowin en ik weer een dagje gaan vissen.
Ik had nieuwe hengels en molens, en rowin had daarmee mijn oude hengels gekregen.
Maar hij had ook een nieuwe weegzak, weegschaal, paraplu enz gehad
Dus dat werd ook allemaal meegenomen.
Nu zouden we niet voor verassingen komen te staan as we een dubbel-run zouden krijgen,
Want we hadden beiden de spullen om een vis te vangen en te behandelen en evt even terug te zetten in de floating weigsling totdat we ready waren voor de foto.
Kortom nu waren we beiden goed voorbereid!
We zouden om 6 uur vertrekken met de auto, alleen zwaar noodweer heeft ons vertraagd.
Uiteindelijk zijn we om 7uur de auto gaan inladen en waren we rond kwart voor 8 op de stek.
We hadden dezelfde stek als 2 weken geleden zodat we 2 vijvers konden bevissen.
Ook zaten beiden stekken precies in een hoekje waar de wind in stond, mooi!
Eenmaal aangekomen sjouwden we de spullen naar de stek en begon ik de shelter en tent op te zetten.
Rowin was zo klaar met zn paraplu en begon al aan zn rodpod.
Nadat ik de tent als gezamelijke zitplaats had ingericht met tafel en gaslamp (voor de warmte)
Kon ik mijn hengels gaan opzetten en de lijnen uitvaren.
Rowin en ik waren ongeveer tegelijk klaar om uitgevaren te worden,
Dus ik vaarde eerst een lijn van rowin uit, tussen 2 bossen met riet, een van zn favoriete stekken.
De 2e hengel had hij zelf netjes onderhands in het kantje geplaatst, handje boilies erbij en wachten maar.
Ondertusse had ik mn lijnen ook uitgevaard, met een halfnat spodmixje van pellets, boilies, mais en tijgernoten.
ongeveer een flink handje per keer. de baitrunners stonden zo dicht als ze maar konden zodat ik wat meer tijd had om bij de hengels te komen alhoewel ik met elke klein piepje al die kant op spurtte.
Het begon ook wat te miezeren dus we settelden onszelf in de tent, en ontstoken het gaslampje.
er ging een uur of 2 voorbij zonder enige aanbeet, de regen duurde af en aan, en toen het even droog was ging ik 1 hengel van me verleggen, dus ik was even naar de kleinere shelter 20m verder op mijn stek.
Ik was net klaar met varen en had nog de boot en afstandbediening in me hand toen rowin zn pieper af ging!
Pieperdepiep piep piep! Mark! Dus ik snelde naar hem toe, de boot en afstandbediening onbewust naast de tent neergezet.
Want later zou de afstandbediening dus natgeregend en onbruikbaar zijn geworden....
Maargoed de dril van rowin zn vis ging erg goed, je zag al meteen dat hij meer feeling had met de nieuwere, dunnere stokken. Ook draaide hij niet meer door zn runner heen, en gaf de vis de tijd om zichzelf moe te maken.
En hij had de vis netejes uit de rietvelden gehouden die zijn stek rijk was.
Ondertusse was het gaan regenen en had ik de vis geschept.
De spulletjes had ik al klaar gezet (onthaakmat, weegzak, weegschaal, en medicarp)
Zodat alles vlekkeloos kon verlopen.
De vis werd netjes behandeld en na de foto met zn nieuwe weegzak teruggezet.
De vis woog 12 pond en was 71cm lang, niet moeders mooiste, maar wel weer een mooie leerrijke ervaring voor rowin!
Na het terug-zetritueel van alles weer afspoelen en in gereedheid brengen waren we beiden drijfnat.
Rowin zei dat hij de hengel wel weer uit zou varen als het minder regende, en dus wachtte we daar nog even mee
Rowin zn jas was als een spons helemaal vol met water gezogen. Gelukkig had ik nog een extra vestje bij en ik ging die even snel halen. Toen kwam ik onderweg de boot tegen...
K****************************************T! helemaal nat en de afstandbediening dus ook.. g*dver!
Beiden gingen nog wel aan, maar de afstandbediening reageerde niet meer.....
shit man, dat wordt dus werpen vandaag rowin, en bijvoeren met de katapult.
Maargoed we bleven optimistisch want als zeg ik het zelf: ik ben een vrij accurate werper, en heb vrij veel controle over hoe de rig en het lood het water raken.
En daarbij had ik wel zin om met mn nieuwe hengels en molens te werpen.
We hadden tenslotte al 1 vis binnen en voor mij was de dag al geslaagd, het kon alleen maar beter worden.
In de regen had ik rowin zn hengel snel even uitgeworpentegen een rietkraag aan waar we 10 minuten eerder alvast wat boilies hadden gestrooid van verschillende diameters en smaken.
Ondertussen had rowin de afstandbediening van de boot al goed drooggemaakt, maar we zouden deze de rest van de dag niet meer kunnen gebruiken bleek achteraf.
anyway, het was ongeveer 12uur toen ik mijn rigs opnieuw uitwierp.
Ik had 1 van mijn (goddank) losse steunen moeten verplaatsen om op dezelfde plek te kunnen vissen,
Dus de hengels stonden nu een meter of 5 van elkaar in plaats van zowat tegen elkaar aan...
Ook de hengels van rowin gingen weer op de vertrouwde plekken.
Het duurde niet lang voordat 1 van mijn hengels met grof geweld kromtrok,
Voorafgaand door een klein piepje kon ik het zien gebeuren.. wow! en dat voor een redelijk stijve 3 ponds stok!
Ik was er snel bij en na een vlekkenloze dril (mijn god wat zijn die hengels en molens fijn),
kon rowin de karper scheppen.
Hij had ook alles al klaargezet en zelfs de camera al gepakt. Dus na een snelle onthaking door rowin konden de plaatjes geschoten worden.
Daarna werd de vis gewogen en teruggezet mbv de trakker weegzak. Erg handig bij hoge kanten met uitstekende paaltjes.
De vis was 71 cm, en 13 pond
Na het opnieuw uitwerpen had ik de hengel op de steunen gelegd, alleen mn lijn ging niet over het wieltje heen.
Daarna was ik een van rowin zn hengels opnieuw gaan uitgooien op het puntje van het riet waar hij vorige keer meerdere vissen wist te strikken.
'Toen hij aan het bijvoeren was ging ik eens kijken naar mn hengels.
Het viel me op dat de lijn uit het backleadje was gekomen en een andere richting op wees... huh!
Shit mn hanger was er ook al afgevallen!
Ik pakte de hengel op en maakte contact met een flinke bos takken, diepe diepe zucht....
Dus ik begon vanuit verschillende richtingen kracht uit te oefenen, geleidelijk want het was tenslotte maar fluorcarbon.
Rowin was er uiteindelijk bij komen staan en hij vroeg of er een vis aan zat, ik antwoorde dat ik het niet wist.
Opeens was ik los, en ik voelde dat er kracht werd uitgeoefend vanuit de andere kant van de lijn.
Yesss! Rowin leg de spulletjes maar vast klaar, er zit zeker nog een iets aan!
Na een korte dril kon rowin de vis netjes scheppen en nadat ik demonstreerde hoe je een vis met opgerold net uit het water kan tillen, onthaakte hij de vis netjes, ook was de andere kant van de bek beschadigd en ook hier had hij flink wat medicarp opgedaan. zodat dit ook weer netjes kon genezen.
Toen ging Rowin zn hengel af! Go go go! riep ik hem nog na want hij sprintte al weg.
Ondertussen had ik de vis teruggezet in de weegzak, en de weegzak in een goed verankerde bankstick geschroefd met het bijgeleverdt koord.
Zo kon deze karper veilig tot rust komen terwijl ik me om rowin zn run en vis bekommerde.. Echt een uitkomst!
Hieronder wel alvast de foto: De vis woog 14 pond en was 80 cm, ik vond de bouw van deze vis erg mooi vergeleken met de rest van de vissen. Mooi vol en ietwat langere vinnen.
Maargoed, rowin kreeg een run ik kwam 2 minuten later, hij dacht dat de vis zich had vastgezwommen.
Ik pakte snel de hengel over en constateerde dat de vis nog bezig was het hoekje van het rietbed om te gaan.
Dus ik moest snel die kant op met de hengel. De lijn op spanning houden en voorbij 2 bomen zien te komen door de hengel over te geven in mn andere hand terwijl ik de bomen omhelsde...
Wonderlijk ging het heel rap en vrijwel vlekkenloos en binnen een paar minuten was de vis weer vrij.
De vis voelde redelijk log aan en drilde minder fel dan de andere gevangen vissen.
Toen ik rowin de hengel terug had gegeven ws de vis al binnen no time weer ongemerkt de andere kant op gezwommen.
Zonder felle uithalen of wat dan ook, "dit kon wel eens een van de groteren zijn..." zei ik nog tegen rowin.
De dril van de vis duurde nog 10 minuutjes vanaf dat moment, en rowin had de vis al gezien terwijl ik de spulletjes was gaan halen.
"Echt een grote joh! Ik zag hem net voor de kant!" riep rowin nog naar me.
En toen ik de vis had geschept bleek het voor die vijvers wel een bovengemiddelde te zijn.
De vis was nog redelijk wild, Rowin kwam zelf tot de constatering dat hij iets langer had moeten drillen.
We hadden de groots mogelijke moeite de vis op de mat te houden, maar het lukte ons aardig.
We doken er steeds met zn 2en bovenop als hij weer aanstalte maakte op te gaan "klappen".
Na het wegen gaf de weegschaal 20 pond aan, Mooie vis jongen!
Hij had wat moeite met het tillen van de vis, maar hij heeft zn best gedaan.
Zijn gezicht spreekt boekdelen over hoe blij hij was.
20 pond en 81cm! Een van de groteren van de vijver, ze zitten er tot 25 pond ongeveer met wellicht een hoge uitschieter.
Ik had snel zijn hengel nog op dezelfde spot geplaatst en een handje boilies bijgevoerd.
Zo de stand staat 2-2 , dus 4 vissen totaal! terwijl de pakweg 5 andere vissers nog maar 1 karper hebben weten te strikken.
Dat gaat lekker zo jongen, en we hebben nog wel even aangezien het pas 2 uur was en we om 5 pas zouden gaan opruimen.
Ondertussen was het weer harder gaan regenen dus we hadden snel weer alles spulletjes uitgespoeld en gezet waar het hoorde. De gezakte vis had ik nog even gechecked en die lag er mooi bij, die foto en het wegen komt strax wel.
We hadden tenslotte nog een weegzak bij dus daar zaten we niet om verlegen.
Het heeft vanaf dat moment een uur flink geregend en zelfs onweer kwam eraan te pas, en gelukkig hebben we toen geen run gehad want dat had gevaarlijk kunnen zijn.
Toen het opklaarde kreeg Rowin weer een run! op diezelfde hengel.
Hij was er snel bij en kon zo de vis goed wegouden bij het rietvelden aan beide kanten.
Deze keer drilde hij de vis wel goed uit en ik schepte hem pas nadat de vis zich helemaal overgaf.
De hengels waren in elk geval goedgekeurd!
Na het gebruikelijke proces van onthaken, behandelen,wegen meten en fotograferen, ging ook deze vis weer ongeschonden terug.
De vis was 81 cm en 14 pond
Na het opnieuw inwerpen, gingen we mijn vis nog wegen en op de foto zetten (zie foto 2)
Ook rowin wou nog ff oefenen met oppaken van de vis en goedzitten voor de foto, dus hij heeft ook nog een mooie foto met de vis.
Vanaf dat moment is het blijven regenen..
Ik krijg nog een run die niet doorzet en werp opnieuw in.
Verder blijft het stil.
We ruimen om 4u in de regen alle spulletjes op en om half 6 vertrokken we met een voldaan gevoel.
De rest van de vijver had nog steeds maar 1 karper kunnen bijschrijven...
Tot zover
ps: na het openschroeven van de boot-afstandbediening, heb ik hem een paar uur voor een ventilator gelegd.
Nadien deed deze het weer (Yay!)
Bewerkt door de gebruiker zaterdag 22 september 2012 12:53:31(UTC)
| Reden: Niet aangegeven