Afgelopen zondag hadden Rowin en ik afgesproken om te gaan vissen.
We zouden gaan vissen bij het runwater, waar we al eerder zijn geweest.
Dit keer zou Kenley, zijn jongere broer ook meegaan.
Hij wou Rowin wel eens een karper zien vangen, en een paar extra handen is nooit weg.
Om 6 uur sochtends waren we onderweg, Busje volgeladen met de spulletjes die we nodig hadden voor een dagje lekker vissen.
Toen we enmaal aankwamen bij het water was de parkeerplaatrs vol...
"huh, t lijkt wel of iedereen vroeg opgestaan is...."
Met lood in onze schoenen gaan we kijken of er nog ergens een plekje vrij is.
nog voor we de parkeerplaats verlaten valt mijn oog op een papier wat aan een boom is gespijkerd,
Blijkt dat er een jeugdwedstrijd werd gehouden en dat we dus niet konden gaan vissen,
k*t....
Dus wij weer in het busje, een beetje teleurgesteld, maar mijn hersens draaiden op volle toeren.
Waar gaan we nou zitten, ergens lekker rustig, goede kans om te vangen, en toch een wat groter water.
In mijn hoofd kwam steeds de naam van een water waar afgelopen winter vissterfte is geweest vooral onder de grotere karpers.
Er viste bijna niemand meer, maar er waren nog wel wat karpers gespot tot een pond of 20.
Ik ben er nog wel eens geweest en het water is kraakhelder nu, je kunt 2-3m diep kijken.
Dus daar zouden we heen gaan!
Er wordt er bijna niet meer gevist dus wellicht zijn de vissen hun dressuur een beetje kwijt.
Want voor de sterfte werd er heel erg veel gevist het was erg moeilijk vangen en dat zal nu ook wel zijn.
Gelukkig heb ik vorig seizoen aardig wat sessies gemaakt op dit water en ken de vissen en de hotspots wel een beetje.
Ook de aanwezigheid van een spronglaag is belangrijk om te weten.
Helaas had ik geen fishfinder bij :(
Bij aankomst was het ff sjouwen met de spullen.
het was nog redelijk vroeg, dus ik heb uit goed vertrouwen op de route van de ochtendstek naar de middagstek/holdingarea onze spullen neergezet.
Het was lekker warm en er ston een flinke warme wind op onze kant, een erg goed teken.
hier begon Rowin meteen met het opzetten van zn nieuwe rodpod. geen x2 deze keer
Ondertussen had ik de stoelen geplaatst en de onthaakmat etc allemaal klaargezet.
Kenley ging meteen op de overnighter liggen... haha lamzak
toen rowin zn hengels op aan het tuigen was had ik alvast 1 lijn uitgevaard, 15mm boilie over een hand spodmix.
richting de linkerkant van de holding area, Daarna rowin zn hengel tegen de rechterkant met zn eigen gemaakte mix en KGB hookbait.
Rowin wou zn 2e hengel werpen, Hij wierp hem ongeveer 30m uit de kant.
En samen hebben we nog wat boilies bijgevoerd bij die hengel.
Mijn 2e hengel ging 20m verderop bij een klein stekje vlakbij een overhangende boom.
zelfde recept als de andere hengel.
Anyway, toen we eenmaal gesettled waren ging ik even 50m verderop kijken, bij de holding area.
Kijken of ik wat karpers kon spotten, ik had er een goed gevoel bij, want ik zei nog:
"Let op, dan zul je net zien dat ik een run krijg"
ik ben nog geen vijf minuten weg of mijn receiver gilt het uit!
Even daarna hoor ik de walkietalkie ook tekeer gaan (hahaha) ik verstond er geen bal van.
Dus ik snel rennen, Rowin had de hengel al opgepakt was al bezig de vis weg te sturen van de obstakels richting de holding area (heel goed van hem), ik pakte de hengel over en na een dril van 15 minuutjes kon rowin de vis scheppen.
Kenley had al een emmertje water gepakt (op aanwijzing van rowin!)
en alle spulletjes waren klaargezet om de vis zo snel mogelijk weer terug het water in te krijgen.
Na het behandelen, meten en wegen konden de fotos gemaakt worden.
De vis was 15 pond en 71cm
De boys wouden ook op de foto met de vis, en ik zei als we dat snel deden dan kon dat wel.
De foto van Rowin is erg goed gelukt, dat zou ik zelf niet beter doen!
Kenley vond de vis nog wel een beetje zwaar maar voor de eerste keer deed hij het best goed.
Bij het vrijlaten en wegen hebben we de nieuwe weegzak gebruikt en die werkt echt subliem!
wat een gemakt met wegen en terugzetten van een vis. zelfs met een vrij hoge kant.
Fijn ding die Armo!
De rest van de dag was het stil gebleven, zelfs na het opnieuw uitvaren en bijvoeren ook geen kick meer.
Ik heb nog tot aan mn boxer in het water gestaan omdat mn boot de rig per ongeluk niet had losgelaten,
Deze was onderweg terug ergens eraf gevallen.
Tijdens het strakleggen zag ik al dat mij lijn niet in de goede richting liep.
toen ik ging binnenhalen zat ik muurvast in de lelies links van de voerplek langs het kantje, gelukkig konden we alles redden.
En gelukkig vissen ik en rowin met veilige hit en run systemen mocht een van ons overhoopt lijnbreuk krijgen.
Vissen beschadigen is het laatste wat we willen.
Ook heeft kenley nog geluk gehad, tijdens het terugvaren van de boot kukelde hij bijna in het water...
Hij zette 1 stapje teveel, en gelukkig kon ik hem nog net onder zn armen opvangen anders was hij zo n 1.2m water geplonsd met bootafstandbediening en de boot op een meter of 50 afstand....
en heel erg tof: hij heeft de afstandbediening niet losgelaten! goed gedaan jongen!
Hij kwam er vanaf met een natte schoen en natte sok, en een natte broekspijp.
Gelukkig scheen de zon lekker dus alles behalve de schoen droogde wel redelijk snel op.
We hebben verder nog wat onderlijntjes geknoopt, lekker gegeten en gedronken, rowin is nog karpers gaan spotten met mn polaroid. Ik was tenslotte nog bij de hengels en het is erg leerzaam om ze in hun eigen omgeving bezig te zien.
Om 5u stond het busje alweer op de parkeerplaats en gingen we de spullen inpakken.
Het was een mooie en leerzame dag, voor alle3.
Als ik mag zeggen hebben we boven verwachting gevangen! je moest weten hoevaak ik daar geblankt heb
Dus die ene mooie karper was echt een welkome verassing!
Over 2 weken gaan we weer een keer samen vissen, ik heb er zin in!
Rowin heeft ook weer een hoop handige spulletjes waar ik erg benieuwd naar ben.
tot zover
gr SF