logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's<12
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
PascalP  
#21 Gepost : woensdag 27 juni 2012 20:37:21(UTC)
PascalP

30 ponder

Nederland

Henk Haarlem schreef:
Ruud Gosselink schreef:
Henk Haarlem schreef:

Maar dat bier, zelf opdrinkenProost

Kijk nou eens, zegt ie eindelijk eens iets waar ik wat aan heb

Ruud ik zeg heel veel waar men iets aan heeft, maar men wil niet altijd luisteren.Breede lach

Heb een goede opvoeding gehad, dus luister goedTong
Het maakt niet uit groot of klein,
als ze maar mooi zijn
Henk Haarlem  
#22 Gepost : woensdag 27 juni 2012 22:15:03(UTC)
Henk Haarlem

50 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 1 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
PascalP schreef:

Heb een goede opvoeding gehad, dus luister goedTong

Compliment voor/aan je ouders dus, Like
"Mijn grootste moet ik nog vangen".
Mvg. Henk Haarlem.

"Kālāma Sūtra" (ook toepasbaar in het vissen)
Rely not on the teacher, but on the teaching.
Rely not on the words of the teaching, but on the spirit of the words.
Rely not on theory, but on experience.

Do not believe in anything simply because you have heard it.
Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations.
Do not believe anything because it is spoken and rumored by many.
Do not believe in anything because it is written in your religious books. (Visgerelateerd boekjes)
Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders.
david_deman  
#23 Gepost : woensdag 27 juni 2012 22:33:33(UTC)
david_deman

15 ponder

Als je slijmende tijgernoten wil is dit vrij eenvoudig. Je laat je tijgers weken in gewoon water (zonder suiker, bier) voor 36 uren. Dan kook je de noten tot ze glad zijn en zoet smaken. (bij mijn kookvuur is dat op 35min doorkoken, dus pruttelen). Eens alles gekookt kan je naar believen bier, suiker of flavour bijdoen. Echter vind ik dat totaal onnodig en maakt het alleen maar je tijgers vlugger slecht, ze bederven veel rapper met suiker of bier erbij. Puur natuur zijn ze superzoet op zich.

Eens dat in orde is moet je ze in een afgesloten emmer doen en na een dag of 2 heb je slijmende tijgers. Slijmen is het gist die zich vormt naarmate ze ouder worden. IN een afgesloten emmer versnel je dit proces omdat er geen lucht aan kan. Zo doe ik het en ik heb een dikke slijmbrij na een 4 à 5tal dagen.
mijn fotografie facebook-pagina: https://www.facebook.com/ddphotography99

Of voeg mezelf toe: https://www.facebook.com/david.dem.7
Henk Haarlem  
#24 Gepost : woensdag 27 juni 2012 22:41:32(UTC)
Henk Haarlem

50 ponder

Man
Nederland

david_deman schreef:
Als je slijmende tijgernoten wil is dit vrij eenvoudig. Je laat je tijgers weken in gewoon water (zonder suiker, bier) voor 36 uren. Dan kook je de noten tot ze glad zijn en zoet smaken. (bij mijn kookvuur is dat op 35min doorkoken, dus pruttelen). Eens alles gekookt kan je naar believen bier, suiker of flavour bijdoen. Echter vind ik dat totaal onnodig en maakt het alleen maar je tijgers vlugger slecht, ze bederven veel rapper met suiker of bier erbij. Puur natuur zijn ze superzoet op zich.

Eens dat in orde is moet je ze in een afgesloten emmer doen en na een dag of 2 heb je slijmende tijgers. Slijmen is het gist die zich vormt naarmate ze ouder worden. IN een afgesloten emmer versnel je dit proces omdat er geen lucht aan kan. Zo doe ik het en ik heb een dikke slijmbrij na een 4 à 5tal dagen.

Applause Applause Applause
De beste uitleg, zou iets langer koken maar dat is persoonlijk, naar mijn idee.

Bewerkt door de gebruiker woensdag 27 juni 2012 22:43:20(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Mvg. Henk Haarlem.

Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations.
Do not believe in anything because it is written in your religious books. (Visgerelateerd boekjes)
popp96  
#25 Gepost : woensdag 27 juni 2012 23:07:01(UTC)
popp96

15 ponder

Nederland

Henk Haarlem schreef:
david_deman schreef:

bedankt voor de uitleg.
jha zelfpersoonlijk kook ik ze ook liever wat langer
heb plezier in je visserij dan komt alles goed
Ruud Gosselink  
#26 Gepost : donderdag 28 juni 2012 07:39:53(UTC)
Ruud Gosselink

35 ponder

Henk Haarlem schreef:
Ruud Gosselink schreef:
Henk Haarlem schreef:

Maar dat bier, zelf opdrinkenProost

Kijk nou eens, zegt ie eindelijk eens iets waar ik wat aan heb

Ruud ik zeg heel veel waar men iets aan heeft, maar men wil niet altijd luisteren.Breede lach

Weet ik, maar deze raad heb ik direct terharte genomen. Gistermiddag dan, op dit moment even niet.
Ruud Gosselink  
#27 Gepost : donderdag 28 juni 2012 07:41:35(UTC)
Ruud Gosselink

35 ponder

Waarom langer koken? Ik vind 30 - 40 minuten ook lang genoeg.
popp96  
#28 Gepost : donderdag 28 juni 2012 10:08:16(UTC)
popp96

15 ponder

Nederland

ik kook meestal uurtje
Henk Haarlem  
#29 Gepost : donderdag 28 juni 2012 10:11:02(UTC)
Henk Haarlem

50 ponder

Man
Nederland

Ruud Gosselink schreef:

http://carpfeeling.com/A...bereiden-van-tijgernoten

http://www.karpervissen.com/aasvoer/

Verschillende mensen verschillende meningen, persoonlijke voorkeur, ik kook/pruttel het een uur.
Mvg. Henk Haarlem.

david_deman  
#30 Gepost : donderdag 28 juni 2012 10:25:20(UTC)
david_deman

15 ponder

Henk Haarlem schreef:
david_deman schreef:

Ik kook ze op een inductieplaat van moeder lief in de keuken (tot haar ergernis haha), daarom kan ik het klaren in 35 minuten. Het warmt supersnel op.Bij andere vuren zou ik ook vlug 40min of langer koken

Stefan Huijsman  
#31 Gepost : donderdag 28 juni 2012 12:23:09(UTC)
Stefan Huijsman

10 ponder

Ik heb niet alle posts gelezen, maar de bereiding die ik gebruik en voor mij succes levert:
- 48 uur weken in water
- 2 uur koken met toevoeging van lichte en donkere bastard suiker en kristal suiker. De hoeveelheid die ik toevoeg is moeilijk te zeggen, gewoon lekker veel
- Na het koken iets laten afkoelen in de pannen
- Met kookvocht en al in de emmer
- Dan voeg ik weer lichte en donkere bastard suiker en kristal suiker toe, nu wat minder. En daarnaast doe ik er bruin bier en honing bij.
- even goed roeren en dan de emmer afsluiten, minimaal 36 uur laten staan.

Tijgernoten is mijn absoluut favoriete aas, mijn vismaten en ik vangen daar goed op zowel met "geslijmde" als "ongeslijmde" tijgers. Het bereiden neemt even wat tijd in beslag, maar het is succesvol en goedkoop aas.
david_deman  
#32 Gepost : donderdag 28 juni 2012 13:14:10(UTC)
david_deman

15 ponder

2 uren koken is onnodig lang hoor... Tijgers krijg je nooit zacht ofzo. Het is geen mais of iets dergelijks. Een tijgernoot moet krokant zijn dat je lekker zelf er kan door bijten en zoet smaken. ALs hij glad is, is hij klaar. Op alle soorten kookvuren moet de klus zeker te klaren zijn in een tijdspanne van 45min tot 1u... Heb je een goed vuur hoef je nooit zelfs langer te wachten dan 40min.

Ruud Gosselink  
#33 Gepost : vrijdag 29 juni 2012 00:18:59(UTC)
Ruud Gosselink

35 ponder

Henk Haarlem schreef:
Ruud Gosselink schreef:

http://carpfeeling.com/A...bereiden-van-tijgernoten

http://www.karpervissen.com/aasvoer/

Verschillende mensen verschillende meningen, persoonlijke voorkeur, ik kook/pruttel het een uur.

Henk, ik weet wel dat de een dit zegt en de ander dat, maar dat geeft nog geen antwoord op de vraag waarom langer koken beter is. Na een 40 minuten hebben ze wel al het water opgezogen dat er in kan. Tijdens het sfkoelen zuigen ze nog wat op en dan heb je het wel gehad. waarom langer koken dan?
Andre  
#34 Gepost : vrijdag 29 juni 2012 11:20:10(UTC)
Andre

30 ponder

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Volgens mij kan het ook uitmaken in wat voor emmer je ze afgesloten bewaart. Bij mij lijkt het althans beter gaan in een wat stevigere emmer die ik heb, die vooral beter luchtdicht afsluit dan de andere emmers die ik heb. Zo mogelijk vul je de emmer tot de rand met versgekookte tijgernoten + kookvocht, zonder toevoegingen. Even folie erover en dan de deksel erop. Zo krijg je ook niet zo gauw schimmel bovenop. Krijg je dat toch, niet zon probleem, even bovenste laag afgieten of verwijderen met een schuimspaan. De noten die onderwater staan zijn dan nog prima bruikbaar.Binnen 2 / 3 dagen heb ik echt een dikke slijmlaag, noten zitten bij wijze van vast in de emmer.
Frank Avezaat  
#35 Gepost : vrijdag 29 juni 2012 18:50:04(UTC)
Frank Avezaat

CarpFeeling Crew

Nederland

Bedankjes: 6 keer
Is 14 keer bedankt in 13 post(s)
Ruud Gosselink schreef:
Henk, ik weet wel dat de een dit zegt en de ander dat, maar dat geeft nog geen antwoord op de vraag waarom langer koken beter is. Na een 40 minuten hebben ze wel al het water opgezogen dat er in kan. Tijdens het sfkoelen zuigen ze nog wat op en dan heb je het wel gehad. waarom langer koken dan?

Ruud,

als de tijgernoten volledig glad zijn dan zijn ze voldoende gekookt en hebben ze hun maximum aan water opgezogen.
Ruud Gosselink  
#36 Gepost : zaterdag 30 juni 2012 00:39:27(UTC)
Ruud Gosselink

35 ponder

Dat is na een 40 minuten.
Erwin  
#37 Gepost : zaterdag 30 juni 2012 13:38:59(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Tja... De kooktijd verschilt bij mij nogal. Ik wil de smaken er ook niet 'uitkoken' en daarom kijk ik na 30 minuutjes even of ze gemakkelijk door te bijten zijn. Dit controleer ik om de 5 minuten tot ze goed zijn.

Volgens mij hangt het ook heel sterk af van de weektijd. Ik week ze meestal minmaal 1 week. Dit doe ik in water met soms een flavour. Op deze manier worden de flavours goed opgezogen door de noten. Bovendien worden ze een stuk zachter waardoor je ze niet zo lang hoeft te koken.
popp96  
#38 Gepost : zaterdag 30 juni 2012 14:13:08(UTC)
popp96

15 ponder

Nederland

Erwin schreef:
Ik week ze meestal minmaal 1 week.

zo ik heb nog nooit gehoord dat iemand ze zo lang laat weken.Geschokt

Bewerkt door de gebruiker zaterdag 30 juni 2012 14:13:52(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Ruud Gosselink  
#39 Gepost : zaterdag 30 juni 2012 17:51:51(UTC)
Ruud Gosselink

35 ponder

Wanneer ik ze langer dan 72 uur laat weken gaan ze rotten. Dat is weer heel anders dan het gistingsproces na het koken. Maar als je er aan vangt... waarom niet.
Stefan Huijsman  
#40 Gepost : maandag 2 juli 2012 14:26:13(UTC)
Stefan Huijsman

10 ponder

Tja, 2 uur koken te lang? De bereiding die ik omschrijf levert mij veel vis op. Overgrote gedeelte van mijn vangsten vang ik hierop. Ik week ze ook "maar" 48 uur.

Vanavond ga ik wederom tijgers koken, ik zal eens kijken naar de tips die jullie geven. Als ik tijd kan besparen zal ik het niet nalaten.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (5)
2 Pagina's<12
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.