logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

4 Pagina's123>»
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
whitey  
#1 Gepost : woensdag 27 juni 2012 18:34:49(UTC)
whitey

45 ponder

Man
België

Bedankjes: 100 keer
Is 254 keer bedankt in 229 post(s)
Gisteren zoals aangekondigd dagje verlof genomen en gaan vissen, ik had in een priveput een plaatsje gekozen van zowat 5 meter breed, aan de linkerkant was wat begroeiing te zien, ik had er reeds bij geworpen zonder bollie en wier kwam makkelijk mee, aan de rechterkant...rietstengels van zowat 2 meter hoog........rond 7uur lagen mijn 3 hengels te water met die verschillende bollen, dus een voertje gemaakt met eigenlijk vooral mais, rond 10 uur kwam er wat activiteit rond mijn aasplek, ik zei tegen mijn vrouwtje: tzal spoedig bingo zijn, ik had het pas gezegd en de linkerhengel nummer 1 met een kleine spicy bollie stoof weg, ik had mijn molen nog nooit of te nimmer zo snel zien draaien, bij het aanhalen voelde ik meteen dat het een kanjer was, ik had moeite om hem naderbij te drillen, na zowat een kwartiertje kreeg ik hem op zowat 5 meter van mij, ik had hem wel nog maar amper boven gekregen een schimp opgevangen van toch wel een machtige spiegel, ik probeerde naderbij mijn schepnet te raken, net toen ik het wilde nemen, schoot dat beest links weg in het wier, geen houden aan, plots voelde ik niks meer, toen ik ophaalde bleek mijn foxhaak open geplooid, was een nummertje 10, had als tip van de ervaren Frank Lust gekregen om geen te grote haken te gebruiken, vandaar, tuurlijk was ik teleurgesteld, ze hadden met vooraf gezegd dat er zeker +10 en +15 kg karpers opzaten, nu wist ik zeker dat het zo was.........., dus nieuwe rig gemonteerd en terug op dezelfde plaats gegooid, een kwartier later hing hengel nummer 3 met een kleine white chocolate bollie ervan door, bij aanhalen voelde ik meteen terug veel weerstand, na 10 minuutjes en 5 meter verder kreeg ik een glimp van een mooie schubbie, die was waarschijnlijk geschrokken van mij te zien en stoof verdorie direct naar de rietstengels, weer kon ik die niet houden, nochtans wist ik heel goed mijn slip af te stellen bij vorige vangsten, na zowat 5 minuten vast te hebben gezeten in de rietstengels kwam mijn lijn los, zonder vis weeral, bij ophalen, verdorie weer een foxhaak deze keer nummertje 8 opengeplooid..........type haak weet ik niet uit mijn hoofd, kan ik later nog posten, materiaal staat verder in een garage. Dus andermaal een nieuwe rig gemonteerd, dan was het een tweetal uurtjes stil, plots een dubbelrun op hengel 2 en 3............bij het aanhalen voelde ik op beide hengels enkel lucht, uitgespuwd en door de andere lijn gezwommen denk ik..........verdorie,en oja tussendoor een kleine1(ongeveer 1 kilootje) kroes opgehaald met een 20 mm bananenbol, strange, bal kon niet eens in zijn muil................daarna niks meer en rond 15 uur enorm teleurgesteld, met vragen.......opgekraamd.

Vraag 1: plooien dergelijke haken zo makkelijk,? had nochtans enkele weken geleden met die hengel 3 een spiegeltje van ongeveer 7,5 kg gevangen, en nu een geplooide haak?

Vraag 2: ligt het aan mij? Die dubbelrunmisser waarschijnlijk wel, maar geplooide haken?, neen takken zijn er niet in dat water, ook geen meervallen, verleden seizoen nog met een hark doorgetrokken op die stek en andere stekken.

Vraag 3: wat is nu de beste karperhaak?

Mijn zelfvertrouwen heeft nu wel een ferme deuk gekregen, maar ik prefereer nog liever een geplooide haak, dan dat die kanjers rondzwemmen met een haak en onderlijn in hun muil............. Ik keer er zeker terug, maar niet met foxhaken!

Ps. Als ik na het posten, blunders of fouten zie, pas ik die wel aan.

Bewerkt door de gebruiker donderdag 28 juni 2012 07:58:07(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.
"Show respect, only then you (can) earn respect!!"
Sponsor
Henk Haarlem  
#2 Gepost : woensdag 27 juni 2012 20:09:47(UTC)
Henk Haarlem

50 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 1 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Weet niet of het daaraan ligt, maar zet de slip eens dicht en leer je zelf backwinding aan.
Misschien word jij weer de baas over lijn geven in plaats de karper met lijn nemen.

Over die haken; ik gebruik deze niet om de zelfde reden.
Mijn keuze Gamakatsu of Nash.
"Mijn grootste moet ik nog vangen".
Mvg. Henk Haarlem.

"Kālāma Sūtra" (ook toepasbaar in het vissen)
Rely not on the teacher, but on the teaching.
Rely not on the words of the teaching, but on the spirit of the words.
Rely not on theory, but on experience.

Do not believe in anything simply because you have heard it.
Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations.
Do not believe anything because it is spoken and rumored by many.
Do not believe in anything because it is written in your religious books. (Visgerelateerd boekjes)
Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders.
monstercarps  
#3 Gepost : woensdag 27 juni 2012 20:30:59(UTC)
monstercarps

30 ponder

Lijkt mij niet dat je je slip dicht kan zetten bij een vis van 15 kg of zwaarder maargoed. Vis je met een dikke lijn? Als dat zo is kan er natuurlijk teveel druk op de haak komen te staan. Het kan ook liuggen aan de haken zelf. heb geen ervaring met fox haken. Ik heb ze meestal van korda en heb er eigelijk nog noooit last van gehad en heb toch wel een aantal hele dikke vissen gevangen. Ik vis zelf met 30/100 dus ik denk dat je daarmee niet de druk kan geven zodat een haak buigt of breekt. Ben beneiwud of er meerdere zijn met die ervaring met fox haken
Keep it simple...
luuk heesters  
#4 Gepost : woensdag 27 juni 2012 20:32:38(UTC)
luuk heesters

15 ponder

Misschien een ander soort haak gebruiken in het geval dat je bij wier/obstakels vist.
Ik zelf heb ook met de foxhaken gevist bij wier/obstakels. Toen ik de de vis onthaakte bleek mijn haak helemaal uitgebogen.
De druk die je zet bij obstakels is zowiso groter als op open water.
En misschien een grotere haak gebruiken ik weet niet of het hier aan kan liggen.
Maar heb zelf ook met die mini haakjes van proline gevist bij het wier en ook die kreeg ik uitgebogen terug.

Vis nu ook met Gamakatsu of Owners.

Correct me if im wrong..
monstercarps  
#5 Gepost : woensdag 27 juni 2012 20:35:21(UTC)
monstercarps

30 ponder

Dus jij had precies hetzelfde probleem met de fox haken begrijp ik. Zou als ik jou was in ider geval beginnen met andere haken dan ben je misschein al op de goede weg. Het proberen waard in ieder geval!
Keep it simple...
whitey  
#6 Gepost : woensdag 27 juni 2012 20:39:28(UTC)
whitey

45 ponder

Man
België

monstercarps schreef:
Lijkt mij niet dat je je slip dicht kan zetten bij een vis van 15 kg of zwaarder maargoed. Vis je met een dikke lijn? Als dat zo is kan er natuurlijk teveel druk op de haak komen te staan. Het kan ook liuggen aan de haken zelf. heb geen ervaring met fox haken. Ik heb ze meestal van korda en heb er eigelijk nog noooit last van gehad en heb toch wel een aantal hele dikke vissen gevangen. Ik vis zelf met 30/100 dus ik denk dat je daarmee niet de druk kan geven zodat een haak buigt of breekt. Ben beneiwud of er meerdere zijn met die ervaring met fox haken

Hoofdlijn op spoel is shimano technicum 35/100
whitey  
#7 Gepost : woensdag 27 juni 2012 20:44:21(UTC)
whitey

45 ponder

Man
België

Henk Haarlem schreef:
Weet niet of het daaraan ligt, maar zet de slip eens dicht en leer je zelf backwinding aan.
Misschien word jij weer de baas over lijn geven in plaats de karper met lijn nemen.

Henk: merci voor de tips, zijn korda haken ook goed?
Om backwinding op mijn slip te doen, bedoel je dan dat ik na het aanhalen/prikken mijn slip volledig moet dichtdraaien terwijl de karper......wegschiet zal wel het juiste woord zijn denk ik. En dan langzaam mijn slip openzetten, is dus eigenlijk omgekeerd dan normaal?
whitey  
#8 Gepost : woensdag 27 juni 2012 20:45:49(UTC)
whitey

45 ponder

Man
België

monstercarps schreef:
Dus jij had precies hetzelfde probleem met de fox haken begrijp ik. Zou als ik jou was in ider geval beginnen met andere haken dan ben je misschein al op de goede weg. Het proberen waard in ieder geval!

Precies heeft fox geen goede naam/faam als ik de reacties zie, ik zal in ieder geval een ander merk kopen......
PascalP  
#9 Gepost : woensdag 27 juni 2012 20:49:27(UTC)
PascalP

30 ponder

Nederland

Ligt denk ik toch echt aan de haken!!!
Vis zelf altijd met korda of Gamakatsu haken en dan ook nog eens bij obstakels maar nog nooit een gebogen haak gehad (tenminste nog nietVerrast)
Het maakt niet uit groot of klein,
als ze maar mooi zijn
peter servais  
#10 Gepost : woensdag 27 juni 2012 20:56:19(UTC)
peter servais

45 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Ik vis altijd met fox arma point haken, je weet wel in die groene doosjes...
Ik heb nog nooit gehad dat er één krom ging door een run, zelfs niet als ik vast zat als een huis en ik volle kracht in mijn hengel hang om de haak los te krijgen.
Ik weet niet welk type haak jullie gebruikt hebben? Ik vis vaak met de SR, SSSP, SSBP en SSC in de maten 6-9.
Tot nu toe zijn de ervaringen prima..

Het waren geen oude haken whitey? Je weet wel, als je keer op keer met de zelfde rig vist dat je haken kunnen gaan oxyderen? Dat zou in mijn ogen een oorzaak kunnen zijn.
Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
Patrick Wolters  
#11 Gepost : woensdag 27 juni 2012 21:00:30(UTC)
Patrick Wolters

35 ponder

Bedankjes: 3 keer
Is 5 keer bedankt in 4 post(s)
Henk Haarlem schreef:

Maak jij het m even extra moeilijk Henk met backwinding!!
Volgens mij is whitey als ik me niet vergis een beginende karpervisser dan lijkt bsckwimding me niet verstandig
Snap zowiezo niet waarom mensen dit doen een goed afgestelde slip werkt perfect en met een hand op de spoel ben je ook de baas of je wel of niet lijn geeft.
Mvg Patrick
Mag hier niet meer plaatsen dat ik mijn hengelsportartikelen het liefst in Volendam koop.
whitey  
#12 Gepost : woensdag 27 juni 2012 21:01:09(UTC)
whitey

45 ponder

Man
België

peter servais schreef:
Ik vis altijd met fox arma point haken, je weet wel in die groene doosjes...
Ik heb nog nooit gehad dat er één krom ging door een run, zelfs niet als ik vast zat als een huis en ik volle kracht in mijn hengel hang om de haak los te krijgen.
Ik weet niet welk type haak jullie gebruikt hebben? Ik vis vaak met de SR, SSSP, SSBP en SSC in de maten 6-9.
Tot nu toe zijn de ervaringen prima..

Het waren geen oude haken whitey? Je weet wel, als je keer op keer met de zelfde rig vist dat je haken kunnen gaan oxyderen? Dat zou in mijn ogen een oorzaak kunnen zijn.

Peter: neehoor waren nieuwe haken, nummer 10 en 8 van fox, ik zal morgen het type posten, ze zaten wel niet in een doosje, maar een zakje van 10 stuks denk ik voor 5.90 euro bij fishing.be
whitey  
#13 Gepost : woensdag 27 juni 2012 21:05:38(UTC)
whitey

45 ponder

Man
België

@Patrick Wolters: ik ben inderdaad een beginnend karpervisser, ik was 15 jaar geleden gestopt, ik was vroeger vooral witvisser met vaste stok en gebruikte werphengel meestal voor forel en zalmforel, dus een leek ben ik nu ook weer niet, ik leer snel en vooral veel met mijn ogen en op fora. Backslipping wil ik misschien wel es proberen.............als het water niet te koud is. Angel
whitey  
#14 Gepost : woensdag 27 juni 2012 22:15:27(UTC)
whitey

45 ponder

Man
België

monstercarps schreef:

Welke haken gebruik je dan nu?
Henk Haarlem  
#15 Gepost : woensdag 27 juni 2012 22:17:30(UTC)
Henk Haarlem

50 ponder

Man
Nederland

monstercarps schreef:
Lijkt mij niet dat je je slip dicht kan zetten bij een vis van 15 kg of zwaarder maargoed.

Ja kan wel, Mee eens
Maar dan wel met backwinding.
Mvg. Henk Haarlem.

Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations.
Do not believe in anything because it is written in your religious books. (Visgerelateerd boekjes)
Henk Haarlem  
#16 Gepost : woensdag 27 juni 2012 22:35:30(UTC)
Henk Haarlem

50 ponder

Man
Nederland

Patrick Wolters schreef:

Maak jij het m even extra moeilijk Henk met backwinding!!
Volgens mij is whitey als ik me niet vergis een beginende karpervisser dan lijkt bsckwimding me niet verstandig
Snap zowiezo niet waarom mensen dit doen een goed afgestelde slip werkt perfect en met een hand op de spoel ben je ook de baas of je wel of niet lijn geeft.
Mvg Patrick

Ok whithey vergeet wat ik zei.

Patrick ik snap mensen niet die een slip vertrouwen, kan haperen blokkeren en zo,
( heb iemand zijn molens in het water zien gooien door dit )
maar is het je nog niet opgevallen dat los-schieters altijd voorkomen op slip en na een dril van minuten.

Een "goed" afgestelde slip bestaat niet, lengte lijn x rek is een variabel die je slip anders verwerken moet, er staat geen constante druk op lijn.( lees; lijn soms slapper dan kort daar voor )

Hand op spoel is de boel fixeren ook weer iets om over na te denken, ( lijnbreuk? )

los-schieters, lijn kinken, allemaal slip gebruikers.

Ik ben een slip-gebruiker geweest vroeger en had van deze dingen last, nu ik op aanraden op backwinding terug ben, is dat verleden tijd.

Mvg. Henk Haarlem.

Marc  
#17 Gepost : woensdag 27 juni 2012 23:03:22(UTC)
Marc

20 ponder

Ik denk dat je het moet zoeken in het feit dat je haak niet voldoende vlees pakt, oftewel de bocht niet wordt gevuld met vlees, hierdoor zal alle druk op je haakpunt staan en daardoor sneller uitbuigen..

dit kan verschillende redenen hebben, een kleine haak met te weinig ruimte tussen haakpunt en steel...al dan niet veroorzaakt door krimkous die te scherp naar binnen staat gebogen of een kd rig met krimpkous..te aggresief gebogen chod... noem maar op.. als een haakbocht is gevuld zal een haak niet snel (lees bijna niet) uitbuigen!!..
ongeacht het merk...

M.
Als iedereen het anders doet, doen we allemaal hetzelfde.....
monstercarps  
#18 Gepost : woensdag 27 juni 2012 23:56:25(UTC)
monstercarps

30 ponder

Ik gebruik de longshank haken van korda maar heb het met andere haken ook nooit gehad.

@ henk
Ik heb zelf nooit aan backwinde gedaan en misschien is het wel goede manier van vissen dat weet ik verder niet, maar sinds ik nu goede molens heb met een hele soepele slip dan kan je zeker wel op je slip vertrouwen hoor. Elke beweging die de vis maakt vangt de slip perfect op zonder hapereingen wat ik vroeger altijd had.
Keep it simple...
sebastian25  
#19 Gepost : donderdag 28 juni 2012 00:16:58(UTC)
sebastian25

15 ponder

Ik zie persoonlijk ook absoluut niet het voordeel van backwinding behalve de eventuele klinken die je in je lijn zou kunnen krijgen.

Meer controle over de vis? Ik vraag het me af. Als de vis er als een gek vandoor gaat laat je toch de slinger los en laat je die zijn gang gaan, maar wat als de vis ineens stopt of de afslag neemt. Je lijn valt in 1 klap slap doordat die slinger nog even iets door draait.

Daarbij vind ik het geluid van de slip heerlijk en is die nog nooit blijven hangen.

Bewerkt door de gebruiker donderdag 28 juni 2012 00:18:25(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Henk Haarlem  
#20 Gepost : donderdag 28 juni 2012 09:46:14(UTC)
Henk Haarlem

50 ponder

Man
Nederland

sebastian25 schreef:
Ik zie persoonlijk ook absoluut niet het voordeel van backwinding behalve de eventuele klinken die je in je lijn zou kunnen krijgen.

Meer controle over de vis? Ik vraag het me af. Als de vis er als een gek vandoor gaat laat je toch de slinger los en laat je die zijn gang gaan, maar wat als de vis ineens stopt of de afslag neemt. Je lijn valt in 1 klap slap doordat die slinger nog even iets door draait.

Daarbij vind ik het geluid van de slip heerlijk en is die nog nooit blijven hangen.

Hieruit is duidelijk dat je niet weet hoe backwinding te werk gaat, Sebastian.
Dus dit is een mening zonder kennis.

En persoonlijk vind ik het klappen van de staart op de mat een mooi geluid.

Bewerkt door de gebruiker donderdag 28 juni 2012 09:58:31(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Mvg. Henk Haarlem.

Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (21)
4 Pagina's123>»
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.