Sessie van 19 juni,
De eerste blank is een feit!
Waaraan dit te wijten is heb ik geen idee.
Wat ik wel anders heb gedaan dit keer is het voeren.
Normaal gesproken voerde ik dagelijks 800 gram, in 15mm bollen is dit best een mooie hoeveelheid.
Op aanraden van een maatje besloot ik eens niet dagelijks een beetje te voeren maar een dag of 3 van tevoren in grotere hoeveelheden.
Zo gezegd zo gedaan, donderdag ochtend voerde ik een kilo, vrijdag en zaterdag ochtend 2,5 per keer.
Zondagochtend ging de wekker weer veel te vroeg en moeizaam sleepte ik mezelf weer uit bed voor wat oppeppende bakken koffie, een uurtje later zat ik weer op de fiets en rond een uur of 04:30 lag de hengel weer op de stek.
Het viel me op dat er niet gek veel beweging was in het water, ook stond er een wat fris briesje en al gauw had ik er spijt van dat ik mijn trui thuis had laten liggen, toch best fris zo en dat was ik niet meer gewend na de laatste sessies.
Slechts 1 karper liet zijn aanwezigheid merken, aan de dikke knik die de vis had en de wazige manier van zwemmen zag ik al gauw dat dit "Het Spook" weer moest zijn.
Het duurde uiteraard niet lang voordat hij mijn stek weer had gevonden en jawel ook mijn haakaas
Wederom volgde er een brasemachtige aanbeet waarbij de hanger vrolijk op en neer danste, althans zo zou het ogen voor iedere andere visser die niet bekend was met de typerende Spookachtige aanbeet die de komst van "Het Spook" aankondigde, voor mij was het op en neer dansen van de hanger echter als het kloppen op de deur door een klopgeest, de aankondiging van iets waar je absoluut niet op zit te wachten!
Ik besloot te wachten met het oppakken van de hengel in de hoop dat "Het Spook" met de vin over zijn hart zou strijken en zou besluiten zich niet te prikken aan mijn haak.
Ik had mijn wafters al geweekt in wijwater in de hoop "Het Spook" hiermee af te schrikken en jawel het hielp, hij haakte zich niet!
Oké dat van dat wijwater is niet waar maar het niet haken klopt wel! Gelukkig maar!
Volgende week zal ik een goeie foto maken van "Het Spook" om te laten zien waarom ik niet zoveel op heb met deze vis.
Ook is het waardeloos om elke week dezelfde vis te vangen, dit betekent immers een enorme verstoring op de stek en daar zit ik eenvoudigweg niet op te wachten.
Na een minuut of 5 na de spookachtige aanbeet besloot ik de hengel opnieuw in te leggen om zeker te zijn dat het zaakje goed zou liggen.
In de hierop volgende uren gebeurde er zeer weinig op het karpergebied en ik schoot dan ook aardig op in het boek dat ik had meegenomen.
Rond een uur of 11 besloot ik na sloten koffie gedronken te hebben dat het wel eens tijd werd om in te gaan pakken, vooruit nog 1 bak koffie en een sigaar en dan huiswaarts!
Toen de koffie klaar was en de sigaar zich goed liet smaken keek ik eens naar mijn stek en jawel daar zwommen ineens 3 karpers!
Twee forse knapen en een wat kleinere zwommen sloom over de stek heen en hielden zich vooral op half water op daarbij driftig happende bewegingen makend met hun bek.
Geen idee wat het was dat ze aan het filteren/eten waren maar wat het ook was het was blijkbaar een stuk lekkerder dan wat nog geen meter onder hen op de bodem lag te wachten, daarvan hadden ze de afgelopen dagen immers al een kilo of 6 voorbij zien komen!
Af en toe verdween er toch 1 uit het zicht als deze zich liet zakken naar wat "dieper" water hetgeen me uiteraard deed besluiten dat ik nog geen haast had om naar huis te gaan.
Na een tijdje waren de vissen verdwenen van de stek en propte ik mijn jaszakken vol met boillies en schuilend achter een dode boom die door het hoge water in het water stond kon ik mijn stek mooi observeren en dankzij de polaroid die op mijn neus ruste kon ik mooi het water in kijken.
Ik was blij dat ik mijn waadpak had meegenomen dit keer, het was heerlijk zo in het water te kunnen staan om te observeren en ik waande mij dan ook in een volslagen andere wereld dan aan de oever van een minuscuul slootje.
Regelmatig zag ik vis langszwemmen waaronder ook de vis die ik gefilmd heb in het filmpje een paar posts terug.
Ondanks dat ik wat boillies voerde zowel verkruimeld als hele boillies kreeg ik de staarten van die karpers toch niet de lucht in, toch genoot ik enorm van het schouwspel van de karpers op en achter mijn stek en reken maar dat mijn beurt binnenkort weer komt!
Het is erg gaaf geen idee te hebben van het bestand dat er nu rondzwemt op "Het Bos" het is magistraal zo'n water tot mijn beschikking te hebben zonder last te hebben van andere vissers.
26-06 - Onderwatertuinieren!
Het is nu tijd meer werk van het vangen te gaan maken en daarom besloot ik de afgelopen week niet te gaan voeren en mij dit weekend bezig te houden met het creëren van een paar schone stekken zodat ik ook met 2 hengels kan gaan vissen.
Vandaag was het zover en rond een uur of 5 was ik aan het water, met een sigaar in de mond eerst maar eens potentiële stekken gaan zoeken.
Tot mijn verbazing zag ik dat ook mijn stek van de laatste weken helemaal overwoekerd was met wier, bizar!
(Eerst deze stek maar eens wiervrij maken dan)
Een minuut of 20 noeste arbeid en de stek lag er weer bij als vanouds.
(Waadpak en waadschoenen)
Ook in de hoek waar ik vroeger heel veel viste wilde ik weer een stek maken, helaas bleek dit volkomen onmogelijk, dichte bosjes en bomen vermengd met braamstruiken vormden een ondoorbreekbare barrière. Ook kon ik nergens in de hoek het water in komen door de te steil aflopende en gladde oever.
Te bizar voor woorden dit, in een van mijn eerdere posts van dit blog staat een foto van een tent, dat is hoe het was in het verleden, alle ruimte om te zitten, nu kan je serieus het water niet eens zien op die plek!
Vorig jaar had ik met maatje J ook al de nodige stekken schoongeharkt, toen gooide mijn werk echter roet in het eten door een kansloos spelletje met me te spelen in de hoop zo goedkoop mogelijk van me af te komen na 14 jaar trouwe dienst, dit is ze mooi niet gelukt maar de stek van vorig jaar was er nog wel en nog goed schoon ook! Hier harkte ik amper wat op dus dit was ook een mooie stek voor 1 hengel.
Een meter of 20 verderop was een mooie open plek tussen het wier, ik kon er niet bij komen in mijn waadpak maar als ik hier gewoon een rig met pva zakje op gooi dan komt het wel goed, het enige noodzakelijke was het creëren van een wiervrij pad om een gehaakte karper door naar de kant te kunnen geleiden.
Ook op een andere plek vond ik zo'n stek.
Weliswaar minder resultaat dan waar ik op gehoopt had, met name de hoek is een domper, maar al met al toch een paar potentiële stekken gevonden en schoongeharkt
Uiteraard heb ik gelijk het nodige gevoerd en dit zal ik de komende dagen ook voortzetten.
Dinsdag 14:00 uur heb ik alweer weekend dus ik moet nog even kijken wanneer ik ga vissen maar het is een heerlijk vooruitzicht een paar dagen vrij te hebben.
Ik heb zojuist de volgende producten besteld bij TTB:
http://www.ttbbaits.com/c-1066878/bait-soak-s/In dezelfde smaak als mijn boillies.
http://www.ttbbaits.com/...11/stick-bag-method-mix/Bijpassende smaak.
Ik kijk enorm uit naar de volgende sessie en zal eenieder hier op de hoogte houden van mijn vorderingen bij "Het Bos".
Graag zou ik wat tips krijgen van jullie als lezers, ik wil niet met inline lood vissen op een paar stekken die ik ga bevissen omdat ik niet het risico wil lopen dat alles in het wier of in de blubber komt te liggen.
Een helicopter systeem lijkt mij het meest praktisch in dit geval.
Is dit een beetje een goed hakend systeem?
Werkt dit ook met licht lood of kan ik dan beter gaan voor een gram of 90?
Ik kijk uit naar eventuele tips/adviezen.
Tot de volgende blog!
Groet,
Harmen.
Bewerkt door de gebruiker zondag 26 juni 2016 13:23:55(UTC)
| Reden: Niet aangegeven