Sessie zondag 12/06
Na me vorige week verslapen te hebben was ik vastbesloten deze week wel te gaan vissen.
Ik had meerdere wekkers gezet teneinde mezelf ervan te verzekeren dat ik tijdig wakker zou zijn.
Ook had ik dit keer de timer van het koffiezetapparaat gezet zodat de koffie klaar zou zijn op het moment dat ik wakker zou worden zodat ik niet het risico zou lopen in slaap te vallen tijdens het wachten.
Gelukkig werkten al deze maatregelen en rond 0230 sleepte ik mezelf het bed uit om een bak koffie te nuttigen.
Rond 330 stapte ik op de fiets richting het bos.
Daar aangekomen lag de hengel al spoedig op de beoogde eerste stek.
Tijdens het beazen van de hengel had ik al de nodige activiteit gezien op de stek dus dat stemde me hoopvol.
Ik zat nog niet lang te vissen, een kwartier om precies te zijn toen ik de eerste run kreeg, een harde oploper.
Helaas schoot deze vis al na een korte tijd los en kwam het lood mijn kant weer opvliegen.
Zoals gepland voerde ik hierna een tweetal handen boilies en verkaste ik naar stek 2.
Hier had ik tijdens het voeren de afgelopen weken regelmatig karper gezien, deze ochtend echter was het een dooie boel en toen na nog geen half uur vissen de zwanen de stek leeg kwamen vreten was ik het al snel zat en verkaste weer naar stek 1.
Hier zag ik alweer de nodige activiteit en zo'n 45 minuten na het inleggen had ik alweer een vaag soort run, wel een heel herkenbare run waarbij de hanger als ware het een brasembeet op en neer danste en groot was dan ook de teleurstelling toen ik in mijn net "Het Spook" weer aantrof.
Weer mijn hele stek ondersteboven gezet door zo'n spook van een vis en nog eens een dubbel ook, deze had ik nota bene twee weken ervoor ook al.
Snel de vis onthaakt en terug gezet. De reden dat ik deze vis "Het Spook" noem is omdat ik de eerste keer dat ik deze vis zag tot mezelf zei:"wat een spook van een vis".
Uiteraard was de haak bot dus zette ik er snel een nieuwe onderlijn op dit keer beaasd met een Hi-Visual Hookbait van TTB in dezelfde smaak als de voerbollen.
Geheel tegen mijn gewoonte in besloot ik maar wat muziek te luisteren op mijn telefoon om de dubbele vangst van "Het Spook" te vergeten, vertrouwen in nog een vis had ik niet na de chaos die het beest had veroorzaakt bij zijn vangst, o.a. door zich in een wierbedje te boren koste het me behoorlijk wat moeite de vis te scheppen door al het wier dat in de weg lag.
(Deze foto nam ik vandaag, veel wier en niet alles is zichtbaar op deze foto buiten beeld is nog veel meer)
Groot was mijn verbazing toen ik rond half 8 een snoeiharde fluiter kreeg, snel pakte ik de hengel op die bijna uit mijn handen gerukt werd, man man man wat een geweld! Geweldig!
De vis knalde in volle vaart door het eerste wierbed, daarna door een tweede en zat vervolgens muurvast in een derde.
Ik was er van overtuigd dat ik die vis zou gaan verspelen, no way dat ik die nog los zou gaan krijgen!
Druk op de lijn houdend stond ik te overwegen wat mijn opties waren, zou de vis er überhaupt nog aanzitten? En zo ja hoe kreeg ik die in vredesnaam los!?
Ik besloot eerst maar eens te kijken wat er zou gebeuren als ik het zaakje naar me toe zou proberen te trekken.
Het koste behoorlijk wat kracht en ik voelde vooral het dode gewicht van kilo's wier in de lijn.
Er leek wat te bewegen in het wierbed en zowaar de vis gaf wat mee en liet zich uit het derde wierbed trekken, one down two to go!
Hierna zat alles echter muurvast en wederom had ik geen idee meer of de vis er nog aan zat en zo ja waar deze dan ergens zat tussen al dat wier!
Ik legde snel de hengel neer trok mijn kisten en sokken uit en rolde mijn broekspijpen zover mogelijk op.
Daarna pakte ik de lijn bij de hengeltop vast om de spanning op de lijn te houden met 1 hand en met de andere begon ik zo snel mogelijk het wier van de lijn af te plukken.
De vis, als deze er nog aanzat zat ergens halverwege de sloot met tussen ons in een flink wierbed, na enige minuten wierplukken was de hoeveelheid wier flink geslonken en zou ik naar mijn idee de vis al gauw tegen moeten kunnen komen.
Na nog een paar flinke wierplukken verwijderd te hebben zag ik zowaar de donkere rug van een (nu nog) rustige karper opduiken tussen het groen.
Snel pakte ik de hengel weer op ondertussen de laatste plukken wier verwijderend, er lag nog teveel wier om de vis te kunnen scheppen dus hoopte ik dat de vis zich nu los zou zwemmen en hopelijk gauw in het net terecht gemanoeuvreerd zou kunnen worden, niet dus!
Hij besloot er nog een paar keer flink vandoor te gaan met zo'n kracht dat ik niet anders kon dan wat lijn te geven onderwijl prevelend "niet lossen kom op please!".
Uiteindelijk kreeg ik de vis boven het net en tezamen met nog een kilo ofzo aan wier kreeg ik de vis in het net, YES! Hebbes!
Snel alles voorbereid voor het wegen en foto's maken, de vis woog 10 kilo en een beetje en met die lap van een staart die erop zat verbaasde het me niks dat die vis zo'n kracht had.
Rond de klok van negenen besloot ik weer huiswaarts te keren, meer dan tevreden en nu met de wetenschap dat er toch nog andere vissen dan "Het Spook" huizen in het bos!
Bewerkt door de gebruiker zondag 19 juni 2016 17:30:16(UTC)
| Reden: Niet aangegeven