logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
dreamcatcher  
#1 Gepost : vrijdag 30 december 2011 20:57:13(UTC)
dreamcatcher

25 ponder

Bedankjes: 4 keer
Is 12 keer bedankt in 10 post(s)
Hallo medevissers,

Ik en mijn neef gaan van 18 t/m 25 mei naar het grote Lac du Der (het zuid basin). Nou ben ik 2 jaar geleden ook naar du Der geweest alleen hadden wij daar ook een vakantiehuisje gehuurd om het voor de vrouwen ook enigsinds leuk te houden.
Het was de bedoeling dat we 4 dagen gingen vissen en 3 dagen bij de vrouwen zouden blijven. Uiteindelijk hebben we er voor gekozen om maar 2 dagen te vissen (omdat we geen nachtstek hadden)
We waren eigenlijk helemaal niet goed voorbereid voor zo'n gigawater. Met een 10 kilo boilies en wat nootjes zijn wij het water opgegaan en hebben geprobeert om wat kleine voerplekjes te maken.

We hebben toen in 2 dagen tijd 16 runs weten te creeren en daar zaten 7 meervallen tussen met als zwaarste 16 kilo. Alle Meervallen vingen we een hele vieze carlic boilie van proline.
De rest van de 9 vissen waren allemaal schubkarpers tussen 13 en 25 pond. Alle karpers op du Der vingen we met de Tijgernoot.
Wij vonden het zeker na deze aparte ervaring en echt de moeite waard om in mei 2012 terug te keren met een veel betere uitrusting.(en zonder de vrouwen)Shhh

We willen het in mei anders aanpakken! We willen 100 kilo partikels meenemen en circa 40 kilo boilies.
Ook zijn we deze keer voorzien van 2 goede voerboten : een Powercatcher met fisfinder en een baitsolution op de achtergrond.

Meschien zijn er onder jullie meer mensen die het hebben aangedurfd om op dit gigawater te vissen en die positieve of minder positieve ervaringen hebben op du Der.Blijb

Dus als jullie wat tips hebben ..... ik sta ervoor open.

Groet,

Danny
Courage, above all things, is the first quality of a warrior.
Sponsor
Marc  
#2 Gepost : vrijdag 10 februari 2012 01:41:49(UTC)
Marc

20 ponder

hey Dreamcatcher, ik heb meerdere keren op Du Der gevist en zou eea toch anders aanpakken.

Ten eerste zou ik geen 100 kilo partikels meesleuren, tenzij je een nieuw record witvis vangen wilt vestigen!..haha..

Als ik een paar tips mag geven dan deze...

Geen vismeelpallets ivm meerval, geen 100 kilo partikels maar een paar emmers tijgers klaarmaken (witvis bestendiger), die 40 kilo bollen zou ik verhogen, eventueel 40 kilo freezers, en 40 kilo ready mades van dezelfde samenstelling ( beter 40 kilo weer mee terug als je ze niet nodig hebt, dan 50, 60 of meer kilos verrotte partikels ergens dumpen)

vervolgens opstarten met een deel tijgers en boilys vervolgens 2 stokken met bollen en 2 met tijgers vissen en kijken wat op dat moment beter loopt...en daar op inspelen..
verder zou ik kiezen voor 2 maten bollen,, 16mm en 22mm of zo... 16mm zitten er meer van in een kilo dus makkelijker een groot oppervlak voeren.

de 22 of 24mm om te zorgen dat als er een school witvis op de 16mm trekt er aas blijft liggen!...

verder zou ik de voerboten absoluut thuis laten maar zorgen voor een goede solide zodiac of quicksilver o.i.d. met een goede diepte meter!...
met een voerboot kun je niet genoeg aas brengen op afstand laat staan een voerplek markeren of breed aanvoeren.. wil je verder dan 100m vissen kom je met je werppijp ook niet meer uit de voeten...daarbij wel eens 3, 6 laat staan 10 kilo of meer bollen naar de horizon staan meppen?...auw tennisarm...

Nu kun je denken, ik vis niet zo ver weg maar als je op bepaalde nachtstekken gaat vissen op zuid kan het zijn dat je 20 meter het water in wandeld om vervolgens nog een meter of 40 verder op 1 of 1.5 m water te zitten.. dan wordt het lastiger als blijkt dat je er verder op moet maar niet kunt bij voeren of dat je je voerbootje bijna uit het oog begint te verliezen bij het uitvaren...

ook een probleem kunnen wierbedden of obstakels zijn waar je overheen vist zonder te weten, met een boot haal je de vis, maar drillen van de kant wordt dan niet wat, of je draait binnen en blijkt vast te zitten aan een stronk oid dan trek je je lijn kapot maar hoeveel lijn blijft er dan achter over je stek, en krijg je bij een eventuele aanbeet hier geen problemen mee..

wat ook vaak voor komt is dat je de lijnen moet ophalen na het uitvaren om aas te verversen oid en als je dan je montage door een wierbed trekt krijg je hem er absoluut niet meer uit!..

ook kan het zijn dat je op jouw stek met de toppen omhoog moet vissen over wierbedden en dergelijke heen (9 van de 10 keer) en kun je absoluut geen toploodjes e.d. gebruiken dan kun je na het drillen een vlechtwerk van 4 hengels uit elkaar halen..

ook moet je overwegen of je gevlochten of nylon gaat gebruiken, zeker met het oog op de afstanden die er gevist worden geeft gevlochten een betere beet registratie..
vis je met gevlochten zorg dan dat je een voorwerp bij je in de boot hebt die je om de braid kunt wikkelen om kracht te zetten als je vast zit, gevlochten trek je met een hengel niet stuk en om je hand wikkelen om te trekken raad ik zeker niet aan...

Neem ook geen zinkende braid omdat je dan meer meters over de bodem hebt lopen dan je lief is met alle kans van vastzwemmen van een vis, wat je wel kunt doen is een klein zinkertje een meter of 15 van je stek op de lijn te zetten deze glijd dan omlaag naar je montage en komt er dan een meter of 2-3 vanaf te liggen om toch je eindmontage wat te camoufleren tegen de bodem, maar beter is niets op de lijn te zetten.

Denk in het belang van de vis!, laat die 100 kilo thuis en vul de ruimte die je dan over hebt met een goede boot, en een of twee extra netten een ekstra mat voor in de boot en een goede afsluitbare sling!..(tip, haal bij een aanbeet die vis, scheppen, vervolgens op de natte mat met sling onthaken en vervolgens de sling dichtritsen en naast de boot transporteren met de kop van de vis absoluut in de vaarrichting, zorg voor een degelijk koord aan de sling die je aan de boot vast maakt, laat je per ongeluk de sling los haal je hem aan het koord terug, anders sterft die vis een gruwelijke dood in de dichte sling)..

Ik hoop dat je hier wat mee kunt en dat je de juiste beslissingen neemt, ten eerste in het belang van de vis maar ook zeker voor je eigen visplezier!..als je goed voorbereid te werk gaat heb je een super week met absoluut kans op een bak!..denk je dat het allemaal niet zo'n vaart gaat lopen da bestaat de kans dat het een week vol frustratie en ergernis wordt!

Laatste tip, zorg voor goede zwemvesten in de boot, je bent niet de eerste die op du der wordt verrast door noodweer, dit water heeft al wat levens opgeeist!..

Mocht je nog wat willen weten mag je me altijd even een pm sturen ik help je graag op weg!..

Vang ze!!

Als iedereen het anders doet, doen we allemaal hetzelfde.....
Henk Haarlem  
#3 Gepost : vrijdag 10 februari 2012 10:15:23(UTC)
Henk Haarlem

50 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 1 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Quote:
Mocht je nog wat willen weten mag je me altijd even een pm sturen ik help je graag op weg!..

Volgens mij heb je alleen vergeten te vertellen waar je boodschappen haalt, MarcApplause
Wat een tips man hier kan iemand wat mee.Like
Respect
"Mijn grootste moet ik nog vangen".
Mvg. Henk Haarlem.

"Kālāma Sūtra" (ook toepasbaar in het vissen)
Rely not on the teacher, but on the teaching.
Rely not on the words of the teaching, but on the spirit of the words.
Rely not on theory, but on experience.

Do not believe in anything simply because you have heard it.
Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations.
Do not believe anything because it is spoken and rumored by many.
Do not believe in anything because it is written in your religious books. (Visgerelateerd boekjes)
Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders.
Marc  
#4 Gepost : vrijdag 10 februari 2012 21:54:15(UTC)
Marc

20 ponder

ja stom helemaal vergeten, haha, boodschappen haal je op de weg naar en in de omgeving van st dizier, hier zitten een Cora, Leclerc en een intermarche, als je oplet als je van st dizier naar der rijd kom je er praktisch langs!..... in Eclaron-braucourt-saint-liviére zitten in het centrum wat bakkertjes en een ook een klein supermarktje voor de hoogst nodige dingen ..

zo!...haha

Henk Haarlem  
#5 Gepost : vrijdag 10 februari 2012 23:26:34(UTC)
Henk Haarlem

50 ponder

Man
Nederland

Marc schreef:
ja stom helemaal vergeten, haha, boodschappen haal je op de weg naar en in de omgeving van st dizier, hier zitten een Cora, Leclerc en een intermarche, als je oplet als je van st dizier naar der rijd kom je er praktisch langs!..... in Eclaron-braucourt-saint-liviére zitten in het centrum wat bakkertjes en een ook een klein supermarktje voor de hoogst nodige dingen ..

zo!...haha

Respect Respect Respect Respect Respect Breede lachd Knipoog
Mvg. Henk Haarlem.

Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations.
Do not believe in anything because it is written in your religious books. (Visgerelateerd boekjes)
dreamcatcher  
#6 Gepost : zaterdag 11 februari 2012 17:50:04(UTC)
dreamcatcher

25 ponder

Bedankjes: 4 keer
Is 12 keer bedankt in 10 post(s)
Hoi Marc,

We hebben intussen onze strategie ook al wat aangepast. We hebben voorlopig gekozen voor stek 35 en als we daar aankomen om de verguningen op te halen vragen we eerst of we nog een rondje (groot rondje) mogen doen om daar naar de stekken op het grote meer te kijken.
Want het is altijd vrij moeilijk om een stek te reserveren waarvan je helemaa niet weet hoe die stek eruit ziet.
Het kan dus ook best zijn dat wanneer we stek 35 niks vinden dat we bij het bekende kerkje gaan zitten(mits de beheerder het goed vind).

We hebben inmiddels ook al besproken dat we er toch ook een zodiac bij willen hebben , omdat we toch van een hoop mensen te horen hebben gekregen dat dit eigenlijk toch een vereisten is op Du der. (jij bevestigt dit ook alLike )
Wel willen we de voerboten er zowie bij houden voor het geval dat we een paar mooie plekken hebben tussen de 70 en 100 meter. Zoadat we snacht's niet de zodiac inhoeven om de lijnen weer uit te varen.

Wat betrefd het voer hebben we ook al weer wat aangepast. We gaan inderdaad wat minder partikels meenemen , omdat ik de vorige keer ook wel met enige regelmaat wat brasems naar binnenhaalden.

We willen zowiezo allebij 1 hengel met daaraan een vieze boilie. (denkend aan bloodwormboilie vis of carlic) Eigenlijk omdat we het toch altijd wel weer leuk vinden om een grote meerval te vangen.

In ieder geval bedankt voor de enorm goede tips , en we gaan hier zeker wat mee doenTik 'm aan!

Groet,

Danny
Courage, above all things, is the first quality of a warrior.
Marc  
#7 Gepost : zondag 12 februari 2012 02:09:26(UTC)
Marc

20 ponder

Hey Dreamcatcher, goed dat je de plannen hebt bijgesteld!... hier ga je zeker geen spijt van krijgen!

Heb nog wel mijn bedenkingen bij die voerbootjes..haha

je gaat maar een weekje dus ik zou TO THE MAX gaan en ook snachts mijn lijnen erop varen en bijvoeren indien nodig zodat alles zo scherp mogelijk ligt, die slaap haal je wel weer in...
Maar goed ieder zijn ding toch?..

Ik begrijp dat je er ook over denkt om voor een stek op het grote basin te gaan, dat is geen verkeerde beslissing!..

Als je even op google earth kijkt naar een luchtopname van Du Der, dan zie je dat een deel van de fotos zijn genomen bij een lage waterstand... doe hier je voordeel mee!!
de stekken bij het kerkje zijn natuurlijk overbekend maar deze zijn niet altijd even productief over de verschillende jaar getijden!..

Als je nou kijkt bij stekken 28 en 29 dat is bij de haven dan zie je daar grote zandbanken, jij gaat in mei dan staat het water hoog dus zijn dat goede stekken!..(plateaus)

deze liggen ook niet extreem ver uit de kant!..(voerbootjes)..

ga je toch voor de kerk dan zie je op google dat er recht voor het kerkje een vierkant en andere vormen in het water liggen..dit zijn fundamenten van een dorpje, altijd interessant!
die zou je met je rechterstokken kunnen bevissen, maar recht vooruit staat flink wat water!! (dat is het kanaal voor de waterinlaat naar zuid), dus misschien voor eind Mei niet de meest gunstige stek..(tegen de paai-periode).

mocht je voor 22 of 21 gaan heb je weinig obstakels, en kan ik als tip geven dat er een groot plateau rechts van 22 en links van 21 ligt, op ongeveer 200m uit de kant (afhankelijk natuurlijk van de waterstand) bezaait met dakpanresten..topstek!..

nou ik wens jullie veel suc6 straks in mei!!...

Mark T  
#8 Gepost : zondag 12 februari 2012 10:20:35(UTC)
Mark T

25 ponder

Met zoveel tips en kennis kan het niet meer mis gaan volgens mijLike
Als je de waarheid zoekt, begin dan het beste in het midden.
Henk Haarlem  
#9 Gepost : zondag 12 februari 2012 10:47:38(UTC)
Henk Haarlem

50 ponder

Man
Nederland

Mark T schreef:
Met zoveel tips en kennis kan het niet meer mis gaan volgens mijLike

Het heeft dan in ieder geval niet aan Marc gelegen.Breede lachd
Mvg. Henk Haarlem.

Erwin  
#10 Gepost : zondag 12 februari 2012 12:49:08(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Goed info Marc! Blijb
Marc  
#11 Gepost : zondag 12 februari 2012 13:35:31(UTC)
Marc

20 ponder

Bedankt mannen!..

Waarom zou je jongens op zo'n water niet op weg helpen, het is geen water waar je met deze info eventuele andere vissers in het vaarwater zit, iedereen kan er elke stek boeken,
en ik vind dat het ook in het belang van de vissen is om goed beslagen te ijs te gaan..(dit geldt eigenlijk overal)..

Het uiteindelijke resultaat is voor een deel natuurlijk ook afhankelijk van de vissers zelf...

grt Marc

Jan W  
#12 Gepost : donderdag 14 juni 2012 22:31:59(UTC)
Jan W

Nieuwe uitzetting

Ik ben zo benieuwd hoe jullie vergaan is, ik zou namelijk van 29-4 tot 5-5 gaan ben ook geweest, maar ben na 4 dagen gevlucht vanwege het slechte weer, en de karper die op het zuid in de achterste 2 baaien aan het paaien was.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (2)
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.