hey Dreamcatcher, ik heb meerdere keren op Du Der gevist en zou eea toch anders aanpakken.
Ten eerste zou ik geen 100 kilo partikels meesleuren, tenzij je een nieuw record witvis vangen wilt vestigen!..haha..
Als ik een paar tips mag geven dan deze...
Geen vismeelpallets ivm meerval, geen 100 kilo partikels maar een paar emmers tijgers klaarmaken (witvis bestendiger), die 40 kilo bollen zou ik verhogen, eventueel 40 kilo freezers, en 40 kilo ready mades van dezelfde samenstelling ( beter 40 kilo weer mee terug als je ze niet nodig hebt, dan 50, 60 of meer kilos verrotte partikels ergens dumpen)
vervolgens opstarten met een deel tijgers en boilys vervolgens 2 stokken met bollen en 2 met tijgers vissen en kijken wat op dat moment beter loopt...en daar op inspelen..
verder zou ik kiezen voor 2 maten bollen,, 16mm en 22mm of zo... 16mm zitten er meer van in een kilo dus makkelijker een groot oppervlak voeren.
de 22 of 24mm om te zorgen dat als er een school witvis op de 16mm trekt er aas blijft liggen!...
verder zou ik de voerboten absoluut thuis laten maar zorgen voor een goede solide zodiac of quicksilver o.i.d. met een goede diepte meter!...
met een voerboot kun je niet genoeg aas brengen op afstand laat staan een voerplek markeren of breed aanvoeren.. wil je verder dan 100m vissen kom je met je werppijp ook niet meer uit de voeten...daarbij wel eens 3, 6 laat staan 10 kilo of meer bollen naar de horizon staan meppen?...auw tennisarm...
Nu kun je denken, ik vis niet zo ver weg maar als je op bepaalde nachtstekken gaat vissen op zuid kan het zijn dat je 20 meter het water in wandeld om vervolgens nog een meter of 40 verder op 1 of 1.5 m water te zitten.. dan wordt het lastiger als blijkt dat je er verder op moet maar niet kunt bij voeren of dat je je voerbootje bijna uit het oog begint te verliezen bij het uitvaren...
ook een probleem kunnen wierbedden of obstakels zijn waar je overheen vist zonder te weten, met een boot haal je de vis, maar drillen van de kant wordt dan niet wat, of je draait binnen en blijkt vast te zitten aan een stronk oid dan trek je je lijn kapot maar hoeveel lijn blijft er dan achter over je stek, en krijg je bij een eventuele aanbeet hier geen problemen mee..
wat ook vaak voor komt is dat je de lijnen moet ophalen na het uitvaren om aas te verversen oid en als je dan je montage door een wierbed trekt krijg je hem er absoluut niet meer uit!..
ook kan het zijn dat je op jouw stek met de toppen omhoog moet vissen over wierbedden en dergelijke heen (9 van de 10 keer) en kun je absoluut geen toploodjes e.d. gebruiken dan kun je na het drillen een vlechtwerk van 4 hengels uit elkaar halen..
ook moet je overwegen of je gevlochten of nylon gaat gebruiken, zeker met het oog op de afstanden die er gevist worden geeft gevlochten een betere beet registratie..
vis je met gevlochten zorg dan dat je een voorwerp bij je in de boot hebt die je om de braid kunt wikkelen om kracht te zetten als je vast zit, gevlochten trek je met een hengel niet stuk en om je hand wikkelen om te trekken raad ik zeker niet aan...
Neem ook geen zinkende braid omdat je dan meer meters over de bodem hebt lopen dan je lief is met alle kans van vastzwemmen van een vis, wat je wel kunt doen is een klein zinkertje een meter of 15 van je stek op de lijn te zetten deze glijd dan omlaag naar je montage en komt er dan een meter of 2-3 vanaf te liggen om toch je eindmontage wat te camoufleren tegen de bodem, maar beter is niets op de lijn te zetten.
Denk in het belang van de vis!, laat die 100 kilo thuis en vul de ruimte die je dan over hebt met een goede boot, en een of twee extra netten een ekstra mat voor in de boot en een goede afsluitbare sling!..(tip, haal bij een aanbeet die vis, scheppen, vervolgens op de natte mat met sling onthaken en vervolgens de sling dichtritsen en naast de boot transporteren met de kop van de vis absoluut in de vaarrichting, zorg voor een degelijk koord aan de sling die je aan de boot vast maakt, laat je per ongeluk de sling los haal je hem aan het koord terug, anders sterft die vis een gruwelijke dood in de dichte sling)..
Ik hoop dat je hier wat mee kunt en dat je de juiste beslissingen neemt, ten eerste in het belang van de vis maar ook zeker voor je eigen visplezier!..als je goed voorbereid te werk gaat heb je een super week met absoluut kans op een bak!..denk je dat het allemaal niet zo'n vaart gaat lopen da bestaat de kans dat het een week vol frustratie en ergernis wordt!
Laatste tip, zorg voor goede zwemvesten in de boot, je bent niet de eerste die op du der wordt verrast door noodweer, dit water heeft al wat levens opgeeist!..
Mocht je nog wat willen weten mag je me altijd even een pm sturen ik help je graag op weg!..
Vang ze!!