En we zijn weer terug van een instant nachtje Frankrijk.
Ik had vrijdag enkele uurtjes recup, dus rond 13u waren we al opweg om de drukte te vermijden.
Deze keer niet terug naar de vorige plas (doen we later wel nog eens) , maar weeral een nieuw water.
Terwijl de weken ervoor de maximale diepte ongeveer 1,5m was, vissen we deze keer tussen de 4 en 6m.
Het water is minder wild en afgelegen (wat een kleine tegenvaller was, want dit is juist het doel van onze zoektocht dit jaar), maar dit houdt ons niet tegen. Het plan was : als er teveel volk is zoeken we iets anders in de buurt.
Bij het toekomen zien we enkele vissers op de nabijgelegen plas, het water dat wij willen bevissen is.... helemaal leeg
Snel een scoutingske doen en materiaal uitladen. We besluiten een kant te bevissen waar op de oever redelijk wat bomen in het water hangen.
Eenmaal geinstalleerd zien we regelmatig roering aan het oppervlak, helaas is dit vooral aan de rechterkant van waar we zitten, niet echt waar onze hengels liggen.
We nemen de ontvangers mee en gaan eens van dichtbij kijken. Eens we in de buurt zijn, zien we direct teken van karper.
We kijken elkaar aan en zonder een woord te zeggen wandelen we direct naar de stek waar we elk 1 stok uitdraaien.
We gaan beiden 1 hengel ver uitvaren naar waar we de vis zagen springen.
Zo gezegd zo gedaan en dan is het tijd voor een ferme steak.
" Het zou weer typisch zijn dat we tijdens het koken een aanbeet krijgen" lachen we.... het vlees lag amper in de pan of de eerste (1 van de hengels die we verplaatst hebben !!) vertrekt. Het is de hengel van mijn maat.
Het is direct diep vanop de kant en de vis maakt hier gretig gebruik van. Na een goede dril gaat de eerste in het net, sessie alvast geslaagd!
Een mooie spiegel, "koekerond" zoals ze bij ons zeggen
We genieten na van de vangst en verorberen onze maaltijd.
Continu krijgen we aanbeten van witvis, het zijn meestal ferme brasems en deze zullen ons de ganse nacht blijven storen (gelukkig niet veel gehaakt)
Tegen een uur of 11 krijg in enkele tuutjes. Ik verwacht witvis dus wandel rustig richting hengel. De gaat echter over in een run en ook ik kan mijn eerste vis drillen.
Tijdens de dril voelt het direct al vrij log aan, het duurt dan ook een tijdje voor deze over het netkoord glijdt.
Bij het uittillen van het net zien we dat het een vis van ferm kaliber is. 3de vis van het jaar en al meteen een goede dertiger!
Een klein minpuntje is z'n wat toegetakelde muil, hadden we niet direct verwacht na de puntgave spiegel.
De rest van de nacht levert niets op en om 8u30 worden we gewekt door de garde pêche.
Nu we toch wakker zijn besluiten we het plan uit te voeren waar we gisterenavond aan gedacht hebben : gans het boeltje verkassen naar rechts, waar we vis hebben gezien en gevangen. We steken al het overbodige weg en gaan nog enkele uurtjes op de andere stek vissen.
Na amper een kwartier krijg ik een aanbeet! Waarom zijn we in godsnaam gisterenavond niet meer verkast...? (eigenlijk vooral door een gebrek aan voer om een nieuwe spot op te bouwen, maarkom..)
Deze keer een iets kleinere en lange slanke schub, moeite doen loont!
De vis is amper teruggezet of mijn maat krijg ook een aanbeet. Dit is duidelijk een grotere vis : de hengel plooit goed door en de vis gaat los door de slip.
Na een korte dril schiet deze echter los en blijft Thibaut beteuterd achter. Balen, want 's nachts had ik ook al een vis verspeeld.
Toch zijn we zeer tevreden over deze sessie. Weer een instant nachtje met resultaat op weer een nieuw water.
We zijn wel te weten gekomen dat er binnen 2 weken een waterski-kabel over gans het meer komt en het dan gedaan is met vissen, wie weet dus volgende week nog rap een laatste sessie daar gaan doen.
Nu koffie, amper een oog dicht gedaan, Kl*te brasems
Bewerkt door de gebruiker zaterdag 2 april 2016 16:36:08(UTC)
| Reden: Niet aangegeven