25 ponder Lid sinds: 11-5-2013(UTC) Berichten: 471
Bedankjes: 38 keer Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
|
ik zit te twijfelen tussen de rvs rodpod van raven de Alcatraz of de mad touchdown 4 rod . ik ben echt geen fan van x2 maar een echte rvs rodpod kost voor mij veel te veel . de Alcatraz staat mij aan omdat deze van rvs is wat volgens mij een stuk beter is als aluminium. de mad touch down vindt ik ook wel iets hebben en is iets goedkoper . hebben jullie met een van deze rodpods ervaring en welke zou ik kiezen . of heb je andere rodpod die ik moet overwegen.
Bedankt
|
|
|
|
20 ponder Lid sinds: 2-8-2014(UTC) Berichten: 350 Locatie: eeklo Bedankjes: 21 keer Is 23 keer bedankt in 20 post(s)
|
Eerst geschreven door: tomvliet1998 ik zit te twijfelen tussen de rvs rodpod van raven de Alcatraz of de mad touchdown 4 rod . ik ben echt geen fan van x2 maar een echte rvs rodpod kost voor mij veel te veel . de Alcatraz staat mij aan omdat deze van rvs is wat volgens mij een stuk beter is als aluminium. de mad touch down vindt ik ook wel iets hebben en is iets goedkoper . hebben jullie met een van deze rodpods ervaring en welke zou ik kiezen . of heb je andere rodpod die ik moet overwegen.
Bedankt Ik ga zelf gaan kijken voor Daiwa infinity rodpod kost 200€ maar wel kwaliteit. Mvg |
Don't dream your life, But live your dream... |
carpbuddy is 1x bedankt voor deze nuttige post.
|
|
|
50 ponder Lid sinds: 21-1-2010(UTC) Berichten: 2.371
Bedankjes: 10 keer Is 34 keer bedankt in 33 post(s)
|
|
Wind op de kant is vis in de hand.
|
griend is 1x bedankt voor deze nuttige post.
|
|
|
25 ponder Lid sinds: 24-12-2010(UTC) Berichten: 462
Bedankjes: 4 keer Is 12 keer bedankt in 10 post(s)
|
Zou zelf niet gaan voor de Proline pod, want heb al 2 keer meegemaakt dat de potnagels bij de buzzersbars zijn gaan roesten omdat deze niet van rvs zijn. Daarbij gingen bij mij ook de buzzerbard heads loszitten en nadat ik deze had terug gestuurd naar Proline kreeg ik vervolgens een nieuwe buzzerbar met scheve heads. Dus wat mij betrefd geen Proline nemen Ik hoorde van een maat van mij die 3 dagen zijn Proline pod in het water had staan deze ook al begon te roesten en zelfs bruin uit te slaan. Het lijkt er een beetje op dat de machine waarmee deze pod's gemaakt worden in aanraking zijn geweest met andere metalen Bewerkt door de gebruiker zaterdag 29 november 2014 15:24:58(UTC)
| Reden: Niet aangegeven |
Courage, above all things, is the first quality of a warrior.
|
dreamcatcher is 1x bedankt voor deze nuttige post.
|
|
|
|
ik heb donderdag toch de proline gekocht en ben er nog niet mee gaan vissen. ben er heel blij mee .
|
|
|
|
40 ponder Lid sinds: 28-5-2014(UTC) Berichten: 1.103 Locatie: Lochem Bedankjes: 25 keer Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
|
Dreamcatcher schreef: Ik hoorde van een maat van mij die 3 dagen zijn Proline pod in het water had staan deze ook al begon te roesten en zelfs bruin uit te slaan. Het lijkt er een beetje op dat de machine waarmee deze pod's gemaakt worden in aanraking zijn geweest met andere metalend Bruin uitslaan kan betekenen dat er veel ijzer in het water zit, heeft op zich niets te maken met mogelijke andere materialen afkomstig van de productie Machine.( dan zouden er puntjes of streepen van roest zichtbaar moeten zijn) Bewerken met mierenzuur of afschuren met een scotsch brite sponsje is voldoende om hem weer te laten blinken. Veelal word er een mindere kwaliteit RVS gebruikt. Bedenk hierbij dat de naam RVS niet betekend Roest Vrij Staal, maar Roest Vast Staal. RVS onder 304 is gevoelig voor oppervlakte roest van buitenaf. Af en toe bewerken met mierenzuur of salpeterzuur (alle twee verdunnen tot min.50%) behoord tot het gewone onderhoud. NB Als er bij een RVS rodpot (om het even welk RVS apparaat) ijzeren "blindklinknagels" oftewel popnagels zijn gebruikt is dat een fout in de productie dit mag je aanmerken als een garantie zaak. Iedere bewerker van RVS weet dat je bij RVS ook RVS popnagels gebruikt. ( het zou nog kwalijker zijn als ze aluminium popnagels of schroeven zouden gebriuken) Tom... controleer dit even door, als ze er in zitten, met een magneet over de popnagel te gaan. Blijft deze plakken ga dan terug naar de winkel en leg ze de fout voor. (schrik niet als de magneet ook lichtjes aan het RVS blijft plakken, er zijn RVS soorten die ook magnetisch zijn.) Bewerkt door de gebruiker zondag 7 december 2014 14:16:44(UTC)
| Reden: aanvulling |
geniet aan het water, bewaar de stress voor later. |
HarryO is 1x bedankt voor deze nuttige post.
|
|
|
|
Eerst geschreven door: HarryO Dreamcatcher schreef: Ik hoorde van een maat van mij die 3 dagen zijn Proline pod in het water had staan deze ook al begon te roesten en zelfs bruin uit te slaan. Het lijkt er een beetje op dat de machine waarmee deze pod's gemaakt worden in aanraking zijn geweest met andere metalend
Bruin uitslaan kan betekenen dat er veel ijzer in het water zit, heeft op zich niets te maken met mogelijke andere materialen afkomstig van de productie Machine.( dan zouden er puntjes of streepen van roest zichtbaar moeten zijn) Bewerken met mierenzuur of afschuren met een scotsch brite sponsje is voldoende om hem weer te laten blinken. Veelal word er een mindere kwaliteit RVS gebruikt. Bedenk hierbij dat de naam RVS niet betekend Roest Vrij Staal, maar Roest Vast Staal. RVS onder 304 is gevoelig voor oppervlakte roest van buitenaf. Af en toe bewerken met mierenzuur of saltpeterzuur (alle twee verdunnen tot min.50%) behoord tot het gewone onderhoud.
NB Als er bij een RVS rodpot (om het even welk RVS apparaat) ijzeren "blindklinknagels" oftewel popnagels zijn gebruikt is dat een fout in de productie dit mag je aanmerken als een garantie zaak. Iedere bewerker van RVS weet dat je bij RVS ook RVS popnagels gebruikt. ( het zou nog kwalijker zijn als ze aluminium popnagels of schroeven zouden gebriuken)
Tom... controleer dit even door, als ze er in zitten, met een magneet over de popnagel te gaan. Blijft deze plakken ga dan terug naar de winkel en leg ze de fout voor. (schrik niet als de magneet ook lichtjes aan het RVS blijft plakken, er zijn RVS soorten die ook magnetisch zijn.) bedankt zal ik zeker doen . maar nu ik deze rodpod heb een ik lees veel over roest en dat je ze moet onderhouden enzo . daarom is het misschien makkelijk dat mensen hier tips geven over hoe je nu zo'n rvs rodpod onderhoud .
|
|
|
|
40 ponder Lid sinds: 28-5-2014(UTC) Berichten: 1.103 Locatie: Lochem Bedankjes: 25 keer Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
|
Tom Het meeste staat hierboven al omschreven. Maar zal het hier nogmaals in het kort neerzetten. Allereerst de schroefdraad en schuif, van RVS op RVS, verbindingen. Deze regelmatig invetten met vaseline. (RVS heeft de onhebbelijke gewoonte om snel "bramen"te trekken en m.n. bij schroefdraad, als het eenmaal beschadigd is loopt het snel helemaal niet meer en zit het muurvast) Bruine aanslag kun je het beste behandelen met Mierenzuur of salpeterzuur. Salpeterzuur is verkrijgbaar in de meeste bouwmarkten. (het is erg corrosief dus doe er voorzichtig mee en goed verbergen voor de kinderen) gebruik het in een oplossing van 50 % en dan met een kwastje opbrengen (of met bloemenspuit als je de gehele rodpod wil doen. Roest kun je het best afvijlen met een klein fijn vijltje of schuurpapier of als het heel weinig is scotsch brite (keuken schuursponsje) en dan behandelen met salpeterzuur onverdund (dit alleen op de plekken waar de roest zit of heeft gezeten en met een penseeltje voorzichtig opbrengen) Voor alle behandelingen met Salpeter- of Mieren- zuur geld, ongeveer 15 tot 20 min laten zitten en daarna goed afspoelen met water. Deze behandeling noemt men normaal passiveren e.e.a kun je nalezen op google passiveren. PS Ik heb op jou rodpod gegoogled en zag daar geen popnagels zitten. Wel zag ik "paspennen"of "inbusbouten" in het hoofdblok zitten. Ik verwacht het niet maar mogelijk zijn deze van ijzer. Zoja dan de inbusbouten, voor behandeling met salpeter- of miern-zuur, vervangen. Bij paspennen doe je het volgende. Sla deze m.b.v. een doorslagpen (of asje van een iets kleinere diam.) ongeveer een cm terug en slijp deze dan aan de andere zijde glad af en sla het dan vanaf die zijde weer iets terug zodat aan alle twee de kanten een gelijke opening ontstaat van ca, 5 mm. Sluit deze openingen af met een beetje siliconenkit of een strak passend rubbertje. ( je mag ook proberen om deze "pennen af te zagen maar meestal is het materiaal harder dan je zaagblaadje) (toch nog een heel verhaal geworden) Bewerkt door de gebruiker zondag 7 december 2014 18:42:55(UTC)
| Reden: a |
|
|
|
|
deze zijn wel van ijzer ik ben in de middag mijn rodpod afgegaan met een magneetje en het enige wat magnetische was waren de veertjes achter de schroeven om de poten vast te zetten . en de zwarte hollen buisjes percies die houden volgens mij alles samen .
|
|
|
|
|
Tim Zijn het de twee gaatjes die je hier op bijgeplaatste foto in de hoofdas ziet zitten. Het beste wat je kunt doen is deze veertjes vervangen voor RVS veertjes. Zijn deze niet verkrijgbaar doe er dan dikke rubberen O ringen op. En de pennen bewerken als omschreven. Als je de door jou omschreven ijzeren delen laat zitten zullen ze gaan roesten en deze corrosie ook overbrengen naar je RVS. Het mooiste zou natuurlijk zijn om ze te vervangen door RVS paspennen. Maar dan moet je de exacte maat weten.( voor je gaat vervangen, en je hebt geen opleiding in de metaal gehad, neem dan nog weer even contact op) Anders toch even bewerken zoals boven omschreven. Echter met deze opm. erbij. Meet even de dikte van de twee assen die worden verbonden door die paspen. Ik schreef eerder dat je er voor moest zorgen dat deze pennen aan beide zijden ca. 5 mm terug moesten liggen. Maar als dat betekend dat de pen dan alleen maar in de binnenste as zit heeft het geen zin. vb dikste as is 25 mm dik en de dunste is 15 mm dik dan is dus de dikste as op het punt waar de paspen zit maar 5 mm dik. (voor de zekerheid zou ik voor een minimum van 10 mm gaan zodat na inkorting nog 5 mm wanddikte overblijft. NB Het staat iets minder mooi maar deze paspennen zou je ook kunnen vervangen door een RVS bout met borgmoer. Begrijp eigenlijk niet waarom de fabrikant niet hiervoor gekozen heeft. Het is erg onprofessioneel om ijzer te gebruiken in combinatie met RVS Bewerkt door de gebruiker zondag 7 december 2014 20:05:23(UTC)
| Reden: a HarryO heeft deze afbeelding(en) toegevoegd als bijlage: |
|
|
|
|
ja die zwarte buisjes zijn van metaal en de vering achter die schroeven
|
|
|
|
|
Ik denk dat je de veren op deze foto bedoeld. Deze zou ik vervangen voor een rubberen ring O.I.D Die andere pennen kun je beter ook vervangen. Anders krijg je elke keer als de boel nat word roestaanslag. Nogmaals ik weet zo de maat niet maar RVS spanstiften van 5 of zes mm kosten niet zoveel. Alternatief: plak er een sticker op zodat ze afgesloten zijn voor vocht. Gaat de roest niet geheel tegen maar scheelt toch ca. 75 % minder snel roest. Bedenk dat als je gaat behandelen met een zuur, en het ijzer zit er nog in, de kans bestaat dat op den duur de pen op zal lossen. ( het zuur trekt wel naar binnen maar laat zich moeilijk wegspoelen. Mocht je de pennen willen vervangen en je hebt geen bankschroef. Neem dan een blok hout, boor er een gat in van ca. 15 mm en leg daar het deel van je rodpod op met de pen recht bovenop het geboorde gat. plaats de nieuwe paspen/spanstift op de oude en sla voorzichtig de oude er uit en de nieuwe er in. Maar eerst zou ik naar de winkel gaan waar je het gekocht hebt en hun wijzen op dit onprofessionele werk. Je kocht een RVS rodpod dan moet er geen ijzer aan zitten. Laat de winkelier maar bellen met de leverancier over evt. vervanging. Bewerkt door de gebruiker woensdag 10 december 2014 23:20:05(UTC)
| Reden: Niet aangegeven HarryO heeft deze afbeelding(en) toegevoegd als bijlage: |
|
|
|
|
Ik heb de foto's op hun site nogmaals bekeken. http://www.db-hengelspor.../Proline-Compact-Rod-Pod Deze rodpod ziet er prachtig uit. zie veel dingen die goedkoper zouden kunnen en snap daarom niet dat ze beknibbelen door ijzeren pennen en plaatjes te gebruiken. PS ik gebruik deze foto's als voorbeeld voor mijn eigenbouw pod. en deze wel geheel van 316 RVS. Uiteraard wel zo aangepast dat ik snel kan opbouwen en afbreken. Zo worden de verbindingen tussen voor en achterstuk scharnierend, de poten instelbaar, zodat ik voor en achterstuk compleet kan laten. enkel alleen twee buisjes monteren tussen deze twee delen. (Lengte natuurlijk ook instelbaar.)en de pod staat. Zou eventueel de beetmelders ook nog kunnen laten zitten. |
|
|
|
|
ik heb eigenlijk niet zoveel zin om de pennen te veranderen omdat ik niet zoveel hier vanaf weet . een sticker zat ik zelf ook aan te denken misschien . zelf vindt ik het wel spijtig dat ze voor de paar euro's net niet heel de rodpod rvs hebben gemaakt maar ben er nog altijd blij mee . maar als die pennen roesten kan dat veel kwaad en kan ik die dan nog laten vervangen . ik denk dat er hier op het forum nog wel wat mensen zijn met deze rodpod heeft hier iemand problemen mee gehad .
|
|
|
|
|
Kan het kwaad.....ja en nee Ja omdat roest ook kan overslaan naar RVS en dan het ijzer uit de "legering" zal verteren. Hierdoor zul je rondom de ijzeren pen een brokkelige substantie overhouden. Dat betekend dus dat je dan op den duur de pennen moet vervangen voor veel dikkere. Nee omdat het een heel langzaam proces is ( denk aan min 10-15 jaar, mits de pennen aan beide zijden zijn afgedekt (sticker o.i.d.) Jammer dat je niet in de buurt van Lochem woont, ik had het met plezier voor je gedaan. PS Gisteren schreef ik dat ik zelf een rod-pod aan het maken ben. zie hieronder een paar foto's Bewerkt door de gebruiker vrijdag 12 december 2014 09:50:51(UTC)
| Reden: v HarryO heeft deze afbeelding(en) toegevoegd als bijlage: |
|
|
|
25 ponder Lid sinds: 15-7-2010(UTC) Berichten: 405
Bedankjes: 4 keer Is 33 keer bedankt in 33 post(s)
|
Ziet er goed uit Harry. Ik zie alleen het voordeel niet zo van de scharnierende delen, is dat niet een beetje kwetsbaar ? De buzzerbars lijken me ook vrij lang voor 3 hengels, wat korter maakt het stabieler en misschien ook wel mooier, maar dat is een kwestie van smaak.
|
|
|
|
|
Dank je Bert. Het idee achter de scharnierende delen is dat ik nu de twee stangen mon-de- monteer , de scharnieren Inklap en het geheel compact kan meenemen. Met ingeschoven poten ,weggeklapte steunenen en ingeschoven buzzerbar heb ik een compacte maat. van 420 mm breed 250 mm hoog en op elkaar gelegd 8o mm dik. De twee verbindingsstangen zijn nu nog 700 mm lang. Ik kan er nog geen hengels op leggen om de lengte te bepalen omdat ik de schroefdraad voor de beetmelders nog moet tappen. Mocht ik toch deze lengte nodig hebben ga ik ze alsnog delen. En ach als mocht blijken dat de scharnieren te zwak zijn. Heb ik het zo veranderd. Deze zitten er ingeschroefd en geborgd met locetite. Het geheel weegt nu nog 3,5. Kg. Maar, was helaas niet voorradig, al ik de verbingsstangen vervang door pijp gaat er nog 0,5 Kg af. I.p.v. , laat ik het laag inschatten, 150 euro kost deze 0,00 euro. En exclusiever kan het niet, dacht ik. |
|
|
|
|
Wat de buzzerdbar betreft, op dit moment zit ertussen de hengels. 190 mm. Mocht dit nog te veel zijn , inkorten is makkelijker dan verlengen. Het geheel net gisteravond in elkaar gezet om te passen en toen ook maar snel een paar foto,s gemaakt. inmiddels de buzzerbars ingekort de afstand tussen de hengels is nu 15 cm. Hengels gepast en blijkt dat ik toch de max. lengte van de stangen nodig heb graag nog iets langer. Deze worden dus binnenkort aangepast. de lengte is dan totaal 1250 op het hart van de buzzerbars. Bewerkt door de gebruiker vrijdag 12 december 2014 13:29:01(UTC)
| Reden: v +a |
|
|
|
|
Tom Sorry voor het off topic gaan. |
|
|
|
|
maakt niet uit mooie rodpod zou willen dat ik er een kon maken . verder ik vindt het zo goed denk ik toch hard bedankt voor de uitleg . ik ga er gewoon wat doorzichtige plakband er rond doen en klaar . want 10-15 jaar is toch al een mooie leeftijd vindt ik voor een rodpod .
|
|
|
|
Spring naar forum
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.