logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's<12
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
carpbuddy  
#21 Gepost : maandag 6 oktober 2014 19:07:07(UTC)
carpbuddy


20 ponder

Lid sinds: 2-8-2014(UTC)
Berichten: 350
België
Locatie: eeklo

Bedankjes: 21 keer
Is 23 keer bedankt in 20 post(s)
Ik begrijp heel goed dat mensen die een fortuin uitgeven qua voer en dergelijke niet uit de biecht willen praten.
persoonlijk heb ik het zelf al ondervonden dat dit gelukkig ook van persoon tot persoon verandert.
ik ben jammer genoeg een beginner en vis jammer genoeg bijna elke keer alleen.
wat ik persoonlijk zeer nadelig vind aangezien ik wel veel wil bijleren.
wat ik vooral frustrerend? vind en al meedere malen gezien heb is dat mensen reageren : MOET HET VOORGEKAUWD WORDEN.
hoe zou je zelf denken over deze persoon, en zou je zelf kunnen lachen met zulke antwoorden?
niemand vraagt jou stek, ze willen vooral info inwinnen over het water wat volgens mij geen kwaad kan.
dat vind ik pas egoïstisch maar ieder zijn eigen mening toch.
mijn mening is vooral : behandel een mens zoals je zelf behandelt zou willen worden.

mvg
Don't dream your life, But live your dream...
HarryO  
#22 Gepost : maandag 6 oktober 2014 20:07:50(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Eigen stekkie geheim houden zal iedere Karpervisser wel (eens) doen.
Anders om ook iemand vertellen over een stek zal ook iedere Karpervisser wel (eens) doen.
Maar de reden van ik heb een fortuin uitgegeven aan uitrusting en die wil ik beschermen, vind ik een flauwe reden.
Immers ten eerste: je laat je uitrusting nooit achter op je "geheime" stek, vooral niet als die een fortuin heeft gekost
ten tweede: Het is voor Karpervissen niet echt nodig om dure apparatuur te hebben, dat is je vrije keuze, als je enkel en alleen om die reden je stek geheim zou moeten houden, ben je in mijn ogen verkeerd bezig.
Al, ik moet eerlijk zijn, ben ik de nu wel anders gaan denken.
Ik had "voor" ik naar de camping vertrok een pracht van een stek gemaakt aan een bijna onbereikbaar plas(je). Tijdens mijn verblijf op de camping per tel. een bekende gesproken en verteld van mijn nieuwe stek. Gisteren weer naar mijn stek terug geweest en ben mij rot geschrokken. de plek was 3 x zo groot gemaakt, bomen van ca. 20 cm doorsnee waren omgezaagd en het lag bezaaid met rotzooi en lege flesjes.
Ik denk dat ik zo een vuilniszak kan vullen. Waarom kunnen mensen wel volle flessen meezeulen maar lege niet. Dus wat stek betreft houd ik nu netjes mijn mond.
Maar mocht iemand vragen hebben over een bepaald watertje dat ik ken, zal ik hem daar zeker over inlichten.
Wat carpbuddy betreft met:MOET HET VOORGEKAUWD WORDEN, bij beginnende vissers moet dat zeker.
Bij alle jonge dieren moet dat ook.
geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
Carpphoto  
#23 Gepost : maandag 6 oktober 2014 20:24:52(UTC)
Carpphoto


15 ponder

Lid sinds: 17-8-2014(UTC)
Berichten: 110
Man
Nederland
Locatie: Gelderland

Bedankjes: 4 keer
Is 8 keer bedankt in 7 post(s)
Quote:
behandel een mens zoals je zelf behandelt zou willen worden.

Hier heb je wel een punt. Echter.... helaas heb ik moeten constateren: velen die ik tegenkom langs het water
willen alleen weten of het de moeite waard is om de volgende keer op jouw stek te zitten.

Diegenen zijn vaak dezelfden, en ze zitten de eerstvolgende keer gewoon op "jouw stek".
"toevallig" hebben ze je auto zien rijden met visspullen en hebben ze je gevolgd, "toevallig"
staan ze bovenaan de dijk met een grote verrekijker waar jij je spullen neerzet en gaat vissen..
Heel "toevallig" zitten ze daar de volgende keer.
Jij alle moeite gedaan de stek op te bouwen, geheim te houden, omrijden naar de stek, af
en toe de auto van de buren lenen om geen argwaan te wekken. Ik heb in 5 jaar niemand gezien op die stek.
En sinds ze me "toevallig" gevolgd hebben, vissen ze "toevallig" op mijn opgebouwde stek.
Terecht ben ik dan argwanend.

Ik zal daarom bij voorkeur niet op een forum een stek weggeven, iemand zal ik wel in een
PB tips geven over een water dat ik "toevallig" ken. Is dat egoïstisch? Noem het zelfbescherming.
Op drie ooit favoriete stekken mag niet meer gevist worden. Bij een boer mag ik niet meer
op het land komen, omdat anderen het nodig vonden het land op te rijden en alles kapot
te maken, waarbij dichte hekken met een betonschaar opengeknipt zijn, hekken open gelaten
zijn en vee ineens de weg opliepen.
Ik ben er niet op aangekeken, maar uit zelfbescherming van zijn eigen spullen, heb ik de
sleutels moeten inleveren, of eigenlijk heb ik het zelf aangeboden want hij durfde het niet te vragen.

Ben ik pessimistisch? Nee. Ik ben optimistisch van aard, maar ben voorzichtig naar de
buitenwereld als het stekken betreft. Mijn maten en de buurmannen die karperen weten ervan,
in geval van nood of die ene mooie vis die op de foto moet.
Wil ik zo behandeld worden? In ieder geval met respect, zoals ik anderen ook behandel.

Er bestaat onder karpervissers die ik ken een soort erecode: verpest de stek niet van een ander.
Ga niet zonder pardon vissen op de stek die zorgvuldig opgebouwd is. De vissers die ik ken
komen bij mij de boilies ophalen die ik gebruik zodat zij op mijn stuk kunnen vissen.
Maw: je wordt op de hoogte gehouden of bellen je op.
Tuurlijk komt het voor dat iemand (onbekende) op je stek zit, maar dan vertel ik uiteraard niet
dat het een stek is dat ik opgebouwd heb.

Quote:
MOET HET VOORGEKAUWD WORDEN.

Nog zoiets. Ik heb een witvisachtergrond (kind), vervolgens zeeltvisser (puber), karpervisser (puber-nu).
Vissen heb ik in mijn kindjaren van mijn broer geleerd, maar grotendeels zelf geleerd.
Mijn broer had andere interesses: meiden.
Gaandeweg over voer geleerd, aantrekkingskracht ervan, hot spots leren kennen van snoek, zeelt, en later karper.
Die kennis bouw je op, doe je niet ineens op. Internet doet lijken alsof alles beschikbaar is aan kennis,
maar nee, vissen is een doe sport en internet kan daar niet tegenop.
Quote:
MOET HET VOORGEKAUWD WORDEN.
, dus. Soms lijkt het alsof het voorgekauwd moet worden, alles wat op
internet staat is waar. Denken ze. Avontuurlijk zijn, zelf ondervinden, proberen,
heel vaak is dat er niet meer bij. De jeugd in de buurt weet mij gelukkig te wonen,
ik breng ze wat bij qua kennis, maar dan in de praktijk.
In de zomer heb ik vier buurt kinderen in de tuin gehad. Onderlijntjes knopen, dobbertjes uitloden van een hengel,
die zijn kunnen gebruiken voor penvissen. Doen is het toverwoord. En mij bellen als ze er een gevangen hebben.
En trots! Eerst voordoen (uitleg, etc) en daarna zelf doen, dat is het mooiste wat er is hebben ze mij gezegd.
Dus:
Quote:
MOET HET VOORGEKAUWD WORDEN.
Ja en nee. Als ze maar ook zelf kunnen ontdekken.

Vissen is relativeren, en niets is zwart wit. Vissen is ook zelf nadenken, dus ook zelf doen.
Daarom geef ik weleens het antwoord: en wat heb heb je zelf daarvan ondervonden.
Vragen stellen kan iedereen, maar wel eerst zelf proberen en eventueel ondervinden en begrijpen.
---------------------------------------------
http://carpphotopassion.wordpress.com/
HarryO  
#24 Gepost : maandag 6 oktober 2014 22:09:21(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)


Diegenen zijn vaak dezelfden, en ze zitten de eerstvolgende keer gewoon op "jouw stek".
"toevallig" hebben ze je auto zien rijden met visspullen en hebben ze je gevolgd, "toevallig"
staan ze bovenaan de dijk met een grote verrekijker waar jij je spullen neerzet en gaat vissen..
Heel "toevallig" zitten ze daar de volgende keer.
Jij alle moeite gedaan de stek op te bouwen, geheim te houden, omrijden naar de stek, af
en toe de auto van de buren lenen om geen argwaan te wekken. Ik heb in 5 jaar niemand gezien op die stek.
En sinds ze me "toevallig" gevolgd hebben, vissen ze "toevallig" op mijn opgebouwde stek.
Terecht ben ik dan argwanend.


Dit zijn ook niet de vissers die een praatje met je komen maken, dit zijn de rasechte stekken pikkers.
Dit soort "virussen" zorgen er voor dat iedereen zijn stek geheim zal houden.


Ik zal daarom bij voorkeur niet op een forum een stek weggeven, iemand zal ik wel in een
PB tips geven over een water dat ik "toevallig" ken. Is dat egoïstisch? Noem het zelfbescherming.


Helemaal mee eens eerst de man/vrouw leren kennen, dan pas praten over bepaalde wateren.
Klikt het bij een goed (tweede) gesprek kun je over stekken gaan praten.
Daarbij wel in gedachten houden dat je dan akkoord gaat dat zij daar ook gaan vissen.


geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
Carpphoto  
#25 Gepost : dinsdag 7 oktober 2014 07:09:31(UTC)
Carpphoto


15 ponder

Lid sinds: 17-8-2014(UTC)
Berichten: 110
Man
Nederland
Locatie: Gelderland

Bedankjes: 4 keer
Is 8 keer bedankt in 7 post(s)
Quote:
Daarbij wel in gedachten houden dat je dan akkoord gaat dat zij daar ook gaan vissen

Mee eens, geen problemen mee.
---------------------------------------------
http://carpphotopassion.wordpress.com/
HarryO  
#26 Gepost : dinsdag 7 oktober 2014 10:19:41(UTC)
HarryO


40 ponder

Lid sinds: 28-5-2014(UTC)
Berichten: 1.103
Man
Nederland
Locatie: Lochem

Bedankjes: 25 keer
Is 84 keer bedankt in 80 post(s)
Eerst geschreven door: carpbuddy Ga naar gequote bericht
Ik begrijp heel goed dat mensen die een fortuin uitgeven qua voer en dergelijke niet uit de biecht willen praten.
persoonlijk heb ik het zelf al ondervonden dat dit gelukkig ook van persoon tot persoon verandert.
ik ben jammer genoeg een beginner en vis jammer genoeg bijna elke keer alleen.
wat ik persoonlijk zeer nadelig vind aangezien ik wel veel wil bijleren.
wat ik vooral frustrerend? vind en al meedere malen gezien heb is dat mensen reageren : MOET HET VOORGEKAUWD WORDEN.
hoe zou je zelf denken over deze persoon, en zou je zelf kunnen lachen met zulke antwoorden?
niemand vraagt jou stek, ze willen vooral info inwinnen over het water wat volgens mij geen kwaad kan.
dat vind ik pas egoïstisch maar ieder zijn eigen mening toch.
mijn mening is vooral : behandel een mens zoals je zelf behandelt zou willen worden.

mvg


Dit is nou een voorbeeld, die heeft meegespeeld, waarom ik deze topic begonnen ben.
Een jonge visser die graag wil leren en hier hoopt antwoorden te krijgen.
Iemand die, voor zover ik zijn vragen gevolgd heb, nooit gevraagd heeft naar een stek maar wel naar bepaalde vismethoden op bepaalde wateren.
Ga je hem dan helpen en hem "voorkauwen" hoe hij daar mogelijk het beste kan vissen.
Of laat je hem maar modderen. Wat dan weer kan betekenen dat hij naar een ander forum gaat.
Ik bedoel hier niet de schrijver persoonlijk maar alle beginnende vissers.
Mocht er toch iemand vragen naar een goede stek, kun je altijd uitleggen dat dergelijke vragen "not don" zijn.
Want ook dat moet een beginnende visser leren.

En een persoonlijke noot voor carpbuddy:
Ook ik ben altijd alleen wezen vissen, was altijd in voor een praatje.
Je zult merken en ervaren dat je verschillende soorten vissers ontmoet.
Vissers die je liever zien gaan dan komen. (dan vriendelijk gedag zeggen en gaan)
En je hebt vissers die wel een praatje willen maken. "gebruik" die vissers bij je leerproces.
Op die manier heb ik het ook moeten leren. En heb er een paar prachtige (vis) vrienden aan over gehouden.

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 7 oktober 2014 20:46:20(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

geniet aan het water, bewaar de stress voor later.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
2 Pagina's<12
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.