logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
RenedeV  
#1 Gepost : maandag 2 juli 2012 22:05:45(UTC)
RenedeV

5 ponder

Heren (mogelijk ook Dames),

Ik neem aan dat het laten slijmen van tijgers een vorm van vergisting is..... zo niet dan heb ik het onderstaande mooi voor Jan met de korte achternaam geschreven.

Afgelopen Maart heb ik een partij tijgers in de pan gedonderd en gewoon als altijd de standaard bereiding er op los gelaten.
48 uur weken, 40 min koken en laten slijmen.

Dat laatste lukte niet zo best, en dus heb ik de tijgers in de vriezer gezet na 4 dagen.
Na 3 dagen waren ze heel lichtjes geslijmd zeg maar.... na 4 dagen was dit nog steeds hetzelfde.

Nu vraag ik me dus af (het was immers Maart) en koud, onder welke condities krijg je het beste slijm resultaat?

Sponsor
visser01  
#2 Gepost : maandag 2 juli 2012 22:24:46(UTC)
visser01

15 ponder

ten eerste veel langer koken en best en snelste is nu de emmer in je wagen laten staan,als de zon een beetje schijnt wordt het al snel lekker warm waardoor ze sneller gisten dus slijm erop krijgen
ook helpt het als je na het koken een bruin biertje toevoegd
zeker niet vergeten van je deksel volledig dicht te doen
grtss visser
ga vissen als ze bijten!
SPEEDCARP!!!
RenedeV  
#3 Gepost : maandag 2 juli 2012 22:28:57(UTC)
RenedeV

5 ponder

Normaal gesproken ga ik pas in het voorjaar koken... en 40 min is dan altijd genoeg om binnen 2 dagen na het koken lekkere slijmerige noten te hebben (man wat klinkt dat fout)
Frank Avezaat  
#4 Gepost : dinsdag 3 juli 2012 10:42:14(UTC)
Frank Avezaat

CarpFeeling Crew

Nederland

Bedankjes: 6 keer
Is 14 keer bedankt in 13 post(s)
als je het tijgernoten noemt klinkt het minder fout Mee eens

Maar on-topic. Ik krijg ze het best slijmend als ze op een warm plekje (in de zon?) in een afgesloten emmer staan. Denk dan ook dat de temperatuur zeker meehelpt voor het gistingsproces. Bij het koken komen suikers vrij uit de tijgernoot die later zullen gaan gisten. Het is dus wel belangrijk om je kookvocht te behouden, maar ik neem aan dat je dit ook doet?
freaky  
#5 Gepost : dinsdag 3 juli 2012 13:40:22(UTC)
freaky

25 ponder

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
heb wel is me zwarte emmer in de zon in een afgesloten auto gezet, binnen 24 uur was het 1 harde massa geworden, zat nog net op het randje van slijm en vaste vorm.

en als ik ze wegzette in de schuur waar het donker en stuk koeler was, duurde het soms een paar dagen.

alleen heb ik nooit de meerwaarde achterhaald van het slijmen, heb met warme tijgers ook zeer goed gevangen, net zo goed als met afgekoelde tijgers of slijmerige tijgers
leer om te vangen, vang om te leren
RenedeV  
#6 Gepost : dinsdag 3 juli 2012 19:47:53(UTC)
RenedeV

5 ponder

Frank Avezaat schreef:
als je het tijgernoten noemt klinkt het minder fout Mee eens

Maar on-topic. Ik krijg ze het best slijmend als ze op een warm plekje (in de zon?) in een afgesloten emmer staan. Denk dan ook dat de temperatuur zeker meehelpt voor het gistingsproces. Bij het koken komen suikers vrij uit de tijgernoot die later zullen gaan gisten. Het is dus wel belangrijk om je kookvocht te behouden, maar ik neem aan dat je dit ook doet?

Tuurlijk staan ze in het eigen kookvocht.
Ruud Gosselink  
#7 Gepost : woensdag 4 juli 2012 00:07:05(UTC)
Ruud Gosselink

35 ponder

Wat een gezeik over die noten.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.