haha ik bekijk elke dag het forum, alleen laat ik niet meer veel van me horen
Ook ik ga dit jaar weer karpertjes opkweken, en ben nu geduldig aan het afwachten tot de karper op een bepaald water afpaait.
Eerst en vooral heb je een grote bak nodig, dat is in jouw geval al geen probleem!
Wanneer je de eitjes in je bezit hebt, moet je ze in zeer zuurstofrijk water zetten, dus gewoon een zuurstofsteentje in je bak is normaal wel genoeg.
je moet er ook proberen voor te zorgen dat de eitjes op de planten blijven plakken waar ze zijn op afgezet, dit omdat wanneer de eitjes gewoon op de bodem terecht komen,
de kans groter is dat ze beschimmelen. Na 2 dagen ongeveer zal je zien dat er witte en doorzichtige eitjes overblijven. de witte zijn onbevrucht en kan je best zoveel mogelijk verwijderen.
deze zullen anders gaan schimmelen, en die schimmel kan dan de eitjes die wel zijn bevrucht aantasten.
Na ongeveer 5 dagen-7 dagen zullen de eerste eitjes uitkomen. de ideale temperatuur ligt ong tussen de 20-25 graden. wanneer ze zijn uitgekomen zal je zien dat elke larve een dooierzakje heeft. hiermee komen ze
zo'n 3 dagen toe. Nu moet je wel oppassen, de kleine visjes produceren een hoop giftige stoffen dus moet je je water regelmatig vervessen (zorg dat je nieuwe water dezelfde temperatuur heeft) daarna zal je ze moeten beginnen voeieren. het ideale voeier om mee te starten is gewoon een eierdooier die hardgekookt is. Deze moet je (met kleine stukjes) tussen je vingers wrijven zodat de dooier in minuscule deeltjes wordt verdeeld, en zo
kan je dat dan aan de visjes voeieren. je zal zien dat ze heel snel groeien en al snel kan je overgaan (na een week fzo) naar kleine watervlooien en muggenlarven. Ook gewone flakes die je zelf wat in stukjes doet zijn ideaal om ze verder te laten opgroeien. Het leuke met die flakes is, dat de karpertjes aan de oppervlakte komen eten, en met wat geduld ook uit je hand
voor de rest moet ik wel zeggen dat het veel onderhoud is (wanneer ze groter worden). Ze produceren veel uitwerpselen, en daarom dat je minstens 1 maal per week de filter moet schoonmaken, en het water voor 15-20 percent vervessen (als ze al wat groter zijn)
Moest je nog vragen hebben, ik beantwoord ze met plezier
Bewerkt door de gebruiker zondag 22 april 2012 22:14:42(UTC)
| Reden: Niet aangegeven