logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
maartenl  
#1 Gepost : dinsdag 17 april 2012 22:07:45(UTC)
maartenl

5 ponder

beste mensen ,

tegenwoordig is FL.Carbon lijn heel erg in trek ook ik heb me laten verleiden door dit mooie goedje.

alleen is de vraag krijg ik over 100m + nog een zakker omdat dit erg snel zingt en over de bodem loopt heb het nooit kunnen testen dus vandaar mijn vraag. nijlon heeft nog enig sinds drijf vermogen waardoor het niet helemaal over de bodem ligt...

groeten maarten L

Sponsor
Mister X  
#2 Gepost : dinsdag 17 april 2012 22:32:58(UTC)
Mister X

50 ponder

Trent gaat richting hybride lijnen combinatie fluorocarbon en nylon (flurocarbon
lijn met een nylon coating). Afhankelijk vis je met vastlood of running systeem
(beetregistratie sterk afhankelijk) Persoonlijk vis ik met slappe lijnen maximaal 50M
uit de kant. Registratie i.v.m strakke lijnen is sneller (vis heeft geen weerstand
van swinger hanger kortom setup). Met strakke lijnen maak je gebruik van de hengel
(bevorderd zetten en druk houden) Vis je tegen obstakels helpt het niet met slappe
lijnen vissen gaat je vis kosten, baitrunner potdicht en naar achteren lopen. Vis
altijd met een visvriendelijk system of je nou inleverd op beetregistratie of niet Knipoog

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 17 april 2012 22:37:53(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

maartenl  
#3 Gepost : dinsdag 17 april 2012 23:50:10(UTC)
maartenl

5 ponder

beste jowan,

dat snap ik allemaal wel dat is ook niet mijn vraag

ik vis met 100% flurocarbon lijn en de vraag is of ik op 100 meter uit de kant vissend nog een zakker krijg omdat deze lijn als een malle zinkt en snel over de bodem loopt op ondiep water.

met vriendelijke groeten maarten
Mister X  
#4 Gepost : woensdag 18 april 2012 00:15:54(UTC)
Mister X

50 ponder

Lees mijn tekst (Afhankelijk vis je met vastlood of running systeem) wordt een zakker wel niet "goed" geregistreerd Knipoog
maartenl  
#5 Gepost : woensdag 18 april 2012 00:26:21(UTC)
maartenl

5 ponder

jowan

ik vis met een vast loodsysteem en het gaat puur over het zakken ook met strakke lijnen de laatste 10 meter ligt sowieso pint down op de grond dus krijg ik dan nog een zakker of zal ik het systeem aan moeten passen lijkt mij dat als het laatste gedeelte al over de grond ligt en daar je lijn op gespannen is en de vis zal terug zwemmen er weinig zal gebeuren na mijn idee laten we er van uit gaan dat op dit water de vissen bij een prik niet echt keihard weg zwemmen maar meer op de plek blijven liggen en met de onderlijn gaan liggen prutsen tot ie er uit gewerkt is dat betekent dat je op zon afstand hoogstens 2 piepen krijgt .
ben benieuwd na je oplossing of antwoord

groeten maarten

Bewerkt door de gebruiker woensdag 18 april 2012 00:27:15(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Mister X  
#6 Gepost : woensdag 18 april 2012 01:14:41(UTC)
Mister X

50 ponder

Je krijgt een kleine zakken omdat je gebruik maakt van (alleen) fluorocarbon, met een
hybride lijn helpt het nylon de lijn ophoog tijden een run. Resultaat beetregistratie
(zakkers) sterk verbeterd. Vastlood (inline) systemen houden het lood op de bodum met
wartel wordt dat gereduceerd tot 50% Running systeem kan de lijn van af het lood het
anker punt vrij bewegen (bevorderd zakkers aanzienlijk). Je kan het volgende doen vis
met ASIS lood systemen (lood komt vrij of schakelt over naar running systeem) Zie links Knipoog

Semi-fixed inline (Aangepast inline lood systeem)

http://www.carpfeeling.c...n/2079/Semi-fixed-inline

Asis systeem (Van inline lood naar running rig)

http://www.carpfeeling.c...stemen/1797/Asis-systeem

Shocker Rig (Afstellen wanneer de haak wordt gezet)

http://www.carpfeeling.c...Systemen/265/Shocker-Rig

Drop off lead (Wanneer je geen risico wil lopen)

http://www.carpfeeling.c...stemen/452/Drop-off-lead

Bewerkt door de gebruiker woensdag 18 april 2012 10:12:46(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Erwin  
#7 Gepost : woensdag 18 april 2012 10:10:00(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Beste Maarten.

(Ik heb het topic verplaatst naar materiaal en techniek)

Goed puntje. Flurocarbon lijn is erg zwaar en levert dus meer weerstand op. Dit werkt in je nadeel bij teruglopers. Ook heeft deze lijn vaak meer rek dan een nylon lijn. Ook dit is niet bevorderlijk voor een zakker. Ik denk dat je het vooral moet zoeken in het tegengewicht van je hanger. Hoe meer tegengewicht hoe beter je indicatie zal zijn.

Wanneer je met hele slappe lijnen vist (hangers op de grond) zal je een zakker niet zomaar opmerken. Op een gegeven moment zal de vis de lijn strak trekken waardoor jij een indicatie krijgt.

Ik denk dat het grote verschil tussen nylon en flurocarbon is dat flurocarbon in een grotere bocht ligt (over de bodem) en dus minder direct reageert. De bocht wordt er namelijk eerst voor een deel uitgetrokken. Aan de andere kant is een goede flurocarbon lijn zo zwaar dat het waarschijnlijk blijft liggen door de weerstand van het water en dus kiest voor de minste weerstand. Dit houd in dat je met de minste tegendruk (van je hanger) al een goede indicatie kunt krijgen.

Hoe je het ook went of keert, een nylon lijn op afstand zal je nooit een directe indicatie geven.

Ik heb het wel eens getest en je staat verstelt wan wat je allemaal met je rig kunt doen alvorens je een indicatie krijgt. Op een afstand van 100 meter kun je met een strakke lijn het lood meters verplaatsen voor je daar iets van merkt. Kun je nagaan wat er met een slappe lijn gebeurt.

Gr. Erwin
maartenl  
#8 Gepost : woensdag 18 april 2012 12:01:27(UTC)
maartenl

5 ponder

beste Erwin

bedankt voor je reactie dat idee had ik dus ook al. is dus eigenlijk weinig aan te doen behalve te vissen met gevlochten lijn maar dat vind ik geen optie. nijlon zelf blijft normaal wel aardig hoog boven de bodem nog als je hem strak draait maar die flurocarbon zinkt zo hard en inderdaad die ligt ook sneller in een bocht.
niks aan te doen dan maar heb nu wel antwoord op mijn vraag.

bedank Erwin

groetjes maarten
Andre  
#9 Gepost : woensdag 18 april 2012 12:20:14(UTC)
Andre

30 ponder

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Ik denk dat het type hoofdlijn en het systeem wel moet zijn afgestemd op de manier waarop je vist. Fluorcarbon lijnen worden steeds populairder, omdat het vissen met slappe lijnen steeds populairder wordt. Vissen met slappe lijnen doe je meestal op niet al te lange afstand en over het algemeen met schuivend lood. Met schuivend lood is het niet of nauwelijks mogelijk dat je zakkers krijgt.

Als je met vast lood en op grote afstand vist, zou ik persoonlijk niet kiezen voor een fluorcarbon lijn en ook niet met slappe lijnen gaan vissen...
Erwin  
#10 Gepost : woensdag 18 april 2012 12:20:49(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Tja. Ik vis eigenlijk altijd met nylon. Ook op deze afstanden en heb er zelf niet zo'n probleem mee. Door de weerstand van je lijn in het water zal een karper de lijn al snel in een bocht zwemmen waardoor de lijn aantrekt. Zelfs wanneer hij naar je toe zwemt. Op afstand vis ik ook nooit met slappe lijnen maar gebruik ik liever toplood.
maartenl  
#11 Gepost : woensdag 18 april 2012 12:36:01(UTC)
maartenl

5 ponder

beste mensen,

even om het compleet te maken ik vis ook niet met slappe lijnen over zon afstand. maar het punt is ik heb hoogstens 10 meter speling tot een obstakel dus elke piep telt.

groeten maarten
Erwin  
#12 Gepost : woensdag 18 april 2012 12:49:31(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Tja. Een beetje nylon heeft een rek van zo'n 10%. Op 100 meter is dat een 10 meter. Deze rek is gebaseerd op volle kracht hangen. De indicatie zul je dan veel sneller krijgen. Ik denk dat wanneer de vis een spurt neemt je het vrijwel meteen zult merken.

Op 100 meter zou ik het zeker aandurven. Wat ik al zei. Ik vis altijd met nylon en heb hier nooit problemen mee gehad.
PatricS  
#13 Gepost : woensdag 18 april 2012 15:55:36(UTC)
PatricS

30 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 8 keer bedankt in 6 post(s)
@Jowan en Andre Like

Hier ben ik het volledig mee eens. Wanneer je op grote afstand met slappe lijnen vist moet je je systeem aanpassen. (ferrari op traktorbanden rijd klote).

Ik heb het vorige week getest in france en mijn ervarig is:

Vastlood systeem rare slappe aanbeten (lijn wordt in een bocht getrokken). Hier wordt niet duidelijk doorgegeven hoeveel meter de vis met de rig ervandoor gaat.

Chodrig en CF-systeem gaven een redelijk goede beetregistratie. Vooral chod (pijl en boog effect)vond ik duidelijk. Oppakken was een kleine piep en de lijn ging iets strakker staan en daarna een terugloper die ook goed werd aangegeven. (aangezien ik hangers nagenoeg op de grond heb liggen kon hij geen mega zakker weergeven).

En uiteraard een vrij schuivend systeem zodat je zelf de haak moet zetten. Alleen zit je dan continu naast je hengels.

Toplood kan ook en dan gewoon je lijn strak zetten
Groeten Patric

-Tijgernoten-
http://patricskarper.blogspot.nl/
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (3)
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.