logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
pelthor  
#1 Gepost : donderdag 22 maart 2012 16:40:07(UTC)
pelthor

5 ponder

nieuw hier en gelijk een groot vraagstuk

heb je wel eens gegoogled op "simpel boilie recept" ?
wat je dan vind vind ik toch wel verbazingwekkend, mensen komen aan met termen als:
Melkalbumine
Calciumcaseinaat
Promtamil
lecithine
enz enz

van de meeste ingredienten die genoemd worden heb ik geen idee wat het is
en de meeste recepten hebben meer dan 10 ingredienten! als dat een simpel recept is wil ik niet weten hoe een uitgebreid recept er uit ziet.
begrijp me niet verkeerd, ik heb enorm respect voor de mensen die deze recepten verzinnen en gebruiken omdat ik ook vaak lees dat het gaat om de juiste voedings stoffen voor de vis zelf en dat is natuurlijk heel belangrijk.
maar dat moet toch simpeler kunnen? of is het dan slecht voor de vis?
ik vond bijvoorbeeld dit:

hier word ik nou blij van. geen tientallen ingredienten, geen dingen waarvoor je naar de speciaalzaak moet.
ik heb verschillende variaties hiervan geprobeerd en best wat karpertjes gevangen. bijv:

80% gemalen hondebrokken
10% paneermeel
10% havermout
en een handje vogelzaad
met een vis flavour (crap of tuna ofzo) stinkt wel maar vangt.

of mijn super simpele zoete variant
50% gemalen koekjes (lange vingers of gewone biscuitjes)
25% paneermeel
25% havermout
en een zoete flavour (aardbei, tutti-frutti enzenz)

alleen al met deze basis recepten zijn heel veel combo's te maken, is goedkoop, en ik heb op beide karper gevangen
ik krijg vaak te horen houd het simpel of is dit dan weer te simpel?
is wat ik hier doe slecht voor de vis?
waarom moet het zo moeilijk?

alvast bedankt
pelthor

Sponsor
Henk Haarlem  
#2 Gepost : donderdag 22 maart 2012 17:10:28(UTC)
Henk Haarlem

50 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 1 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Als ik mijn eigen bolle weer zou gaan draaien dan laat ik mijn mix maken.
Zit het vol met de goede ingrediënten zonder moeilijk te hoeven doen.
Hoe simpel wil je het hebben.Blijb
"Mijn grootste moet ik nog vangen".
Mvg. Henk Haarlem.

"Kālāma Sūtra" (ook toepasbaar in het vissen)
Rely not on the teacher, but on the teaching.
Rely not on the words of the teaching, but on the spirit of the words.
Rely not on theory, but on experience.

Do not believe in anything simply because you have heard it.
Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations.
Do not believe anything because it is spoken and rumored by many.
Do not believe in anything because it is written in your religious books. (Visgerelateerd boekjes)
Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders.
pelthor  
#3 Gepost : donderdag 22 maart 2012 17:17:05(UTC)
pelthor

5 ponder

hehe, ja maar ik heb een beetje en "zellufdoensyndroom" je mix laten maken of een emmertje 50/50 mix kopen vind ik dan weer niet leuk.
PatricS  
#4 Gepost : donderdag 22 maart 2012 17:18:06(UTC)
PatricS

30 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 8 keer bedankt in 6 post(s)
Hey Pelthor,

Welkom (al moet dat voorstellen in een ander topic)

Te kort door de bocht? Nee, dat niet.
Maar wel als het interessant vind om je hierin te verdiepen en je kansen hiermee misschien een beetje te vergroten.

Sommige karpervissers vinden het interessant om zich te verdiepen in voeding, voor het creeren van hun eigen boilierecept waar zij vertrouwen in hebben. Net zoals jij vertrouwen hebt in de "simpele" versie.

Ze zullen zeker beide vangen.

Maar waar de kenners weer verder naar kijken is de voedingswaarde die niet geheel onbelangrijk is!

Kijk, als je een vol-vette boilie maakt en je plan is een langdurige voercampagne te starten, dan kan je de vis na een paar dagen/weken wel eens zo verzadigen dat ze wanneer jij gaat de vissen geen voeding meer tot zich nemen.

Andersom als je een voedings-arme bol maakt en je voert een 500gram per dag dan kan het wel eens te weinig zijn zodat de vis weer verder zwemt naar een voedingrijkere plek.

Ook kwaliteit van het voer is belangrijk. Ik heb ook liever brood van de bakker dan 2 week oud uit de vriezer.

Nog dieper hierop in gaan kan: Nu neem je het jaargetijde en watertemperatuur mee.
Dit is weer bepalend op de activiteit van de vis. Dit betekent weer meer of juist minder verbranding wat weer betrekking heeft op het aantal voeding(waarde) wat het lichaam van de vis vraagt.

Dit bovenstaande kan resulteren in kleine aanpassingen 5% meer/minder eiwitten/koolhydraten enz.
Temperatuur heeft weer betrekking op olierijk of alcoholbasis voor het uitlekken van eventuele flavours.

Heb je weer dressuurwater waar bepaalde exemplaren zich moeilijk laten vangen dan kan de PH-waarde van je bol ook weer van belang spelen.

(ik gebruik vaak de woorden kan-mogelijk-misschien omdat het allemaal geen garantie geeft)
Er zijn genoeg verhalen over voercampagnes met de meest uitgeballanceerde bollen en dan vangen op een blikje mais.

Maar ik ben er wel van overtuigd dat bovenstaande punten meewerken om je hobby te verbreden en te "verbeteren".
Zelfs om (daar komt ie weer) MISSCHIEN net die ene vis te vangen waar je zolang op hebt gewacht.

Zelf koop ik mijn bollen freezer/readymate. In de winkel en ik vis natuurlijk met TijgernotenLike!
Maar ik wil graag wel weten wat er in mijn gekochte bol zit (al krijg je dat niet altijd precies te weten)
Groeten Patric

-Tijgernoten-
http://patricskarper.blogspot.nl/
Mister X  
#5 Gepost : donderdag 22 maart 2012 17:36:09(UTC)
Mister X

50 ponder

Wij vissen met een "simpele" boilie het recept is niet van mij, kan/mag dit ook niet
zeggen hoe graag ik dat ook wil. Het is een boilie zonder rambam wat er niet in zit
kan ook niet "stuk" gaan Breede lachd De kosten kunnen wij zeer laag houden. Vissen komen
overal boilies tegen maakt niet uit waar wij gaan vissen. Gelijk een groot voordeel
i.v.m niet thuis draaiers. De boilies kunnen wij het hele jaar door gebruiken met
een beetje tweaken gezien het weer. Kortom instand vissers willen graag direct vis
vangen (pulling power.) Mensen met tijd (ik) kunnen het vissen opbouwen naar wens Knipoog

Bewerkt door de gebruiker donderdag 22 maart 2012 18:24:20(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Henk Haarlem  
#6 Gepost : donderdag 22 maart 2012 18:45:39(UTC)
Henk Haarlem

50 ponder

Man
Nederland

pelthor schreef:
hehe, ja maar ik heb een beetje en "zellufdoensyndroom" je mix laten maken of een emmertje 50/50 mix kopen vind ik dan weer niet leuk.

Dit en wat je zelf zegt bij voor stellen "geen week Frankrijk en makkelijk watertjes",

Dan maakt het niet zo veel uit of je je zelf uitslooft in de keuken,

Maar indien je dat anders gaat aanpakken in de toekomst wordt een bol samenstelling iets belangrijker.
Dan wordt wat Patric verteld een belangrijk gegeven.

Bewerkt door de gebruiker donderdag 22 maart 2012 18:46:23(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Mvg. Henk Haarlem.

Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations.
Do not believe in anything because it is written in your religious books. (Visgerelateerd boekjes)
pelthor  
#7 Gepost : donderdag 22 maart 2012 21:15:26(UTC)
pelthor

5 ponder

kijk! info waar ik wat aan heb! thanks

ik ben niet zo van het veel voeren en vis eigenlijk alleen in de zomer en kan ik dus best een bol met een hoge voedings waarde maken.
meestal voer ik twee of drie dagen van tevoren een paar handen particles en een paar handjes bollen als ik weet dat er verder niet veel gevoerd wordt maar op een paar van mijn lokale watertjes wordt al zoveel gevoerd dat het niet meer nodig is.
wel gooi ik twee of drie dagen van te voren elke dag een handje bollen op mijn stek, echt maar een stuk of 10 maar wel zodat ze er aan kunnen wennen, want bijna iedereen bij mij in de buurt vist met de readymades van de plaatselijke hengelsport zaak en die kennen ze dus wel.

ik ben nog al van de supermarkt ingerdienten en de voedingswaardes zullen dus gewoon op de verpakkingen staan en ook heb ik inmiddels de boiliecalculator ontdekt dus ik heb wat huiswerk.
jullie hebben me overtuigd van het belang van voedingwaardes en ik begrijp het nu ook beter, maar nog steeds denk ik dat een goed boilie recept niet moeilijk hoeft te zijn

zit op het moment nog in het buitenland en zal halverwege april pas weer vissen maar zodra ik wat recepten geprobeerd heb zal ik de recepten en mijn resultaten zeker hier
posten.

en henk, dat ik op kleine lokale watertjes vis betekent (helaas) niet dat het makkelijke watertjes zijn, de hengeldruk is groot en zoals ik al beschreef sommige worden vooral in de zomer domweg vol gedumpt met emmers met readymades.
leuk is dan wel om te zien dat op een water met een hoge hengeldruk iets net even anders doen meestal wel loont bijv:
andere en verschillende vormen, niet altijd maar die ronde kogels of gewoon weer eens een oldschool aardappeltje.

nogmaals bedankt

Henk Haarlem  
#8 Gepost : donderdag 22 maart 2012 21:32:49(UTC)
Henk Haarlem

50 ponder

Man
Nederland

Quote:
henk, dat ik op kleine lokale watertjes vis betekent (helaas) niet dat het makkelijke watertjes zijn, de hengeldruk is groot en zoals ik al beschreef sommige worden vooral in de zomer domweg vol gedumpt met emmers met readymades.
leuk is dan wel om te zien dat op een water met een hoge hengeldruk iets net even anders doen meestal wel loont bijv:
andere en verschillende vormen, niet altijd maar die ronde kogels of gewoon weer eens een oldschool aardappeltje.

Ik verwar dressuur niet met bijzonder / simpel aas.
Wat ik bedoel met de visserij, kanaal, rivier daar wil / moet je de vis op de stek krijgen / houden en vangen voor ze weg trekken, als ik dat met een "houtje touwtje" bol doe zal het niet echt goed gaan.
Op een "simpel putje" zit de vis blijft de vis, daar vis ik instant en simpel, maar wel stealth (zijn zo schuw als de pest.)
Simpel wil zeggen worm, aardappel smack enz enz, een bol ? wat maakt mij uit welke als die maar eetbaar is, voer er toch niet mee.
En hengel druk, daar kom ik dus alleen met de pen.
Dus we bedoelen het zelfde maar zeggen het anders.Tik 'm aan!
Mvg. Henk Haarlem.

pelthor  
#9 Gepost : donderdag 22 maart 2012 21:58:10(UTC)
pelthor

5 ponder

hehe, ok duidelijk.
een kanaal of rivier zit wel in de planning, ik woon vlakbij de ringvaart om de legmeer polder en daar zijn best wat mooie stekken maar zoals je zegt is dat wel even een andere uitdaging dan een mooie sloot of vijver.
tegen die tijd zal ik hier wel een topicje plaatsen hoe ik dat aan moet pakken, uiteraard nadat ik eerst zelf op onderzoek gegaan ben.
Mister X  
#10 Gepost : vrijdag 23 maart 2012 12:53:52(UTC)
Mister X

50 ponder

Voer voor het gemak het hele jaar door 4 a 5 dagen in de week, bijvoorbeeld vrijdag
tot dinsdag of woensdag. Wordt veel gevist overdag voer in de nachten het zelfde
geld voor de nacht voer overdag. In het weekend is het erg druk aan de waterkant pak
werkdagen voor het vissen. Je kan een water heel snel naar jou hand zetten omdat toch
niemand weet wat je doet. Wanneer mensen je zien maakt dat niets uit, meestal mensen
met honden en of korte sessie vissers. Wanneer je het voor elkaar krijgt dat de vissen
het aas als "natuurlijk" voedsel beschouwen, kan je het hele jaar door prima vangen Knipoog

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 23 maart 2012 12:55:09(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

DavidT  
#11 Gepost : vrijdag 23 maart 2012 14:52:02(UTC)
DavidT

40 ponder

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Pelthor,

Het rapport van Loeb is echt iets voor jou. Iets van de oude stempel. Je hoort hier nooit meer over.

Die geraffineerde suiker bommetjes zijn in grote hoeveelheden slechter voor de karper dan uitgebalanceerde boilies.

Je krijgt met je 2 recepten een probleem als je gaat voeren met de werppijp op maximale afstand. Er is te weinig binding. Misschien niet als ze net uit de vriezer komen maar na een nachtje in een emmer wel. Eialbumine waarover je vast en zeker gelezen hebt houdt het balletje bij elkaar.

Mooi en veel viswater in de omgeving van Aalsmeer. Succes daar.
Say hello to my little friend
pelthor  
#12 Gepost : zaterdag 24 maart 2012 09:34:46(UTC)
pelthor

5 ponder

thanks davidT, ik zal er eens naar kijken al zijn de twee situaties die jij noemt: veel voeren en maximale afstand vissen, dingen die ik eigenlijk niet doe.
wat voeren betreft zal ik meestal een half kilootje bollen en een half kilootje particles voeren.
en de afstanden die ik vis kan ik meestal mn bollen gewoon gooien en heel soms moet er een katapult aan te pas komen maar dat is zelden en de voor de particles gebruik ik dan een spod.
of ik kan om het water heen naar mn stek lopen

@henk
het pen vissen zijn bij mij in de buurt veel stekken voor, misschien moet ik dat maar eens vaker gaan doen ipv altijd maar achter de piepers gaan zitten.
dus...
op naar het pen forum :-)
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (4)
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.