Hey Pelthor,
Welkom (al moet dat voorstellen in een ander topic)
Te kort door de bocht? Nee, dat niet.
Maar wel als het interessant vind om je hierin te verdiepen en je kansen hiermee misschien een beetje te vergroten.
Sommige karpervissers vinden het interessant om zich te verdiepen in voeding, voor het creeren van hun eigen boilierecept waar zij vertrouwen in hebben. Net zoals jij vertrouwen hebt in de "simpele" versie.
Ze zullen zeker beide vangen.
Maar waar de kenners weer verder naar kijken is de voedingswaarde die niet geheel onbelangrijk is!
Kijk, als je een vol-vette boilie maakt en je plan is een langdurige voercampagne te starten, dan kan je de vis na een paar dagen/weken wel eens zo verzadigen dat ze wanneer jij gaat de vissen geen voeding meer tot zich nemen.
Andersom als je een voedings-arme bol maakt en je voert een 500gram per dag dan kan het wel eens te weinig zijn zodat de vis weer verder zwemt naar een voedingrijkere plek.
Ook kwaliteit van het voer is belangrijk. Ik heb ook liever brood van de bakker dan 2 week oud uit de vriezer.
Nog dieper hierop in gaan kan: Nu neem je het jaargetijde en watertemperatuur mee.
Dit is weer bepalend op de activiteit van de vis. Dit betekent weer meer of juist minder verbranding wat weer betrekking heeft op het aantal voeding(waarde) wat het lichaam van de vis vraagt.
Dit bovenstaande kan resulteren in kleine aanpassingen 5% meer/minder eiwitten/koolhydraten enz.
Temperatuur heeft weer betrekking op olierijk of alcoholbasis voor het uitlekken van eventuele flavours.
Heb je weer dressuurwater waar bepaalde exemplaren zich moeilijk laten vangen dan kan de PH-waarde van je bol ook weer van belang spelen.
(ik gebruik vaak de woorden kan-mogelijk-misschien omdat het allemaal geen garantie geeft)
Er zijn genoeg verhalen over voercampagnes met de meest uitgeballanceerde bollen en dan vangen op een blikje mais.
Maar ik ben er wel van overtuigd dat bovenstaande punten meewerken om je hobby te verbreden en te "verbeteren".
Zelfs om (daar komt ie weer) MISSCHIEN net die ene vis te vangen waar je zolang op hebt gewacht.
Zelf koop ik mijn bollen freezer/readymate. In de winkel en ik vis natuurlijk met Tijgernoten
!
Maar ik wil graag wel weten wat er in mijn gekochte bol zit (al krijg je dat niet altijd precies te weten)