logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's12>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Guus N  
#1 Gepost : dinsdag 10 januari 2012 23:47:12(UTC)
Guus N

25 ponder

Bedankjes: 1 keer
ik ben de laatste tijd aan het zoeken wanneer en waar je een korte of een lange rig moet gebruikenDus... ,
ik kan hier helaas weinig informatie over vinden.
weet iemand waar en wanneer je een korte of lange rig moet gebruiken?
ik hoop op snelle reacties!Angel
Sponsor
Henk Haarlem  
#2 Gepost : dinsdag 10 januari 2012 23:52:22(UTC)
Henk Haarlem

50 ponder

Man
Nederland

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Dat is altijd een beetje afhankelijk van het water waar je zit, kan van achter het toetsen boord dat niet bepalen, meerdere factoren kunnen mee spelen.
Bodem gesteldheid, schuw aasen, dressuur om maar iets te noemen.
Ik zou zeggen altijd iets proberen als aanbeten uitblijven maar je wel activiteit ziet.

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 10 januari 2012 23:53:47(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

"Mijn grootste moet ik nog vangen".
Mvg. Henk Haarlem.

"Kālāma Sūtra" (ook toepasbaar in het vissen)
Rely not on the teacher, but on the teaching.
Rely not on the words of the teaching, but on the spirit of the words.
Rely not on theory, but on experience.

Do not believe in anything simply because you have heard it.
Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations.
Do not believe anything because it is spoken and rumored by many.
Do not believe in anything because it is written in your religious books. (Visgerelateerd boekjes)
Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders.
Guus N  
#3 Gepost : woensdag 11 januari 2012 00:45:38(UTC)
Guus N

25 ponder

en een rig in de zomer en in de winter? zit daar verschil tussen omdat de vissen in de inter bijvoorbeeld langzamer zijn?
Koen Debock  
#4 Gepost : woensdag 11 januari 2012 00:49:23(UTC)
Koen Debock

15 ponder

Ik gebruik meestal een standaard lengte van 20 cm voor men onderlijn. Bij wateren met een sliblaag als bodem wil ik wel eens men onderlijn langer maken, omdat dan het lood in de bodem 'gezogen' kan worden.

Grtz
Steven D  
#5 Gepost : woensdag 11 januari 2012 14:12:04(UTC)
Steven D

5 ponder

nienske-1 schreef:
en een rig in de zomer en in de winter? zit daar verschil tussen omdat de vissen in de inter bijvoorbeeld langzamer zijn?

Idd, korter in de winter is het proberen waard (max. 12cm) Knipoog
freaky  
#6 Gepost : woensdag 11 januari 2012 14:21:08(UTC)
freaky

25 ponder

en dan nog een variabel, hoe voer je en met wat,
met partikels op een hoopje aast de vis heel anders dan wanneer je 10 bollen over 2m² verspreid, vis moet in 2de geval veel meer zwemmen en kan je wegkomen met een wat langere rig.
maar als de vis ongeveer stil kan blijven liggen tijdens het azen wordt het een stuk moeilijker een vis te halen met een lange rig

leer om te vangen, vang om te leren
Steven D  
#7 Gepost : woensdag 11 januari 2012 17:43:02(UTC)
Steven D

5 ponder

freaky schreef:
en dan nog een variabel, hoe voer je en met wat,
met partikels op een hoopje aast de vis heel anders dan wanneer je 10 bollen over 2m² verspreid, vis moet in 2de geval veel meer zwemmen en kan je wegkomen met een wat langere rig.
maar als de vis ongeveer stil kan blijven liggen tijdens het azen wordt het een stuk moeilijker een vis te halen met een lange rig

Dus als je weet dat de vis in de winter niet te veel zwemt, dan ben je beter af met korte rig Blij
Guus N  
#8 Gepost : woensdag 11 januari 2012 18:03:57(UTC)
Guus N

25 ponder

ik voer bijna altijd met gekrushde boilies en een paar hele boilies in pva en dan gooi ik nog met de werppijp een 10tal bollen erbijKnipoog
davey knol  
#9 Gepost : woensdag 11 januari 2012 19:26:50(UTC)
davey knol

25 ponder

Bekijkt berichten in topic: 444
Man
Nederland

Bedankjes: 5 keer
ik weet niet of je wel eens de korda films heb bekeken daar kan je goed zien, van hoe wat en waneer je een rig moet gebruiken.

hou er wel rekening mee dat hun op een keiharde bodem vissen en wij in nederland meestal een zachtebodem hebben
Leer van je fouten, geniet van je succes
thimon  
#10 Gepost : zaterdag 11 februari 2012 13:28:50(UTC)
thimon

50 ponder

Man

Bedankjes: 81 keer
Is 60 keer bedankt in 56 post(s)
@ guus.

ik zal je proberen een beetje op weg te helpen wat betreft lengtes van de onderlijnen.

stel je voor, je vist op een water (groot of klein) met een groot visbestand en een harde bodem.
ik ga dan meestal verspreid voeren (zie het even als een waaier vorm)en met rigs vissen van 15 / 20 cm.
dit omdat de vis dan meestal actief van ''bol naar bol'' zwemt.
een langere onderlijn functioneert dan beter omdat de onderlijn door de lengte
tijd heeft om zich perfect te plaatsen in de onderlip van de karper.

(zou je deze rig kort gebruiken, dan glijd de haak door de snelheid waarmee hij aast
zo weer uit zijn bek weg...(hij heeft geen tijd zich goed te draaien) daar mis je dus aanbeten mee!!

stel je voor, je vist op een klein water,( 1 tot 5 hectare) met een bestand aan vissen dat enorm gedresseerd is (overbevist)
dan vis ik meestal met een rig tussen de 7 en 10 cm.
meestal aast de vis hier voorzichtig en schuw. je probeert dan met een kortere onderlijn de vis meteen te prikken.
ik gebruik voor deze onderlijntjes vaak een lonkshank of een XSC model. die prikken agresief. en hebben een rechte punt die lekker snel vlees pakt.
je kan het snelle inhaken nog versnellen door ''shot on the hook'' te gebruiken.
die zorgt er voor dat de haakpunt naar beneden word geduwd en snel vlees pakt.
maar LET OP!!! longshank haken moet je uiterst voorzichtig mee drillen. ze willen wel eens gaan scheuren als je er teveel druk op zet. (naar mijn mening werkt klein aas op dressuur water erg goed) denk aan hennep, nep mais en al dat soort aas.

stel je voor. je vist op een water met een giga drek bodem en overhangende takken overal.

dan gebruik ik meestal een onderlijn van 15 cm, en 60 gram lood. (pop up rig)
je lood zakt meestal tog wel iets weg in de bodem , en zorgt dan voor meer weerstand bij het oppakken.
de onderlijn heeft dan met 15 cm alsnog genoeg lengte om goed te draaien. omdat je met een pop up vist, staat de haak meestal al in de juiste positie om meteen te prikken. echt veel lengte heb je dan niet nodig.

ik hoop dat je wat hebt aan deze informatie. zijn er nog meer dingen die je wilt weten. vraag gerust.

veel succes Blijb

Doorzetten wordt beloond!
Tom98  
#11 Gepost : zaterdag 11 februari 2012 13:47:40(UTC)
Tom98

15 ponder

ik gebruik meestal rigs van ong. 15 cm.
ik hou wat meer van kortere rigs omdat de karper dan toch iets sneller gehaakt word en om het af te maken een shot on the hook
thimon  
#12 Gepost : zaterdag 11 februari 2012 13:54:02(UTC)
thimon

50 ponder

Man

Tom98 schreef:
ik gebruik meestal rigs van ong. 15 cm.
ik hou wat meer van kortere rigs omdat de karper dan toch iets sneller gehaakt word en om het af te maken een shot on the hook

als jij een onderlijn van 15 cm overal gebruikt. zal je ook aanbeten missen.
lang niet op alle wateren werkt dezelfde onderlijn.
kijk maar eens naar korda dvd's, onderwater films en zo.
worden zulke dingen keihard bewezen.

succesBlijb
team nootdorp  
#13 Gepost : zaterdag 11 februari 2012 15:54:41(UTC)
team nootdorp

35 ponder

Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
ik heb een goed voorbeeld,
bij mij thuis vingen we in 2008 veel vis met nachtvissen, we viste met 30/35 cm rig van zwart materiaal en 20 mm bollen.
we vingen 3 a 4 vissen per nacht
het jaar er na had ik al iets beteren spullen omdat het me tweede jaar als karpervisser was
ik viste met 15 cm onderlijnen en andere boilies af en toe kwam er een vis uit, ik dacht echt dat het aan het aas lag
het jaar er op viste ik met weer ander bollen maar nog steeds ving ik niets, tot op een dag toen ik me voerplek aan het onderhouden was ,ik een paar karpers, ik gooide wat aas en ze aten het meteen op, dus met de boilies was niets mis, toen ik in 2011 met onderlijnen viste van 25cm+ ving ik weer vis .
zo zie je dat het veel uit maakt (maar toen snapte ik dat nog niet Pinokkio )

Bewerkt door de gebruiker zaterdag 11 februari 2012 17:52:44(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

it's an addiction, there is no treatment
www.teamnootdorp.weebly.com
thimon  
#14 Gepost : zaterdag 11 februari 2012 16:16:50(UTC)
thimon

50 ponder

Man

de lengte van je onderlijn is in alle situaties gewoon ontzettend belangrijk.
altijd dezelfde onderlijn kan op 1 en hetzelfde water wel zijn werking behouden.
maar een onderlijn van bijv 15 cm op alle wateren , gaat je vis kosten.
ieder water vraagt om een andere aanpak , zowel systemen , onderlijnen, aas en ga maar door.

succes heren Blijb
Jasperbuth  
#15 Gepost : zaterdag 11 februari 2012 18:54:55(UTC)
Jasperbuth

30 ponder

Ik gebruik nooit langer dan 22cm
Vissen 2013: Zat
Zwaarste 2013: Veelste weinig kilo
thimon  
#16 Gepost : zaterdag 11 februari 2012 19:03:45(UTC)
thimon

50 ponder

Man

Jasperbuth schreef:
Ik gebruik nooit langer dan 22cm

en wat nou als zich een situatie voor doet dat je wel een langere moet gebruiken jasper..
wat doe je dan ?
ik pas mijn onderlijnen altijd aan, aan de situatie waarin ik op dat moment ben.
soms zelfs tegen mijn vertrouwen in.
maar ik moet je zeggen, dat soms tegen je vertrouwen in werken ook je grote geluk kan zijn.
je ontdekt soms daardoor dingen die je daarvoor niet wist, die je vangsten weer vermeerderen.

Blijb

Bewerkt door de gebruiker zaterdag 11 februari 2012 19:04:21(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

DannyAlmelo  
#17 Gepost : zaterdag 11 februari 2012 19:07:32(UTC)
DannyAlmelo

25 ponder

Ik vind persoonlijk 20cm te lang, mits de bodem met bladeren bedekt is of blubberig is. Zelfs dan gebruik ik, zoals Thimon al zei, een pop up rigje van max en cm of 15. Mijn rigs zitten gewoonlijk tussen de 8 en 15 cm afhankelijk van het water (type bodem, aasgedrag etc.). Ik neem aan dat je met meerdere hengels vist. Zo ja, gewoon variëren qua lengtes en je komt er vanzelf achter wat goed werkt en minder. Dit heeft wel tijd nodig, je kun naar mijn mening niet na 2 sessies al conclusies trekken welke beter werkt als de ander. Je hebt nu al genoeg tips, dus waarschijnlijk kom je er wel uit!

Groetjes!Mee eens
Never let the fear of striking out keep you from playing the game..!
thimon  
#18 Gepost : zaterdag 11 februari 2012 19:15:29(UTC)
thimon

50 ponder

Man

DannyAlmelo schreef:
Ik vind persoonlijk 20cm te lang, mits de bodem met bladeren bedekt is of blubberig is. Zelfs dan gebruik ik, zoals Thimon al zei, een pop up rigje van max en cm of 15. Mijn rigs zitten gewoonlijk tussen de 8 en 15 cm afhankelijk van het water (type bodem, aasgedrag etc.). Ik neem aan dat je met meerdere hengels vist. Zo ja, gewoon variëren qua lengtes en je komt er vanzelf achter wat goed werkt en minder. Dit heeft wel tijd nodig, je kun naar mijn mening niet na 2 sessies al conclusies trekken welke beter werkt als de ander. Je hebt nu al genoeg tips, dus waarschijnlijk kom je er wel uit!

Groetjes!Mee eens

mooie aanvulling Danny Tik 'm aan!
josvanpinxteren  
#19 Gepost : zaterdag 11 februari 2012 19:36:47(UTC)
josvanpinxteren

25 ponder

Maak op dressur water maar eens rigs van 60 cm als de rest 15/20 cm of korter vist ongeacht de bodem structuur en ga daar maar eens op door je zult versteld staan!!!!!!!!!

Liefst maak ik de onderlijnen van freefall hooklink of gewoon nylon net als vroeger.

Succes
Je kan niet altijd vangen tijdens het vissen, anders had vissen wel vangen geheten!!!!!!!!

groeten jos van Pinxteren
thimon  
#20 Gepost : zaterdag 11 februari 2012 19:40:13(UTC)
thimon

50 ponder

Man

josvanpinxteren schreef:
Maak op dressur water maar eens rigs van 60 cm als de rest 15/20 cm of korter vist ongeacht de bodem structuur en ga daar maar eens op door je zult versteld staan!!!!!!!!!

Liefst maak ik de onderlijnen van freefall hooklink of gewoon nylon net als vroeger.

Succes

@ Jos.

ik heb daar her en der ook wel dingen over gehoord.
dat heeft mij ook aan het denken gezet.
ik ga dit jaar zeer zeker eens zulke dingen proberen.
ik heb hier in de buurt een prachtig water waar ik dat grapje eens kan uitproberen.

groetjes Blijb
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (2)
2 Pagina's12>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.