@ guus.
ik zal je proberen een beetje op weg te helpen wat betreft lengtes van de onderlijnen.
stel je voor, je vist op een water (groot of klein) met een groot visbestand en een harde bodem.
ik ga dan meestal verspreid voeren (zie het even als een waaier vorm)en met rigs vissen van 15 / 20 cm.
dit omdat de vis dan meestal actief van ''bol naar bol'' zwemt.
een langere onderlijn functioneert dan beter omdat de onderlijn door de lengte
tijd heeft om zich perfect te plaatsen in de onderlip van de karper.
(zou je deze rig kort gebruiken, dan glijd de haak door de snelheid waarmee hij aast
zo weer uit zijn bek weg...(hij heeft geen tijd zich goed te draaien) daar mis je dus aanbeten mee!!
stel je voor, je vist op een klein water,( 1 tot 5 hectare) met een bestand aan vissen dat enorm gedresseerd is (overbevist)
dan vis ik meestal met een rig tussen de 7 en 10 cm.
meestal aast de vis hier voorzichtig en schuw. je probeert dan met een kortere onderlijn de vis meteen te prikken.
ik gebruik voor deze onderlijntjes vaak een lonkshank of een XSC model. die prikken agresief. en hebben een rechte punt die lekker snel vlees pakt.
je kan het snelle inhaken nog versnellen door ''shot on the hook'' te gebruiken.
die zorgt er voor dat de haakpunt naar beneden word geduwd en snel vlees pakt.
maar LET OP!!! longshank haken moet je uiterst voorzichtig mee drillen. ze willen wel eens gaan scheuren als je er teveel druk op zet. (naar mijn mening werkt klein aas op dressuur water erg goed) denk aan hennep, nep mais en al dat soort aas.
stel je voor. je vist op een water met een giga drek bodem en overhangende takken overal.
dan gebruik ik meestal een onderlijn van 15 cm, en 60 gram lood. (pop up rig)
je lood zakt meestal tog wel iets weg in de bodem , en zorgt dan voor meer weerstand bij het oppakken.
de onderlijn heeft dan met 15 cm alsnog genoeg lengte om goed te draaien. omdat je met een pop up vist, staat de haak meestal al in de juiste positie om meteen te prikken. echt veel lengte heb je dan niet nodig.
ik hoop dat je wat hebt aan deze informatie. zijn er nog meer dingen die je wilt weten. vraag gerust.
veel succes
b