logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's12>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
monstercarps  
#1 Gepost : maandag 3 oktober 2011 19:55:58(UTC)
monstercarps

30 ponder

Ik bevis vanaf dit jaar een water waar de overkant meestal minimaal wel 100 meter is. Normaal gesproken kocht ik altyd een goedkoop lijntje van 15 euro per 1000m maar ik zie toch by de duurdere lijnen dat ze dunner zyn en meer trekkracht hebben. Nu is de vraag welke lijn jullie mij adviseren om verre afstanden mee te gooien voor een beetje betaalbare prijs? Als ik het goed het zyn het ook de lijnen met weinig/geen rek erin. Wat zyn hiervan de nadelen, het lijkt my dat het ook een stuk anders drilt.
Ik heb ook de big baitrunner molens van shimano dus daar kan met 30/100 600 meter op dus het heeft geen zin om een dure lijn te kopen om er anderhalve spoel mee te kunnen vullen dus het beste is een rol met ongeveer 600 tot 800 meter sim erop.
Ik heb zelf ook al veel op internet gekeken maar kom er toch niet echt uit en heb hier toch wel weinig ervaring mee dus ik hoop dat jullie my een paar goede tips kunnen geven.

alvast bedanktt!

Keep it simple...
Sponsor
griend  
#2 Gepost : maandag 3 oktober 2011 22:05:27(UTC)
griend

50 ponder

Bedankjes: 10 keer
Is 34 keer bedankt in 33 post(s)
Ik Ben wel tespreken over pb control op lange afstanden.
Heb in het verleden met diawa infinity gevist ook goede ervaringen weinig rek.
Wind op de kant is vis in de hand.

monstercarps  
#3 Gepost : maandag 3 oktober 2011 23:09:15(UTC)
monstercarps

30 ponder

jaa heb je ook op lange afstanden gevist griend?
En hoe is dat met het drillen dan met een lijn met weinig rek is dat veel verschil of valt dat wel mee.
ik zal is op internet kijken naar die lijn in ieder geval bedankt voor de reactie griend!
Keep it simple...
spodfather  
#4 Gepost : dinsdag 4 oktober 2011 00:17:55(UTC)
spodfather

20 ponder

op een afstand van 100m zou gevlochten lijn (braid) geen slechte keus zijn.

Dit baseer ik aan de hand van de korda underwater video's, de rek in nylon (in een rekarme nylon meestal nog ongeveer 10%) zorgt voor een minder nauwkeurige beetregistratie op langere afstanden..

andere woorden, met nylon op grote afstand heeft de vis meer bewegingsruimte alvorens je waker gaat bewegen.

Het heeft ook als voordeel dat het schuurbestendiger is, en een hogere trekkracht/kleinere diameter t.o.v. nylon.
en een goeie gevlochten lijn werpt ook beter.

Nadelen van gevlochten lijn zijn:
- lijn nat maken voordat je gaat werpen anders kans op "vogelnestjes"
- Eenmaal in de knoop is moeilijk eruit te krijgen
- De lijn schuurd/snijd.. dus een hengel met capabele ogen is een must. Een vingerbeschermer kan ook raadzaam zijn.
Ook al gebruik ik die zelf niet (ook niet met spodden met 0.30 braid)
- zorg dat je slip goed afgesteld staat, gevlochten lijn vangt geen klappen op tijdens de drill.
Dus er komt meer druk op hengel en molen te staan.

gr

SF

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 4 oktober 2011 00:25:00(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

sven vq  
#5 Gepost : dinsdag 4 oktober 2011 00:35:48(UTC)
sven vq

20 ponder

ben wel eens benieuwd hoe je 10% rek uit nylon krijgt.

ik hoor deze stelling vrij vaak voorkomen, maar ik heb hier ernstig mijn bedenkingen bij. Wanneer je je draad snaarstrak draait en dan nog een zware waker aan de lijn hangt, dan geloof ik er al iets meer van. maar ik merkte geen verschil tussen braid en nylon op vlak van de tijd tot het doorgeven van de aanbeet. gewoon de lijn niet strak draaien en een lichtere waker gebruiken, dan ga je amper verschil merken Knipoog

de laatste nylon die ik gebruikt heb was de sufix tritanium. koste niet heel veel maar was wel een zeer goed lijntje. PB control heeft ook op mijn spoelen gelegen, ook zeer tevreden van.

Grtz
monstercarps  
#6 Gepost : dinsdag 4 oktober 2011 12:12:49(UTC)
monstercarps

30 ponder

@ spodfather
Wat jy ook al zegt is dat je met gevlochten lijn vogelnstejes krijgt. Ik heb op mijn marker hengel een molen met gevlochten lijn en soms als ik werp zit er een hele klos in de knoop. En ik maak het wel nat elke keer.

Ik zie nu al dat 2 mensen de PB control een goede lijn vinden. Heb jy ook op verre afstanden gevist sven en hoever wierp jy dan. Ik zit er ook aan te denken om ipv 2,5 ponds hengels 3 pond hengels te halen zal dit een goede combinatie zyn.
En sven jy zegt dus dat als je op verre afstand met nylon vist je lijn dus niet strak moet houden en een lichte swinger gebruiken. Dat begrijp ik niet want hoe strakker je lijn is hoe sneller je een regrstratie krijgt toch omdat de lijn dan niet meer strakgetrokken hoeft te worden of heb ik het mis?
En waarom ben jy overgestapt van de PB control naar sufix titanium?
Keep it simple...
sander Janssen vd laak  
#7 Gepost : dinsdag 4 oktober 2011 13:50:35(UTC)
sander Janssen vd laak

20 ponder

monstercarps schreef:

En sven jy zegt dus dat als je op verre afstand met nylon vist je lijn dus niet strak moet houden en een lichte swinger gebruiken. Dat begrijp ik niet want hoe strakker je lijn is hoe sneller je een regrstratie krijgt toch omdat de lijn dan niet meer strakgetrokken hoeft te worden of heb ik het mis?

hoe slapper de lijn hoe meer aanbeten Knipoog
ik viste altijd met gitaarsnaren maar sinds ik met slappe lijnen vis merk ik dat het aantal aanbeten behoorlijk omhoog is gegaan
ikzelf vis nu met de nieuwe lijn van shimano (de invisitec)en ben hier erg over te spreken gooit erg lekker met mijn 2,75 lbs en 110 gram lood kom ik makkelijk aan de 125 meter
ook ben ik te spreken hoe de lijn 'wegvalt' onder water hij heeft geeneens een schaduw Breede lach
de lijn kost wel wat 30,- voor 1200 mtr geloof ik maar dan heb je ook wat
ik heb hem op de knopen nog niet overmidden kunnen trekken ookal lag ik vast
er zit vrij weinig rek in
en die paarse gloed op je molen staat ook wel erg cool vind ik

zie ook :
http://www.carpfeeling.c...tent.aspx?ContentID=1747

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 4 oktober 2011 13:55:29(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

monstercarps  
#8 Gepost : dinsdag 4 oktober 2011 14:06:55(UTC)
monstercarps

30 ponder

oke bedankt voor de reactie sander!
ja ik vis tegenwoordig ook met slappe lijnen. Ik ga is kijken naar de invisitec lijn. En €30 vidn ik wel een redelijke prijs voor 12oo meter. Het lieft koop ik een rol van ongeveer 600 meter maar die vind je niet by elke lijn. Ik wil ook een goede trekkracht hebben dus een trekkracht van 20 lb op 30/100 lijkt my wel goed.
Keep it simple...
monstercarps  
#9 Gepost : dinsdag 4 oktober 2011 14:11:06(UTC)
monstercarps

30 ponder

tot nu toe ben ik wel te spreken over de shimano invisitec lijn sander! Een goede trekracht mey 30/100. Ik wil ook geen 35/100 halen omdat dit dan weer minder ver werpt natuurlijk. En welke hengels gebruikt jy eigenlijk sander?
Keep it simple...
Ron van Houtum  
#10 Gepost : dinsdag 4 oktober 2011 14:53:06(UTC)
Ron van Houtum

50 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 12 keer
Is 14 keer bedankt in 11 post(s)
Vis ook met gevlochtenlijn fireline 0,20
Maak niet nat voordat ik ingooi nooit problemen gehad met vogelnestjes
Heel vaak lees ik berichten waar men zich negatief uitspreekt over vissen laten zakken, terwijl ik nooit eens hoor over die zakken die men laat vissen.
griend  
#11 Gepost : dinsdag 4 oktober 2011 15:20:53(UTC)
griend

50 ponder

monstercarps schreef:
tot nu toe ben ik wel te spreken over de shimano invisitec lijn sander! Een goede trekracht mey 30/100. Ik wil ook geen 35/100 halen omdat dit dan weer minder ver werpt natuurlijk. En welke hengels gebruikt jy eigenlijk sander?

jij zeg dat je met 35/100 minder ver gooit maar dat zijn toch geen 10 tallen meters?
ik vis zelf met 37/100 en op de rivier 43/100 maar ik heb nou niet het idee dat het echt zoveel minder ver werp.
ik kan het ook mis hebbenThink

sander Janssen vd laak  
#12 Gepost : dinsdag 4 oktober 2011 18:47:51(UTC)
sander Janssen vd laak

20 ponder

hehe dat is nou mijn probleem ik heb geen idee met welke hengels ik vis
op het moment ik wil hengels bijhalen maar weet dat ze al een 4 a 5 jaar niet meer gemaakt worden
het zijn iig 2,75 lbs 12ft hengels en ze zijn extreem dun zelfs het foamen handvat is dun
ik zal eens kijken of ik vd week een foto erop kan zetten

ik heb ook de nieuwste shimano technium lijn en die is op dezelfde manier opgebouwd en is in mijn ogen ook zo goed als hetzelfde alleen zinkt beter af

ik vis zelf met 30/100 dit is in het echt 32/100 maar de trekkracht vind ik erg groot zeker op de knopen
ik hier ook mee op diverse grote wateren en geen enkel probleem met mosselen oid dus slijtvastheid zit ook goed Knipoog

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 4 oktober 2011 18:52:56(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

griend  
#13 Gepost : dinsdag 4 oktober 2011 19:38:33(UTC)
griend

50 ponder

Sander jij zeg dat je geen last heb met 32/100 met mosselen dat die slijtvast is.
Vind ik namelijk knap want mijn 43/100 met voorslag van pb shield gaat gewoon af bij een flinke mosselbank.
Ik geloof namelijk niet dat er 1 lijn is die bestand is tegen mosselen als je lijn er langs gaat zijn het net scheermesjes.

sander Janssen vd laak  
#14 Gepost : dinsdag 4 oktober 2011 20:21:38(UTC)
sander Janssen vd laak

20 ponder

heb op mijn stek aardig 'last' van mosselen en nu ziet me lijn er goed uit als ik binnenhaal en merk toch dat er mosselen liggen dus wat dat betreft ben ik iig tevreden
monstercarps  
#15 Gepost : dinsdag 4 oktober 2011 22:48:21(UTC)
monstercarps

30 ponder

ja maar griend het is toch zoiezo al dat je met een dunnere lijn verder gooid dan met een dikkere lijn? Dat heb ik vroeger ook al veel meegemaakt met snoeken. Mijn blinker gooide ik een stuk verder met 25/100 dan met 30/100 dus ik denk dat dat met 30/100 en 35/100 ook wel is of denken er hier meer anders over?
En over die mosselen ben ik het wel met je eens griend. Ik ben een keer op een paar mossels gaan staan en ze zyn misschiwen nog wel scherper dan een scheermes dus daar gaat geen lijn tegenop denk ik. Maar tot nu toe ga ik nogsteeds voor de shimano invisitec lijn. Misschien komt er nog iemand met een lijntje die mij meer aanspreekt.
Keep it simple...
Arnold  
#16 Gepost : woensdag 5 oktober 2011 01:57:20(UTC)
Arnold

35 ponder

Dunnere lijn gooit inderdaad verder, maar verwacht geen verschil van tientallen meters. Heb je je trouwens al een beetje verdiept in werptechnieken? Ik denk persoonlijk namelijk dat daarmee de meeste meters gewonnen kunnen worden.
spodfather  
#17 Gepost : woensdag 5 oktober 2011 04:18:08(UTC)
spodfather

20 ponder

zelf gebruik ik powerpro braid.

moet bekennen dat ik nog geen vogelnestje ermee heb gegooid( en telkens vergeten nat te maken)
De lijn is mooi rond en glad.
0,23mm diameter, trekkracht 15Kg
Super lijntje! en ik gooi er makkelijk 100-150m mee met het juiste lood, en dat zonder vingerbescherming.
(ik gebruik de 0.30mm als spodlijn en die werp ik ook meestal droog en met onbeschermde vinger.
Ook de kleur ziet er nog goed uit na enkele maanden.

Daarvoor had ik X2 braid, ai ai ai wat een drama
daar gooi je dus wel vogelnestjes mee, nat of niet..
De lijn is ook ongecoat, verliest kleur na enkele sessies, en is een beetje vierkant,plat

Dus niet alle gevlochten lijnen zijn over 1 kam te scheren...

Mocht je voor nylon gaan dan zou ik voor de shimano gaan (technium, invisitec, technium tribal)
Sterke, robuuste lijnen met een minimaal aan rek.

hopelijk kun je er wat mee

gr

SF
monstercarps  
#18 Gepost : woensdag 5 oktober 2011 09:01:53(UTC)
monstercarps

30 ponder

@ arnold
nee ik verwacht geen tientallen meter maar elk klein beetje kan toch weer goed uitkomen. En ja ik heb al een paar dvd's gezien over de werptechnieken. Ben het toen zelf gaan proberen met een gevlochten lijn op mijn marker hengel en op die manier gooide ik indd een heeel stuk verder. Ik heb bijv de dvd van nash gezien daar laten ze het heel goed zien en op 1 van de korda dvd's ook.
@ spodfather
okee dus het ligt gewoon aan het soort gevlochten lijn. Het mooie van gevlochten lijn vind ik wel dat je met een hele kleine diameter al heel veel trekkracht hebt dus uiteindelijk kan je met 20/100 al vissen en dat gooid zeker nog een stukje verder van 30/100 nylon.
Is het niet zo dat als je gevloctenlijn nat maakt het beter van je spoel af komt dus je dan ook verder werpt? En volgens my is het ook beter voor je hengel ogen ofniet?
iig bedankt voor de reacties jongens!
Keep it simple...
monstercarps  
#19 Gepost : donderdag 6 oktober 2011 23:23:43(UTC)
monstercarps

30 ponder

Zijn er nog meerdere mensen die de shimano invisitec gebruikt hebben of gebruiken?
Of iemand die nog goeie ervaringen hebben met een andere lijn met weinig rek?
Keep it simple...
stefan everts  
#20 Gepost : maandag 10 oktober 2011 02:04:59(UTC)
stefan everts

35 ponder

Koop de invistec maar,krijg je echt geen spijt van!!!!de kleur moet je van houden mar goed,lekker boeien!!TIS EEN GOEDE LIJN
Pompiedomtiedom,,,,die hengels moeten krom!!!!
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (6)
2 Pagina's12>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.