logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's12>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Lodewijk  
#1 Gepost : dinsdag 11 januari 2011 00:13:26(UTC)
Lodewijk

55 ponder

Bedankjes: 2 keer
Is 3 keer bedankt in 1 post(s)
ik vond een aantal leuke weetjes over onze grote vriend.
ik dacht ik deel ze even Knipoog

De gemiddelde snelheid (de kruissnelheid) van een karper is ca. 3 km per uur. Hun actieradius verschilt van exemplaar tot exemplaar en van seizoen tot seizoen. Zij kunnen dus dagelijks makkelijk grote afstanden afleggen.

Karpers hebben smaak receptoren in hun bek, keel maar ook daarbuiten. Hun baarddraden zijn bezet met smaakcellen, maar ook op hun lijf komen smaakcellen voor.

Spiegel en lederkarpers zijn oorsponkelijk gekweekt om hun vlees, en om ze makkelijker schoon te maken (ontschubben).

Karpers hebben geen maag, maar halen rechtstreeks voedingsstoffen uit hun voedsel door enzymwerking in hun darmen.

Het natuurlijk voedsel van karpers bevat (naast veel water natuurlijk) ongeveer 70% dierlijke eiwitten.

Karper kan door kleine selectieve uitstulpingen achter in zijn bekholte gewenste kleine voedseldeeltjes vasthouden, en ongewenste zaken wegspoelen door middel van krachtige waterstromen via de bek naar de kieuwen en terug. (lees Nand Sibbing)

Door de plaats waar de karper zijn ogen heeft is de coördinatie tussen bek en ogen verre van optimaal te noemen. Hij ziet niet goed wat er voor zijn bek zit, als hij er boven op zit.

Karpers kunnen in de natuur gemiddeld zo'n 30 tot 40 jaar worden. Er zijn uitzonderingen bekend tot zo'n 65 jaar.

Karpers kunnen harde voedseldelen kraken met hun keeltanden, een soort molensteen achtig mechanisme van kraakbeenplaten achter in hun keel. Dit maakt het ons mogelijk om selectief op karper te vissen met harde aassoorten.

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 11 januari 2011 00:20:06(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

'Wie zich verliest in zijn passie, is minder verloren dan wie de passie verliest'
Sponsor
Lodewijk  
#2 Gepost : dinsdag 11 januari 2011 00:14:03(UTC)
Lodewijk

55 ponder

weet je dr meer?
schroom ze niet om te delen!
'Wie zich verliest in zijn passie, is minder verloren dan wie de passie verliest'
stefan everts  
#3 Gepost : woensdag 12 januari 2011 20:53:36(UTC)
stefan everts

35 ponder

uuhhmm....karpers zijn mooi!?!?Breede lach

geintje hoor..interessant stukje lodewijk!
Pompiedomtiedom,,,,die hengels moeten krom!!!!
jvs  
#4 Gepost : woensdag 12 januari 2011 21:05:25(UTC)
jvs

40 ponder

Karpers bijten in de zomer beter als in de Winter :-"
houdoe en bedankt
Jorden  
#5 Gepost : woensdag 12 januari 2011 21:20:46(UTC)
Jorden

45 ponder

Is 7 keer bedankt in 6 post(s)
-karpers volgen de wind. reden -> voedsel gaat mee die richting uit van de wind.
-zoeken in de zomer en niet te vergeten in de winter in ondiepe gedeelte (in de winter als het water snel opwarmt)
-schubkarpers met hoge ruggen en een korter of gemiddeld lijf worden zwaarder dan lange karpers
-in de herfst zijn karpers op hun topgewicht

later zal ik wat meer weetjes posten..

Bewerkt door de gebruiker woensdag 12 januari 2011 21:24:03(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Me...myself...and my rods!
chiele  
#6 Gepost : woensdag 12 januari 2011 21:39:25(UTC)
chiele

45 ponder

Jorden schreef:
-karpers volgen de wind. reden -> voedsel gaat mee die richting uit van de wind.

volgen toch niet altijd de wind?
Carpfishing isn't about catching carp, but about the efford you have to do to make one of them bite

Help mij een boiliepakket te winnen door deze link te liken! Breede lach Alvast bedankt!
snowmen  
#7 Gepost : woensdag 12 januari 2011 22:14:24(UTC)
snowmen

20 ponder

ik vind dat moeilijk omteweten of een karper daadwerkelijk de wind kant op gaat
maar ik heb er vaker van gehoord de kweek van spiegel de spiegels zie je ook een bord vorm in dat stuk kan je lezen in het boek van rini groot huis
het grote karper boek is de titel er van
Lodewijk  
#8 Gepost : donderdag 13 januari 2011 10:39:48(UTC)
Lodewijk

55 ponder

miss ook nog wel een leuke vraag:
slaapt een karper eigenlijk?
timvanzanten  
#9 Gepost : donderdag 13 januari 2011 11:47:38(UTC)
timvanzanten

CarpFeeling Crew

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
een karper slaapt zeker. kijk de dvd's maar van Tony Davies patrick ( Globetrotters world) dan kun je meerdere voorbeelden zien.
Lodewijk  
#10 Gepost : donderdag 13 januari 2011 11:55:21(UTC)
Lodewijk

55 ponder

maar echt met de ogen dicht enzo?
timvanzanten  
#11 Gepost : donderdag 13 januari 2011 12:27:58(UTC)
timvanzanten

CarpFeeling Crew

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
karper kan zn ogen niet dichtdoen. ze hebben geen oogkleppen. je moet het meer zien als rusten op de buik tegen de bodem aan. het liefst in wierrijke gebieden. (lees: stukken die bescherming kunnen beiden)

Bewerkt door de gebruiker donderdag 13 januari 2011 12:28:52(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Jorden  
#12 Gepost : donderdag 13 januari 2011 16:52:29(UTC)
Jorden

45 ponder

chiele schreef:
Jorden schreef:

volgen toch niet altijd de wind?

niet altijd natuurlijk, op elk water is die invloed anders.. niet elk water bied evenveel voedsel als een ander eh Knipoog maar in het algemeen is dit een factor waar je zeker rekening met kunt houden als je op een nieuwe stek/water aankomt.
Jorden  
#13 Gepost : donderdag 13 januari 2011 16:54:45(UTC)
Jorden

45 ponder

Lodewijk schreef:
miss ook nog wel een leuke vraag:
slaapt een karper eigenlijk?

Tim heeft het al bevestigd, ik ga er een mooi voorbeeld opgeven: iedereen die een aquarium heeft met bv. goudvissen of verwante van de karper kan zien dat ze 's avonds of 's nachts gewoon net boven de grond zweven en amper bewegen.
Anne  
#14 Gepost : donderdag 13 januari 2011 17:12:29(UTC)
Anne

25 ponder

Bekend gezegde:

Karper Diem. In het Nederlands betekend het "pluk de vis"
Karpers zijn net tieten, het maakt me niet uit of ze groot of klein zijn, als ik ze maar effe vast mag houden Tong
René  
#15 Gepost : donderdag 13 januari 2011 19:12:34(UTC)
René

10 ponder

Jorden schreef:

-in de herfst zijn karpers op hun topgewicht

later zal ik wat meer weetjes posten..

Jorden,

Er zijn veel meer redenen waarom karpers de wind volgen. De tempratuur en de zuurstofgehalte bijvoorbeeld.

En in het voorjaar zijn de vissen op topgewicht.Knipoog
Visser Baits www.visserbaits.nl
sven vq  
#16 Gepost : donderdag 13 januari 2011 19:18:29(UTC)
sven vq

20 ponder

sommige vissen halen hun topgewicht in het najaar, andere weer in het voorjaar. Het is logisch dat een kuitdragend vrouwtje zal toppen in het voorjaar, echter zal een mannetje toppen in het najaar Knipoog

grtz
Jorden  
#17 Gepost : donderdag 13 januari 2011 19:42:33(UTC)
Jorden

45 ponder

ik heb mijn zwaarste vissen in het najaar gevangen Breede lach
sven vq  
#18 Gepost : donderdag 13 januari 2011 20:11:17(UTC)
sven vq

20 ponder

wat ik vooral gezien (dit op 1 water waar ik actief meewerkte aan opvolging van het bestand) was dat bepaalde vissen steevast piekten in het voorjaar en anderen piekten in het najaar. Het rare was wel dat deze vissen steeds in dezelfde periode piekten. Dus het zit gewoon in de genen van de vis volgens mij. net zoals ik meer geloof in de stand van de zon dan in de watertemperatuur. Toch wel heel raar dat ik elk jaar opnieuw steeds dezelfde vis ving in hetzelfde weekend op dezelfde terwijl er 5°C verschil was tussen de beide jaren en zelfs eenmaal 7°C verschil Knipoog

grtz
Andre  
#19 Gepost : donderdag 20 januari 2011 14:24:58(UTC)
Andre

30 ponder

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Lodewijk schreef:

Het natuurlijk voedsel van karpers bevat (naast veel water natuurlijk) ongeveer 70% dierlijke eiwitten.

Klopt dit? als ik naar de voedingswaardetabel voor bv mosselen of garnalen kijken dan zit dat steevast ergens rond de 25 gram per 100 gram. of zijn watervlooien en larven zo eiwitrijk? Think
Lodewijk  
#20 Gepost : donderdag 20 januari 2011 15:02:25(UTC)
Lodewijk

55 ponder

heb het even voor je opgezocht andre en kwam dit tegen:

e hebt 3 mogelijkheden om levend voer te geven, ofwel geef je vers levend voer, ofwel diepvries levend voer ofwel gevriesdroogd levend voer.
De voedingswaarde van diepvries/gevriesdroogd levend voer is bijna net hetzelfde als vers levend voer.
Vers levend voer heeft als pluspunt dat het het jachtinstinct bij de vissen weer naar boven haalt. Nadeel is wel dat wanneer je zelf levend voer gaat gaan vangen dat er verschillende beestjes bijzitten die je liever niet in je aquarium hebt bvb karperluis. Bij diepvries/gevriesdroogd levend voer heb je dit risico niet.
Ik ga nu 4 soorten levend voer bespreken, nl. muggenlarven, kleine kreeftachtigen, wormen en insecten.

Muggenlarven
Muggenlarven zijn dus larven van muggen. Je hebt hier 3 soorten in, nl. rode muggenlarven, zwarte muggenlarven en witte muggenlarven.

Rode muggenlarve
Rode muggenlarven zijn zeer voedzaam en mag je dus niet teveel geven, het zijn echte dikmakers voor de vissen. Teveel is dus ook niet gezond. Deze muggenlarven komen voor op de bodem in meren, vijvers, ...
Levende rode muggenlarven kan je enkele dagen bewaren in vochtig krantenpapier/handdoek/...

Zwarte muggenlarve
De zwarte muggenlarve vind je vaak in regentonnen, kleine plassen, ... die net onder het wateroppervlak hangen.
Zijn zeer voedzame muggenlarven, maar zijn in tegenstelling tot de rode muggenlarve geen dikmakers, deze mag je eigenlijk onbeperkt geven. Ze zijn ook wat kleiner en fijner dan de rode muggenlarve waardoor deze meer geschikt is voor kleine vissen zoals guppy's, neontetra's, ...
Levend zijn ze niet te koop, maar je kan ze zelf 's zomers gaan vangen in je regenton, kleine plas, ... maar dan moet je wel zeer goed opletten dat je geen andere (schadelijke) beestjes meevangt.

Witte muggenlarven
Deze muggenlarven komen enkel voor in relatief heldere vijvers, meren, ... en houden zich op in de middelste waterlaag. Deze zijn ook levend te verkrijgen in de betere vissenwinkels. Witte muggenlarven zijn zeer eiwitrijk en voedzaam en word door alle vissen zeer graag gegeten. Levende witte muggenlarven kan je lang bewaren in een koude ruimte (bvb in een emmer in de kelder)

Kleine kreeftachtigen
Deze diertjes behoren tot het plakton en komen massaal voor in stilstaand water. Wegens hun hoog gehalte aan carotenoïden optimaliseren ze de roodkleuring van vissen.

Watervlooien
Er zijn verschillende soorten watervlooien, nl. Daphnia, Moina en Bosmina. Daphnia's zijn de minst voedzame van de 3 maar word wel het meest verkocht. Watervlooien worden vaak gebruikt voor het opvoeden van jongen. Maar een dieet op enkel watervlooien lijd tot gebreken.

Eenoogkreeftjes en roeipootkreeftjes
Ook wel cyclops genoemd leven in heldere wateren als rovers. Ze zijn veel rijker aan voedingsstoffen dan watervlooien, dus zijn ze ook meer gewild. Deze kunnen gevoerd worden aan jongen, maar pas op, want zeer kleine jongen kunnen wel eens aangevallen worden door deze kreeftjes (als je ze levend voert toch ).

Pekelkreeftjes of Artemia
Artemia is het meest verkochte levend voer dat er is. Ze zijn zeer voedzaam en kunnen zowel aan volwassen vissen als aan jonge vissen gegeven te worden. Aan jonge vissen dien je pas uitgekomen artemia (Artemia-naupliën) te geven. In de vissenwinkel kan je gedroogde artemia eitjes kopen die je zeer gemakklijk kan laten uitkomen. Je kan ze ook in een klein bakje zetten (met pekelwater) voeg er wat vijverwater aan toe (zitten veel algen in) en in no-time zit je bakje helemaal vol.

Wormen
Hier gaan we het hebben voer Tubifex, regenwormen en overige wormen. Wormen worden veel minder gebruikt als levend voer als vorige genoemde soorten.

Tubifex
Tubifex is tegelijkertijd gewild en berucht.
Vele vissen houden van tubifex, is zeer voedzaam en is veel te verkrijgen in de winkel, MAAR tubifux komt vaak voor in de vuilste en ongezondste wateren en modderpoelen waardoor ze dus veel ziekten kunnen meedragen. Tegenwoordig worden ze ook al in proper water gekweekt en gebruikt voor de verkoop.
Voor gebruik spoel je ze best eerst zeer goed uit om de kans op ziektes te minimaliseren. Gebruik deze ook zo weinig mogelijk.

Regenwormen
Regenwormen worden vaak gevoerd ana grote vissen zoals grote cichliden etc.
Deze zijn te verkrijgen in de hengelzaak maar je kan deze ook gewoon in de tuin opgraven en zelf kweken.

Overige wormen
Wormen zoals enchytreeën en grindalwormen worden maar zeer weinig gebruikt door aquarianen. Ze zijn nochtans makkelijk te kweken, maar ze zijn gewoon niet zo bekend en worden maar zeer weinig besproken.

Insecten
De insecten die het vaakst gebruikt worden zijn fruitvliegjes en mieren.

Fruitvliegjes
Fruitvliegjes spelen in een belangrijke rol in de voeding van oppervlakte vissen zoals de bijlzalm, killi's, ...
Je kan deze gewoon kopen maar leg een banaan buiten en ga na een uurtje maar eens langs met een schepnetje. Ze zijn ook zelf te kweken.

Mieren
Mieren worden ook af en toe gegeven aan oppervlakte vissen, zijn net als fruitvliegjes makkelijk zelf te kweken, bij mieren gaat het zelfs makkelijker. Lok geen mieren voor het aquarium met zo een lokdoosje met vergif in, want komen ze hiermee in contact en voer je deze daarna aan je vissen kunnen je vissen hierdoor zwaar ziek worden en sterven.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (6)
2 Pagina's12>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.