Waar deze discussie ook heengaat:
Bovenal moet echter vastgesteld worden: Gevlochten lijn kan dodelijk zijn voor de karper bij onkundig gebruik.
Er zijn inderdaad vissers, JONGE vissers die meer vangen dan oudere vissers, maar het komt hier op
ervaring aan. Niet ervaring in de zin van visleerjaren maar door je hoofd te gebruiken. En vaak leer je dit door
meer visleerjaren te hebben.
Mijn ervaring is -net als Bert's ervaring trouwens- dat
meestal niet voldoende wordt nagedacht
bij het gebruik van gevlochten lijn.
David T zei het al:
Quote:Hij wil een gevlochten lijn omdat hij reserve spoelen heeft.
Ik zie voor de topicstarter ook niet de meerwaarde van het vissen met gevlochten lijn,
als het om de vulling van de reservespoelen gaat. David geeft daar verder hele goede redenen
voor om dit
onjuist te vinden in zijn antwoord.
Dus kort gezegd: het gaat om de nuance, wanneer gevlochten lijn gebruiken, en waarom,
heb je die ervaring dan al om te weten hoe te handelen? Bij een verkeerde handeling moet
de karper het bekopen met de dood. En dat moet voorkomen worden, toch?
Quote:Ervaring moet je opdoen
Ook daar zit wat in.
Blijf echter altijd nadenken wat je doet en wat je daaruit kan leren. Zo kweek je ervaring.
Gewoon gevlochten lijn op je spoelen doen zonder eventuele gevolgen ervan in te zien is niet verstandig.
Dat zeggen ervaren vissers. Leer eerst vissen met "conventionele middelen", ga daarna proberen andere
middelen te leren gebruiken. Gebruik dan je hersens en maak gebruik van ervaringen van andere vissers.
Ik zeg dan ook, net als Bert:
MET GEVLOCHTEN LIJN KUN JE DE VIS ERNSTIGE SCHADE TOEBRENGEN, AFBLIJVEN TOTDAT JE WEET WAT JE DOET.Hopelijk geeft de topicstarter ZELF ook nog zijn mening wat hij gaat doen?