logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's12>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Carpaco97  
#1 Gepost : vrijdag 24 oktober 2014 21:57:48(UTC)
Carpaco97


15 ponder

Lid sinds: 18-10-2013(UTC)
Berichten: 124
Man
Nederland
Locatie: Bergeijk

Bedankjes: 19 keer
Is 17 keer bedankt in 17 post(s)
Hallo medevissers,

ik heb binnenkort mijn nieuwe molens binnen en daar moet nieuwe draad op!! en vroeg me daarna eigenlijk af welk merk Nylon en gevlochten lijn het beste is, aangezien ik een reserve spoel bij me molens krijg wil ik 1tje met nylon opspoelen en de ander met gevlochten lijn.. nu vraag ik naar jullie advies welk merk ik het beste kan kopen..

Mvg Carpaco97

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 24 oktober 2014 21:59:02(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

wie het kleine niet eerd,is het grote niet weerd.

Like and Share my page on Facebook--> www.facebook.com/CarpfishingDeKempen
Sponsor
whitey  
#2 Gepost : zaterdag 25 oktober 2014 06:00:44(UTC)
whitey


45 ponder

Lid sinds: 15-5-2012(UTC)
Berichten: 1.962
Man
België
Locatie: West-Vlaanderen

Bedankjes: 100 keer
Is 254 keer bedankt in 229 post(s)
Beste,

Thimon heeft hier es een prachtig artikel geschreven over de down2earth gevlochten lijn van Piet Vogel: http://www.carpfeeling.c...2-earth-aan-de-waterkant

Die lijn staat momenteel in promotie bij Raven: http://www.raven.nl/visl...l/page/775/#/?FK_110=511

Suc6 m8!Like
Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.
"Show respect, only then you (can) earn respect!!"
thanks whitey is 1x bedankt voor deze nuttige post.
Carpaco97 op 27-10-2014(UTC)
bertkamp  
#3 Gepost : zaterdag 25 oktober 2014 08:54:08(UTC)
bertkamp


25 ponder

Lid sinds: 15-7-2010(UTC)
Berichten: 405

Bedankjes: 4 keer
Is 33 keer bedankt in 33 post(s)
Als ik het goed heb ben je 17, blijf maar van de gevlochten lijn af tot je genoeg ervaring hebt met nylon.
thanks bertkamp is 1x bedankt voor deze nuttige post.
Ron van Houtum op 26-10-2014(UTC)
carpbuddy  
#4 Gepost : zaterdag 25 oktober 2014 09:44:44(UTC)
carpbuddy


20 ponder

Lid sinds: 2-8-2014(UTC)
Berichten: 350
België
Locatie: eeklo

Bedankjes: 21 keer
Is 23 keer bedankt in 20 post(s)
Eerst geschreven door: bertkamp Ga naar gequote bericht
Als ik het goed heb ben je 17, blijf maar van de gevlochten lijn af tot je genoeg ervaring hebt met nylon.


sorry maar hier ben ik het niet met eens.
Ik ken mensen van 15 die beter vissen dan sommige volwassen mensen, dus wat doet de leeftijd ertoe.
wat ervaring betreft, het is door te oefenen dat hij ervaring zal krijgen en van zijn fouten zal leren.
maar bon, ik zelf gebruik geen gevlochten lijn maar ben ook wel benieuw naar de reacties.
het enige merk dat ik tot nu toe gebruik is subline en ben er best tevreden van.

mvg
Don't dream your life, But live your dream...
thanks carpbuddy is 1x bedankt voor deze nuttige post.
Carpaco97 op 29-10-2014(UTC)
l-o-r-e-n-z-o  
#5 Gepost : zaterdag 25 oktober 2014 11:06:44(UTC)
l-o-r-e-n-z-o


30 ponder

Lid sinds: 28-8-2012(UTC)
Berichten: 725

Bedankjes: 8 keer
Is 83 keer bedankt in 76 post(s)
Hallo
Voor nylonlijn heb ik goede ervarig met de garner gr 60 en heel slechte ervaring met de jrc gold series .
Verder ik heb ooit eens de gator braid op men shimano 4500 usa gespoeld welgeteld 1 sessie meegevist, drilt veel te hard naar men zin en zinkt niet goed genoeg af dan maar terug eraf gesmeten en weer nylon opgespoeld.
Ik vraag me eigenlijk af wat voor voordeel dat braid heeft ten opzichte van nylon ,dat er geen rek opzit vind ik totaal geen voordeel.
MVG Lorenzo

Bewerkt door de gebruiker zaterdag 25 oktober 2014 11:08:27(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

bertkamp  
#6 Gepost : zaterdag 25 oktober 2014 12:13:05(UTC)
bertkamp


25 ponder

Lid sinds: 15-7-2010(UTC)
Berichten: 405

Bedankjes: 4 keer
Is 33 keer bedankt in 33 post(s)
Carpbuddy, het gaat niet om de leeftijd maar om de ervaring en die heeft hij, net als jij, niet.
Ik zal HarryO ook geen gevlochten lijn aanraden, en die is al oeroud.

Welke lijn het beste is hangt van meerdere dingen af, te beginnen met zijn molens.
Dan waar hij vist, schone bodem of obstakels of wier. Moet je ver gooien of vaar je alles uit.
Soepel of stug, drijvend of zinkend.
Allemaal dingen die belangrijk zijn, je kunt misschien zelf ook nog wel wat bedenken.

Dan de gevlochten lijn, die wil hij opspoelen want ?
- het staat wel stoer (voorlopig neem ik aan dat het dat is)
- hij vist op afstand of tegen een obstakel en wil geen rek in de lijn
- hij vist in of over waterplanten en de lijn moet blijven drijven
- de lijn moet juist niet drijven
- de lijn moet mooi rond zijn of het maakt niet zoveel uit
ga zo maar door.

Verder mis ik nog welke hengels hij heeft, gevlochten lijn icm afstand poken is niet aan te raden en al helemaal niet voor beginners.
Gevlochten lijn gebruik je met een doel en omdat het gevaarlijk kan zijn voor de vis alleen als het nodig is.
thanks bertkamp is 1x bedankt voor deze nuttige post.
beumertje op 28-10-2014(UTC)
carpbuddy  
#7 Gepost : zaterdag 25 oktober 2014 13:33:01(UTC)
carpbuddy


20 ponder

Lid sinds: 2-8-2014(UTC)
Berichten: 350
België
Locatie: eeklo

Bedankjes: 21 keer
Is 23 keer bedankt in 20 post(s)
Ervaring moet je opdoen, en als deze jongen dit wil proberen wie ben jij dan om het hem te verbieden.
ik heb zelf misschien geen ervaring, maar als ik het nodig vind zal ik het ook proberen.
Wie weet doet hij het wel beter dan jou, weliswaar zal hij eerst sukkelen maar ook dit zal hem wel lukken.
ik vis misschien pas 4 maanden, maar ik leer graag nieuwe dingen bij stap voor stap.
bij deze zal ik even uitleggen waarom ik zo reageer, want met zo antwoorden beperk je zijn ervaring.
In het begin kwam ik nog niet aan helft van afstand dat ik wilde gooien, en ik kon voor geen meter richten.
Dit lukt mij inmiddels al aardig, maak zelf mijn rigs, spoel zelf mijn molen, heb al eigen bollies gemaakt.
Dit zijn kleine voorbeelden waarmee ik bedoel dat oefening kunst baard, en als je er moeite voor doet dit ook zal lukken.
ik heb al enorm veel geleerd van dit forum, mensen helpen hier super en zal bij deze jongeman hetzelfde zijn.
Je moet nou eenmaal klein beginnen om groot te eindigen.
Volgens mij ben je ook niet van 1 op andere dag een ervaren visser geworden.
Deze jongeman toont net als mij Hoe leergierig hij is en zijn motivatie vind ik super.
Dus i.p.v mensen te zeggen wat ze wel of niet moeten doen, geef eens een goede uitleg dat mensen er iets nuttigs aan hebben.

mvg
Don't dream your life, But live your dream...
thanks carpbuddy is 1x bedankt voor deze nuttige post.
Carpaco97 op 29-10-2014(UTC)
bertkamp  
#8 Gepost : zaterdag 25 oktober 2014 13:54:53(UTC)
bertkamp


25 ponder

Lid sinds: 15-7-2010(UTC)
Berichten: 405

Bedankjes: 4 keer
Is 33 keer bedankt in 33 post(s)
Nog 1 keer dan, en dan zal ik het uitleggen alsof je een klein kind bent:

MET GEVLOCHTEN LIJN KUN JE DE VIS ERNSTIGE SCHADE TOEBRENGEN, AFBLIJVEN TOTDAT JE WEET WAT JE DOET
l-o-r-e-n-z-o  
#9 Gepost : zaterdag 25 oktober 2014 14:11:25(UTC)
l-o-r-e-n-z-o


30 ponder

Lid sinds: 28-8-2012(UTC)
Berichten: 725

Bedankjes: 8 keer
Is 83 keer bedankt in 76 post(s)
Bert je hebt zeker gelijk vissen met gevlochten lijn is gewoon onverantwoord gelijk onder welke omstandigheden er zwemmen al genoeg beschadigde vissen rond.Schamen
Mvg Lorenzo
DavidT  
#10 Gepost : zaterdag 25 oktober 2014 15:20:00(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Carpbuddy,

Hij wil een gevlochten lijn omdat hij reserve spoelen heeft. Dat is toch geen reden om gevlochten lijn te kopen? Absurd gewoon.

Je moet in dit geval accepteren dat je je neer moet leggen bij de mening van vissers met veel meer ervaring.

Vallen en opstaan, heeft iedereen gedaan. Maar een gevlochten lijn is in vele vissers handen, beginners en mensen die het nooit zullen leren, schadelijk voor de vissen.
Say hello to my little friend
thanks DavidT is 1x bedankt voor deze nuttige post.
Carpphoto op 25-10-2014(UTC)
carpbuddy  
#11 Gepost : zaterdag 25 oktober 2014 15:21:45(UTC)
carpbuddy


20 ponder

Lid sinds: 2-8-2014(UTC)
Berichten: 350
België
Locatie: eeklo

Bedankjes: 21 keer
Is 23 keer bedankt in 20 post(s)
Eerst geschreven door: bertkamp Ga naar gequote bericht
Nog 1 keer dan, en dan zal ik het uitleggen alsof je een klein kind bent:

MET GEVLOCHTEN LIJN KUN JE DE VIS ERNSTIGE SCHADE TOEBRENGEN, AFBLIJVEN TOTDAT JE WEET WAT JE DOET


leg het mij eens uit alsof ik een kind ben, maak er een tekening bij Mee eens
met een weegzak en verkeerde techniek kunde de vis ook beschadigen.
of als ze geen gebruik maken van onthaakmat heb ik ook al meerdere malen gezien.
er zijn 1001 manieren Hoe je een vis kan beschadigen je kan er alleen maar van leren.
van mij mag je gerust kwaad of zelfs woedend worden, hoe kwader jij word Hoe meer ik geniet.
dikke kus x je bff
Don't dream your life, But live your dream...
carpbuddy  
#12 Gepost : zaterdag 25 oktober 2014 15:25:30(UTC)
carpbuddy


20 ponder

Lid sinds: 2-8-2014(UTC)
Berichten: 350
België
Locatie: eeklo

Bedankjes: 21 keer
Is 23 keer bedankt in 20 post(s)
Eerst geschreven door: DavidT Ga naar gequote bericht
Carpbuddy,

Hij wil een gevlochten lijn omdat hij reserve spoelen heeft. Dat is toch geen reden om gevlochten lijn te kopen? Absurd gewoon.

Je moet in dit geval accepteren dat je je neer moet leggen bij de mening van vissers met veel meer ervaring.

Vallen en opstaan, heeft iedereen gedaan. Maar een gevlochten lijn is in vele vissers handen, beginners en mensen die het nooit zullen leren, schadelijk voor de vissen.


wat je zegt ga ik ook niet ontkennen David, mij gaat het gewoon om het feit dat hij het verbied aangezien hij minder ervaring heeft. gevlochten lijnen hebben inderdaad nadelen maar ook voordelen of niet soms?
Don't dream your life, But live your dream...
bertkamp  
#13 Gepost : zaterdag 25 oktober 2014 17:23:19(UTC)
bertkamp


25 ponder

Lid sinds: 15-7-2010(UTC)
Berichten: 405

Bedankjes: 4 keer
Is 33 keer bedankt in 33 post(s)
Veel dommer heb ik ze nog niet meegemaakt.

ps, heb je je arm nog weer een beetje schoon gekregen ?
carpbuddy  
#14 Gepost : zaterdag 25 oktober 2014 17:53:23(UTC)
carpbuddy


20 ponder

Lid sinds: 2-8-2014(UTC)
Berichten: 350
België
Locatie: eeklo

Bedankjes: 21 keer
Is 23 keer bedankt in 20 post(s)
Eerst geschreven door: bertkamp Ga naar gequote bericht
Veel dommer heb ik ze nog niet meegemaakt.

ps, heb je je arm nog weer een beetje schoon gekregen ?



haha Blij

wtf bedoel je met me arm schoon gekregen
Don't dream your life, But live your dream...
bertkamp  
#15 Gepost : zaterdag 25 oktober 2014 19:04:31(UTC)
bertkamp


25 ponder

Lid sinds: 15-7-2010(UTC)
Berichten: 405

Bedankjes: 4 keer
Is 33 keer bedankt in 33 post(s)
Volgens mij zat jouw arm een paar dagen geleden nog tot voorbij de elleboog in iemands achterste.
carpbuddy  
#16 Gepost : zaterdag 25 oktober 2014 20:07:25(UTC)
carpbuddy


20 ponder

Lid sinds: 2-8-2014(UTC)
Berichten: 350
België
Locatie: eeklo

Bedankjes: 21 keer
Is 23 keer bedankt in 20 post(s)
Eerst geschreven door: bertkamp Ga naar gequote bericht
Volgens mij zat jouw arm een paar dagen geleden nog tot voorbij de elleboog in iemands achterste.


Lol moet dat humor voorstellen, je bent een Nederlander zeker Dus...
Maar swat ik zal nietmeer reageren, niveau begint duidelijk te laag te worden.

Don't dream your life, But live your dream...
Carpphoto  
#17 Gepost : zaterdag 25 oktober 2014 23:00:19(UTC)
Carpphoto


15 ponder

Lid sinds: 17-8-2014(UTC)
Berichten: 110
Man
Nederland
Locatie: Gelderland

Bedankjes: 4 keer
Is 8 keer bedankt in 7 post(s)
Waar deze discussie ook heengaat:
Bovenal moet echter vastgesteld worden: Gevlochten lijn kan dodelijk zijn voor de karper bij onkundig gebruik.
Er zijn inderdaad vissers, JONGE vissers die meer vangen dan oudere vissers, maar het komt hier op
ervaring aan. Niet ervaring in de zin van visleerjaren maar door je hoofd te gebruiken. En vaak leer je dit door
meer visleerjaren te hebben.

Mijn ervaring is -net als Bert's ervaring trouwens- dat meestal niet voldoende wordt nagedacht
bij het gebruik van gevlochten lijn.

David T zei het al:
Quote:
Hij wil een gevlochten lijn omdat hij reserve spoelen heeft.

Ik zie voor de topicstarter ook niet de meerwaarde van het vissen met gevlochten lijn,
als het om de vulling van de reservespoelen gaat. David geeft daar verder hele goede redenen
voor om dit onjuist te vinden in zijn antwoord.

Dus kort gezegd: het gaat om de nuance, wanneer gevlochten lijn gebruiken, en waarom,
heb je die ervaring dan al om te weten hoe te handelen? Bij een verkeerde handeling moet
de karper het bekopen met de dood. En dat moet voorkomen worden, toch?

Quote:
Ervaring moet je opdoen
Ook daar zit wat in.
Blijf echter altijd nadenken wat je doet en wat je daaruit kan leren. Zo kweek je ervaring.
Gewoon gevlochten lijn op je spoelen doen zonder eventuele gevolgen ervan in te zien is niet verstandig.
Dat zeggen ervaren vissers. Leer eerst vissen met "conventionele middelen", ga daarna proberen andere
middelen te leren gebruiken. Gebruik dan je hersens en maak gebruik van ervaringen van andere vissers.

Ik zeg dan ook, net als Bert:
MET GEVLOCHTEN LIJN KUN JE DE VIS ERNSTIGE SCHADE TOEBRENGEN, AFBLIJVEN TOTDAT JE WEET WAT JE DOET.

Hopelijk geeft de topicstarter ZELF ook nog zijn mening wat hij gaat doen?
---------------------------------------------
http://carpphotopassion.wordpress.com/
Ron van Houtum  
#18 Gepost : zondag 26 oktober 2014 20:05:28(UTC)
Ron van Houtum


50 ponder

Lid sinds: 10-2-2010(UTC)
Berichten: 2.857
Man
Nederland
Locatie: in een huis

Bedankjes: 12 keer
Is 14 keer bedankt in 11 post(s)
ik sluit me bij bert aan
Gevlochten vissen vergt toch wat ervaring.
Ik ken de TS niet maar gevlochten kan veel schade opleveren
en vooral met verkeerd gekozen systeem.

En je mag op veel wateren in nl niet eens met gevlochten vissen

Bewerkt door de gebruiker zondag 26 oktober 2014 20:06:55(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Heel vaak lees ik berichten waar men zich negatief uitspreekt over vissen laten zakken, terwijl ik nooit eens hoor over die zakken die men laat vissen.
Carpaco97  
#19 Gepost : maandag 27 oktober 2014 21:18:55(UTC)
Carpaco97


15 ponder

Lid sinds: 18-10-2013(UTC)
Berichten: 124
Man
Nederland
Locatie: Bergeijk

Bedankjes: 19 keer
Is 17 keer bedankt in 17 post(s)
hallo,
ik had een druk weekendje vandaar dat ik nu pas alle reactie's heb bekeken, en zo te zien is er toch wel een discussie gaande..

ik ben 17 jaar en ik vis nu 3 jaar gericht op karper en dat is zeer waarschijnlijk weinig ervaring in jullie ogen.. aangezien ik geslaagd ben voor eindexamen van middelbaar en nu een vervolg opleiding doe, zit ik bij een bedrijf waar ik gewoon fulltime werk en waardoor ik nu mijn materiaal dus ook kan opbouwen met reden dat ik vanaf volgend jaar zonder zorgen ander water kan gaan bevissen zoals meren, kanalen, rivieren, betaalwateren en ook buitenland.. ik probeer overal informatie te krijgen of dat het nou van een hengelsportbeurs is of van een karpertijdschrift ik probeer zoveel mogelijk te leren..

zo nu ben jij aan de beurt Bertkamp..
1. ik wil geen gevlochten lijn omdat het stoer is want ik hou niet van mensen die stoer doen & op willen scheppen.
2. ik weet dat het ook met de molens te maken heeft de Shimano Ultegra XTC 14000 zou toch geen probleem moeten zijn toch? en hopelijk heb ik ze binnen 1 week aangezien ik ze moest bestellen.
3. de Hengels die ik heb besteld zijn de Sportex Speciment NXT Carp 12ft 2.75lb toch ook geen probleem of? ook deze hoop ik binnen 1 week in me handen te hebben.
4. ook ben ik allang op de hoogte van deze dingen, schone bodem, obstakels of wier. Moet ik ver gooien of vaar ik alles uit. Soepel of stug, drijvend of zinkend.
5. als ik beide lijnsoorten bij heb dan kan ik tenminste elk water bevissen.
6. ik ken wat mensen die mij leren met het omgaan van gevlochten lijn waardoor ik het makkelijker en sneller zal leren met hulp dan zonder hulp.
7. ook jij bent ooit als prutser begonnen en hebt met de jaren je ervaring opgebouwd.

Dus ga mij niet zeggen wat ik moet doen want dat vroeg ik niet in dit onderwerp maar juist welk merk nylon en gevlochten lijn het beste is ook dit kan ik aan de mensen vragen die mij wel helpen maar vond het leuk om een topic te maken voor mij maar ook voor anderen!!

en Carpbuddy Bedankt voor je complimenten..

Mvg Carpaco97

wie het kleine niet eerd,is het grote niet weerd.

Like and Share my page on Facebook--> www.facebook.com/CarpfishingDeKempen
Maxweasel  
#20 Gepost : maandag 27 oktober 2014 22:07:33(UTC)
Maxweasel


20 ponder

Lid sinds: 17-2-2013(UTC)
Berichten: 203

Bedankjes: 9 keer
Is 20 keer bedankt in 18 post(s)
Lorenzo, gewoon een vraagje, je vist toch ook regelmatig op extreem verre afstanden dacht ik hier op't forum al eens gelezen te hebben? Zie je dan ook geen voordeel in gevlochten lijn? Ik heb een paar weken terug op de Ebro voor het eerst met gevlochten lijn gevist, ik vond het wel aangenaam eigenlijk, je bent verplicht om veel gevoeliger te drillen aangezien elke beweging van de vis moet gecounterd worden door de hengel en je eigen armen/lichaam.
Ik heb hier in belgië echter nog nooit de nood gehad aan gevlochten, maar als ik bv op meer dan 100m vis dan stoort de enorme rek in de lijn mij soms toch echt wel.

Nu, sowieso, voor het aantal keer dat ik op die afstand vis is een goede (lees: dure) gevlochten lijn me de aanschaf niet waard, maar ik ben wel benieuwd naar jouw bevindingen op lange afstand.
Gebruikers aanwezig in dit topic
2 Pagina's12>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.