logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
schapermichael  
#1 Gepost : woensdag 15 januari 2014 22:12:03(UTC)
schapermichael


5 ponder

Lid sinds: 9-10-2013(UTC)
Berichten: 38

Bedankjes: 3 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Intercity, nieuwsgierigheid en kattenkwaad

Even een kleine update van de afgelopen twee weken.
Vissen, voeren, snoek, intercity, nog wat gevangen? Het hek, de kat, nieuwsgierigheid en de herkenning.

Het is maandag 6 januari. We zijn nog vrij omdat we vandaag naar het ziekenhuis gingen met onze jongste zoon. Hij is geboren met schisis en nu een jaar oud. Alles gaat gelukkig goed en we hoeven pas weer over drie jaar terug te komen. Na het bezoek aan het ziekenhuis ga ik op pad om te vissen. Mijn vrouw is flink aan het fitnessen de laatste tijd en gebruikt daarbij wat poedertjes en pilletjes. Een van de potten poeder is leeg en te gebruiken voor mij. De pot is keihard, sluit goed af en is ruim genoeg om voor 1 á 2 struinsessies aas mee te nemen. Ideaal om in mijn onthaakmat mee te nemen. De pot vul ik met de inhoud van een blik mais, wat bix, een scheutje scopex, wat oestersaus, een handje roggemeel en een handje biggenmeel. Pot dicht en schudden maar.

UserPostedImage


UserPostedImage


Een lekker smeuïg, zoet en goed ruikende mix is het resultaat. Hiermee ga ik op pad.


Een nieuw deel van het slotenstelsel van Zoetermeer bezoek ik en maak op een paar plaatsen de voerplekjes aan. Daarna rijd ik door naar Berkel en Roodenrijs waar ik op een bekende stek en op de ringvaart voer. Na ruim een uur kom ik terug op de eerste voerplek. De wind staat er vol op en de zon kabbelt de zonnestralen tegen het gemaal. Een ideale stek met goede omstandigheden maar het blijft rustig. De tweede stek is bij het spoor aan de A12. Veel herrie is hier en daarom had ik lekker mijn hoofdtelefoon met muziek op mijn hoofd. Er is een hek defect waardoor je op een afgelegen stek kan komen. Hier is een duiker welke het stelsel onder de snelweg en het spoor met elkaar verbindt. De duiker is klein en bevat een trechtervormige toeloop met rietkraag (kan het beter?) Hier leg ik in en krijg al snel een opsteker. Toch wacht ik nog even omdat het water vreemd beweegt. De pen loopt schokkig weg en ik sla aan. De glasstok gaat krom en de slip begint te zingen. Yess de eerste van het jaar...nee, krijg nou wat...het is een snoek. Leuke bijvangst op mais! De snoek heeft een aardige pens en prachtige minuscule schubben op zijn kop.

UserPostedImage


De rest van deze dag brengt niets. Overal is het rustig en ik neem verder ook helemaal niets waar van karper.

Thuis aangekomen schiet ik onder de douche en opeens heb ik het...
Misschien complete onzin maar...
Wat nou als een karper net als een huiskat in een dwangmatige nieuwsgierigheid, semi-gedwongen een ronde doet. Katten doen dat in huis elke dag herhaaldelijk. Ze gaan het hele huis af en snuffelen overal aan. Her en der geven ze kopjes aan een tafelhoek of een kast. Dit doen ze omdat ze daarbij hun geur afscheiden en zorgen voor een stukje herkenning. Dit geeft hun rust en ze ontdekken alle "nieuwtjes" in het huis. Misschien doet een karper ook wel zoiets. Denk er maar eens ver na. Karpers zitten vaak onder of tegen herkenningspunten aan. Onder een brug, onder een tak, tussen het riet, bij de schoeiing, bij paaltjes, naast dukdalven, onder een steiger, tegen het talud aan, tussen de lelies, in de vaargeul, bij een zandplaat of bijvoorbeeld bij een sluis. Waarom komen ze juist hier zo vaak langs? Om voedsel te zoeken, voor de veiligheid, om soortgenoten te vinden of om juist de rust te vinden... Misschien komt het wel door heel wat anders. Dwangmatigheid en oriëntatie! Misschien is een karper wel ontzettend de weg kwijt en daardoor veel op zoek naar een stukje herkenning. Dat geeft rust en ze ontdekken alle "nieuwtjes" op het water. Als een blinde zoeken ze naar die paal in het water of die rietkraag of misschien wel die ene brug. Als ze die hebben kunnen vinden dan weten ze weer waar ze zijn. Als kapers elkaar hebben gevonden dan leunen ze misschien wel op elkaars vertrouwen. Daarom zijn ze vaak in groepen te zien. Ik geloof niet dat karpers veel op zoek zijn naar veilige plekken. Denk ook hier maar eens over na. Voor wie moet een volwassen karper bang zijn? En als ze voorzichtig zijn, waarom liggen ze dan in de zomer vaak centimeters boven het water met hun rug in alle openheid te zonnen? Voor wie zouden ze zich moeten verschuilen? Voor de mens? Ja misschien schrikken ze van hen in de stad maar op het platte land hoeven ze soms weken niemand te zien. Hier ligt dat dan ook anders. Voor aalscholvers, snoeken en futen hoeven ze na zo'n 4 pond in grootte ook niet echt meer te vrezen, dus waarom zou een karper zich verschuilen... Dan komt de nieuwsgierigheid. Ik bedacht mij ineens dat karpers misschien wel vele malen nieuwsgieriger zijn dan dat ik eerst dacht. Afgelopen jaar kon je de zigrig, zigbug, nep-aas, of de foampjes niet ontwijken in de media. Het is effectief en je vangt er karper mee. Er worden zelfs karpes gevangen met lego. Dit is geen natuurlijke voeding, bevat geen vitaminen, geen vezels of andere voedingsstoffen. Het ruikt meestal ook niet eens naar iets. Waarom eet een karper dit? Misschien wel puur uit nieuwsgierigheid. Gewoon in je mond stoppen en weer uitspugen, zoals elke baby dat doet. Het gekke is ook nog eens dat deze aassoorten juist vangen wanneer je op reguliere aassoorten niets vangt. Ach ja wie weet...
Ik ben klaar met douchen en geniet de rest van mijn vrije dag...

De bovenstaande alinea is pure onzin en met geen enkele feiten te onderbouwen. Toch blijft het een leuke afwijkende gedachte.

Het is 12 januari en ik ga weer op pad. Het recept is het zelfde als de week ervoor. Weer ga ik een aantal voerplekken af en geniet ondertussen van het zachte weer. Ik ga weer langs het hek en zit hier tegenaan bij de duiker. Vanuit mijn werk weet ik dat dit een veilige uitwijkplek is bij calamiteiten langs het spoor en daarom acht ik deze plek ook als veilig. Ik sluip wat naar de duiker waar ik vorige week die snoek ving. Ik wil niet gezien worden omdat ik wel eens op verboden terrein zou kunnen zitten. De treinen rijden op deze zondagmiddag niet vaak maar wel hard. Ik zit 10 minuten naar mijn roerloze pen te staren als mij ineens opvalt dat de treinen langzamer voorbij komen. Na weer een paar minuten hoor ik vaag iemand roepen. Ik had mijn hoofdtelefoon weer op en deed deze af. "Heb je al wat gevangen"? vraagt iemand achter mij. Ik schrik en kijk over mijn linker schouder. WTF ... Daar staat een grote gele intercity trein op het spoor. De voorste deur staat open en de machinist met dikke snor kijkt met een glimlach in mijn richting. "Uh n..n..nee nog niet" stamel ik. De machinist vertelde dat er een melding was geweest over een persoon langs het spoor en dat de treinen daardoor langzamer rijden. "Ik zie het al, je zit veilig hoor jongen maar je mag hier denk ik niet komen", zegt de machinist. "Ok, ik ga weg hier", zeg ik. "Vang ze"! roept de man met de snor en hij verdwijnt in zijn trein. Even later komt de trein naast mij weer langzaam op gang. Ik zit met open mond te staren naar de trein en alle chagrijnige krantenlezers in hem. WOW! Snel weg hier.
De rest van de dag verliep rustig, Geen aanbeten en op 3 van de 4 voerstekken zaten snoekvissers te waaieren.

De stek langs het spoor is erg mooi maar ik wil geen gezeur met wie dan ook. Hier kom ik dan ook niet meer terug. Uiteraard kon ik de glimlach niet onderdrukken toen ik later nog eens na dacht over de stilstaande intercity en de machinist met snor. Het voelde een beetje als kattenkwaad waardoor ik deze ervaring niet snel zal vergeten.

Bewerkt door de gebruiker woensdag 15 januari 2014 22:14:22(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

http://pendingen.blogspot.nl/
Sponsor
PatricS  
#2 Gepost : donderdag 16 januari 2014 10:37:12(UTC)
PatricS


30 ponder

Lid sinds: 24-11-2011(UTC)
Berichten: 643
Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 8 keer bedankt in 6 post(s)
Mooi verhaal man. Leest lekker weg.
PS. Volg je blog ook!Like
Groeten Patric

-Tijgernoten-
http://patricskarper.blogspot.nl/
thanks PatricS is 1x bedankt voor deze nuttige post.
schapermichael op 16-1-2014(UTC)
Erwin  
#3 Gepost : donderdag 16 januari 2014 15:35:36(UTC)
Erwin


CarpFeeling Crew

Lid sinds: 8-1-2009(UTC)
Berichten: 7.647
Man
Nederland
Locatie: Kampen

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Erg tof verhaal Michael! lekker bezig Like
thanks Erwin is 1x bedankt voor deze nuttige post.
schapermichael op 16-1-2014(UTC)
schapermichael  
#4 Gepost : donderdag 6 februari 2014 12:45:03(UTC)
schapermichael


5 ponder

Lid sinds: 9-10-2013(UTC)
Berichten: 38

Bedankjes: 3 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Je doet het ook zelf Mieg!

Het is vrijdagochtend 31 januari en het is koud. Voor het eerst zie ik ijs op de sloten en de temperatuur is daarmee onder nul. Mijn oudste zoon is in een fase. De fase van ik ben bijna 4 en ga dan naar de basisschool. Hij is erg aan het groeien en maakt sprongen in zijn ontwikkeling. Dat is te merken in zijn buien en moeheid. Omdat het ook zo koud is besluit ik mijn laatste papadag op de vrijdag thuis door te brengen. 's Avonds ga ik ook de deur niet uit maar check wel even mijn Mitchell mag-pro molen. Deze doet raar en loopt een beetje aan. De spoel zat blijkbaar niet helemaal goed. Opgelost!

Zaterdagavond haalt mijn vrouw de boodschappen en ik vraag haar een blikje kikkererwten mee te nemen. Nadat de kids op bed liggen wil ik namelijk nog even vissen. Het is zo'n 6 graden en daarmee een stuk warmer dan de ijzige dag daarvoor. Het plan is om 2 uren op een plasje om de hoek te vissen. Dit is een typische plas waarbij de vis geen kant op kan en 's zomers de kanten vol staan met tentjes en schreeuwende vissers. Een ware warzone over de gehele plas en ik probeer hier zoveel mogelijk vandaan te blijven op visgebied. Na oktober is het er rustig en herstelt de rust.
In januari heb ik 21 uur gevist op karper en heb er nul gevangen. Eerlijk gezegd ben ik de blanks meer dan zat en ga ik voor 2 uurtjes makkelijk vissen op dit plasje om de hoek.

Het is 19:15 uur en ik voer op een paar strategische punten een handje kikkererwten. Prrrt bij het arriveren stap ik al in de hondepoep! Arch, dit probeerde ik nou juist te vermijden in 2014. Wat doe ik hier...kom op niet zo uit de hoogte doen en gewoon vissen dadelijk...Daarna ga ik weer naar huis en ruim ik daar de chaos van de dag op.
Om 20:15 uur ben ik weer terug aan het water, omgekleed en wel. Het is best fris aan de handen en de kikkererwten krijg ik maar moeilijk vast op de haak met maatje 12. Na wat gepiel in het lantarenlicht lukt het toch en zit ik even later aan de kant te vissen. De eerste stek brengt niets en ik ga door naar stek 2. Het breekstaafje staat mooi te gloeien en ik voer drie kikkererwten bij. Het duurt niet lang voordat de pen draait en vervolgens verdwijnt richting de rietkraag. Na het aanslaan is de vis vrij snel gevangen en teken ik de eerste karper voor 2014 op in mijn geheugen. Ik laat de vis nog even rusten in het net terwijl ik de onthaakmat nat maak en het statief klaar zet. De vis heeft een mooie staart en ik onthaak de ... nee, dat meen je niet. Wat een uitgescheurde bek! Toch ga ik met de vis op de foto en eerlijk gezegd probeer ik de bek hierop te verdoezelen door de vis met de staart naar voren te fotograferen.

UserPostedImage

Blij ben ik helemaal niet met deze eerste karper van het jaar en ik baal meteen nog meer van de keuze welke ik maakte om hier te vissen.

Het zal wel toeval zijn denk ik nog wat naïef en ik vis door op een andere stek. Hier gebeurt niets, behalve het feit dat ik voor de 2e keer in de stront sta met mijn schoen. Erg ergerlijk! De vierde stek besluip ik en prrt, je raad het al...stront aan de schoen. Gatverdamme! Ik schijt toch ook niet overal maar raak. Nee, DAT zou iedereen raar vinden inclusief ik zelf. Maar als een hond dat doet, dan vindt iedereen het heel normaal. Nou ik NIET. Goed ik besluip de 4e stek en leg het aas op diepte, voer weer drie kikkererwten bij en walg ondertussen van de geur welke onder mijn schoen vandaan komt. De pen is vrij snel onder en ik sla aan op warempel een hele sterke vis. De dril is prachtig en het glasvezel gaat mooi krom. De vis geeft wat hij kan en ik dril met gevoel deze vis af. Bij het onthaken word ik wederom erg verdrietig. Zonder dollen, dit doet mij echt wat. De vis is links en rechts uitgescheurd en mist zijn baarddraden bijna volledig. Het is verder een prachtige schub en bovendien een stuk zwaarder dan de eerste vis maar dat interesseert mij niets meer. Ik baal alleen maar en denk, "wat kan ik hier aan doen".

UserPostedImage

UserPostedImage

Het is gewoon walgelijk te noemen.
De vissen in deze put zien er denk ik nu allemaal zo uit en dan ben ik er helemaal klaar mee. Nee, hier moeten we met z'n allen niet meer aan mee doen. Ik ga mensen er gewoon op aanspreken voortaan. 's Zomers als ik met mijn gezin langs dit water loop (het ligt op de route naar het winkelcentrum) zie ik ze. Nu komt mijn ongegeneerde oordeel. Het zijn de (on)ervaren mensen op deze plas. Ik maak wel eens een praatje met ze en dan zie ik 3-3,5 ponds hengels op de steunen liggen met zeker 35/00mm lijnen opgespoeld of nog erger gevlochten lijn en een voerboot er naast. Mensen waarom?

Even voor de basis duidelijkheid (zonder daarmee het onderstaande als definitie te benoemen met uitzonderingen of toevoegingen). Op deze plas kun je bijna alle stekken met een onderhandse worp ingooien. Een voerboot is daarom al niet nodig. De bodem is van zand en vissen met een bonkje lood van 50 gram is daarmee al voldoende hier. Zeker als je met strakke lijnen of toplood vist. De vis haakt zich daar echt wel mee. 140 gram (ik heb ze gezien) is daarom riant overdreven. Alles boven de 90 gram is zwaar en meer van toepassing op wateren met stroming om de rig op z'n plaats te houden of bij het ingooien op grote afstanden.
Als je een 40 of 70 grams loodje met een onderhands of een lichte bovenhandse worp kunt inwerpen dan heb je qua testcurve genoeg aan 1,5 - 2,0 lbs. 3 - 3,5 lb is daarmee dus veel te veel. Bovendien heb je bij hengels met een testcurve van 3 lbs geen voerboot nodig mits de stekken gooiend te bereiken zijn, de vissen niet enorm zijn en de stek-afstanden niet verder liggen dan zo'n 100 meter. Die hogere testcurve is er namelijk voor een paar redenen. Ten eerste kun je met deze testcurve verder inwerpen met zwaarder lood. Ten tweede kun je als dat nog nodig is de vis goed aanslaan op afstand. Dan kun je een vis beter blokken waar nodig. Daarnaast kun je een vis op afstand beter sturen doordat de lengte van de lijn al genoeg demping zou moeten geven en je een slip gebruikt. Als laatste zou een hogere testcurve de nodige weerstand kunnen bieden bij het vissen op bakken met grotere kracht of het bieden van weerstand op stromend water.
Lijnen van 22 - 25 honderdsten zijn meer dan voldoende op dit plasje. Obstakels zijn er namelijk niet, drilafstanden zijn minimaal en vissen van meer dan 25 pond zwemmen er echt niet. Ok, er ligt een lelieveldje, 3 kleine rietkragen en een brug maar daarnaast is er ruimte genoeg voor een dril. Een nylon lijn van 22 of 25 honderdste bijvoorbeeld, biedt genoeg trekkracht maar geeft daarnaast een flinke demping op de dril. Deze demping van de lijn in combinatie met een lichte hengel en een juiste slipafstelling zorgt er voor dat je een vis kunt drillen zonder daarbij ernstige schade toe te brengen. En dan nog het drillen zelf...blokken is onzin en alleen in nood uit te voeren. De vis wordt van zelf moe tijdens een dril. Geef de vis daar de tijd voor. Wat maakt het uit dat de dril langer duurt dan 5 minuten. Bang om de vis te verspelen? Stuur de vis zo veel mogelijk in de richting die je wilt. Dat betekend dat je de vis tegengesteld stuurt bij dreigingen. Zwemt de vis richting een rietkraag, stuur dan de hengel juist in de richting van deze rietkraag! Echt waar een vis zal averechts willen zwemmen omdat de vis meestal tegen de hengeldruk in zwemt. Een vis zwemt meestal niet naar je toe maar juist van je af.

Nu zijn er mensen op dit soort plasjes aan het vissen met 35/00 lijn en 3 lbs hengels. Dit zorgt er voor dat er op deze korte afstanden geen demping is. Daarbij is het lood te zwaar en deze combinatie met het verkeerde drillen is zoals de foto's laten zijn niet te ontkennen. Ik wil iedereen dan ook oprecht vragen (wie ben ik) om eens kritisch naar je eigen materiaal te kijken en stem dit af op je visserij.
Van de week zag ik een leuke opmerking van iemand op FaceBook. Deze karpervisser in hart en nieren had een bak van een snoek gevangen en reageerde door zijn enthousiasme voor de gein met de opmerking: "te koop 19 karperhengels". Met andere woorden, wat is dit snoekvissen gaaf en bekijk het maar met het karpervissen. Grapje natuurlijk maar het ging vooral om die 19 hengels. En ik geloof zeker dat hij die heeft staan. Niet omdat hij ze zo mooi vindt of omdat zijn sponsor ze graag weggeeft. Nee, omdat hij voor iedere omstandigheid zijn materiaal daarop wil afstemmen en zo verstandig mogelijk wil vissen.

Ja, ik ben zelf schuld dat ik op dit putje ben gaan vissen en ik heb mijn lesje wel weer geleerd maar ooo mensen, probeer dit soort horror taferelen te voorkomen en spreek elkaar aan op oneigenlijk gebruik.

"Vis hard, dril zacht"
- Rolf Bouman

Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

http://pendingen.blogspot.nl/
schapermichael  
#5 Gepost : woensdag 26 februari 2014 12:46:21(UTC)
schapermichael


5 ponder

Lid sinds: 9-10-2013(UTC)
Berichten: 38

Bedankjes: 3 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Klein maar fijn

UserPostedImage

Via de mail kom ik in contact met Jerry. Hij mailt mij over pennen welke hij heeft van bekende pennenbouwers. Daarnaast heeft hij allerlei handige tips over kleinmateriaal en ik merk zijn enthousiasme voor het penvissen doorkomen. Jerry nodigt me uit om eens in Rotterdam te komen vissen. Ik ga graag in op deze uitnodiging en zo staan we twee dagen later op de parkeerplaats te keuvelen over van alles. Jerry is een echte liefhebber. Hij weet veel van zijn materialen en het wereldje rondom het penvissen. We praten wat over verschillende namen en lopen ondertussen langs het water.

Het water staat in verbinding met een sloot waar ik regelmatig langs rijd voor mijn werk. Elke keer als ik er langs kom denk ik "wat zou er zwemmen?" en "hier vist vast niemand". Het zier er erg leuk uit maar het staat in het centrum der drukte traffic. Het geluid van auto's en snelwegen is dan ook overheersend. Dat maakt niet uit! Het weer is lekker en de temperatuur is om 11 uur al 8 graden. Jerry vertelt over de kom achterin en de brug een stukje verderop. Er zitten een paar watertrappen in het slotenstelsel wat ook goede stekken zijn, zo verteld hij. Toch ben ik een beetje eigenwijs en voel meer voor de sloot langs de weg, waar ik wel eens langsrijd. De nieuwsgierigheid naar dit water wint het van de verhalen die Jerry vertelt. 's Ochtends had ik een mixje klaargemaakt van geplette kikkererwten, biggenmeel en een zakje kattenbrokken met zalm en kabeljauw. Deze mix voerde ik nu op een aantal plekken achter een watertrap. Jerry was er al eerder dan ik en viste terwijl ik aan het voeren was op een stek onder het bruggetje. Ik ging er bij zitten en hij vertelde nog het een en ander over zijn visie in de penvisserij. Interessant om iemand anders passie te voelen.

Na een tijd vond ik de tijd rijp om mijn hengel op te tuigen en nu toch echt te gaan vissen. Er zat redelijk wat stroming in het water bij de watertrappen, waardoor ik blij was met de lange antenne op mijn pen. Die langere antenne is handig als de pen een beetje onder wordt getrokken door de stroming. Het puntje van de antenne blijft daarbij namelijk schuin boven water en als de stroming/wind een beetje zakt, komt de antenne meer boven water staan. Zo heb je genoeg beetindicatie en kan je tegelijkertijd de stromingssterkte een soort van meten. Op de eerste twee stekken gebeurt er niets en ben ik soms de draad kwijt bij het peilen. Takken, stenen en onderstroming maakt het peilen erg variabel. Op de derde stek is het al snel raak. Hier zit ik achter een duiker waar het water onder de weg door uitstroomt. De pen stuitert letterlijk door de waterlijn en ik sla aan op een ADHD vis. Sjoef...hij schiet van links naar rechts en ik fluit ondertussen op mijn vingers naar Jerry. Hij komt met een shaggie in zijn mond aanlopen. Vrij snel kan ik de prachtige vis scheppen en Jerry maakt een mooie foto. Na het terugzetten doen we een boks en ga ik door naar een stek onder een boom met paaltjes in het water. Het is hier 30 centimeter ondieper dan de stek bij de duiker. Er gebeurt niets en ik loop door naar een duiker verderop. Ook hier had ik gevoerd en ik laat mijn pen zakken. Na een minuut of 4 schuift de pen onder en ik sla aan op wederom een ADHD vis. Hij scheert door het water en neemt daarbij wat takken mee. Ik vis met 22/00 G-line flex en vrees een lijnbreuk. Niets is minder waard en ook deze schub is gevangen.

UserPostedImage

Wat zijn de vissen mooi van kleur en ongeschonden. Ik denk dat de kleine schubkarpers best oud zijn en van een soort oer ras zijn. De oranjebruine vinnen verraden deels het dieet van deze vissen en dit alles met de vinnigheid maken deze vissen erg leuk om te vangen. Even later laat ik de kikkererwten toch nog even zakken in het stuk waar Jerry viste en hier zie ik wat belletjes opkomen. Mijn vermoeden blijkt waarheid, de bellen worden namelijk veroorzaakt door FLAB. Vorig jaar schreef ik hier wel eens wat over. Algen welke op de bodem liggen komen massaal los. Je ziet dan eerst een boel bellen opkomen gevolgd door een plakje algen. Het lijkt een beetje op loskomende modder en door de bellen zou je kunnen denken aan azende vis. Het is FLoating Algae Beds. Om 15:30 uur moet ik weg voor een marktplaats-afspraak. Het is inmiddels 13 graden geworden en dat op 23 februari!

Een dag later vis ik op een plasje waar ik in november een aantal vissen ving. Een week geleden viste ik daar ook al even. Ergens rond de schemering was het toen en ik ontdekte dat de vis voor de schemering niets deed. Tijdens en ver na de schemering werd de vis ontzettend actief op 30-40 cm water. Bellen en kolken overal wat erg contrasterend was met het beeld tijdens het middaguur. Ik verspeelde die avond een vis en kreeg nog twee lijnzwemmers. Nu een week later weer het zelfde verhaal. Om 16:15 uur kwam ik aan bij het water. Ik voerde wat stekken aan met kattenbrokken uit blik en zag helemaal geen activiteit tot 18:15 uur. Toen sprong een karper uit het water en ontstonden bijna tegelijkertijd een aantal bellensporen op een plateau van 30 centimeter diepte. Het is heel apart want een stukje verder loopt het water naar 50 en 80 cm diepte en hier is niets te zien van actieve vis. Behalve dus op die 30 cm diepte. Helaas kan ik niet veel langer blijven om misschien nog een karper te vangen. De afspraken met thuis zijn gemaakt en ik houd mij daar aan. De komende tijd kom ik hier nog wel weer terug maar dan niet voor de schemering.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

http://pendingen.blogspot.nl/
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.