16-10
Daar zit je dan om 09.00 bij dat ene putje. Dat putje die iedereen voorbij loopt omdat de grotere put meer vangsten opleverd.
Ter verduidelijking, dat kleine putje is verbonden met de grote put waarbij de karpers vrijelijk heen en weer kunnen gaan. Bodemgesteldheid is identiek met de grotere put met hier en daar een mooie zandplaat.
De voorgaande dag 4 stekken aangemaakt waarvan ik zeker weet dat ze zich daar even ophouden. 2 stekken op de zandplaat, 1 stek nabij de lelie's en 1 stek langs de kant, zo'n kleine meter van de oever waar ik eerder dit jaar een flinke run kreeg maar jammer genoeg een losser halverwege.
Aangekomen op de stek zie ik hier en daar al wat actie op de voerplekken. Er komt een flinke rug aan de oppervlakte en gezien de hoeveelheid luchtbellen rond de stek moet dit voor actie zorgen die dag. Een half uur nadat ik mijn hengels had uitgegooid met mijn bewezen standaard snowman presentatie kreeg ik een paar piepjes te horen, een lijnzwemmer. Verdorie..ik had mijn toplood moeten gebruiken zeg ik tegen mezelf. Na 2 uur toch maar binnen gehaald en opnieuw uitgeworpen en dit maal wel met toplood gewerkt, al haat ik dit.
Ondertussen was mijn maat ook aangekomen op de stek. Na aanwijzing van de voerplekken gooide hij ook het zaakje op de plek en ook hier was al actie te zien in de vorm van luchtbellen en af en toe een springer. "Dit moet het worden vandaag" hoorde ik hem nog zeggen.
Om een lang verhaal wat korter te maken.. Na 6 uur zonder ook maar 1 piepje te horen werden wij behoorlijk frusti. Er waren genoeg tekenen van leven op het putje, de voerplek werd goed bezocht, maar de boilie aan de rig bleef onaangeroerd. Er werdt verwisseld van onderlijn. Lang, kort, lange hair, korte hair, dubbele bollie. Helemaal niks. Uit pure frustratie iets geprobeerd als variant van de snowman, snowman met een halve pop-up erbij en een stukje putty aan de onderlijn om het zooitje op de bodem te houden.
Na 8 uur hebben we de boel maar ingepakt, behoorlijk gefrustreerd. Ik weet dat er een 27'er is gevangen op dat putje en een enkele koi. Ik weet dat er een 30+ rond zwemt. Ook weet ik dat als wij op de grotere put hadden gezeten er zeker 1 op de mat zouden hebben.
En dan vraag ik mij af.. zou dat kleine putje, wat identiek is aan de grotere verbonden put, dan zoveel moeilijker zijn?
Er wordt met dezelfde bewezen rig en boilie gevist, dezelfde presentatie, die op de grotere put al leuke vangsten had opgeleverd. Maar toch blijft dat kleine putje een moeilijk watertje.
De frustratie van blanken
.