logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
hugo lammers  
#1 Gepost : donderdag 22 augustus 2013 09:51:49(UTC)
hugo lammers

10 ponder

Gister avond had ik een heftige discussie met mijn vismaat over het inzetten van slappe lijnen.

Het inzetten van slappe lijnen is niet bij alle rigs effectief. Omdat ikzelf gebruik van een inline lood is het gebruik van slappe lijnen effectief omdat de lijn zo gecamoufleerd op de bodem ligt waardoor argwanende karpers toch kunnen worden gevangen. De karper haakt zich namelijk via het gewicht van het lood.

Echter mijn vismaat vist met een running rig en dat houdt in dat de karper zich haakt door de weerstand van de lijn / hanger. Nu leg ik mijn lijnen altijd slap en omdat ik de lijnen van mijn vriend moest helpen uitvaren legde ik de lijnen toch redelijk slap op de steunen. Mijn vismaat vertrouwt niet op slappe lijnen en hij zette de lijnen strakker.

Een run kwam in de avond maar tijdens het aanslaan bleef het contact met de vis uit : een misser. Mijn vismaat wist mij te vertellen dat dit toch echt kwam door het inzetten van TE slappe lijnen i.c.m. de running rig.

Wellicht dat er meerdere mensen zijn die deze ervaring hebben. Klopt het dat de running rig niet werkt met slappe lijnen maar het dat inzetten van slappe lijnen bij inline lood wel effectief is?

Sponsor
RDS  
#2 Gepost : donderdag 22 augustus 2013 17:10:07(UTC)
RDS

20 ponder

ronald kingma  
#3 Gepost : donderdag 22 augustus 2013 17:38:14(UTC)
ronald kingma

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 9 keer bedankt in 9 post(s)
Klik de link aan van RDS en al uw vragen worden beantwoord. Like

Give a man a fish and he has food for a day................... Teach a man to fish and he has to buy; rods, reels, lines, lead, tubes, tackle box, boilies, fishfinder, boats, banksticks, rodpod...................coolers and six packs.
thimon  
#4 Gepost : donderdag 22 augustus 2013 19:25:48(UTC)
thimon

50 ponder

Man

Bedankjes: 81 keer
Is 60 keer bedankt in 56 post(s)
waarom zou je een running rig gebruiken ?

een systeem dat in mijn ogen alleen maar missers, slecht gehaakte vissen en andere ellende oplevert.

slappe lijnen werken super met een semi fixed inline lood systeem.

( als de vis met de kop gaat schudden, schiet de insert het lood uit )

slappe lijnen is in de meeste situaties het allerbeste wat je kunt doen. mits je het juiste systeem er bij gebruikt natuurlijk. de rig staat daar los van.....

uitgezonderd van situaties als... scheepvaart kanalen, rivieren en obstakelvisserij. in deze situaties zal een slappe lijn voor geen meter werken. maar daar heb je dan weer andere trucs voor. Blij

succes Like
Doorzetten wordt beloond!
Bjorn Schoemacher  
#5 Gepost : donderdag 22 augustus 2013 22:19:20(UTC)
Bjorn Schoemacher

15 ponder

Is 2 keer bedankt in 1 post(s)
Altijd die suffe slappe lijnen, snap niet dat mensen daar wat in zien. Zorg gewoon voor een kwaliteits leader en dat er twee meter vanaf je lood twee backleadjes zitten. En ja ik vang er prima mee op dressuur water wat kraakhelder is ;-)
ronald kingma  
#6 Gepost : vrijdag 23 augustus 2013 00:07:41(UTC)
ronald kingma

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 9 keer bedankt in 9 post(s)
Het was gewoon een vraag en die is beantwoord in het artikel, verder niks mis mee en antwoord op de vraag Like

Give a man a fish and he has food for a day................... Teach a man to fish and he has to buy; rods, reels, lines, lead, tubes, tackle box, boilies, fishfinder, boats, banksticks, rodpod...................coolers and six packs.
DavidT  
#7 Gepost : vrijdag 23 augustus 2013 17:43:22(UTC)
DavidT

40 ponder

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Slap en running gaat uitstekend samen. Slap en inline (shocker)ook.

Gemoederen weer bedaard? grouphug
Say hello to my little friend
Frank Avezaat  
#8 Gepost : vrijdag 23 augustus 2013 17:59:02(UTC)
Frank Avezaat

CarpFeeling Crew

Nederland

Bedankjes: 6 keer
Is 14 keer bedankt in 13 post(s)
Bjorn Schoemacher schreef:
Altijd die suffe slappe lijnen, snap niet dat mensen daar wat in zien. Zorg gewoon voor een kwaliteits leader en dat er twee meter vanaf je lood twee backleadjes zitten. En ja ik vang er prima mee op dressuur water wat kraakhelder is ;-)

Toch ben ik er van overtuigd dat de strakke lijn vissen afschrikt die in de buurt van de stek zwemmen. Een soort waarschuwing om elders te azen Knipoog Ik vis ze bij voorkeur slap.
ABSje  
#9 Gepost : vrijdag 23 augustus 2013 18:57:17(UTC)
ABSje

15 ponder

Bedankjes: 1 keer
Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
Los van het feit dat het vissen af kan schrikken, op sommige wateren wordt ik helemaal leip van de lijnzwemmers.
Bjorn Schoemacher  
#10 Gepost : woensdag 18 september 2013 22:20:10(UTC)
Bjorn Schoemacher

15 ponder

Frank Avezaat schreef:
Bjorn Schoemacher schreef:

Toch ben ik er van overtuigd dat de strakke lijn vissen afschrikt die in de buurt van de stek zwemmen. Een soort waarschuwing om elders te azen Knipoog Ik vis ze bij voorkeur slap.

Als je de spanning van je lijn in drie categorieën kan plaatsen:

1. Strak
2. Minder strak
3. Slap

Dan kies ik toch graag voor optie 2. Dit dan wel zoals bovengenoemd met een wat langere leader met twee backleads tegen de knoop. In dit geval ligt je laatste 2 2,5 meter van je lijn keurig strak op de bodem en heb je toch een perfecte registratie. Ben zelf namelijk van mening dat een los hangende, zwevende lijn ook zo zijn nadelen heeft.
Bjorn Schoemacher  
#11 Gepost : donderdag 19 september 2013 00:17:01(UTC)
Bjorn Schoemacher

15 ponder

Dag Jaap,

Ik gebruik er twee om er zeker van te zijn dat het spul op de bodem ligt en niet omhoog komt door bijvoorbeeld stroming en wind die tegen de lijn waait. De twee backleads tegen de knoop zijn overigens wel een minimum, er gaat er regelmatig nog eentje onder de top, als de situatie dit toelaat. Ik gebruik trouwens de vrij subtiele en donkere loodjes van Taska:

UserPostedImage

Wat betreft de slappen lijnen, ik heb juist tijdens het pennen, korsten en op zicht vissen gemerkt dat veel Karpers veel argwaan krijgen bij een bewegende lijn rondom het aas. Zolang de lijn 'statisch' was in het water aasden ze vrij rustig en vertrouwd. Bewoog ik per ongeluk de hengel en dus ook de lijn stonden ze op scherp.

Ik kan het niet voor 100% aantonen dat het met de statische visserij ook zo is maar ik neem dit zeker mee in mijn overweging om zo te vissen.
big carp  
#12 Gepost : donderdag 19 september 2013 18:36:06(UTC)
big carp

25 ponder

België

Bedankjes: 4 keer
Is 16 keer bedankt in 15 post(s)
staat het niet in je Nederlandse woordenboekje ? je kan je lijn strak laten lopen over de bodem ook met gebruik van backlead en toploodjes .
dan pas kan je en pak zekerder zijn dat alles plat licht.

ik deel voor de rest de zelfde mening als bjorn
Andre  
#13 Gepost : vrijdag 20 september 2013 10:32:21(UTC)
Andre

30 ponder

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Hier ook een aanhanger van slappe lijnen. Ondanks of dankzij is altijd de vraag, maar zeker wanneer de lijndruk hoog is loont het zich in mijn ogen om met slappe lijnen te vissen. afgelopen weekend in een paar uurtjes 5 vissen mogen strikken, waarbij andere vissers niets vingen. Ook al enkele keren gemerkt met karperwedstrijden (waaraan ik zelf niet meedoe maar deze wel organiseer), dat de vangsten met name van de slappe lijn vissers kwamen.

slap of niet, ik denk dat het met name belangrijk is dat de lijn goed over de bodem loopt (en dan ook de contouren goed volgt dus). Een goed zinkende hoofdlijn met slappe lijnen is wel een must vind ik. Op de bodem in het pikkedonker lukt het de vis dankzij het zijlijn oorgaan e.d. immers prima om niet tegen vanalles en nog wat op te zwemmen. Een lijn die dwars door het water loopt zullen ze dan ook zeker kunnen bemerken ben ik van overtuigd.

De situatie laat het simpelweg niet altijd toe, maar als het enigszins kan vis ik zeker met slappe lijnen.
Bartje  
#14 Gepost : zondag 22 september 2013 19:27:22(UTC)
Bartje

5 ponder

In eigen kant => zo slap mogelijk
Op Midrange (40 tot 80m) => tamelijk slap
Op afstand zo strak mogelijk.
Zo vis ik, met men eigen overtuiging. Ik denk dat iedereen zen pro's en contras wel kan neertypen hier. Het is vooral waar jij je zelf goed bij voelt wat telt...
remon v wanrooij  
#15 Gepost : zondag 22 september 2013 20:07:13(UTC)
remon v wanrooij

25 ponder

Bedankjes: 2 keer
Is 25 keer bedankt in 24 post(s)
Ga ook nooit met een slappe lijn vissen op een water over groten stenen heen. Zelf al met een klein beetje stroming kan de lijn zich tussen de stenen drukken met alle gevolgen van dien.. In geval van stenen, semi slap!
Door JOU drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
z2h-productions
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.