logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Maxweasel  
#1 Gepost : zondag 30 juni 2013 10:21:59(UTC)
Maxweasel


20 ponder

Lid sinds: 17-2-2013(UTC)
Berichten: 203

Bedankjes: 9 keer
Is 20 keer bedankt in 18 post(s)
Ik vertrek vrijdag voor een weekje naar Frankrijk.

Gisterenavond zat ik wat nieuwe draad op m'n molens (Baitrunners AeroGT 8010) en ik vroeg me af of ik op één of andere manier een onderhoud kon geven aan mijn molens. Dingen die ik zeker eens moet nakijken enz???

Bv het lagertje waar je lijn over loopt om op de spoel te komen, kan je dat smeren? Of best afblijven? De molen intern? De slip? De baitrunner?

Ik heb deze link gevonden http://members.chello.nl.../werpmolenonderhoud.htm, ben vrij technisch dus lijkt me wel dat dat zal lukken, alleen is de vraag of het de moeite is. Molens zijn ondertussen wel een jaar of 13 oud maar werken nog perfect en hebben de laatste 10j hooguit 10 dagen per jaar de waterkant gezien. Vanuit mijn andere hobby's heb ik wat het gevoel om niet aan de techniek te beginnen prullen tenzij het nodig is (problemen of maximum aantal draaiuren).

Dus, nog snel ff doen of niet?
Sponsor
jannes  
#2 Gepost : zondag 30 juni 2013 13:44:45(UTC)
jannes


25 ponder

Lid sinds: 11-8-2012(UTC)
Berichten: 425

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Maxweasel schreef:
Ik vertrek vrijdag voor een weekje naar Frankrijk.

Gisterenavond zat ik wat nieuwe draad op m'n molens (Baitrunners AeroGT 8010) en ik vroeg me af of ik op één of andere manier een onderhoud kon geven aan mijn molens. Dingen die ik zeker eens moet nakijken enz???

Bv het lagertje waar je lijn over loopt om op de spoel te komen, kan je dat smeren? Of best afblijven? De molen intern? De slip? De baitrunner?

Ik heb deze link gevonden http://members.chello.nl.../werpmolenonderhoud.htm, ben vrij technisch dus lijkt me wel dat dat zal lukken, alleen is de vraag of het de moeite is. Molens zijn ondertussen wel een jaar of 13 oud maar werken nog perfect en hebben de laatste 10j hooguit 10 dagen per jaar de waterkant gezien. Vanuit mijn andere hobby's heb ik wat het gevoel om niet aan de techniek te beginnen prullen tenzij het nodig is (problemen of maximum aantal draaiuren).

Dus, nog snel ff doen of niet?



Lekker van af blijven en als je terug komt bij een shimano dealer een onderhoud beurtje geven, worden je slip plaatjes vervangen en loopt hij als nieuw, maar dat is mijn advies, had zelf ooit de 6010 en kwamen als nieuw terug.
big carp  
#3 Gepost : zondag 30 juni 2013 14:23:32(UTC)
big carp


25 ponder

Lid sinds: 10-8-2012(UTC)
Berichten: 511
België
Locatie: stekene city

Bedankjes: 4 keer
Is 16 keer bedankt in 15 post(s)
het kan nooit eens kwaad om je spoel er afte halen en er en BEETJE machiene vet in te doen aan de as .
NORMAAL is er bij Shimano molens ook en gatje waar je wat olie in kan doen om binnen in te smeren en heb je er zo en busje met olie bij gekregen .
je kan daar anders ook olie gebruiken voor naaimachines.
is dat niet het geval dat er en gatje voorzien is zou ik er idd ook gewoon afblijven en laten doen
anders zou de trip naar frankrijk wel eens kunnen beginnen al en hel .
jannes  
#4 Gepost : maandag 1 juli 2013 00:25:29(UTC)
jannes


25 ponder

Lid sinds: 11-8-2012(UTC)
Berichten: 425

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Aangezien je al snel vertrekt kun je er beter afblijven, als je ze nu verkloot heb je straks niks en kost het je meer om molens aan te schaffen dan als na je vistrip ze naar een shimano dealer brengt.
Mtbvincent  
#5 Gepost : maandag 1 juli 2013 11:10:03(UTC)
Mtbvincent


15 ponder

Lid sinds: 18-9-2012(UTC)
Berichten: 172

Bedankjes: 1 keer
Indd breng ze weg en ze worden goed en correct hersteld.
Heb een keer 4500 atjes weggebracht die echt mishandeld waren en gaar.
Kosten viellen echt mee en ze waren weer zo goed als nieuw!
tomvliet1998  
#6 Gepost : maandag 1 juli 2013 18:54:33(UTC)
tomvliet1998


25 ponder

Lid sinds: 11-5-2013(UTC)
Berichten: 471

Bedankjes: 38 keer
Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
het laatste wat ik zou doen is een schroevendraaier pakken en dat ding zelf is bekijken ik spreek uit ervaring
ik had alles opgemaakt en schoongemaakt en terug ingevet uiteindelijk kwam ik erachter dat zo'n molen meer kleine onderdelen heeft dan je denkt Dus...
toen moest ik alles weer in elkaar zetten en kon ik moeilijk een onderdeel dat de beugel automatisch dichtdoet weer op de juiste plek steken nu gaat soms tijdens het drillen de beugel open Verdrietig
dus maak je molen zelf niet open je maakt alleen meer problemen koop nieuwe als het echt snel moet en anders stuur ze op en laat ze nazienTik 'm aan!

Bewerkt door de gebruiker maandag 1 juli 2013 18:55:17(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Andre  
#7 Gepost : woensdag 3 juli 2013 09:40:19(UTC)
Andre


30 ponder

Lid sinds: 22-6-2010(UTC)
Berichten: 634

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
De spoel haal ik regelmatig uit elkaar om de slipschijfjes e.d. schoon te maken. Bij de body durf ik dit nog niet echt te wagen, ook in verband met slechte ervaringen in het verleden...
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (2)
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.