logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's12>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
braskisss  
#1 Gepost : zondag 28 april 2013 15:03:18(UTC)
braskisss

15 ponder

hallo
ik had een vraagje want ik had gister 5 kg mais gekookt
en heb wel daarvoor 2 dagen en 1 nach geweekt maar
de mais is volgensmij nog best hard en ik weet niet
of het zo goed is of het te hard is het is iets harder dan
een tijgernoot is dat te hard?
Sponsor
jannes  
#2 Gepost : zondag 28 april 2013 15:05:42(UTC)
jannes

25 ponder

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Hoelang heb je het gekookt?
braskisss  
#3 Gepost : zondag 28 april 2013 15:10:51(UTC)
braskisss

15 ponder

ongeveer 35~40 min
jannes  
#4 Gepost : zondag 28 april 2013 15:26:29(UTC)
jannes

25 ponder

Lijkt me genoeg, je kan kippenmais ook niet vergelijken met die uit blik.
braskisss  
#5 Gepost : zondag 28 april 2013 15:48:02(UTC)
braskisss

15 ponder

ow okee thx Angel
big carp  
#6 Gepost : zondag 28 april 2013 17:21:13(UTC)
big carp

25 ponder

België

Bedankjes: 4 keer
Is 16 keer bedankt in 15 post(s)
je mais zelf moet wel 40min koken als je water kookt doe je je mais er in dan wachten tot het TRUG kokt en dan 40min koken
dan de mais MET het kookvocht overgieten in de emer en late afkoelen

Bewerkt door de gebruiker zondag 28 april 2013 17:23:58(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

FisherDaniel  
#7 Gepost : zaterdag 11 mei 2013 02:45:43(UTC)
FisherDaniel

25 ponder

Is 3 keer bedankt in 3 post(s)
En is t gelukt?
Doe je ding, Vang vis.
Neem ook een kijkje op ons youtube kanaal!
http://www.youtube.com/user/DwFishingTeam?feature
Ronald99  
#8 Gepost : zondag 2 juni 2013 20:42:47(UTC)
Ronald99

Nieuwe uitzetting

Ik vis het meest met mais uit blik of pot, en met een stukje brood drijvend

Hoe zij de ervaringen met het vissen met mais tegen over bolies, kikkererwten, en anderre soorten
Ruud Gosselink  
#9 Gepost : zondag 2 juni 2013 20:52:57(UTC)
Ruud Gosselink

35 ponder

Ronald99 schreef:
Ik vis het meest met mais uit blik of pot, en met een stukje brood drijvend

Hoe zij de ervaringen met het vissen met mais tegen over bolies, kikkererwten, en andere soorten

De afwisseling doet het 'm. Na een poos met boilies te hebben gevist is de mais, of de tijgernoot weer aan de beurt. Blijf je met hetzelfde aas doorvissen, worden de vangsten vanzelf minder.
Wanneer je er ruim mee wilt voeren is aas uit een potje eigenlijk geen optie.
ferenc  
#10 Gepost : zondag 2 juni 2013 21:17:07(UTC)
ferenc

CarpFeeling Crew

Is 8 keer bedankt in 7 post(s)
big carp schreef:
je mais zelf moet wel 40min koken als je water kookt doe je je mais er in dan wachten tot het TRUG kokt en dan 40min koken
dan de mais MET het kookvocht overgieten in de emer en late afkoelen

Hoezo dat dan? Maïs is juist een partikel die ongekookt kan worden gebruikt.
badboy70  
#11 Gepost : zondag 2 juni 2013 22:10:37(UTC)
badboy70

15 ponder

Ongekookt is te hard en krijgt de vis niet verteerd!!!!
Til de vis zonder de vis te tillen
ferenc  
#12 Gepost : zondag 2 juni 2013 22:59:08(UTC)
ferenc

CarpFeeling Crew

Is 8 keer bedankt in 7 post(s)
Is dat zo? Ongekookt maïs komt er hetzelfde uit als gekookt. Verteren doet het zowiezo slecht.
Matthias Keuppens  
#13 Gepost : zondag 2 juni 2013 23:27:27(UTC)
Matthias Keuppens

10 ponder

Ik meen ooit eens iets gelezen te hebben dat ongekookte maïs zou uitzetten in de maag van onze vriend de karper
big carp  
#14 Gepost : maandag 3 juni 2013 00:53:46(UTC)
big carp

25 ponder

België

idd ongekookte mais en er zijn nog karper voedingen die gekookt moeten worden zwellen op in vis. en sterft erna !
het is niet voor nix dat als je en halve hemer MAIS of DUIVENVOER in het water zet dat je de dag er na en volle hemer hebt !
het moet zelfs bij: TIJGERNOTEN , MAPPELS ,KIKKERERTEN ,PINDANOTEN,HENEP ,NEGERZAAT , ... ben er zelf nog enkele vergeten
bij pindanoten die moeten zo daanig gekoot zijn dat het blouwzuur er uit is ,anders zijn ze GIFTIG zelf voor de mens !.
jannes  
#15 Gepost : maandag 3 juni 2013 01:32:37(UTC)
jannes

25 ponder

Even een domme vraag, wat is negerzaat? (Ik neem aan dat je niet de sperma uit een afrikaanse man bedoeld)
big carp  
#16 Gepost : maandag 3 juni 2013 01:37:29(UTC)
big carp

25 ponder

België

jannes schreef:
Even een domme vraag, wat is negerzaat? (Ik neem aan dat je niet de sperma uit een afrikaanse man bedoeld)

negerzaad zijn hele kleine zaadjes .
het zijn de kleine zaadjes die soms in je bollen zitten.
maar je kan ze bij je mais of duivenvoer toevoegen .
hie bij ons noemen wet dat negerzaad de benaming kan overal verschilend zijn Like

Bewerkt door de gebruiker maandag 3 juni 2013 01:38:03(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

big carp  
#17 Gepost : maandag 3 juni 2013 01:41:03(UTC)
big carp

25 ponder

België

UserPostedImage

je kan het even smurfen (surfen)
big carp  
#18 Gepost : maandag 3 juni 2013 01:46:21(UTC)
big carp

25 ponder

België

mss help dit :

Algemeen - Sinds de opkomst van de boilie is de particle een beetje in onmin geraakt. Begrijpelijk, want als haakaas vang je vaak net zo goed brasems als karpers met particles, echter, de attractiviteit van dit aas is soms echt behoorlijk te noemen en doorbreekt vaak weer de dressuur bij de vissen. Ook bij het maken van een voerplek kan de particle vaak nuttig bijgebruikt worden en maakt het geheel een vaak wat goedkopere aktie. Er zijn ook particles waar hoofdzakelijk karper op aast, zoals tijgernoten (ook niet overal). Sommige particles zijn domweg te klein om een haak mee te be-asen als ik denk aan hennepzaad en tarwe. Bij alle soorten particles geld wel de regel dat het voorheen goed verzorgt hoort te zijn. Inweken en/of voorkoken zijn een aantal akties die bij de meeste particles MOETEN gebeuren. Ongekookt en/of ongeweekt kunnen particles schadelijk of zelfs dodelijk voor de vissen zijn. Houdt je dus aan de voorgeschreven inweek en kooktijden of anderzins voorgeschreven behandelmethoden.

---------------------

Bij partikels is de bereidingswijze belangrijk, neem hier de tijd en doe hier het werk. Onbereide partikels zijn vaak ronduit ongezond, of zelfs dodelijk voor de karper.

Als er partikels op je voerplek aanwezig zijn, bestaat het gevaar dat de karper wel op je partikels aast, maar je boilie met rust laat. Het kolkt en spat om je haak, alles wordt gegeten, maar niet je boilies. Deze laten ze dan gewoon links liggen. Bij het aanleggen van voerplekken is het daarom verstandig om eventueel de eerste keren wel met partikels te voeren en met je haakaas, maar na verloop van tijd steeds meer over te schakelen naar alleen maar haakaas en aanverwante pellets.

Bij het inweken en het koken van partikels kunnen een scheut stroop, honing of een schep suiker of kruiden (of wat dan ook meer) net dat beetje extra geven.

Mais,

Met mais kun je niet echt goed op afstand vissen, maar met een licht loodje op een korte afstand een mooi alternatief voor de boilie. Met de pen vissend is het goed aas. Bij gebruik van een hair kun je het best een lage hair geheel volprikken met mais en het lusje aan de haak hangen, hierna nog een paar op de haak en klaar is kees.
De haak volprikken zonder hair vind ik persoonlijk beter. Gebruik hiervoor de wat kleiner haakjes (8 of zo) en prik hier twee of drie korrels aan.
Er zijn gezoete en gekookte mais in blik te koop. Gewoon in de supermarkt en voor weinig geld. Deze mais is echter erg zacht, en verlies je snel van de hair of haak. Is dus niet echt geschikt voor verre wordpen, maar wie graag met de pen vist zal zeker vaker al zo'n blikje gebruikt hebben en met succes.
Bereiding: Zet de mais met warm water (geiser) ruimschoots onder, doe er eventueel honing, stroop of een ander smaakje in en laat dit 24 uur staan. Hierna afspoelen en in nieuw water (met smaakje) in een pan ongeveer een kwartier laten koken.
Bewaren: Wordt snel zuur, is beter om steeds vers aan te maken.

Tijgernoten,

Aardmandelen noemen ze die dingen ook wel en er wordt drank van gestookt. Zitten veel suikers in. De tijgernoten worden gedroogd verkocht, maar ook voorgekookt in potten. Vooral de voorgekookte versie vindt ik veel te duur, maar zelf koken geeft voldoening. Goed aas dat bijna instand werkt. Gooi niet teveel hiervan op je voerplaats en prik een lekkere dikke tijgernoot (of twee) aan de hair met een passende haak. Ook gekookt zijn dit stevige knolletjes.
Bereiding: Zet de droge tijgernoten met warm water (geiser) ruimschoots onder, doe er eventueel honing, stroop of een ander smaakje in en laat dit minstens 48 uur staan. Hierna met het zelfde vocht minstens een uur koken. Zet het hele zootje in een goed afsluitbare pot of in een thermoskan. Ze worden beter naarmate ze langer staan (gisting). Gebruik ze daarom niet eerder als een week na het koken.
Bewaren: In een afgesloten pot blijven ze 'eeuwig' goed.

Kikkererwten,

Zijn mooie peulvruchten voor hairmontage. Redelijk stevig, en bestaat uit twee delen in een velletje. Niet geschikt voor grote afstanden en zwaar lood. Voorvoeren moet wel even gebeuren. Kleurtjes en geurtjes kunnen naar believen worden toegepast. Deze erwten ga ik niet halen in de hengelsportzaak of in de dierenzaak, maar ga ze bij het Turkse winkeltje op de hoek halen. Deze zijn veel groter en mooier.
Bereiding: Zet de droge kikkererwten met warm water (geiser) ruimschoots onder, doe er eventueel honing, stroop of een ander smaakje in en laat dit minstens 12 uur staan. Hierna met het zelfde vocht minstens een kwartier koken.

Peulvruchten (tuinbonen, rode kidneybonen, zwartoog bonen, bruine bonen, witte bonen, etc etc),

Zie voor bereiden en bewaren de tekst over kikkererwten.

Witte bonen in tomatensaus,

Heel zacht aas, en waarschijnlijk alleen voor de penhengel geschikt en bij gebruik van licht lood op korte afstanden. Is kant en klaar in blik te koop en is goedkoop. Karpers blijken de smaak van tomatensaus te mogen en het vangt goed.

Noten,

pinda’s, amandelen, hazelnoten, pistachenoten, cashewnoten
Voor al deze noten geldt dat zij voor de karper geschikt zijn, maar goed behandeld dienen te worden.Noten bevatten blauwzuur. Niet alleen ongezond (of zelfs dodelijk) voor de mens, maar ook voor de vis. Van dit lijstje vind ik de pinda het meest geschikte aas. Zelf gebruik ik dan niet de pinda's van de hengelsportzaak, maar van de supermarkt. Gewone doppinda's (pindas in de dop) zijn veel groter en mooier. goed pellen, ook het rode schilletje.
Bereiding: Zet de gepelde pinda's met warm water (geiser) ruimschoots onder voor 24 uur. Hierna water verversen en een kwartier koken. Na afgieten en opspoelen weer met vers water opnieuw een kwartier koken. Herhaal dit vier maal (totaal een uur koken). Na afkoelen weer opnieuw in vers water zetten.
Bewaren: Beperkt, op een donkere koele plaats in een afgesloten potje ongeveer een week. Neem ze steeds met nieuw vers water mee.

Maples,

De zaden van de esdoorn. Het lijkt er op dat maples, in tegenstelling tot de meeste andere particles, weinig effect hebben mbt selectief vreten. Maples en boilies gaan dus goed samen en de karper lust ze graag (mits bekend er mee).
Bereiding: Zet de droge maples met warm water (geiser) ruimschoots onder, doe er eventueel honing, stroop of een ander smaakje in en laat dit minstens 24 uur staan. Hierna met schoon water minstens een 30 minuten koken.

Te klein als haakaas of slechts geschikt om een voerplek aan te leggen,

Duivenvoer,

Duivenvoer is een mengeling van allerlei geschikte particles. Mais, tarwe, allerlei peulvruchten en verschillende andere soorten zaden. Duivenvoer is dan ook een zeer geschikte en goedkope manier om als toevoeging te gebruiken bij het aanleggen van een voerplek, maar ook tijdens het vissen goed te gebruiken is om de vissen op de plaats te houden. Samen met je haakaas in het water geeft duivenvoer een goede instand werking.
Pas op! Merk je dat er wel veel beweging is, maar geen aanbeten. Stop dan met duivenvoer. De kans bestaat dat de vissen slechts de particles wegeten, ende onnatuurlijke boilie met rust laten.
Duivenvoer geeft het in verschillende soorten. Mijn voorkeur gaat uit naar sierduivenvoer. Als je in de zak kijkt weet je waarom.
Bereiding: Zet het duivenvoer met warm water (geiser) ruimschoots onder, doe er eventueel honing, stroop of een ander smaakje in en laat dit 24 uur staan. Hierna afspoelen en in nieuw water (met smaakje) in een pan korter dan een kwartier laten koken.

Hennep,

De karpers zijn er gek op. Hennep is in verschillende verpakkingen te koop, maar hier bedoelen we de ongekiemde harde kleine zaadjes. De kwaliteit van hennep kan sterk uiteen lopen. Er zijn kwaliteiten die na een uur koken nog niet gekiemd zijn, maar de betere kwaliteit ontkiemd spontaan al bij het voorweken. Ook bij deze particles geldt dat karpers er gemakkelijk toe over gaan om alleen de hennep op te snoepen en het aas te laten liggen.
Bereiding: Zet de hennepzaden met warm water (geiser) ruimschoots onder en laat dit 48 uur staan. Hierna afspoelen en in nieuw water (met smaakje) in een pan laten koken, totdat de witte kiemen zichtbaar zijn. Heb je heel goed hennepzaad, dan is 24 uur weken voldoende en een minuut koken. Ook al zie je dan nog geen witte kiemen, maar een aantal uren later zijn ze dat allemaal wel. Dit laatste is een betere manier, omdat het voer niet kapot wordt gekookt, maar een meer natuurlijke smaak en reuk blijft houden.

Trouvit,

Kant en klaar forellenvoer (korrels). Hier zit iets van bloedmeel doorheen en is een attractor. Mooi om een voerplekje mee aan te leggen.
jannes  
#19 Gepost : maandag 3 juni 2013 01:54:21(UTC)
jannes

25 ponder

Volgens mij zit dit bij ons door de birdfood bollen. Vergeef me als ik het mis heb.
Frank Avezaat  
#20 Gepost : maandag 3 juni 2013 08:20:59(UTC)
Frank Avezaat

CarpFeeling Crew

Nederland

Bedankjes: 6 keer
Is 14 keer bedankt in 13 post(s)
Ik ben het met Ferenc eens dat mais een voer is dat niet per se gekookt hoeft te worden.
In mijn ogen volstaat 24 uur weken.

Door mais te koken maak je het attractiever en zachter, maar door het voldoende te weken behaalt de mais al de maximale grootte. Dat de maiskorrels harder blijven maakt niets uit, want de karper kan dit met de keeltanden met gemak verwerken (denk maar eens aan mosselen en tijgernoten). Mais bevat geen schadelijke stoffen die eruit gekookt dienen te worden.

Zelf heb ik in Frankrijk mais ook ingezet door deze vanuit de Gammevert (Franse welkoop) in bulkzak te kopen en 24 uur in een bewaarzak te laten weken in het rivierwater. Daarna uitstekend mee gevangen.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (6)
2 Pagina's12>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.