logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's12>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Rene Korteweg  
#1 Gepost : zondag 2 december 2012 22:03:56(UTC)
Rene Korteweg

5 ponder

Hallo,

2 maanden geleden was ik langs een zij tak van een kanaal aan het vissen op karper toen ik een school jonge visjes zag zwemmen 3/4 cm na een poosje ben ik als een klein kind met mijn landingsnet gaan ploeteren in een rietkraag. En wat haalde ik omhoog? 6 kleine karpertjes van +- 4 cm. Ik deed de jonkies snel in mijn emmer en ben maar naar huis gereden. ik heb ze gisteren nog vrolijk in mijn vijver zien zwemmen en als ze wat groter zijn zet ik ze mooi ergens uit.

Ik had eigenlijk terug moeten gaan en er veel meer moeten vangen. ik heb eerder als jonkie goudvisjes gekweekt .. natuurlijk heel kleinschalig en simpel. maar de overlevings score van die visjes was eigenlijk 100%.

Misschien geen interresant verhaal. maar ik ving toch mooi 6 karpers die dagTong

Bewerkt door de gebruiker zondag 2 december 2012 22:04:29(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Sponsor
mike.l  
#2 Gepost : zondag 2 december 2012 22:22:54(UTC)
mike.l

15 ponder

Waarom jongbroed weghalen om vervolgens ergens anders uit te zetten?
Er wordt al genoeg met Karpers gesleept van water naar water.
Rene Korteweg  
#3 Gepost : zondag 2 december 2012 22:48:40(UTC)
Rene Korteweg

5 ponder

Omdat er slechts enkelen overleven.. en deze worden weer in een openwater terug gezet.
carpfigter  
#4 Gepost : maandag 3 december 2012 11:21:38(UTC)
carpfigter

35 ponder

mike.l schreef:
Waarom jongbroed weghalen om vervolgens ergens anders uit te zetten?
Er wordt al genoeg met Karpers gesleept van water naar water.

er word idd al genoeg met karper gesleept maar dit soort zaken ondersteun ikzelf wel als het om kleine karpers gaat die weinig kans maken om te overleven omwille van het roofvisbestand op het water , ikzelf heb ook altijd kleine karpertjes zitten en die worden terug gezet van waar ze komen als ze groot genoeg zijn om uit de bek van een hongerige roofvis te blijven .
grtzz
if you pay peanuts you catch monckey's ................
thimon  
#5 Gepost : maandag 3 december 2012 19:04:43(UTC)
thimon

50 ponder

Man

Bedankjes: 81 keer
Is 60 keer bedankt in 56 post(s)
ik vind het eerlijk gezegd wel een erg goed iniatief. maar dan kan je het in mijn ogen beter iets grootschaliger aanpakken. maak je vijver zo dat het op een koi vijver lijkt. kweek ze op tot een aardige grote en vang er juist meer. zo kan je eigenlijk van een hoop visjes het leven redden en op sommige wateren de bestanden juist verbeteren. als ze in quarantaine hebben gezeten in een vijver zijn de kansen op ziektes toch nihil.

even om duidelijk te maken... ik heb veel ervaring met vis ziektes en koi's. heb ze zelf al jaren.

ik vind het mooi wat je doet.Like
Doorzetten wordt beloond!
David v. Z  
#6 Gepost : maandag 3 december 2012 19:22:51(UTC)
David v. Z

25 ponder

Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
met jongbroed kan het in mijn ogen inderdaad geen kwaad, en als klein karpertje zijn er best wat gevaren dus ook ik vind het goed wat je doetLike
gooi je problemen uit, vang je dromen.
freaky  
#7 Gepost : maandag 3 december 2012 21:42:06(UTC)
freaky

25 ponder

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
laat de natuur lekker ze gang zeg ik altijd, heb al teveel wateren kapot zien gaan door uitzettingen van spiegels,

en dit is niet anders
leer om te vangen, vang om te leren
Rene Korteweg  
#8 Gepost : dinsdag 4 december 2012 00:38:40(UTC)
Rene Korteweg

5 ponder

Iedereen heeft een andere mening en dat is maar goed ookAngel

Ik beschouw dit als eenmalig maar vond het wel grappig dat ik met 3 scheppen langs het riet 6 karpertjes ving. Ben ook zeer benieuwd hoe snel ze zullen groeien. ik voer ze eigenlijk niet aangezien ik aardig wat planten in mijn vijver heb kunnen lekker natuurlijk voedsel eten.
diesel  
#9 Gepost : vrijdag 7 december 2012 11:53:10(UTC)
diesel

40 ponder

freaky schreef:
laat de natuur lekker ze gang zeg ik altijd, heb al teveel wateren kapot zien gaan door uitzettingen van spiegels,

en dit is niet anders

+1Blijb

groet erik
Frank Avezaat  
#10 Gepost : vrijdag 7 december 2012 12:26:16(UTC)
Frank Avezaat

CarpFeeling Crew

Nederland

Bedankjes: 6 keer
Is 14 keer bedankt in 13 post(s)
David v. Z schreef:
met jongbroed kan het in mijn ogen inderdaad geen kwaad

Jongbroed kan niet ziek worden??

Vis overplaatsen is en blijft link. Niet alleen ivm ziektes, maar plotselinge uitzettingen op bestaande bestanden kunnen onnodige stress veroorzaken die vissen doodt.

En over overlevingskansen, de sterkte overleven, that's nature.

Denk dat mijn gevoel hierbij duidelijk is Knipoog
David v. Z  
#11 Gepost : vrijdag 7 december 2012 20:32:07(UTC)
David v. Z

25 ponder

Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
Frank Avezaat schreef:
David v. Z schreef:
met jongbroed kan het in mijn ogen inderdaad geen kwaad

Jongbroed kan niet ziek worden??

Vis overplaatsen is en blijft link. Niet alleen ivm ziektes, maar plotselinge uitzettingen op bestaande bestanden kunnen onnodige stress veroorzaken die vissen doodt.

En over overlevingskansen, de sterkte overleven, that's nature.

Denk dat mijn gevoel hierbij duidelijk is Knipoog

als je ze later in hetzelfde water uitzet is het volgens mij geen probleem
gooi je problemen uit, vang je dromen.
ronald kingma  
#12 Gepost : zaterdag 8 december 2012 00:19:13(UTC)
ronald kingma

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 9 keer bedankt in 9 post(s)
Hoe werkt die stress dan bij bijvoorbeeld koi karpers. Als je een nieuwe vis koopt en die vervolgens in je vijver plaatst?

Give a man a fish and he has food for a day................... Teach a man to fish and he has to buy; rods, reels, lines, lead, tubes, tackle box, boilies, fishfinder, boats, banksticks, rodpod...................coolers and six packs.
ronald308  
#13 Gepost : zaterdag 8 december 2012 02:49:26(UTC)
ronald308

30 ponder

Bedankjes: 3 keer
Is 8 keer bedankt in 8 post(s)
1visje zal mischien wel niet zoveel uit maken maar als je opeens 300 nieuwe karpers op een water uit gaat zetten kan ik me wel voorstellen.Dat de karpers anders gaan reageren.
Vissen kost je vrienden,vrienden kosten je vissen
Rene Korteweg  
#14 Gepost : zaterdag 8 december 2012 03:42:33(UTC)
Rene Korteweg

5 ponder

het gaat hier om 6 kleine visjes uit een super groot water (De urkervaart). Niemand maakt mij wijs dat deze 6 visjes invloed op dit water hebben als ik deze weer terug zet over een aantal jaar.

kan iemand mij vertellen hoe snel een karper zal groeien? het word toch geen tien jaren plan he? als ze 25 a 30 cm zijn mogen ze de deur uit.

Iemand een idee?

Ruud Gosselink  
#15 Gepost : zaterdag 8 december 2012 09:33:06(UTC)
Ruud Gosselink

35 ponder

De groei wordt door veel factoren bepaald. En wanneer je alles onder controle hebt zijn er nog enorme verschillen.
Verleden week een lezing gezien over de kweek van karpers. Daarin zag je dat na twee jaar sommige vissen twee keer zo groot waren als de rest.
Wanneer je die er toevallig uit hebt geschept....
diesel  
#16 Gepost : zaterdag 8 december 2012 15:34:52(UTC)
diesel

40 ponder

ronald kingma schreef:
Hoe werkt die stress dan bij bijvoorbeeld koi karpers. Als je een nieuwe vis koopt en die vervolgens in je vijver plaatst?

die plaats je niet gelijk in je vijver maar eerst een periode in een quarantaine bakBlijb

Bewerkt door de gebruiker zaterdag 8 december 2012 15:39:12(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

groet erik
ronald308  
#17 Gepost : zaterdag 8 december 2012 15:52:06(UTC)
ronald308

30 ponder

Bedankjes: 3 keer
Is 8 keer bedankt in 8 post(s)
Klopt Diesel mn maat heeft ook koikarpers.Als die nieuwe vissen heeft zitten die soms wel een maand of 2 in zon bak.Maar dat heeft ook te maken om de vis te laten wennen aan dat vijverwater.Enze te behandelen tegen eventuele ziektes of wormen als ik het goed heb
Vissen kost je vrienden,vrienden kosten je vissen
ronald kingma  
#18 Gepost : zaterdag 8 december 2012 18:26:05(UTC)
ronald kingma

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Bedankjes: 7 keer
Is 9 keer bedankt in 9 post(s)
Tja,het is maar net hoe je het bekijkt in mijn ogen. Als er een spiegelproject ergens is en je zet vis uit heeft dit ook risico's. Je weet van de vis die je uitzet misschien wel alles maar je weet niet alles van de vissen waar ze bij in het water komen. Dus...

Give a man a fish and he has food for a day................... Teach a man to fish and he has to buy; rods, reels, lines, lead, tubes, tackle box, boilies, fishfinder, boats, banksticks, rodpod...................coolers and six packs.
Ruud Gosselink  
#19 Gepost : zaterdag 8 december 2012 18:36:23(UTC)
Ruud Gosselink

35 ponder

Al die grote vissen die we zo graag vangen.... Waar denken jullie nou dat die vandaan komen? Allemaal uitgezet.
Al dat gesleep met vissen van en naar betaalwateren en/of privéputten, hebben al die bestanden het loodje gelegd. Integendeel.
Dat het mis gaat is eerder uitzondering dan regel.
Frank Avezaat  
#20 Gepost : zaterdag 8 december 2012 21:47:48(UTC)
Frank Avezaat

CarpFeeling Crew

Nederland

Bedankjes: 6 keer
Is 14 keer bedankt in 13 post(s)
ronald kingma schreef:
Tja,het is maar net hoe je het bekijkt in mijn ogen. Als er een spiegelproject ergens is en je zet vis uit heeft dit ook risico's. Je weet van de vis die je uitzet misschien wel alles maar je weet niet alles van de vissen waar ze bij in het water komen. Dus...

Klopt. Maar bij een goed uitgevoerd project is wel bekend wat de visverhoudingen zijn en dus of het bestand overbezet is of niet. Bij een overbezet bestand kan extra vis voor veel problemen zorgen. Op grotere wateren met minder vis zal het niet snel een probleem geven, mits de vissen gezond zijn.

ronald308 schreef:
Klopt Diesel mn maat heeft ook koikarpers.Als die nieuwe vissen heeft zitten die soms wel een maand of 2 in zon bak.Maar dat heeft ook te maken om de vis te laten wennen aan dat vijverwater.Enze te behandelen tegen eventuele ziektes of wormen als ik het goed heb

Een quarantaine periode heeft niet direct te maken met het wennen aan het water. Het belangrijkste is dat je controleert of jouw nieuwe vis ziektes met zich draagt en deze ondervangt voor je de hele vijver besmet. Daarom is het verstandig om bij een quarantaine van een nieuwe koi ook altijd vissen van het bestand daarbij plaatsen om te controleren of die ziek worden. Daarnaast kan je in een q-bak de temperatuur van het water flink opvoeren om ziektes aan het licht te stellen die zich pas bij bepaalde watertemperaturen uitten (bijv. KHV).

Rene Korteweg schreef:
het gaat hier om 6 kleine visjes uit een super groot water (De urkervaart). Niemand maakt mij wijs dat deze 6 visjes invloed op dit water hebben als ik deze weer terug zet over een aantal jaar.

Ook hier geldt dat de vissen in jouw vijver een ziekte kunnen oplopen die ze daarna verspreiden.

Mijn visie; aan uitzettingen kleeft altijd een risico. Zelfs bij gecontroleerde uitzettingen. Echter, hier weet je wel of er ziektes onder het bestand heersen omdat er vissen worden getest. Maar hoe de vissen van een reeds aanwezig bestand aan karpers zullen reageren is van te voren nooit bekend. Ik ben niet tegen gecontroleerde uitzettingen, maar men is zich vaak niet bewust van de risico's.

Bewerkt door de gebruiker zaterdag 8 december 2012 21:51:57(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (5)
2 Pagina's12>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.