Om te beginnen vind ik dit wel een erg leuke en interessante discusie Remon , waar we allereerst hier op het forum, en dan met name de jonge leden veel van kunnen leren.
b
ik ben zelf een karpervisser die met erg veel plezier en passie de nachtjes aan het water verblijft.
ik ben een enorm liefhebber van de natuur en behandel dit dan ook met erg veel respect.
de dingen om mij heen die ik zie, de beurzen, de dvd's van bepaalde merken, het grote commercie circus en aasproducenten die als paddestoelen de grond uit knallen doet mij niks.
ik vind het eigenlijk schandalig dat er zoveel druk en stress op de vis word gezet. en tegelijk op onze prachtige hobby die we samen moeten delen. of we nou willen of niet.
complete wateren verzuren door het vele voeren en ondoordacht storten. ik hoop dat mensen eens daar over na gaan denken , en dit iets verantwoorder zullen aanpakken. om vissterfte en andere nare zaken te voorkomen.
ik ben het met velen eens dat er steeds meer luxe producten mee gaan naar het water. dit met het resultaat dat het op sommige momenten gewoon helemaal niet meer op vissen lijkt.
ik heb het zelfs meegemaakt dat mensen laptops, koffie zet aparaten met agregaten en Ipads mee nemen om hun mail te kunnen checken en noem maar op. dit kan allemaal erg handig zijn , maar hou het vissen nou gewoon zoals het altijd was....
b
dan hebben we nog het deel jeugd vissers.
de jeugd ziet het op dvd's en filmpjes op youtube, zonder zich er van bewust te zijn hoe lastig het eigenlijk is om echt goed en verantwoord op karper te kunnen vissen.
ze gaan met half gebakken spullen naar de waterkant. verkeerde haken , verkeerde hengels, gevlochten lijnen en noem het allemaal maar op. en als ze dan al eens een run krijgen... slaan ze de hengel ook wel zo belachelijk hard op alsof hun leven er vanaf hangt, en hun hengel eigenlijk dient als hijskraan. wat krijg je dan... kapotte vissen , en papagaaien bekken. ik vind dit erg jammer.
ik vind dat er voor de jeugd wel eens speciale cursussen gegeven mogen worden. eerst slagen voor een cursus, voordat je aan het echte karpervissen mag beginnen. zo vind ik de georganiseerde jeugd kampen van de KSN Nederland een geweldig iniatief, dat wat mij betreft nog veel meer in opkomst mag komen.
en een tip voor iedereen die gaat vissen. neem een rolletje vuilniszakken mee in je tas wanneer je gaat. ruim je rotzooi netjes op en hou de waterkant mooi , zoals deze hoort te zijn. zo heeft iedereen , en diegene na jou er net zoveel plezier en gemak van!!.
dan zijn er ook een aantal mensen die denken: laten we even de meerkoetjes, de ganzen, de eenden of andere ongewenste gasten verjagen. die op dat moment op het water aanwezig zijn. immers zijn hun de bewoners van het water, en wij als vissers TE GAST!!!!
behandel ook deze dieren met respect en laat ze lekker hun gang gaan.
als je je hier als visser aan stoort, zoek dan een stek waar ze niet zijn , of ga niet karpervissen.
zelf heb ik elke dag nog steeds erg veel plezier in mijn visserij.
zowel aan het voeren , het peilen , de voorbereiding, en het vissen zelf.
en of ik nou kleine of grote vissen vang, dat kan me weinig schelen.
ik hoop dat mensen eens gaan inzien dat het een hobby moet blijven.
gun elkaar het plezier en de vis. zo houden we het leuk.
b
Bewerkt door de gebruiker maandag 17 september 2012 16:55:34(UTC)
| Reden: Niet aangegeven