Hey Ronald, leadcore kun je zo lang maken als je wil maar het gebruikelijkst is een meter tot 1.20..beetje wat je zelf fijn vind, wel okay dat je toch wat afstand bewaart van het te bevissen obstakel!.. iedereen denkt dat je er vol tegen aan moet liggen maar met een voerspoor trek je de vissen zo op je aas ook op 2 meter van een obstakel..
Zoals je weet zit leadcore ook op spoeltjes die varieren in lengte en de een is makkelijker te splicen dan de ander, op dit moment vis ik met ESP en die bevalt super,beetje lastig splicen maar 1e keus op schuurbestendigheid!..
Ik kan je vertellen hoe ik tegen obstakels vis, ieder zal er een eigen manier in hebben denk ik, maar mijn wijze is als volgt, gevlochten hoofdlijn met slechts 2.5 meter nylon ervoor maar dan wel 60/100 (schuurbestendiger dan welke gevlochten voorslag ook! ben ik van overtuigd!) en 1.20m leadcore..
Het nylon moet je zien als schokbreker, dus deze zorgt bij het blokken voor enige demping door de rek die er in zit, dit in combinatie met mijn hengel is voldoende om de haak niet te laten uitbuigen of uitscheuren, op deze nylon lijn schuif ik een 7 grams loodje, deze glijd tot tegen de leadcore..deze zit er om die 1.2 meter vlak tegen de bodem te houden en zorgt ervoor dat ik een toplood tot tegen dit loodje kan laten glijden zonder dat dit toplood dus verder op de leadcore schuift (kan ook met een rubberkraal oid maar dit bevalt mij het beste...
Wat ik dus doe is het systeem droppen, toplood erop en top omhoog tot ik een tik voel (toplood tegen loodkogeltje)..en vervolgens de lijn strak draaien, spoel redelijk dicht en mijn achterkant van de hengels tot in mijn plu!..bij een aanbeet blok ik vanuit bed, en sta dan pas op..haha
Wat in mijn ogen veel mensen verkeerd doen is locked-up obstakelvissen maar wel een toplood onder de top laten zakken..hierdoor zit er dus een mega grote hoek in je lijn en pakt een vis zo meerder meters lijn voordat de hoek uit je lijn is, en als je ook nog uit je zak moet zien te komen en een paar meter naar je set up moet lopen, is die vis al onder de brug door, en ben je al te laat..zwaar onverantwoord dus..
Met mijn systeem vis je dus maar 1.2 meter vlak en loopt vervolgens de lijn recht naar mijn hengels, als je de top van je hengel dan ook nog naar de plek waar je vist laat wijzen dan is de spelingsruimte en de ruimte die een vis heeft om lijn te pakken minimaal..
Nodeloos te zeggen dat hoe je ook vist dit wel altijd safe moet gebeuren, dus bij lijnbreuk moet de hele zooi over de knopen kunnen en liefst moet ie alleen rondzwemme met maximaal je onderlijntje!!!...
Dit is mijn manier, misschien heb je er wat aan!...M
Bewerkt door de gebruiker donderdag 6 september 2012 22:01:38(UTC)
| Reden: Niet aangegeven