logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

3 Pagina's123>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Jan van der Wal  
#1 Gepost : woensdag 8 augustus 2012 22:01:11(UTC)
Jan van der Wal

Nieuwe uitzetting

Op CarpFeeling staat op dit moment een artikel dat me toch wat doet twijfelen aan de moderne karpervisserij. Het gaat hierbij om het artikel "Tussen zwijgen en gillen: zonde" van Frank Avezaat . Hierin schrijft hij over verminkte karperbekken die aan gort zijn getrokken met tevens een confronterende foto er bij. Ik neem aan dat dit zal komen door onkunde van de visser.

Dit artikel roept bij mij enkele vragen op en ik hoop dat er ervaren vissers zijn die hier antwoord op kunnen geven.

Harde bekken/zachte bekken:
Wat bepaalt of een karper een harde of een zachte bek heeft? Is dit seizoen gebonden? In hoeverre speelt het aanwezige voedsel een rol (hebben karpers die bijvoorbeeld mosselen kraken een hardere bek dan karpers die op een zachte bodem fourageren)? En zijn er nog meer factoren?

Op wat voor manier spelen jullie hier op in op basis van materiaal en techniekkeuze? Ik neem aan dat de verminkte karperbekken zijn ontstaan door een combinatie van te veel weerstand, scherp onderlijnmateriaal en verkeerde rigkeuze. Of zijn er nog meer aspecten die een rol spelen?

Groeten Jan
Sponsor
Job Verweij  
#2 Gepost : woensdag 8 augustus 2012 22:59:09(UTC)
Job Verweij

25 ponder

Ik kan 2 vragen beantwoorden , zachte en harde bekken zijn zeker seizoensgebonden, in de zomermaanden zijn het namelijk zachte bekken.
Het 2de. het heeft inderdaad met onderlijnen te maken, vooral met de haak , krimpkous en de lengte van de onderlijn dit veroorzaakt dat de haak veel te diep gezet maar ook omdat:
mensen met nylon tegen obstakels aanvissen en dus zwemt de vis zich zelf vast en verwond zich(rek)
Ook komt dit door systemen die niet veilig zijn dus zwemt de vis na lijnbreuk met een lijn of zelfs met lood in ze bek.

Met je eigen verstand kan je het meeste voorkomen in ieder geval

popp96  
#3 Gepost : woensdag 8 augustus 2012 23:02:05(UTC)
popp96

15 ponder

Nederland

spelen zeker meer dingen mensen die aan die hengels gaan trekken als en gekke. mensen die de haak er niet uitkrijgen dan maar gwn aantrekken.

gewoon zonder verstant en fatsoen met de vis omgaan.
heb plezier in je visserij dan komt alles goed
louiskruyfhooft  
#4 Gepost : woensdag 8 augustus 2012 23:12:14(UTC)
louiskruyfhooft

40 ponder

Man
België

Bedankjes: 5 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
karpers die gewoon zijn om tussen de mosselen te wroeten hebben ook zeker hardere bekken dan andere karpers.
Over het algemeen is het zo dat de karpers die leven in een water met een modderbodem veel zachtere bekken dan karpers die
in waters zwemmen met grind, keien, zand,...
freaky  
#5 Gepost : donderdag 9 augustus 2012 00:06:44(UTC)
freaky

25 ponder

Job Verweij schreef:

mensen met nylon tegen obstakels aanvissen en dus zwemt de vis zich zelf vast en verwond zich(rek)

als je dit goed doet heb je daar geen (minder) last van.

ik viste met nylon op 100 -125 meter tegen obstakels aan, minder dan 50cm van paaltjes, en overhangende bomen en dergelijk, maar door met strakke lijnen en een kleine hoek in me lijn zwom alle vis van het obstakel weg, veranderde ik de hoek van de lijn de, dus bijv niet de lijn naar rechts maar naar links, dan zwom de vis wel de obstakels in

Bewerkt door de gebruiker donderdag 9 augustus 2012 00:07:56(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

leer om te vangen, vang om te leren
Andre  
#6 Gepost : donderdag 9 augustus 2012 09:54:21(UTC)
Andre

30 ponder

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Kun je dat laatste eens uitleggen? Snap niet zo goed wat je bedoeld maar ben wel benieuwd.
Erwin  
#7 Gepost : donderdag 9 augustus 2012 11:54:36(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
-Onderwerp verplaatst naar "karpervissen algemeen"-

Ik vis al meer dan 15 jaar op karper, en ik denk dat elke visser wel eens een vis heeft beschadigd. Dit heeft niet altijd wat met onkunde van de visser te maken.

Er zullen mensen meelezen die het niet met mij eens zijn, dat weet ik nu al. Het is schoppen tegen het zere been, maar ik kan me niet voorstellen dat deze mensen nooit zelf een vis (per ongeluk) hebben beschadigd.

Wanneer een vis zichzelf in een obstakel boord, beschadigd hij zichzelf al snel. Helemaal wanneer hij vast komt te zitten terwijl hij nog aan je lijn bungelt. Obstakels zie je niet altijd en een vis kan tijdens een dril een flinke afstand afleggen.

Natuurlijk zijn er vissers waar het structureel fout gaat of die de kat vaak op het spek binden. Wanneer dit het geval is ben je verkeerd bezig. Heel verkeerd ...

Ook ik heb wel eens vissen op de mat gehad die waren beschadigd tijdens de dril. Dit valt namelijk niet voor de volle 100% te voorkomen terwijl ik echt mijn best doe.

Ik weet bijna zeker dat elke visser die langer dan een aantal jaar bezig is dit wel eens (of meerdere malen) heeft meegemaakt.

Wil je dit 100% voorkomen dan moet je niet gaan vissen. Anders moet je met eer en geweten te werk gaan en het enige dat je kunt doen is proberen te voorkomen dat er iets mis gaat.

Bewerkt door de gebruiker donderdag 9 augustus 2012 12:12:17(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

David v. Z  
#8 Gepost : donderdag 9 augustus 2012 12:14:35(UTC)
David v. Z

25 ponder

Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
Erwin, Respect man!
ik ben het ook volkomen met je eens, het gebeurt iedereen weleens ook al doe je zo je best
gooi je problemen uit, vang je dromen.
Frank Avezaat  
#9 Gepost : donderdag 9 augustus 2012 12:23:02(UTC)
Frank Avezaat

CarpFeeling Crew

Nederland

Bedankjes: 6 keer
Is 14 keer bedankt in 13 post(s)
Erwin heeft een goed punt. Bij het vissen op karper maak je kans om een vis te beschadigen.
Bij iedere losser kan je er vanuit gaan dat er schade is ontstaan, want de haak 'scheurt' ergens uit. Kijk maar eens naar het grote aantal karpers dat geen mondhoeken meer heeft en zogenoemde 'papegaaien'.

De vis op de foto is natuurlijk heel erg verminkt. Het zal niet met opzet gebeurd zijn, maar zet je wel aan het denken.
Vissen met nylon tegen obstakels is link, maar met gevlochten lijn ook als je niet nadenkt over de tactiek.
De afgebeelde schade zou bijvoorbeeld ook ontstaan kunnen zijn door een lijnbreuk elders op het water en een vis die zich naar veilig gebied begeeft met een stuk lijn (en lood, rig, leadcore) achter zich aan. Zwemt hij zich dan vast in de takken dan is er geen uitweg meer en ben ik er van overtuigd dat hij net zo lang zal rukken (met dergelijke schade als gevolg) tot hij los is. Helaas zijn er zo ook diverse vissen gestorven die zich niet konden bevrijden.

Bezint eer je begint.

Qua hardheid van de bekken speelt de temperatuur volgens mij ook een flinke rol. Bij een hogere watertemperatuur zijn de bekken zachter dan bij een lage watertemperatuur. Het is belangrijk om rekening te houden met je gebruik van haken en de wijze van drillen.

Bewerkt door de gebruiker donderdag 9 augustus 2012 12:24:33(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Jan van der Wal  
#10 Gepost : donderdag 9 augustus 2012 12:35:47(UTC)
Jan van der Wal

Nieuwe uitzetting

Iedere haak in de bek van een vis brengt natuurlijk in een bepaalde mate schade toe. Ik krijg alleen wel het gevoel dat heel veel vissers niet weten waar ze mee bezig zijn of extra risico's nemen voor een grote vis waardoor er meer schade wordt toegebracht dan noodzakelijk.

Ik denk zelf namelijk dat het materiaal en techniek hier een grote rol bij speelt (vandaar dat ik dit subject daar ook had geplaatst). Het op grotere afstand vissen en dan soms ook nog dicht bij obstakels, gevlochten lijnen, keuze uit verschrikkelijk veel soorten haken en ander rig materiaal. En hoe zit het met de basis zoals het juist afstellen van de slip?

Frank, zou je misschien een korte toelichting kunnen geven op het gebied van haak keuze?

Frank Avezaat  
#11 Gepost : donderdag 9 augustus 2012 16:29:41(UTC)
Frank Avezaat

CarpFeeling Crew

Nederland

Jan,

ik bedoel daarmee niet het verschil tussen harde en zachte bekken, maar meer een algemene haakkeuze.
Bijvoorbeeld: Veel mensen kiezen er voor om met een longshank haak te vissen ivm de goede inhaking. Dit is echter een haak die bij obstakelrijke wateren of harde drils een groot risico op uitscheuren met zich meebrengen.

Het water waar ik zelf vis telt veel obstakels en de vissen vechten vaak flink. Hier met een longshank aan de gang gaan is dus vragen om problemen. Ik kies dan liever voor een haak die goed vlees pakt en niet makkelijk loskomt zonder te gaan 'zoeken' naar grip. Een haak die ik graag gebruik voor mijn visserij (ook voor obstakels) is bijvoorbeeld de Super hook van Gamakatsu. Deze heeft zich voor mij bewezen als allround haak van uitstekende kwaliteit.

Bewerkt door de gebruiker donderdag 9 augustus 2012 16:30:12(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Jan van der Wal  
#12 Gepost : donderdag 9 augustus 2012 16:48:33(UTC)
Jan van der Wal

Nieuwe uitzetting

Thnx voor je snelle reactie Frank.

Kunnen kant en klare line aligners en krimpkous ook veel schade aanrichten? Ik ben zelf van plan mijn eerste rigs te gaan knopen met Soft N-trap 15lb coated hooklink, arma point sssp haakje en stukje krimpkous. Zit ik in de basis dan op zich goed? Ik vis in water met weinig obstakels.

En wat doen jullie met de weerhaak? Ik heb zelf de gewoonte deze altijd plat te knijpen.
sebastian25  
#13 Gepost : donderdag 9 augustus 2012 17:02:03(UTC)
sebastian25

15 ponder

Het vissen met of zonder weerhaak heeft vele theorieën.

Ik heb hier veel naar gezocht op het internet en geluisterd naar ervaringen. Dat de haak er makkelijker uitgaat bij het onthaken zonder weerhaak is logisch. De wond zal ook kleiner zijn. Aan de andere kant lees en hoor ik verhalen dat wanneer je zonder weerhaak vist deze uit de plek van haking kan komen en als het waren gaat lopen door de bek. Dus meerdere verwondingen.

Ik ben ook altijd benieuwd naar de ervaringen van mensen die vissen zonder weerhaak. Dus laat je horen!Blij
Frank Avezaat  
#14 Gepost : donderdag 9 augustus 2012 17:54:55(UTC)
Frank Avezaat

CarpFeeling Crew

Nederland

Jan,

een kant en klare line aligner zou, mijns inziens, geen schade kunnen veroorzaken. Deze zijn flexibel en kunnen dus meebuigen als er druk op komt te staan. Tevens kan je hiermee een 'longshank' effect nabootsen zonder het gevaar ervaar te hebben. Een goede keuze dus. Zelf krimpkous krimpen is dan ook een mooie optie.

De genoemde haak heb ik zelf geen ervaring mee, maar het ziet er uit als een stevige haak die redelijk allround kan worden ingezet.

Zelf vis ik standaard MET weerhaak. De meningen zijn hierover inderdaad verdeeld, maar Sebastian gaf al een goed punt. Een haak die loskomt in de bek tijdens een dril zal automatisch ergens anders weer inhaken (of losschieten). Een middenweg is het platknijpen van de weerhaak, maar ik denk dat je weinig extra schade veroorzaakt met het gebruik van een weerhaak.
coatednuts  
#15 Gepost : vrijdag 10 augustus 2012 11:20:53(UTC)
coatednuts

20 ponder

Jan van der Wal schreef:

Harde bekken/zachte bekken:
Wat bepaalt of een karper een harde of een zachte bek heeft? Is dit seizoen gebonden? In hoeverre speelt het aanwezige voedsel een rol (hebben karpers die bijvoorbeeld mosselen kraken een hardere bek dan karpers die op een zachte bodem fourageren)? En zijn er nog meer factoren?

Op wat voor manier spelen jullie hier op in op basis van materiaal en techniekkeuze? Ik neem aan dat de verminkte karperbekken zijn ontstaan door een combinatie van te veel weerstand, scherp onderlijnmateriaal en verkeerde rigkeuze. Of zijn er nog meer aspecten die een rol spelen?

Groeten Jan

Dat zullen dan genetische en omgevingsfactoren zijn die daar een rol in spelen. Ik denk niet seizoensgebonden, maar ik kan me vergissen want koude lippen zijn vaak hard... Ik kan me voorstellen dat door littekenweefsen de zaak ook wat harder kan worden.

Ik zorg ervoor dat ik de vis zo snel als mogelijk op de kant krijg, dat gaat goed aan 45/00 lijn. Zodoende heeft ie zo weinig mogelijk tijd om te beschadigen en te verzuren, wat imo ook beschadigen is. Geen grote lompe haken gebruiken en dicht bij je hengels blijven. Hoe eerder contact hoe beter, want hoe eerder je met sturen kunt beginnen. Mocht er lijnbreuk komen, dat kan ook met 45/00, dan is het wel belangrijk om een veilig syteem te gebruiken waardoor er niet meer dan een haak met onderlijntje achterblijft in de bek van de vis. Want veel gescheurde bekken komen pas nadat de vis rondzwemt met dikke lijn en zwaar lood in/aan de bek. Let er bij het scheppen op dat de haak niet buiten de bek zit, mocht dit wel zo zijn, schep dan extra voorzichtig, want het gewicht van een karper aan een haakje dat blijft steken in een net... Ik vis overigens met weerhaakje, ik ben immers niet altijd de baas over de dril en een microweerhaakje gaat er stukken beter uit dan die lompe dingen van vroeger. Eenmaal op de kant niet hoog gaan tillen met de vis en boven de mat houden. Op/in de mat weer terug het water in.
Als alles een bedoeling heeft, is dan alles de bedoeling?
jvs  
#16 Gepost : vrijdag 10 augustus 2012 11:47:42(UTC)
jvs

40 ponder

je kan van alles kopen om te voorkomen dat je een vis beschadigd,maar dan nog beschadigd de vis.
dat begint al met aanslaan,als je bang bent dat een vis beschadigd dan moet je gewoon STOPPEN met vissen.
Er zit vis zat overal,en veel beschadigingen komen ook door boten(schroef)
Lees op andere forums ook altijd van dit soort topics dat men bang is en klaagt dat andere vissers de vis beschadigen.ik zou zeggen kijk in de spiegel,zelf doe je er net zo hard aan mee.
houdoe en bedankt
Erwin  
#17 Gepost : vrijdag 10 augustus 2012 12:06:16(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
@JVS. Dat is precies wat ik probeerde aan te kaarten ... Goed om te lezen dat er meer mensen zo over denken.
jvs  
#18 Gepost : vrijdag 10 augustus 2012 12:10:11(UTC)
jvs

40 ponder

Ik beschadig ook wel eens,als ik mijn knie of arm stoot op de bouw of iets anders,ook dat geneest weer,dus bij een vis geneest het ook wel weer,natuurlijk is het jammer,maar je kunt er niets aan doen.
De natuur hersteld zijn eigen wel,ik vind het erger dat ze karpers en andere vis meenemen om op te eten.
houdoe en bedankt
ericesv  
#19 Gepost : vrijdag 10 augustus 2012 12:22:13(UTC)
ericesv

35 ponder

Man
Nederland

@ erwin,

ik vis sinds 1976 op karper en moet toegeven dat het mij ook wel eens gebeurt, leren van dat moment is volgens mij het beste.

het beschadiggen van karpers begint zeker bij de inhaking maar daarna is er veel wat je kunt proberen te voorkomen.
de haak keuze is er een,het kiezen van het juiste materiaal en de vis rustig uitdrillen voorkomt veel ellende.
welk onderwerp wat ik nog niet gezien heb is de keuze van het loodgewicht, kies met verstand , meer dan 100 gram is onder de meeste omstandigheden echt niet nodig , probeer eens lichter te vissen als het mogelijk is zelfs met 60 gram,de vis zal tijdens de dril altijd met de kop schudden en hoe zwaarder het lood hoe meer kans dat de haak gaat wandellen.
in het beging van het boilie tijdperk visten we zelfs met 30 tot 40 gram lood en de vissen prikten zich ook gewoon.
belangrijk vis met verstand pas je montage per water en per afstand aan.( ze zwemmen niet altijd aan de overkant)probeer te leren van de gemaakte fouten.
voor de rest is alles al gezegt door diverse mensen.

als karpervissen je passie is .
Johan Krenger  
#20 Gepost : vrijdag 10 augustus 2012 12:27:43(UTC)
Johan Krenger

50 ponder

Bedankjes: 10 keer
Is 25 keer bedankt in 22 post(s)
Het enige wat ik nog niet heb gelezen is het gebruik van een carp care kit, mocht het onverhoopt gebeuren dat de vis een beschadiging heeft opgelopen dan kan je die in elk geval behandelen!

Verder inderdaad een beetje nadenken bij wat je doet, als je bij obstakels zit te vissen ga je niet 10 meter van je hengels af je tent neer zetten! Dan zorg je dat je (bijna) vanaf de strecher je hengel kan pakken!
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (4)
3 Pagina's123>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.