logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's12>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
FFF  
#1 Gepost : zondag 29 juli 2012 00:30:33(UTC)
FFF

5 ponder

Beste medevissers Like,

Ik ben op zoek naar een kwalitatief mooie molen maar ik wil geen honderden euro's extra betalen voor de laatste paar procent kwaliteits winst. Ik zoek daarom een leuke molen voor zo min mogelijk geld. Als budget denk ik aan 75 tot 150 euro per stuk. Het merk wat me het meest aanspreek is Shimano. Goede ervaringen mee, enorme line up, en ik lees nagenoeg alleen positieve berichten op internet.

Ik heb zelf een kleine selectie gemaakt voor mogelijke kandidaten:
- Shimano Baitrunner XT-A LC Medium ( of Big)
Dit ding lijkt me helemaal super maar vind ik eigenlijk te duur (ook omdat er als enige geen reserve spoel bij zit)

- Shimano Biomaster 8000 XT-B
Mooie molen, leuke prijs maar heeft "baitrunner 2 spoelsysteem" wat me minder fijn lijkt werken als de baitrunner achter op de molen.

- Shimano Baitrunner XTR-RA 10000
Mooie molen maar helaas geen big pit. De dubbele slinger lijkt me niet geweldig.

- Shimano Baitrunner XT-RA 10000
Mooie molen, iets minder techniek als de XTR en dezelfde nadelen als hierboven.

De specificaties heb ik al uitgebreid naast elkaar gehad. Waar ik naar op zoek ben ik kennis en gebruikservaringen die niet in de catalogus staan Dus... zoals:
- Zit er verschil in degelijkheid tussen deze molens (loopwerk?)
- Hoe bevalt de dubbele hendel?
- Hoe doet de Baitrunner 2 spoel het op de Biomaster?

Mijn toepassing:
- 90% van de tijd in bescheiden vijvers of op het kanaal. In de toekomst hoop ik enkele keren per jaar naar een serieus water te kunnen rijden (Frankrijk, of bijvoorbeeld de Ebro in Spanje) maar of dat door gaat hangt een beetje af of ik enthousiaste mensen leer kennen die mee willen.
- Zoek goede kwaliteit voor een eerlijke prijs.
- Extreme werpeigenschappen vind ik niet heel belangrijk, verwacht een voerboot te kopen als de hobby door zet.
- Lijncapaciteit niet heel belangrijk, als er een extra spoel bij zit. Voor enorme wateren zoek ik dan een dunnere gevlochten lijn nemen en dan kan er bij allemaal makkelijk 500m op.

Bewerkt door de gebruiker zondag 29 juli 2012 00:38:34(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Sponsor
Ruud Gosselink  
#2 Gepost : zondag 29 juli 2012 08:23:59(UTC)
Ruud Gosselink

35 ponder

Ik ken 4 mannen die meer dan eens per week vissen en de LC's gebruiken en die heb ik er nog nooit iets negatiefs over horen zeggen.
Henk Haarlem  
#3 Gepost : zondag 29 juli 2012 11:59:59(UTC)
Henk Haarlem

50 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 1 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
FFF schreef:
Beste medevissers Like,

Ik ben op zoek naar een kwalitatief mooie molen maar ik wil geen honderden euro's extra betalen voor de laatste paar procent kwaliteits winst. Ik zoek daarom een leuke molen voor zo min mogelijk geld. Als budget denk ik aan 75 tot 150 euro per stuk. Het merk wat me het meest aanspreek is Shimano. Goede ervaringen mee, enorme line up, en ik lees nagenoeg alleen positieve berichten op internet.

Ik heb zelf een kleine selectie gemaakt voor mogelijke kandidaten:
- Shimano Baitrunner XT-A LC Medium ( of Big)
Dit ding lijkt me helemaal super maar vind ik eigenlijk te duur (ook omdat er als enige geen reserve spoel bij zit)

- Shimano Biomaster 8000 XT-B
Mooie molen, leuke prijs maar heeft "baitrunner 2 spoelsysteem" wat me minder fijn lijkt werken als de baitrunner achter op de molen.

- Shimano Baitrunner XTR-RA 10000
Mooie molen maar helaas geen big pit. De dubbele slinger lijkt me niet geweldig.

- Shimano Baitrunner XT-RA 10000
Mooie molen, iets minder techniek als de XTR en dezelfde nadelen als hierboven.

De specificaties heb ik al uitgebreid naast elkaar gehad. Waar ik naar op zoek ben ik kennis en gebruikservaringen die niet in de catalogus staan Dus... zoals:
- Zit er verschil in degelijkheid tussen deze molens (loopwerk?)
- Hoe bevalt de dubbele hendel?
- Hoe doet de Baitrunner 2 spoel het op de Biomaster?

Mijn toepassing:
- 90% van de tijd in bescheiden vijvers of op het kanaal. In de toekomst hoop ik enkele keren per jaar naar een serieus water te kunnen rijden (Frankrijk, of bijvoorbeeld de Ebro in Spanje) maar of dat door gaat hangt een beetje af of ik enthousiaste mensen leer kennen die mee willen.
- Zoek goede kwaliteit voor een eerlijke prijs.
- Extreme werpeigenschappen vind ik niet heel belangrijk, verwacht een voerboot te kopen als de hobby door zet.
- Lijncapaciteit niet heel belangrijk, als er een extra spoel bij zit. Voor enorme wateren zoek ik dan een dunnere gevlochten lijn nemen en dan kan er bij allemaal makkelijk 500m op.

Je zoekt iets wat uiteindelijk alles kan doen wat je wil gaan doen, maar dan moet je meteen het goede kopen en dan niet op de prijs letten, dat wil niet zeggen dat je heel duur moet gaan kopen maar wel slim.
Bv. een paar honderd meter lijn naar binnen draaien met een kleine inhaal snelheid daar kom je wel op terug dan,
Die dubbele slinger een ramp met draaisnelheid.
goede kwaliteit heeft een prijs, ook al vis je bescheiden op vijvers of kanaal, ook daar gebruik ik liever iets goed en betrouwbaar.
een reserve spoel indien die er niet bijzit kun je er bij kopen, zie het zo een molen die die er bij levert is in de prijs mee genomen,
Molens die ik zou adviseren Daiwa windcast, Shimano 6500, of de vergelijkbaar modellen hiervan.
Maar bij div. topic's hier over molens gaat de keuze behoorlijk uiteen met goede adviesen.
Je zal zeker op een goed besluit uitkomen.
"Mijn grootste moet ik nog vangen".
Mvg. Henk Haarlem.

"Kālāma Sūtra" (ook toepasbaar in het vissen)
Rely not on the teacher, but on the teaching.
Rely not on the words of the teaching, but on the spirit of the words.
Rely not on theory, but on experience.

Do not believe in anything simply because you have heard it.
Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations.
Do not believe anything because it is spoken and rumored by many.
Do not believe in anything because it is written in your religious books. (Visgerelateerd boekjes)
Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders.
Henk Haarlem  
#4 Gepost : zondag 29 juli 2012 18:55:49(UTC)
Henk Haarlem

50 ponder

Man
Nederland

Kijk eens bij aanbod, die daiwa's van Dimitrie is precies wat je zoekt/nodig heb voor een hele mooie vraagprijs.
http://link.marktplaats.nl/581377745
Mvg. Henk Haarlem.

Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations.
Do not believe in anything because it is written in your religious books. (Visgerelateerd boekjes)
Dimitrie1975  
#5 Gepost : zondag 29 juli 2012 21:03:28(UTC)
Dimitrie1975

15 ponder

maar henk als ik zijn eisen leest wilt hij graag een baitrunner, die diawa molens zijn molens zonder baitrunner alles werkt via de slip, ook kan ik zeggen dat de biomasters met de baitrunnerspoel geweldige molens zijn, ook ik dacht dat het niet fijn zou zijn maar aangezien ik al met de slip viste was het voor mij juist mooier, in een kwart slag van baitrunner naar vechtslip..

maar ja beide molens zijn geen " baitrunner " zoals meeste mensen ze kennen.
Als je lijnen niet nat zijn !!!! Dat zit je thuis voor de buis ....
FFF  
#6 Gepost : zondag 29 juli 2012 22:01:54(UTC)
FFF

5 ponder

Henk Haarlem schreef:

Molens die ik zou adviseren Daiwa windcast, Shimano 6500, of de vergelijkbaar modellen hiervan.
Maar bij div. topic's hier over molens gaat de keuze behoorlijk uiteen met goede adviesen.
Je zal zeker op een goed besluit uitkomen.

Beste Henk, bedankt voor je advies. met Shimano 6500 bedoel je denk ik de 6500 B of D? Van deze (USA?) modellen lees ik nogal regelmatig dat de opspoeling erg matig is en mede daardoor de werp afstand heel bescheiden. De Daiwa Windcast is aardig aan de prijs en las e.e.a. aan klachten over het slib systeem op internet. Heb je toevallig ervaring met deze zaken?

Henk Haarlem schreef:
Kijk eens bij aanbod, die daiwa's van Dimitrie is precies wat je zoekt/nodig heb voor een hele mooie vraagprijs.
http://link.marktplaats.nl/581377745
inderdaad mooie molens, maar mijn "gevoel" vind de Biomasters die hij ook te koop heeft interssanter Dus...

Dimitrie1975 schreef:
maar henk als ik zijn eisen leest wilt hij graag een baitrunner, die diawa molens zijn molens zonder baitrunner alles werkt via de slip, ook kan ik zeggen dat de biomasters met de baitrunnerspoel geweldige molens zijn, ook ik dacht dat het niet fijn zou zijn maar aangezien ik al met de slip viste was het voor mij juist mooier, in een kwart slag van baitrunner naar vechtslip..

Zoek inderdaad een baitrunner. Weet van vroeger toen die dingen net uit kwamen dat ik altijd jaloers was op m'n vismaat die wel shimano baitrunners Schamen

De balans tot zo ver is eigenlijk nog hetzelfde als voorheen. Mijn voorkeur gaat nog uit naar de Baitrunner XT-A LC. Daar kan ik niets negatiefs over vinden op internet. En een flinke werpspoel en een "traditionele" Baitrunner.

De XTR-RA en de XT-RA blijven in de race. Deze hebben niet de voorkeur ivm de wat lagere inhaalsnelheid en de dubbele hendel. Echter zag ik wat leuke aanbiedingen op internet zoals de XT10000RA voor €75,- Voor dat geld durf ik het wel aan om ze te proberen en eventueel later als reserve op de plank te laten liggen.

De Biomaster 8000 XT-B, daar ga ik nog eens goed naar kijken. Mooie molen, goede spoel en baitrunner. De winkelmedewerker die hem me laatst liet zien wist zelf niet hoe de baitrunner werkte "dat zou je dan nog even uit moeten zoeken". Dus wellicht nogmaals naar kijken.

De Diverse Daiwa's heb ik gezien, erg mooie molens maar ik ga me denk ik beperken tot shimano.

De Shimano USA modellen spreken me ook erg aan maar de B is volgens mij niet meer te krijgen en de D vind ik optisch minder door de gouden kleur. Over het uiterlijk zou ik heen kunnen stappen maar het mindere opspoelen en mindere werpen maken me minder enthousiast...

Bewerkt door de gebruiker zondag 29 juli 2012 22:03:39(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Henk Haarlem  
#7 Gepost : zondag 29 juli 2012 22:32:59(UTC)
Henk Haarlem

50 ponder

Man
Nederland

Dimitrie1975 schreef:

Ach ja, geef zo nu en dan advies als men er niets mee doet is het hun keus.Koffie
Ik heb liever een molen die dat geeft wat ik er in zoek, en dat het een QD is heeft mijn voorkeur gebruik geen drilslip, hoeft alleen de run op te vangen en die wil ik op iedere weerstand kunnen zetten, iets wat met een beetrunner niet kan.
Indien ik molens zocht dan waren die van jou nu van mij Knipoog , top molens met een mooie prijs.

@ fff alias Ronald, suc6 met het maken van je keuze.Tik 'm aan!

Edit;
Quote:
De Biomaster 8000 XT-B, daar ga ik nog eens goed naar kijken. Mooie molen, goede spoel en baitrunner. De winkelmedewerker die hem me laatst liet zien wist zelf niet hoe de baitrunner werkte "dat zou je dan nog even uit moeten zoeken". Dus wellicht nogmaals naar kijken.

Dus... Bij Raven lelystad geweest ?Breede lach

Bewerkt door de gebruiker maandag 30 juli 2012 17:02:07(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Mvg. Henk Haarlem.

freaky  
#8 Gepost : maandag 30 juli 2012 00:16:09(UTC)
freaky

25 ponder

AERLEX XT-A SPOD,
heeft een inhaalslag van 114cm, en heeft de baitrunner II spool, en met een prijsje van rond de 80 euro ook een molen die het bekijken waard is denk ik,
(wil zelf deze molens al een tijdje kopen, maar eerst maar is me oude verkopen)

http://fish.shimano-eu.c...ii/aerlex_xt-a_spod.html
leer om te vangen, vang om te leren
FFF  
#9 Gepost : maandag 30 juli 2012 19:56:50(UTC)
FFF

5 ponder

freaky schreef:
AERLEX XT-A SPOD,

Daar ga ik eens naar kijken Mee eens

Vandaag naar Vlemmix geweest om e.e.a. in het echt te bekijken nu ik op basis van internet verhalen en catalogus een voorselectie heb gemaakt.

2 opties die er voor mij uitspringen:

Shimano Biomaster 8000 XT-B. Erg mooie molen, big pit spoel, zit gewoon goed in elkaar. Heeft 2 nadelen die me tegen staan. Namelijk het hoge gewicht (te zwaar om een keer te pennen of korsten) en de baitrunner spoel is toch minder handig dat de traditionele clip. Je moet aan je spoel gaan draaien terwijl je karper er aan hangt, en deze dus feitelijk telkens opnieuw afstellen. (corrigeer me als dit niet zo is). Het voordeel van een normale baitrunner is dat hij meteen op springt naar een vooraf ingestelde slib. Als ik tegen een rietkraag aan vis wil ik meteen de juiste weerstand hebben...

De Shimano Baitrunner D. Erg mooie molen, de gouden kleur stoort me minder als op de plaatjes. Volgens de medewerker degelijker dan de Biomaster. Heeft ook een mooiere hendel dan de biomaster en de opspoel probleem zou iets minder moeten zijn dan bij de oudere B versie. Hij is een stuk compacter en voor het gevoel een stuk lichter. Het gewichtsverschil is 105g.
Ron van Houtum  
#10 Gepost : maandag 30 juli 2012 20:03:05(UTC)
Ron van Houtum

50 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 12 keer
Is 14 keer bedankt in 11 post(s)
ik corrigeer je

elke x opnieuw afstellen is niet nodig
ik speel altijd met mijn slip vooral aan de kant zet ik hem meestal wat losser
Heel vaak lees ik berichten waar men zich negatief uitspreekt over vissen laten zakken, terwijl ik nooit eens hoor over die zakken die men laat vissen.
FFF  
#11 Gepost : maandag 30 juli 2012 20:20:15(UTC)
FFF

5 ponder

Ron van Houtum schreef:
ik corrigeer je

elke x opnieuw afstellen is niet nodig
ik speel altijd met mijn slip vooral aan de kant zet ik hem meestal wat losser

Edit: ben er achter inderdaad!

Met het kleine wieltje stel je de weerstand in. Met de grote Schakel je om. Met de grote kun je ook nog de weerstand regelen tijdens de dril (met een paar tikjes) als ik het goed lees en het kleine wieltje heb je dan eigenlijk niet meer nodig?

Bewerkt door de gebruiker maandag 30 juli 2012 20:40:46(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

kwirk  
#12 Gepost : maandag 30 juli 2012 21:19:08(UTC)
kwirk

5 ponder

Hallo,

Ik begreep dat 2 molens ervoor jou uitspringen. Ik kan je wel wat vertellen over de baitrunner D.

Ik vis over het algemeen op vijvers en werp niet verder dan een meter of 20. Door veel positieve reacties te hebben gelezen heb ik gekozen voor deze molen. Doordat ik daarvoor een baitrunner van shakespeare had van 20 euro was het een enorm genot om met de 6000D eu versie te vissen.

De slip werkt heerlijk, is gemakkelijk af te stellen doordat er voor op molen een draaiknop zit. Molen ziet er naar mijn mening erg gelikt en degelijk uit. Verschillende vissen mee mogen vangen, de slip tikt heerlijk, heerlijk geluid. Heb nu 1 exemplaar omdat ik een jaar geleden alles verschillend had, 2 verschillende hengels, 2 verschillende piepers enz. Nu is alles gelijk behalve de 6000D maar daar komt zo snel als mogelijk een 6000D bij en dan kan die plastic okuma de kast in.

Hoop dat je er wat aan hebt, ik heb in ieder geval geen spijt van mijn keuze, 140 euro is ie meer dan waard en veel is dat niet als je bedenkt dat dat wel jaren meegaat.
A.Lenzen  
#13 Gepost : dinsdag 31 juli 2012 23:14:48(UTC)
A.Lenzen

5 ponder

Het beste zij gewoon de shimano molens maar dan wel de iets duurdere en met de slip voorop zoon lc of big pit baitrunner waar genoeg lijn op kan . Ik moet helaas zegen dat ik al veel molens gehad heb daiwa inf 5500 alleen maar problemen mee gehad . de beste molen die ik gehad heb was de shimano 6500 b . ik heb ze nu niet meer omdat ze mijn viespullen vorg jaar gepikt hadden .
FFF  
#14 Gepost : woensdag 1 augustus 2012 22:23:53(UTC)
FFF

5 ponder

Bedankt voor de reacties.

Is een een 8000D (of andere uit de D serie) bezitter die iets kan zeggen over de opspoeling en werpkwaliteiten (eventueel in vergelijking met Big pit?)

Het ziet er naar uit dat ik zaterdag naar de winkel ga en aldaar een keuze ga maken. Ik twijfel echt nog enorm tussen de 8000D(eu) en de Biomaster. Wil de molens gewoon nog eens vast houden en eventueel op een hengel zetten om de degelijkheid, de slib en het gewicht te beoordelen.

De keuze is wel lastig, mijn voorkeur ligt elke dag bij de andere van de 2. Soms denk ik van ik heb de werpafstand helemaal niet nodig en op echt groot water zal ik toch eerder uit varen lijkt me. Ook de spoelcapaciteit van de 8000D lijkt me op groot water voldoende 230m 40/100ste dus waarschijnlijk 300m 35/100ste en ik begrijp dat er in de prijktijk vaak meer op gaat dan volgens de specs. De Biomaster is wel wat goedkoper (circa 45,- op 2 stuks) maar dat zal niet de doorslag geven. Met het baitrunner systeem van de Biomaster kan ik volgens mij prima leven. Of je de clip om klapt of de spoel een slag draait verschilt niet zo veel van handeling. Het voordeel van de 8000D is wel het gewicht, ook al scheeld het maar 120 gram de molen leek me wel veel fijner in gebruik om eens te pennen of te korsten.

Dimitrie1975  
#15 Gepost : vrijdag 3 augustus 2012 20:52:29(UTC)
Dimitrie1975

15 ponder

ik kan een ding zeggen, zoals je weet heb ik de biomasters, is heb ze op 2 verschillende hengels gehad, een set spro stategy en een fox xts, beide hengels beste werpkanons ik moet zeggen dat als ze op hengels zitten valt het reuze mee met gewicht, nou moet ik wel zeggen ik ben 180 , 130 kilo, 10 bodybuilding maar ja een molen van een kilo voel je echt niet tijdens een dril.. oke is mijn meening dan he.. ik weet wel dat je geen spijt van die biomasters krijgt.. ik doe ze weg omdat ik toevallig me schuur aan het opruimen bent en gewoon een x aantal sets molens over heb en ik 3 nieuwe fox fs molens heb gehad van me meisie

suc6 in ieder gaval
Als je lijnen niet nat zijn !!!! Dat zit je thuis voor de buis ....
Karperrazzi  
#16 Gepost : vrijdag 3 augustus 2012 23:20:36(UTC)
Karperrazzi

20 ponder

doe je die biomasters weg?
leen  
#17 Gepost : vrijdag 3 augustus 2012 23:42:34(UTC)
leen

40 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 74 keer
Is 16 keer bedankt in 14 post(s)
A.Lenzen schreef:
Het beste zij gewoon de shimano molens maar dan wel de iets duurdere en met de slip voorop zoon lc of big pit baitrunner waar genoeg lijn op kan . Ik moet helaas zegen dat ik al veel molens gehad heb daiwa inf 5500 alleen maar problemen mee gehad . de beste molen die ik gehad heb was de shimano 6500 b . ik heb ze nu niet meer omdat ze mijn viespullen vorg jaar gepikt hadden .

De 6500B is nog gewoon te koop :

http://markerworld.nl/sh...ds=6500b&x=0&y=0
FFF  
#18 Gepost : zaterdag 4 augustus 2012 00:40:00(UTC)
FFF

5 ponder

Dimitrie1975 schreef:
ik kan een ding zeggen, zoals je weet heb ik de biomasters, is heb ze op 2 verschillende hengels gehad, een set spro stategy en een fox xts, beide hengels beste werpkanons ik moet zeggen dat als ze op hengels zitten valt het reuze mee met gewicht, nou moet ik wel zeggen ik ben 180 , 130 kilo, 10 bodybuilding maar ja een molen van een kilo voel je echt niet tijdens een dril..

Ik denk inderdaad dat ik geen spijt zal krijgen van de biomasters of welke Shimano baitrunner dan ook in deze prijsklasse. Het gewicht tijdens de dril en op de rodpod interesseerd het gewicht me niets. Maar het zou leuk zijn als ik de molens ook nog eens toe kan passen als ik er een keer een pennetje aan wil knopen of op de snoek wil vissen bijvoorbeeld. De reserve spoel is dan sowieso fijn om eventueel andere lijn op te draaien. Ik verwacht morgen nieuwe molens te gaan kopen en ik wil ze dan eigenlijk eens onder een hengel schroeven om te kijken hoe het gewicht bevalt en of het een beetje in verhouding/balans is met de hengel.
ej de klerk  
#19 Gepost : zaterdag 4 augustus 2012 11:34:03(UTC)
ej de klerk

25 ponder

Nederland

Is 7 keer bedankt in 7 post(s)
heb je al eens naar de daiwa linear-s 5500 br gekeken? voor 119 euri heb je degelijke molen met "baitrunner" reserve spoel, acceptabele indraaisnelheid en lijncapaciteit.

mvg Klerk
Mvg Klerk.

Als je thuis blijft vang je zeker weten niks.
diesel  
#20 Gepost : zaterdag 4 augustus 2012 12:38:26(UTC)
diesel

40 ponder

check dit ff

leuke(shimano) molens in de aanbiedingLike Like

http://www.db-hengelsport.nl/
groet erik
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (4)
2 Pagina's12>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.