Maandag 1 april: De openingsdatum van de gemeentevijver van een gemeente in het Belgische Vlaams-Brabant.
Met het zonnetje dat volop aan het schijnen is trek ik er in de middag op uit met mijn gepolariseerde zonnebril,emmertje met zelfgemaakte boilies en een werppijp om het water te gaan bekijken en wat te gaan voeren.
Veel beweging is er niet te zien op het water en er is ook niemand aan het vissen. Het water is echter nog zeer koud met de nachten die nog rond het vriespunt liggen en dagtemperaturen van om en beide 5°C. Er staat een Noord-Oosten wind maar het zonnetje schijnt wel prachtig.
Spijtig genoeg kan ik op 1 April (de opening van het water) niet gaan vissen in verband met het werk..
Dinsdag 2 april:
Na het maken van mijn stick-mix met kleine Solar pellets in verwerkt en het soaken van mijn zelfbereide bollen ben ik klaar om mijn spullen te pakken en vroeg in de morgend me te begeven naar het water.
Eenmaal aangekomen bij het water kies ik mezelf een plek die in de namiddag en de avond zon heeft. Ik ken het water goed van vorig seizoen dus ik weet al wel wat hotspots en tricks waardoor je eventueel een succesvolle dag kunt tegemoet gaan.
Ik maak mijn hengels klaar en voorzie ze alle drie van een inline lood montage met een korte onderlijn en een kurv shank maat 8 haak waarvan de hair gefixeerd is op de steel van de haak doormiddel van een stukje silicone tubing. Ook rijg ik een stick over mijn onderlijn om zeker te zijn dat mijn haak geen vuil prikt, als laatste kneed ik ook wat putty op de onderlijn om zeker te zijn dat mijn montage plat op de bodem ligt.
Als haakaas gebruik ik mijn zelfgemaakte look/robin red boilie gesoakt in wat shellfish en monster crab olie van Nash baits.
Nadat vroeg in de morgend mijn hengels uitgegooid zijn is het tijd om een koffie te drinken, iets te eten en mijn spullen wat op orde te stellen.
Er is een zeer koude Noord-Oosten wind en ik besluit om het houten bankje waar ik op zit even om te toveren tot winddichte schuilplaats.
Rond ongeveer 12.30 uur in de middag begint de zon mooi over het water te schijnen en hier en daar mag ik een glans opvangen van karper in beweging dicht bij mijn voerstekje in de kant... Spannend!
Na een kwartiertje hoor ik gepiep van mijn Fox beetmelder.. Eerst een paar piepjes maar dit volgt al snel in een mooie aanbeet. het resultaat is een kleine maar mooie spiegelkarper van 9Kg
Na deze aanbeet was ik echter verschoten dat ik bij deze temperatuur toch vis kon op de mat halen... mijn zelfvertrouwen steeg en ik hoopte op nog een aanbeet.
Mijn PB ligt op 15.6Kg, niet echt een superdikke vis maar toch al goed voor slechts 2 jaar op karper te vissen. ik hoop dan ook dat ik snel een groter formaat vis mag bovenhalen.
Maar wat nu gaat volgen maakte mijn dag echt supergoed (en ik denk ook mijn week)
Tegen een uur of 4 in de namiddag lag ik lekker te slapen in mijn stoeltje met het heerlijke zonnetje op me, totdat ik wakker word van het gefluit van mijn beetmelder..
Ik schiet recht en zet de haak.
De dril verliep zonder probleem en ik dacht dat het een vis was van ongeveer een kilogram of 10... Totdat de vis dichter in de kant kwam en al wat opgewarmd was mocht ik een glimp opvangen van deze pracht. Hij kwam ook in actie en heb hem moe moeten maken voordat hij zich liet scheppen.
Het resultaat is deze vis, een mooie spiegel van 17Kg die mijn PB van 15.6Kg laat sneuvelen.
Na eventjes terug bij mijn positieve te komen, mijn montage weer klaar te maken en mijn hengel terug op de plek te gooien was ik klaar voor eventueel nog meer actie.
De zon verdwijnt achter de bomen en ik maak mezelf nog een laatste bakje koffie.
Tijdens dat ik mijn koffie nuttig denk ik bij mezelf: wat een prachtige dag heb ik gehad, zo meteen opruimen en mijn warme thuis opzoeken.
Tijdens het optuigen van de eerste hengel van de 3, loopt mijn hengel af die ik naar een diepere plek in het water had gegooid.
Ik kon het allemaal eventjes niet geloven.
Deze beer van een karper liet zich niet zo makkelijk naar de oever sleuren, maar ik overhaast niets. Mijn vriendin is net toegekomen om wat spullen mee op te ruimen en naat huis te vertrekken, ik vertel haar enthousiast over mijn dag en ondertussen haal ik de karper binnen. Na ongeveer een kwartiertje mocht ik deze kannibaal op het land leggen. Het resultaat is een prachtige spiegel van 17.2 Kg!! eventjes 200 gram boven mijn PB dat zojuist in gesneuveld.
Dinsdag 2 april is zeker een dag om nooit meer te vergeten.