logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Mikaël Vandevoorde  
#1 Gepost : zondag 3 maart 2013 19:07:04(UTC)
Mikaël Vandevoorde

15 ponder

Bedankjes: 3 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Ik heb een vraag in verband met de trekkracht van je hoofdlijn ten opzichte van je onderlijn.
iedereen kent het waarschijnlijk wel, je lijn willen inhalen en merken dat je vastzit. na enkele keren goed te trekken krijg je het toch niet los. Domme ik
wat doe je dan, trekken voor kapot in de hoop dat je nog niet overhoud. maar ik snap niet dat mijn hoofdlijn altijd breekt en mijn onderlijn niet.Dus...
mijn hoofdlijn is de python xs van PB in 16 LB. en mijn onderlijnmateriaal is meestal jrc cocoon 15LB. en ps: de haak zit vast niet het lood
hopelijk kunnen jullie me helpen want ik vind het niet leuk om alles kwijt te zijn. als het laar een onderlijntje is ben ik veel blijer Tja
Sponsor
big carp  
#2 Gepost : zondag 3 maart 2013 19:29:07(UTC)
big carp

25 ponder

België

Bedankjes: 4 keer
Is 16 keer bedankt in 15 post(s)
je zal waarschijnluk u lijn altijd aftrekken op en knoop en das ergens wel normaal iedere knoop is en zwake schaakel in de lijn .
u onderlijn zal ook gevlochtelijn zijn en die is ook sterker en korter dan mono.
en wat ook niet veel mensen weten is : de lb dat de lijn aan geeft (bv 15lb=5.4kg)da wil zeggen dat die lijn 5.4kg per 1meter kan heffen
maar aangezien ge u vis nie recht uit het waater heft maar door het waater trekt.

als ik vast zit trek ik ook altijd mijn mono lijn af op de knoop van mijn ledkord die is op de moment sterker dan de mono
en het geen dat et zwakst is is eerst door e de mono en niet u onderlijn Blij
Mikaël Vandevoorde  
#3 Gepost : zondag 3 maart 2013 19:40:10(UTC)
Mikaël Vandevoorde

15 ponder

moest ik nu 10 lb als onderlijn gebruiken (weet niet of dit bestaat ) zou ik dan nog steeds de hoofdlijn kapot trekken?
kvind het wel irritant dat als ik vastzit ik iedere keer het lood en leader kwijt bend'oh!
big carp  
#4 Gepost : zondag 3 maart 2013 19:49:12(UTC)
big carp

25 ponder

België

Bedankjes: 4 keer
Is 16 keer bedankt in 15 post(s)
waarschijluk wel Blij tis ook te zien aan wa en met wa je vast hangt maar dat is voor ieder visser gelijk
het is nooit leuk om alis kwijt te zijn . maar bijkijk het zo je hebt dan weer en nieuwe reden om eens en nieuw systeem uit te testen omdat je het voorige kwijd bent Blij
Ruud Gosselink  
#5 Gepost : zondag 3 maart 2013 20:25:18(UTC)
Ruud Gosselink

35 ponder

Met een 10 lbs onderlijn kun je maar beter in geheel obstakelvrij water vissen.
carpfigter  
#6 Gepost : maandag 4 maart 2013 01:12:29(UTC)
carpfigter

35 ponder

veel mensen die vasthangen hebben et probleem volgens mij dat ze te traag opdraaien met hun toppen voor zich in plaats van recht omhoog ,of nie goed gepeild en gevoeld hebben waar ze hun lijntje droppen , njah als je gaat vissen tussen takken is de kans natuurlijk groot dat je direct zal vasthangen , jammergenoeg zijn er veel te weinig die voor ze kunnen stappen al willen lopen karpervissen is veel meer dan wachten tot het tuut en dan kijken hoe je de vis in het net zal krijgen Knipoog
grtzz

Bewerkt door de gebruiker maandag 4 maart 2013 01:15:49(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

if you pay peanuts you catch monckey's ................
Erwin Krijgsman  
#7 Gepost : maandag 4 maart 2013 01:22:19(UTC)
Erwin Krijgsman

25 ponder

Bedankjes: 27 keer
Is 4 keer bedankt in 3 post(s)
Een 16LB hoofdlijn is niet altijd en overal 16LB... kan één van de redenen waarom de ene lijn wat duurder is dan de andere.

Mvg ErwinAngel
Van de passie voor het karpervissen mijn werk gemaakt...
DavidT  
#8 Gepost : maandag 4 maart 2013 09:51:33(UTC)
DavidT

40 ponder

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Sommige knopen zijn geschikter dan andere voor een bepaalde lijn. Gebruik je de verkeerde dan is de knoop niet zo sterk. Mag je als visser gaan uitzoeken welke dat is.

Ook fabrikanten liegen dat het gedrukt staat. Vermelde trekkrachten en diameters op de spoel hoeven niet de juiste te zijn.

Misschien voortaan beter je stek onderzoeken?
Say hello to my little friend
Lepeztje  
#9 Gepost : maandag 4 maart 2013 12:56:10(UTC)
Lepeztje

10 ponder

Bedankjes: 1 keer
Zelf testen of je wel degelijk obstakelvrij ligt.. Peilen ?
Bovendien kan je je knopen gemakkelijk thuis testen Blij
steek een stuk afgeknipte lijn op je bankschroef met een wartel aan volgens jouw knoop
en langs de andere kant idem en trek nu met je weegschaal waar je de vriend karper mee weegt erin en trek, zo zieje op hoeveel kilo of pond hij breekt.. doe hetzelfde met je onderlijn en dan weet je al grotendeels waar je fout zit !!
systemen aanpassen he..
Live, Love, Laugh, Life
Mikaël Vandevoorde  
#10 Gepost : maandag 4 maart 2013 19:05:27(UTC)
Mikaël Vandevoorde

15 ponder

harteljk bedankt, zal als ik tijd heb zal ik eens testen. grouphug
David v. Z  
#11 Gepost : maandag 4 maart 2013 19:30:26(UTC)
David v. Z

25 ponder

Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
nog een tip voor het peilen: gewoon je karperhengel pakken en er een lood aan hangen, dan ingooien op de beoogde stekken en net voordat het lood het water raakt hand op de spoel en aan een strakke lijn dat lood naar beneden voelen. als het de bodem raakt weet je gelijk wat voor bodem het is. dan langzaam terugtrekken en kijken of het obstakelvrij is. tip: gebruik hiervoor geen dure loden.
gooi je problemen uit, vang je dromen.
peter servais  
#12 Gepost : maandag 4 maart 2013 20:29:16(UTC)
peter servais

45 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Ik heb vorig jaar de Korda IQ 10lb gebruikt voor mijn onderlijntjes.
Qua trekkracht kan die toch wel best wat hebben hoor. Zelfs in de buurt van overhangende takken waar ik even flink moest blokken deed het onderlijnmateriaal het erg goed.

Volgens mij is vissen met licht onderlijnmateriaal een stuk veiliger..
Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (2)
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.