logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Ko de Jager  
#1 Gepost : dinsdag 10 juli 2012 20:04:34(UTC)
Ko de Jager

5 ponder

Hey allemaal,
Kan iemand mij vertellen wat voor soort water en omstandigheden (begroeiing, helder water of niet, enz) karpers groot worden. In andere woorden waar is de waarschijnlijkheid het grootst dat karpers groot worden? Valt daar iets over te zeggen? Ik vis btw. in Amsterdam
Alvast bedankt

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 10 juli 2012 20:05:48(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Sponsor
jeroen v oenen  
#2 Gepost : dinsdag 10 juli 2012 23:47:28(UTC)
jeroen v oenen

20 ponder

ik zou zeggen op de grotere wateren waar er voldoende voedselaanbod is.
Ko de Jager  
#3 Gepost : woensdag 11 juli 2012 00:13:28(UTC)
Ko de Jager

5 ponder

Ja? Meer kans op grote karper op de plassen en meren? Jammer, ik vind iets kleinere watertjes persoonlijk wat fijner om te zitten namelijk. Waar natuurlijk ook grote karper leeft.
Ik zag net op Google Maps hoe alles in en om Amsterdam met elkaar in verbinding staat btw!

Bewerkt door de gebruiker woensdag 11 juli 2012 00:15:44(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Fesker  
#4 Gepost : woensdag 11 juli 2012 00:36:18(UTC)
Fesker

15 ponder

Ik heb al eens op een watertje gevist helemaal niet groot en er zit een topvis op van 24KG. Maar er is wel VEEEL natuurlijk voedsel en VEEL wedstrijdvoer als je weet wat ik bedoel Mee eens Gemiddeld gewicht is 10kg+ tot nu toe bij mij daar!
Ko de Jager  
#5 Gepost : woensdag 11 juli 2012 19:45:50(UTC)
Ko de Jager

5 ponder

Ik hoor het al; komende jaren veel voeren in "mijn" watertje Knipoog
visser01  
#6 Gepost : woensdag 11 juli 2012 21:39:45(UTC)
visser01

15 ponder

tja ten eerste moeten er karpers opzitten die het in de genen hebben anders worden ze nooit echt groot,ten tweede veel natuurlijk voedsel of massas voer
grtss visser
ga vissen als ze bijten!
SPEEDCARP!!!
luuk heesters  
#7 Gepost : vrijdag 13 juli 2012 16:44:59(UTC)
luuk heesters

15 ponder

veel voeren heeft idd geen zin als de vis geen potentie heeft om door te groeien.
vincemeer  
#8 Gepost : zaterdag 4 augustus 2012 13:55:36(UTC)
vincemeer

Nieuwe uitzetting

je hebt ook redelijk wat kleine waters waar toch wat joekels op zitten, ken enkele waters van nog geen 1ha, waar vissen van 30kg+ opzitten, maar meestal met zo'n klein water en zo'n grote vis is er veel dressuur, wat ik wil zeggen als je groot meer hebt met dikke karpers, gaan ze daar wsl makkelijker te vangen zijn, alé zo gaat het bij mij dan toch meestal Blij
ronald308  
#9 Gepost : zaterdag 4 augustus 2012 17:45:58(UTC)
ronald308

30 ponder

Bedankjes: 3 keer
Is 8 keer bedankt in 8 post(s)
Van veel voeren worden onze[gehaate]brasems ook lekker groot.Die profiteren ook lekker mee natuurlijk
Vissen kost je vrienden,vrienden kosten je vissen
Aart Lokhorst  
#10 Gepost : zondag 5 augustus 2012 10:36:05(UTC)
Aart Lokhorst

5 ponder

Uit SKP ervaringen is gebleken dat karper snel kunnen groeien en het grootste worden op qua voedsel erg schrale zandwinputten mits daar maar weinig biomassa aan karper op zit.
Normaliter is het zo dat als ergens veel vis zit ze gemiddeld niet groot zullen zijn en ergens waar weinig vis zit het omgekeerde. En uitzonderingen bevestigen de regel...
Mark Hoedemakers  
#11 Gepost : zondag 5 augustus 2012 19:17:55(UTC)
Mark Hoedemakers

10 ponder

De mogelijkheid voor een karper om groot en/of zwaar te worden is een onderwerp voor heel wat gespreksstof.

Zoals Aart al aangeeft is de grootte van de aanwezige karperpopulatie een belangrijk item. Als een karperpopulatie qua aantallen en biomassa is aangepast aan het biotoop, groeien de vissen beter en zijn ze gezonder dan wanneer dit niet het geval is. Logisch eigenlijk. Wat die draagkracht van een biotoop is, is voor vele wateren erg uiteenlopend. Het heeft niet alleen te maken met oppervlakte/watermassa, maar ook met het aanbod (of gebrek) aan natuurlijk voedsel. Ten tweede speelt natuurlijk ook het aanbod vissersaas mee. Het is cruciaal voor de gezondheid van de karpers dat ze in het water waarin ze vertoeven perfect kunnen overleven op de beschikbare hoeveelheid natuurlijk voedsel. Zijn ze enkel en alleen aangewezen op de spreekwoordelijke kruimels en het visseraas dan zullen ze heus wel gedijen, maar gezond is anders.

Verder is het ook belangrijk dat de andere soorten in evenwichtige getalen voorkomen. Op een plas waar bv. brasem de overhand heeft, zal er ook voor de karper meer voedselconcurrentie zijn, en dus minder beschikbare voedselbronnen als puntje bij paaltje komt. Wat dat betreft is het belangrijk voor elk water dat de roofvispopulatie in evenwicht is, die houdt dan in de regel automatisch een natuurlijk evenwicht in de witvispopulaties. Zoals Aart al terecht aangeeft: waar weinig vis zit zal de aanwezige vis beter en makkelijker groeien (en niet alleen karper maar ook bv. zeelt, brasem en voornachtigen).

Ten slotte speelt ook de genetische huishouding en het ras een rol. Ook hier leert de ervaring ons dat erg snelle (te snelle?) groeiers een minder lang leven beschoren zijn dan hun trager groeiende soortgenoten. Wat is met andere woorden een goed evenwicht?

MVG
Mark
Erwin  
#12 Gepost : maandag 6 augustus 2012 11:31:49(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Wat een goede, duidelijke antwoorden! Bedankt heren! Blijb
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.