logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
michiell_  
#1 Gepost : zaterdag 17 maart 2012 11:34:25(UTC)
michiell_

25 ponder

Een tijdje geleden hebben een vriend en ik eens het een en het ander uit getest.
Wat zou nu het best werken Partikels of Boilies ? Een vraag die bij vele karper vissers in het achterhoofd rond vliegt.
Ik en vismaat hebben dit eens een keertje getest. We verbleven 2 nachten op een water met een mooi aantal karpers waar ook het gewicht zeer goed ligt. Vele vissen boven de 20 kg. (natuurlijk ook kleindere).
we zouden ieders 2 hengels bevissen. We legde op een 80 meter uit de kant een marker, waar we goed zouden rond voeren met partikels (de partikels bestonden uit : Tijgernoten, Hemp, Duivenvoer, blikmais.) Nadat we deze uitgevaren hadden en goed gevoerd hadden zouden we de hengels klaarmaken.
na ongeveer een uurtje verder hadden we ieders een hengel bij de marker liggen, ik viste er recht van en mijn vismaat viste er links van. Zijn boilie hengel zou dus ook links liggen en mijn boilie hengel rechts. Beide visten we met Irish Cream boilies van gulp.
na een mooie stek gevonden te hebben dropte ik ook mijn boilie hengel op een 70 meter uit de kant en een eindje van de partikel stek vandaan.
Mijn vismaat daar in tegen dropte zijn boilie hengel ook met irish cream tegen de dijk helemaan links van het water. ( Het water waarover ik spreek is een 3 à 4 hectare groot)
Niet veel later zagen we al beweging op de partikel stek. de marker bewoog van links naar rechts, enkele aasbellen konden we er terug vinden en ook enkele springende karpers. Het was reeds 20:00 uur toen de partikel hengel van mijn vismaat een knallende run gaf (we waren van 12:00 uur aan het vissen) Een mooie schubkarper van 12kg. Niet slecht om even te vissen. Niet veel later kwam ook mijn linker hengel in actie een spiegel van maar liefst 18.5kg die zich vergreep aan een tijgernootje met daarboven een tijgernoot pop-upje. 2 vissen voor de partikel stek. Voordat het 00:00 uur was stond de partikel stek op 4 vissen en jammer maar helaas de 2 boilie stekken bleven onbeweegbaar liggen. De ochtend brak aan en weer een mooie run op de partikel stek (dit was de 3de van de nacht) 7 vissen dus in het totaal op de partikel stek. Maar dan.... Plots ging mijn vismaat zijn linker hengel af tegen de dijk met boilies ! een mooie 20 kg vis die deze iriscream boilie niet kon weerstaan, De partikel stek viel een beetje terug in vangsten en de boilie stek daar in tegen begon mooi te gaan. ook ik ving nog een 20 kg + 2 kleinere schubkarpers. Mijn vismaat ving er ook nog 2.

In het totaal dus 6 vissen op de boilie stek en 7 vissen op de partikel stek.
de avond viel en nadat we gegeten hadden kregen we weer een run op de partikel stek (dit was geleden van die morgend) een kleine schubkarper van 7 kg. Tegen 23:00 uur kropen we in de tent, maar dit niet voor lang. na geen half uurtje in de tent te liggen ging mijn rechter hengel af. een mooie twotone spiegel van 13 kg kon deze irishcream boilies niet laten liggen. ik was zeer tevreden met deze vis, een pracht twotone spiegel. Voor het eerst mijn leven ving ik dus een twotone. Ook mijn vismaat had geen onrustige nacht. hij kreeg nog 3 aanbeten op zijn linker boilie hengel. 10 vissen op de boilie hengel en 8 op de partikel stek.
de volgende morgen begonnen we stilaan op te ruimen aangezien we tegen de middag richting huis wouden vertekken. Beide mochten we nog een mooie vis strikken op de boilie hengels. een totaal stand van 12 vissen op de boilie hengel en 8 op de partikel stek.

One conclusie hieruit was dat de partikel stek snel vis lokte en vis op de kant leverde waarbij de boilie stek een iets langere tijd nodig had om vis te kunnen aantrekken en ook te laten vangen.
Maar eens de vis op de boiliestek aangekomen was bleven zij hier ook langer hangen, aangezien we hier sneller en meer vissen op kregen dan de partikel stek.

Dus : als je een kortere sessie aan de waterkant bent en snel vis wilt kan je bes met partikels tewerk gaan.
Blijf je een langere poos aan de waterkant kan je beter met boilies aan de slag gaan aangezien deze een iets langere tijd nodig hebben om op gang te komen, maar eens de karpers er zijn blijven ze er ook hangen.

Dit hangt natuurlijk van water tot water af en geldt niet voor alle wateren.
Maar je kan dit zeker en vast eens proberen en je besluit hieruit trekken.
Wat wij geleerd hebben voor dit water is als we een korte poos blijven met partikels aan de slag te gaan en voor een langere tijd boilies. Waarschijnlijk leggen we nog wel steeds 1 hengel op partikels zodanig dat we ook snel vis zien en zal onze andere hengel er iets langer over doen maar naargelang de tijd vordert ook vis opleveren.

Ik hoop jullie hier iets bij gebracht te hebben.
Groeten

Michiel

(als iemand mij kan vertellen hoe ik hier foto's kan posten zou dit goed zijn. Aangezien ik er wel enkele foto's van de sessie kan bijsteken om het artikeltje een beetje interessanter te maken.
michiell_ heeft deze afbeelding(en) toegevoegd als bijlage:
SAM_1014.JPG
SAM_0999.JPG
18.5.jpg
20k.jpg
klein.jpg
mooi.jpg
Naamloos.jpg
rij.jpg
schub.jpg
totone.jpg
De Doorzetter Wint !
Sponsor
michiell_  
#2 Gepost : zaterdag 17 maart 2012 11:54:36(UTC)
michiell_

25 ponder

De foto's komen er vandaag nog op, maar moet deze eerst allemaal een kleiner bestand geven, aangezien het bestand te groot is om te uploaden.
De Doorzetter Wint !
michiell_  
#3 Gepost : zaterdag 17 maart 2012 15:28:52(UTC)
michiell_

25 ponder

Nog even enkele foto's van mijn vismaat van deze sessie ontvangen en ook zijn foto's komen erop !

Groeten
De Doorzetter Wint !
Henk Haarlem  
#4 Gepost : zaterdag 17 maart 2012 18:27:54(UTC)
Henk Haarlem

50 ponder

Je bent lid sinds:: 23-10-2011(UTC)
Man
Nederland

Bedankjes: 1 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Quote:
(als iemand mij kan vertellen hoe ik hier foto's kan posten zou dit goed zijn. Aangezien ik er wel enkele foto's van de sessie kan bijsteken om het artikeltje een beetje interessanter te maken.

http://www.carpfeeling.c...st100_Foto-Uploaden.aspx

Maar aan de resultaten te zien ben je er uit.

Hele mooie vangsten.Like

Bewerkt door de gebruiker zaterdag 17 maart 2012 18:29:59(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

"Mijn grootste moet ik nog vangen".
Mvg. Henk Haarlem.

"Kālāma Sūtra" (ook toepasbaar in het vissen)
Rely not on the teacher, but on the teaching.
Rely not on the words of the teaching, but on the spirit of the words.
Rely not on theory, but on experience.

Do not believe in anything simply because you have heard it.
Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations.
Do not believe anything because it is spoken and rumored by many.
Do not believe in anything because it is written in your religious books. (Visgerelateerd boekjes)
Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders.
pelthor  
#5 Gepost : donderdag 22 maart 2012 17:25:01(UTC)
pelthor

5 ponder

ik ben gek op dit soort experimenten, natuurlijk verschilt het zoals je zelf al zegt per water maar er is altijd veel van te leren.

hoe groot waren de boilies en hoe was het met de witvis op de particle stek?

goed bezig en mooie vissen!!
michiell_  
#6 Gepost : dinsdag 17 april 2012 19:51:29(UTC)
michiell_

25 ponder

pelthor schreef:
ik ben gek op dit soort experimenten, natuurlijk verschilt het zoals je zelf al zegt per water maar er is altijd veel van te leren.

hoe groot waren de boilies en hoe was het met de witvis op de particle stek?

goed bezig en mooie vissen!!

Het water was 4 hectare.. Niet klein dus.
dit water heeft een capaciteit van zowel meerval, steur, witvis en karper.
witvis is er nogtans niet veel gevangen 1 of 2 brasems maar.. tegen alle verwachting in.
het waren 16 mm boilies en 18mm boilies door elkaar
aan de hair een 16mm + mais popupje
De Doorzetter Wint !
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.