JE EIGEN WEG GAAN.
Dit stukje gaat over een voor mij nieuw water en hoe ik dat aangepakt heb.
Het is half september en ik dwaal langs de oever van meerdere wateren.
Ik wil vissen , maar ik ben iemand die een gevoel moet hebben met een water.
Ergen zomaar gaan zitten is voor mij geen optie , ik vindt de voorbereidingen op het vissen er bij horen en ik ben dan ook van mening dat je door goede voorbereiding je de kans op succes vergroot.Mischien schop ik een hoop mensen nu tegen het zere been met wat ik nu ga typen maar het zij zo.
Iedere visser kan een karper vangen en ik wil mezelf beslist niet beter voor doen als een ander.Maar ik zie langs het water een hoop karpervissers en ze weten stuk voor stuk karper te vangen ,vraag je ze echter hoe diep ze visten of op wat voor bodem kijken ze je aan als of ze water zien branden en krijg je antwoorden als weet ik dat dit leek me een mooi plekje en meer van dat soort dingen.In zo een situatie ben ik van mening dat de vis gevangen is met als grooste factor geluk.Natuurlijk komt geluk bij elke vangst kijken maar als je niets van de bodem en diepte weet is het in mijn ogen de geluks factor in je visserij heel erg groot.
Dat je dit kan verkleinen door de bodem goed in kaart te brengen ben ik heilig van overtuigd.
Ik ga er van uuit dat iedereen wel weet hoe je een bodem in kaart brengt dus dit ga ik niet uitvoerig beschrijven.
Als ik ga peilen let ik op diepte verschillen of verschil in het soort bodem ,een klein hard plaatje in een prut sloot kan al heel intresant zijn.
Op het water waar ik wil gaan vissen zijn een aantal hot spots die bij de meeste vissers bekent zijn.Dat van deze plaatsen de meeste vis gevangen woord is geen geheim , ik heb het idee dat dit komt omdat hier ook het meest op gevist woord.
Ik besluit om op een ander stuk de kanten uit te peilen en vindt een kuil van ongveer 2 bij 1 meter vlak langs de kant.
Hier kan ik een hengel in vissen , na een tijd zoeken vindt ik aan de andere kant een klein hard plaatje van nog geen vierkante meter , gelukkig bevinden beide plekken zich vlak langs de kant ik kan me rigs hier zo opleggen .
De hengel die in de kuil gevist zal worden plaats ik aan het begin van de kuil gezien vanaf de stek , dit doe ik zodat de vissen die in de kuil azen niet mijn lijn gaan raken. De hengel die op het harde plaatje komt plaats ik ook aan het begin.
verder voer ik zeer verspreid .
Als ik net lekker voor de tent zit komt er een andere visser langs ,we kennen elkaar al langer en praten over het bestand.
het gerucht doet de ronde dat een van de top vissen dood is .Deze vis is in mijn ogen een van de mooiste karpers die ik ken en spreekt mij enorm aan omdat het een vis is met karakter . De grootste vis op dit water zou volgens de visser rond de 30 pond zitten , ik verbaas me hier over omdat ik wel iets meer verwacht had . nadat we telefoon nummers uitgewisseld hebben vertrekt de visser weer.
Ik weet van beide stekken een aantal kleine vissen te vangen en geniet erg van het zonnetje dat hoog aan de hemel staat.
Ik begin net lekker weg te dromen als ik een snoei harde run krijg op de hengel uit het kuiltje, de vis vecht voor wat hij waard is en neemt meerdere malen een grote hoeveel heid lijn van de molen. Als ik de vis voor de eerste keer zie verbaas ik me het is de vis die dood zou zijn. Als ik de vis eenmaal op de mat heb ben ik erg onder de indruk van zijn imposante lijf
dit is beslist een van de mooiste vissen.Ik besluit de vangst stil te houden en gewoon door te vissen, wie weet wat voor geesten ik nog meer op bezoek krijg.
De zon maakt plaats voor de maan en ik krijg bezoek van een aantal ratten ik probeer ze op de foto te zeten maar ze schrikken steeds weg. Ik voer ze met wat hennep waar ze steeds een beetje van mee nemen naar hun nest.De ratten worden steeds minder schuw en blijven na een tijdje gewoon op het voer zitten. Na een tijdje schrikken de ratten en ik op van een pieper die afgaat , het is weer de hengel uit het kuiltje. Ik pak de hengel en zet de haak ,de vis voelt erg goed aan en na een mooie dril onder het licht van de volle maan mag ik het net onder wederom een imposante schub steken.Als ik de vis gewogen heb en de foto's gemaakt heb kan ik me niet meer inhouden en bel de visser die bij me langs kwam op
Als ik hem vertel dat ik de vis die dood zou zijn gevangen heb is het stil aan de andere kant van de lijn, vervolgens vertel ik hem over de andere schub die ik had en het gewicht dat ver over de 30 pond gaat.Stotterend verteld hij mij de volgende morgen langs te gaan bij me om de foto's te zien.
De volgende morgen voel ik me heerlijk ik geniet echt van me koffie in de eerste ochtend zon.Ik maak een onbijtje en drink nog maar een paar bakken koffie in afwachting op de visser , het wachten duurt lang en het is al bijna een uur als ik de spullen opgeruimd heb en op me trolley gooi. Zo rond 2 uur vertrek ik naar huis,en de visser ach die heb ik nooit meer gezien.
Ik wil niet zegen dat mijn manier de manier is en dat ik weet hoe het allemaal zit,zeker niet ook ik blank vaker dan me lief is.ik probeer alleen maar te benadrukken dat hoe meer moeite je doet voor je visserij dit je altijd ten goede komt.
Als je jezelf spaart zal je nooit rente ontvangen
rutger hinrichs heeft deze afbeelding(en) toegevoegd als bijlage: