logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Monique Nijboer  
#1 Gepost : dinsdag 16 augustus 2011 20:23:09(UTC)
Monique Nijboer

5 ponder

Hallo iedereen,

Ik ben begonnen met het zelf maken van onderlijnen m.b.v. de handleidingen op deze website. Maar stuit op het volgende; Ik heb mijn onderlijn af en het ziet er goed uit, echter.. hoe weet ik of de werking ervan ook goed is?

En, wat is de min. en max. lengte voor een onderlijn?

Alvast bedankt!

Groeten, Monique

It is common sense to take a method and try it. If it fails, admit it frankly and try another, but above all try something.
Sponsor
Mister X  
#2 Gepost : dinsdag 16 augustus 2011 20:33:50(UTC)
Mister X

50 ponder

Div.. onderlijnen zijn voor verschillende doeleinde inzetbaar voor elke situaite wat zeg
maar. De lengte is afhankelijk van het type bodum structuur & begroeiing, materialen
voor obstakel of open water visserij. Voordeel hoe korter de rig hoe sneller de karper
bij het lood zit (zetten van de haak), de kunst is om hier achter te komen. Veel succes.

De lengtes van mijn rigs bestaan uit 7 tot 15 cm afhankelijk van boven vermelde gegeven!
De handpalm test wil goed werken wanneer het rigje direct haak zonder bolie zit je wel goed.

PS: Het afstemmen van je systemen t.o.v de bodem kleuren wil ook helpen little bits count Knipoog

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 16 augustus 2011 20:46:35(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Monique Nijboer  
#3 Gepost : dinsdag 16 augustus 2011 21:08:34(UTC)
Monique Nijboer

5 ponder

Bedankt voor de tips, ik zal het eens proberen!
It is common sense to take a method and try it. If it fails, admit it frankly and try another, but above all try something.
DavidT  
#4 Gepost : dinsdag 16 augustus 2011 21:24:44(UTC)
DavidT

40 ponder

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Hoi Monique,

Waar begin je en waar eindig je als je de lengte van een onderlijn meet?

Voor mij bepaalt het onbedekte deel van het onderlijn materiaal tussen de haaksteel en wartel aan de hoofdlijn/leader/voorslag de lengte. Dus sleeves, krimpkous etc niet meegerekend.

Als je begint met 12 cm soepel en/of combi zit je over het algemeen goed. Ga je de echte lastige klanten proberen te vangen, dan kan je gaan denken een korte stiffs van 5 cm tot lange soepele van 70 cm en alles wat er tussenin zit.

Om mezelf gerust te stellen doe ik de handpalm test. Misschien houd ik mezelf voor de gek met die test maar ik wil het ergens op baseren.

Rig- en hairlengte, type haak hangen af van omstandigheden als bijvoorbeeld watertemperatuur en bodemgesteldheid.

Succes.
Say hello to my little friend
timvanzanten  
#5 Gepost : dinsdag 16 augustus 2011 23:53:29(UTC)
timvanzanten

CarpFeeling Crew

Bedankjes: 4 keer
Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
Beste Monique,

de beste manier om te kijken blijft gewoonweg door te vissen met de rig! wellicht een hele simpele conclusie maar mijn inziens de beste manier om vertrouwen in je rigs te krijgen! de handpalmtest is een optie maar staat niet garant voor een goede inhaking. je kan er immers alleen mee testen of je haak draait. een andere manier die weleens wordt toegepast is om de rig op je hand te leggen, het uiteinde vast te houden met je andere hand en de hand waarop de haak ligt rustig omhoog te trekken. zo heb je een iets reeeler effect.

minimum en maximum lengtes van een rig bestaan overigens niet echt. sommige vissen hem 6cm, andere 40 cm.

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 16 augustus 2011 23:54:13(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Monique Nijboer  
#6 Gepost : donderdag 18 augustus 2011 01:59:23(UTC)
Monique Nijboer

5 ponder

Beetje laat, maar kreeg geen melding dat er reacties waren geplaatst.

Ik meet de lengte ook zo inderdaad. Ik ga er gewoon eens wat knopen en ermee naar de waterkant. Oefening baart kunst..

Bedankt voor de tips!
Erwin  
#7 Gepost : dinsdag 20 september 2011 17:25:05(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
He Monique

Betreft de lengte van je rig. Dit bepaal ik altijd aan de hand van meerdere dingen. Ten eerste de manier van bijvoeren. Voer ik compact, vis ik met korte onderlijnen (tussen de 10 en 7 cm). De vissen bewegen niet veel en zitten heel dicht op de bodem. Je wilt dus dat de vis bij de opname van je aas meteen wordt geprikt. Voer ik verspreid dan beweegt de vis snel en veel. De vis heeft dus meer spelingsruimte nodig waardoor ik de rig langer maak (tot ongeveer 18 cm).

Misschien wel het belangrijkste is de bodemgesteldheid. Het mag voor zich spreken dan een zachte bodem een korte rig in de blubber kan trekken. De vis vind hem dan nooit meer terug. In zo'n situatie maak je de rig lang(er). Dit zelfde geld natuurlijk voor wier.

Speel met de lengte en kijk wat op jouw water het beste werkt. Ik gebruik 9 van de 10 keer een rig van ongeveer 10cm. Daar kun je bijna overal mee uit de voeten.

Betreft het testen van je rigs. Ik weet niet of de hand truck werk maar het is wel lekker voor het gevoel. Ik leg de rig (met gemonteerde boilie) op mijn hand en doe deze omhoog. Wanneer de haak draait werkt hij.

Gr. Erwin

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 20 september 2011 17:27:33(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

LaurensN  
#8 Gepost : woensdag 14 december 2011 16:05:56(UTC)
LaurensN

10 ponder

Zo doe ik het ook altijd Knipoog

Wat ook een belangrijke rol speelt bij de lengte van je rig is volgende:
Bij veel witvis op je stek, dan vooral brasems, wordt een korte onderlijn nogal vlug strak gezwommen, dit zorgt ervoor dat een inhaking praktisch onmogelijk is.

dus stem ook daar de lengte van je onderlijn op af! Natuurlijk als er weinig of geen witvis op je water zit moet je je onderlijn natuurlijk niet langer maken dan nodig.

Veel succes
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.