Ik begrijp het helemaal.. Voor een sportvisser zal dat artikel waarschijnlijk redelijk schokkend overkomen... maar ik zie zoetwatervis dus vooral als delicatesse. Ik zie het nut er niet van in om een vis louter voor de "rush" van het vissen uit de sloot te trekken, daar zit voor mij geen meerwaarde aan.
Het enige schokkende in het artikel vond ik het stukje over het complete leegvissen van wateren.. in de rest van het artikel zie ik verder niets ergs. Het is zelfs door de karperrecepten op smulweb dat ik graag eens een karper wil proeven, en ik heb geen zin om ervoor te betalen als ik er ook gratis één uit het water kan trekken. En inderdaad, zoals David zegt, een vers gevangen vis smaakt beter dan vissen die al dagen in een emmer zitten, of die gekweekte krengen.
Toch blijf ik erbij, ik let erop dat er op de plekken waar ik vis genoeg exemplaren van een bepaalde soort aanwezig zijn, en enkel als dat zo is, neem ik er eens ééntje, hooguit 2, mee. Ook geen vissen van 20/30/40 pond.. 10/15 pond is meer dan genoeg.
Ik snap de ergernis, maar waarom moeten mensen zo fel reageren? Ik ga niet met netten een heel kanaal leegtrekken, of explosieven in het water gooien.. of met elektriciteit aan de slag. Ik mag dan een zeer felle anarchist zijn, die de overheid graag op zoveel mogelijk manieren dwarszit, maar dat extreme vissen met netten, explosieven en elektriciteit gaat zelfs mij te ver. Een hengel, een fuikje en een lijntje met een paar haken zijn niet te vergelijken met de hiervoor genoemde dingen. 1 of 2 keer per maand eens een redelijke vis mee naar huis is zo erg nog niet, als de visstand in het betreffende water verder prima is.
Maar ja, het gaat hier om een verschil qua normen en waarden, en het compleet eens worden gaat niet lukken. Het is er bij mij al sinds ik een klein jochie was ingestampt dat je alles wat je vangt op moet eten. Ik heb mijn opa zelfs eens een sportvisser op zijn gezicht zien slaan, die verhaal kwam halen toen hij een snoek en een paar baarzen en voorntjes in een plastic zak aan het doen was om mee te nemen. (was/ben ik het niet mee eens hoor!!! dient enkel even als voorbeeld van hoe ik opgevoed ben)
Nu ben ik al heel wat gematigder dan mijn opa, maar het idee om nooit eens een visje mee te nemen stuit mij heel erg tegen de borst.
Ik vind het leuk om te vissen, en om een dik exemplaar uit het water te trekken na een lang gevecht.. maar daarna is het het recht van de overwinnaar om over het leven van de verliezer te beslissen. Mijn mening, ik dring niets op. Ik begrijp jullie standpunt, maar probeer het mijne ook te begrijpen.
Proost!
Bewerkt door de gebruiker vrijdag 4 oktober 2013 15:46:21(UTC)
| Reden: Niet aangegeven