logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Stefan Huijsman  
#1 Gepost : vrijdag 18 maart 2011 12:25:34(UTC)
Stefan Huijsman

10 ponder

Tijdens een sessie gister kwam ik erachter dat één van mijn molens niet meer helemaal jofel is. Ik vis met de molens die ik twee jaar geleden gekocht hebt toen ik al mijn karperspullen aanschafte namelijk de Combat Freerunner van X2. Kleine simpele molen voor maar € 30,-.
Nu wil ik andere molens, maar heb geen idee waar ik op moet letten. Zijn hier mensen die me tips kunnen geven waar ik op moet letten? Of mensen die bepaalde molens aanraden of afraden?

Ik heb al even rondgekeken en aangezien ik maximaal € 75,- per molen wil besteden, kwam ik uit op de Shinamo Baitrunner ST 10000. Is dat wat? Of een afrader?
Sponsor
Lodewijk  
#2 Gepost : vrijdag 18 maart 2011 12:45:34(UTC)
Lodewijk

55 ponder

Bedankjes: 2 keer
Is 3 keer bedankt in 1 post(s)
dat is een goeie leuke beginners molen
maar het is maar net wat je zelf wil
hoe ziet jou visserij eruit? wil je persee een baitrunner of miss toch 1 met front drag?
'Wie zich verliest in zijn passie, is minder verloren dan wie de passie verliest'
Stefan Huijsman  
#3 Gepost : vrijdag 18 maart 2011 13:15:38(UTC)
Stefan Huijsman

10 ponder

Lodewijk schreef:
dat is een goeie leuke beginners molen
maar het is maar net wat je zelf wil
hoe ziet jou visserij eruit? wil je persee een baitrunner of miss toch 1 met front drag?

Front drag?? Wat is dat?

Ik vis of op een rivier of op betrekkelijk kleine meren/plassen. Dus ik hoef niet meerdere honderd meters ver te liggen. Ik vaar mijn lijnen niet uit met rubberboot of dergelijke.
Andre  
#4 Gepost : vrijdag 18 maart 2011 13:22:24(UTC)
Andre

30 ponder

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
aandachtspunten, de slip is het allerbelangrijkst, die mag niet haperen en mag bijvoorbeeld niet eerst op gang moeten komen. Bij voorkeur zit de slip voorop en niet achterop. Daarna: wil je wel of niet een baitrunner (baitrunner is makkelijk, maar kost vaak ook extra geld en gewicht), heb je wel of niet een grote spoelcapaciteit nodig, zomaar wat punten...

Komt ie weer: voor €75,- per molen zou je 2e hands shimano 4500b's moeten kunnen vinden. Daar kom je in heel veel situaties mee weg. Zelf heb ik voor €75,- euro per molen Daiwa Emblem molens gekocht. Okuma maakt volgens mij over het algemeen ook prima molens (okuma longbow bv.)

succes!
Stefan Huijsman  
#5 Gepost : dinsdag 22 maart 2011 09:40:08(UTC)
Stefan Huijsman

10 ponder

@Andre, bedankt voor de tips. Nog meer tips? Ik zie nog begrippen staan als kogellagers en overbrenging. Heeft iemand daar nog uitleg over waar ik op moet letten?

Zoals jullie merken, ik heb er echt totaal (nog) geen verstand van.
peter servais  
#6 Gepost : dinsdag 22 maart 2011 10:03:30(UTC)
peter servais

45 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 18 keer
Is 22 keer bedankt in 20 post(s)
Ik heb de Shimano Aero GTE 10000C.
Ik vind het mooie en goede molens.
Toch nog voldoende spoelcapaciteit, zal waarschijnlijk niet heel veel onderdoen voor de spoelcapaciteit van de molens die jij aan gaf. Ff goed zoeken op marktplaats kan ook goed lonen, beetje onderhandelen en je heb zo 2 molens voor de prijs van 1 nieuwe in de winkel.

Succes met zoeken!

Gr. Peter
Groeten Peter, Knipoog

Aantal karpers 2015: 26 stuks
Andre  
#7 Gepost : dinsdag 22 maart 2011 10:19:48(UTC)
Andre

30 ponder

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
The_SH schreef:
@Andre, bedankt voor de tips. Nog meer tips? Ik zie nog begrippen staan als kogellagers en overbrenging. Heeft iemand daar nog uitleg over waar ik op moet letten?

Zoals jullie merken, ik heb er echt totaal (nog) geen verstand van.

Kogellagers helpen om de boel een beetje soepel te laten draaien. Veel merken willen je laten denken dat des te meer kogellagers, des te beter, maar in de praktijk is dat lang niet altijd het geval...staar je er daarom niet te blind op. Als jij de molen prettig vind draaien, dan is het prima!

Overbrenging houdt in hoeveel meter je binnendraait per slag met de slinger. Wat die verhouding precies inhoudt, weet ik ook niet. Ook hier geldt, staar je er niet blind op. Ik zou daar, net zoals het aantal kogellagers,
niet heel specifiek op letten. Die slip is gewoon het allerbelangrijkste...
Erwin  
#8 Gepost : dinsdag 22 maart 2011 10:30:48(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Tja, hoe meer lagers een molen heeft, hoe soepeler hij moet lopen. Al geloof ik eerlijk gezegd niet dat je het verschil merkt tussen 6 of 12 lagers. Zijn in mijn ogen allemaal extra's (die kapot kunnen).

Ga eens naar de winkel en hou eens verschillende molens vast. Wat ligt lekker in de hand, draait lekker, is robuust enz.

Zit er een goede lijnclip op (en niet zo'n scherp plastic puntje). Kijk met wat voor lijnen je gaat vissen. Dit is namelijk handig om te weten voor het soort spoel dat de molen heeft. Vis je met gevlochten lijn, kun je beter een plastic spoel hebben. Dan glijd de lijn namelijk niet over je spoel. Vis je met nylon is een aluminium spoel beter. Wanneer je veel werpt, is een grote (hoge) spoel beter, omdat je dan minder wrijving hebt tijdens je worp. Dit scheelt enorm in afstand. Ook haal je met een grote spoel vaak sneller in. Dit scheelt wanneer je vaak werpt.

Niet geheel onbelangrijk (en al eerder aangegeven), de slip. Ik heb altijd de voorkeur aan een slip op de spoel. Deze zijn veel preciezer en zijn bijna niet stuk te krijgen. Dit in tegenstelling tot een slip onderop. Een slip onderop bestaat uit allemaal tandwieltjes die kunnen slijten. De slip mag vooral niet haperen. Dit kun je het beste testen door er wat lijn op te spoelen, en hem zo in te stellen, dat wanneer de lijn vasthoud de molen heel langzaam onder zijn eigen gewicht naar de grond zakt. Wanneer dit heel vloeiend gaat, heb je een goede slip. Quick Drag is heel handig omdat je de slip van vrijloop in een halve slag vast kunt zetten.

Ik ben zelf een groot fan van Daiwa. Dit is in mijn ogen bijna altijd goed, robuust en vooral betrouwbaar. Ook Shimano heeft erg goede molens.

Heb je nog voorkeur voor nieuw of maakt je dat niet zo veel uit?

Gr. Erwin

Erwin Krijgsman  
#9 Gepost : dinsdag 22 maart 2011 10:35:01(UTC)
Erwin Krijgsman

25 ponder

Bedankjes: 27 keer
Is 4 keer bedankt in 3 post(s)
Overbrenging kan wel degelijk belangrijk zijn. het bepaalt hoeveel CM lijn je per slag naar binnen haalt. De meeste molens zitten tussen de 85 en 100cm, en dat is prima, maar soms is het fijn wanneer dit meer is. Bij grote afstanden visserij of wanneer je rotzooi op bv de eerste 50 meter hebt liggen kan een grotere inhaalsnelheid best fijn zijn.
Wanneer de molens ook wel eens op een marker of spod hengel gebruikt worden is een hoge inhaalsnelheid helemaal prettig.
De verhouding die er achter staat, bijvoorbeeld 1:4,3 moet je lezen als 1 slag met je slinger zorgt ervoor dat je lijngeleider (beugel) 4,3 keer om de spoel heen gaat. Wanneer de spoelomtrek 20cm is zal er per slag van de slinger dus 20cm x 4,3 = 86cm
binnen komen.

Mvg ErwinKnipoog

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 22 maart 2011 10:36:14(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Van de passie voor het karpervissen mijn werk gemaakt...
Stefan Huijsman  
#10 Gepost : dinsdag 22 maart 2011 17:33:11(UTC)
Stefan Huijsman

10 ponder

Bedankt voor de vele tips en uitleg, heb ik echt wat aan! Ben nu al heel wat wijzer.

@Erwin, ik ben over het algemeen niet zo'n speurder op marktplaats en gezien mijn gebrek aan ervaring met molens ga je eerste tip opvolgen en bij een winkel verschillende molens bekijken en uittesten. Ik ga eerst voor één molen, mocht die me bevallen kan ik er altijd nog voor kiezen mijn andere molens ook te vervangen.
Job Verweij  
#11 Gepost : dinsdag 22 maart 2011 18:43:06(UTC)
Job Verweij

25 ponder

ik wil je echt aanraden om 4500B op marktplaats te kopen.
Of kijk even bij die van "waus" in het topic "aanbod".
En dan moet je het niet laten opsturen maar gewoon langs gaan. Kijken of het goed is en niet beschadigt is etc.
Voor 150 euro heb je denk zeker 2 hele mooie .
Heb ook die st 10000 ra gehad maar 4500b is echt veel beter vind ik
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.