logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

72 Pagina's«<678910>»
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
carpteamzhz  
#141 Gepost : maandag 13 juni 2011 19:11:19(UTC)
carpteamzhz


25 ponder

Lid sinds: 31-1-2011(UTC)
Berichten: 429

deze maand vakantie geld dus nieuwe hengels en molens
dus de foto's komen der aan
heb nog wel een mooie foto van me hengels en molens
alleen piepers zijn anders
carpteamzhz heeft deze afbeelding(en) toegevoegd als bijlage:
DSCF0854.JPG
P110611_21.10.jpg
karpers dit jaar 82 zwaarste vis 19.3 kilo

vorig jaar 83

als je niks gevangen hebt ben je tevroeg naar huis gegaan !
tom de maat  
#142 Gepost : maandag 13 juni 2011 19:59:24(UTC)
tom de maat


35 ponder

Lid sinds: 1-11-2010(UTC)
Berichten: 836

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
je laatste foto lijkt net of je lijn pas aan de overkant in het water gaan.
michiell_  
#143 Gepost : maandag 13 juni 2011 21:33:53(UTC)
michiell_


25 ponder

Lid sinds: 21-7-2010(UTC)
Berichten: 572

tom de maat schreef:
je laatste foto lijkt net of je lijn pas aan de overkant in het water gaan.


hehe, inderdaad Tong
De Doorzetter Wint !
Job Verweij  
#144 Gepost : maandag 13 juni 2011 21:37:39(UTC)
Job Verweij


25 ponder

Lid sinds: 17-2-2011(UTC)
Berichten: 447

waarom 5 hengels in zo'n sloot;p?
carpteamzhz  
#145 Gepost : maandag 13 juni 2011 21:52:23(UTC)
carpteamzhz


25 ponder

Lid sinds: 31-1-2011(UTC)
Berichten: 429

dat was met laag water aan de maas we zaten achter een krib en het waare 6 hengels Tong
ik weet het beetje veel mqar we waare met 3 man
we ging net in hallen vadaar dat het toplood er afwas
karpers dit jaar 82 zwaarste vis 19.3 kilo

vorig jaar 83

als je niks gevangen hebt ben je tevroeg naar huis gegaan !
Job Verweij  
#146 Gepost : maandag 13 juni 2011 21:56:04(UTC)
Job Verweij


25 ponder

Lid sinds: 17-2-2011(UTC)
Berichten: 447

wat gevangen???
carpteamzhz  
#147 Gepost : maandag 13 juni 2011 22:01:15(UTC)
carpteamzhz


25 ponder

Lid sinds: 31-1-2011(UTC)
Berichten: 429

nee het is niet veel op de oude maas
1 nacht gezeten en midagie
toen smidags nog wezen korsten toen 5 karpers

maar het was ook weinig brasem
karpers dit jaar 82 zwaarste vis 19.3 kilo

vorig jaar 83

als je niks gevangen hebt ben je tevroeg naar huis gegaan !
peterwiggerman  
#148 Gepost : dinsdag 14 juni 2011 17:13:33(UTC)
peterwiggerman


20 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 256

carpteamzhz, waarom heb je de lijnen zo strak staan?(swingers bovenin). JE moet eens proberen de lijnen wat slapper op te spannen. Laat de swinger bijna benden hangen. De karper schrik dan niet zo snel. Als ie eenmaal een lijn gevoeld heeft is de kans vrij klein dat je hem in de sessie vangt. De beet registratie is op deze manier nog even goed.
Mark T  
#149 Gepost : dinsdag 14 juni 2011 17:17:21(UTC)
Mark T


25 ponder

Lid sinds: 18-8-2010(UTC)
Berichten: 544

peterwiggerman schreef:
carpteamzhz, waarom heb je de lijnen zo strak staan?(swingers bovenin). JE moet eens proberen de lijnen wat slapper op te spannen. Laat de swinger bijna benden hangen. De karper schrik dan niet zo snel. Als ie eenmaal een lijn gevoeld heeft is de kans vrij klein dat je hem in de sessie vangt. De beet registratie is op deze manier nog even goed.


Daar zat ik ook al aan te denken. Ingooien, lijn af laten zinken, wakers eraan hangen en dan nog eens 1,5 tot 2 meter lijn geven.
Met een goed zinkende lijn gaat ie onder de hengeltop bijna loodrecht naar beneden maar dan zonder toplood.
Lijn ligt dan mooi op de bodem waar de karper er geen last van heeft.
Vergroot mijnsinziens de vangsten aanzienlijk

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 14 juni 2011 17:19:42(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Als je de waarheid zoekt, begin dan het beste in het midden.
Jorden  
#150 Gepost : dinsdag 14 juni 2011 17:30:09(UTC)
Jorden


45 ponder

Lid sinds: 21-6-2010(UTC)
Berichten: 1.793

Is 7 keer bedankt in 6 post(s)
peterwiggerman schreef:
carpteamzhz, waarom heb je de lijnen zo strak staan?(swingers bovenin). JE moet eens proberen de lijnen wat slapper op te spannen. Laat de swinger bijna benden hangen. De karper schrik dan niet zo snel. Als ie eenmaal een lijn gevoeld heeft is de kans vrij klein dat je hem in de sessie vangt. De beet registratie is op deze manier nog even goed.

even een off-topic vraagje. dit vraag ik me nu al een tijdje af. ik vis meestal op een 30 à 60 meter uit de kant, doe men toppen omlaag, en draai men lijnen strak, is dit een goede methode voor een lap van een water? of zou ik ook eens moeten proberen om met slappe lijnen te vissen?
Me...myself...and my rods!
michiell_  
#151 Gepost : dinsdag 14 juni 2011 17:31:55(UTC)
michiell_


25 ponder

Lid sinds: 21-7-2010(UTC)
Berichten: 572

Jorden schreef:
peterwiggerman schreef:
carpteamzhz, waarom heb je de lijnen zo strak staan?(swingers bovenin). JE moet eens proberen de lijnen wat slapper op te spannen. Laat de swinger bijna benden hangen. De karper schrik dan niet zo snel. Als ie eenmaal een lijn gevoeld heeft is de kans vrij klein dat je hem in de sessie vangt. De beet registratie is op deze manier nog even goed.

even een off-topic vraagje. dit vraag ik me nu al een tijdje af. ik vis meestal op een 30 à 60 meter uit de kant, doe men toppen omlaag, en draai men lijnen strak, is dit een goede methode voor een lap van een water? of zou ik ook eens moeten proberen om met slappe lijnen te vissen?


zelf vis ik tot 80 / 100 meter uit de kant..
Kan toppen niet heel laag zetten en ook geen toplood, aangezien de eerste 20 meter wier is..
vang toch vis, dus waarom zou dat niet slecht zijn ?
je kan wel eens 1 hengel slappelijn 1 hengel strak, misschien zie je resultaten die je niet verwacht zou hebben ?

grtz Knipoog
De Doorzetter Wint !
Mark T  
#152 Gepost : dinsdag 14 juni 2011 17:45:54(UTC)
Mark T


25 ponder

Lid sinds: 18-8-2010(UTC)
Berichten: 544

@ Jordan en Michiell, We zeggen niet dat het slecht is of verkeerd, maar alleen dat het ook anders kan.
Vissen over een afstand met slappe lijnen kan prima.
Je moet je voorstellen dat als je 60 meter uit de kant vist, er een meter of 55 tot 59 aan lijn door het water snijdt.
Als de vis deze raakt schrikt hij misschien en is hij pleite.
Terwijl er met slappe lijnen misschien 3 meter lijn vanaf je hengeltop door het water snijdt
en de rest op de bodem rust, je hebt dus veel minder kans een vis af te schrikken dan met strakke lijnen.

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 14 juni 2011 17:47:29(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Als je de waarheid zoekt, begin dan het beste in het midden.
Jorden  
#153 Gepost : dinsdag 14 juni 2011 17:57:59(UTC)
Jorden


45 ponder

Lid sinds: 21-6-2010(UTC)
Berichten: 1.793

Is 7 keer bedankt in 6 post(s)
Mark T schreef:
@ Jordan en Michiell, We zeggen niet dat het slecht is of verkeerd, maar alleen dat het ook anders kan.
Vissen over een afstand met slappe lijnen kan prima.
Je moet je voorstellen dat als je 60 meter uit de kant vist, er een meter of 55 tot 59 aan lijn door het water snijdt.
Als de vis deze raakt schrikt hij misschien en is hij pleite.
Terwijl er met slappe lijnen misschien 3 meter lijn vanaf je hengeltop door het water snijdt
en de rest op de bodem rust, je hebt dus veel minder kans een vis af te schrikken dan met strakke lijnen.


was er vergeten bij te zeggen dat ik wel altijd flying backlead gebruik, maar ik denk dat ik eens met een licht hangertje ga vissen, en dan zo met slappe lijnen... wie weet vang ik wel een vis extra!
Me...myself...and my rods!
michiell_  
#154 Gepost : dinsdag 14 juni 2011 18:11:02(UTC)
michiell_


25 ponder

Lid sinds: 21-7-2010(UTC)
Berichten: 572

Ik wil hier zeker niemand mee verwijten,
maar ik antwoordde enkel op Jorden zijn vraag.
Zeker niet slecht bedoelt,
Ik zei gewoon hoe ik het doe, en hoe hij het ook eens kan proberen Knipoog
De Doorzetter Wint !
Mister X  
#155 Gepost : dinsdag 14 juni 2011 19:36:34(UTC)
Mister X


50 ponder

Lid sinds: 27-8-2010(UTC)
Berichten: 2.336

Mijn ervaring naar het uitgooien of varen van de lijn laat ongeveer 10 minuten je lijn rusitg afzakken
(langzaam zinkende lijn) groot water kan het kan nog langer duren. Snel zinkende lijnen (baksteen) is
het toch ook raadzaam laat de lijn rustig zijn werk doen. Geef net zo lang lijn mee tot de lijn niet meer
onder water verdwijnt, wil je toch echt zeker weten kijk het nog 5 minuten aan. Mijn advies kies voor
snelzinkende lijnen (situatie geboden) waar mogelijk ok. Mij is verteld een lijn is voor de karper als en
spoorboom (wanneer gedetecteerd) schiet direct terug of zwemt in een boog omheen. Vis je onder eigen
kant waar geen karper meer kan zwemmen achter je lijnen, kan je rusitg met strakke lijnen vissen. Mijn
ervaring vis je tegen talud randen (overdag) kan je met gitaar strakke lijnen prima vis vangen. Hoe wel
rekening dit verschilt nou per water, nacht trekt de vis richting de kanten pas hier je strategie op aan Knipoog

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 14 juni 2011 22:01:04(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

DavidT  
#156 Gepost : dinsdag 14 juni 2011 19:51:33(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Ik vraag me af hoe lijnschuw een groot deel van de vissen op de Maas is. Op een stelsel als de Maas zou ik het wel aandurven met strakke lijnen te vissen. Het grootste deel van de vissen is nog nooit gevangen.

Strakke lijnen/slappe lijnen. Laat ik afhangen van windsterkte, bodemverloop, plantengroei, hengeldruk, afstand, obstakels, stroming.

Beetregistratie met slappe lijnen is vele malen beter dan strakke lijnen. Bij een strakke lijn gaat eerst de rek uit de lijn voordat deze in beweging komt in je beetmelder. Bij een slappe lijn komt direct de lijn in beweging.
Say hello to my little friend
karphunter  
#157 Gepost : dinsdag 14 juni 2011 20:09:46(UTC)
karphunter


30 ponder

Lid sinds: 5-1-2011(UTC)
Berichten: 633

Mijn opstelling :

Terry hearn esp mk2 hengels 2,75 (3 stuks vis er met 2)
Delkim txi + setje + de nitlite pro hangers en schhuivers uiteraard!
shimano 4500A baitrunners 2 stuks
en setje banksticks (soms rodpod op steigers of iets dergelijks simpel dingetje)
Binnekort hoop ik nieuwe banksticks.

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 14 juni 2011 20:10:17(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Mister X  
#158 Gepost : dinsdag 14 juni 2011 20:12:01(UTC)
Mister X


50 ponder

Lid sinds: 27-8-2010(UTC)
Berichten: 2.336

DavidT schreef:
Ik vraag me af hoe lijnschuw een groot deel van de vissen op de Maas is. Op een stelsel als de Maas zou ik het wel aandurven met strakke lijnen te vissen. Het grootste deel van de vissen is nog nooit gevangen.

Strakke lijnen/slappe lijnen. Laat ik afhangen van windsterkte, bodemverloop, plantengroei, hengeldruk, afstand, obstakels, stroming.

Beetregistratie met slappe lijnen is vele malen beter dan strakke lijnen. Bij een strakke lijn gaat eerst de rek uit de lijn voordat deze in beweging komt in je beetmelder. Bij een slappe lijn komt direct de lijn in beweging.


Niet mee eens vis met 17% rek in de lijn is nagenoeg niets gevist met strak en slappe lijnen. Reden
beedregistratie (Delkim Plus) 50 meter afstand i.v.m slappe lijnen is goed. Slappe lijn moet eerst
strak worden getroken toch? Mijn gedachtengang wanneer de vis het lood oppakt bij strakke lijnen
heb je direct contact. Bij slappe lijnen moet het zaakje op spanning worden gebracht klopt dit wil Think

PS: Lijn die ik gebruik PARALLELIUM FLUOROHYBRID PRO 17% rek zijn nu lijnen met nog minder rek!

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 14 juni 2011 22:01:51(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

DavidT  
#159 Gepost : dinsdag 14 juni 2011 21:44:15(UTC)
DavidT


40 ponder

Lid sinds: 8-2-2011(UTC)
Berichten: 1.050

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Het gaat erom wanneer de beetmelder iets registreert. Een strakke lijn beweegt niet. Daar moet eerst een deel rek uit, voordat deze het wieltje laat rollen of iets anders activeert. Een slappe wel.

Een mooie test is vissen met slappe lijnen als het hard waait. Probeer maar eens. Je wordt gek van de piepjes.

Je kan het ook met je vismaat testen op land. Hengel in de steun en beetmelder, lijnen uitlopen. Daarna aan je rig trekken. Dan de afstand op de grond markeren. Doe dit maar eens met een strakke lijn en daarna met een slappe.

Dave Lane, Rob Hughes etc. zijn je al voorgegaan. Er staan af en toe tests in de Engelse bladen.

Ik vis wanneer de situatie het toelaat met slappe lijnen maar zeker met een harde wind draai ik de boel strak.

Zelf ondervinden is vele malen leerzamer dan een verhaal aannemen. Voor mij is iets waarheid als ik het zelf heb gezien.

Hengel kopen? Eerst uitproberen.
Onderlijn materiaal kopen? Eerst schuurbestendigheid en trekkracht testen.
Rommelen met een nieuwe rig? Eerst thuis in een bak met water leggen.
Etc.



Say hello to my little friend
Mister X  
#160 Gepost : dinsdag 14 juni 2011 21:56:02(UTC)
Mister X


50 ponder

Lid sinds: 27-8-2010(UTC)
Berichten: 2.336

Laat ik voorop stellen het is een mening geen fiet, blijkbaar denk ik juist het omgekerde in dit geval.
Draai er geen doekjes om waneer ik fout zit geef ik dit eerlijk toe. Weer wat geleerd heel fijn de 1st
volgende keer gelijk toepassen waar mogelijk. Bedankt voor je reactie uitleg you have made my day Knipoog

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 14 juni 2011 22:02:35(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (5)
72 Pagina's«<678910>»
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.