logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
whitey  
#1 Gepost : zondag 2 februari 2014 10:19:53(UTC)
whitey

45 ponder

Man
België

Bedankjes: 100 keer
Is 254 keer bedankt in 229 post(s)
Beste karpervrienden,

Ik ben alleen ( spijtige genoeg weduwnaar), en wil nu nieuwe lijn op mijn molenspoelen krijgen, hoe doe ik dat best alleen? zijn daar hulpmiddelen voor te krijgen? hoe weet ik exact of mijn lijn er goed opgespoeld ligt?, welke lijn kies ik best? Er ligt nu shimano Technium 35/100 op en ben daar best tevreden over.
De molen zijn shimano's CI4 LC's, waar ik trouwens ook super tevreden mee ben!

Mijn lijnen uitvaren met mijn voerboot: ik heb op raven.nl gezien dat daar iets (row runner) genaamd bestaat die het knikken van de lijnen bij het uitvaren tegengaat, werkt dit goed? of hebben jullie andere tips?

Bedankt voor de tips en.......al doende leert men (bij).
Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd.
"Show respect, only then you (can) earn respect!!"
Sponsor
DavidT  
#2 Gepost : zondag 2 februari 2014 10:56:02(UTC)
DavidT

40 ponder

Is 38 keer bedankt in 28 post(s)
Je klosje lijn in een emmer leggen. Hengel tussen een arm en ribben klemmen. Molenslinger vasthouden met de ene hand en met de andere hand tussen duim en wijsvinger de lijn vasthouden (eventueel een droge doek tegen hitte) en met iets weerstand beginnen met opspoelen. Op deze wijze ligt de lijn op de spoel zoals dat hoort en hoef je niet te twijfelen of de lijn goed is opgespoeld. Daar kan geen spoelmachine tegen op.

Kijkend naar de verschillende situaties heb je andere lijnen nodig. Meerdere spoelen met verschillende lijnen is de oplossing. Bijv. geen (voer)boot en ver werpen? Dan een soepele lijn gebruiken. Moet de lijn snel zinken? Dan een snelzinkende (die zijn stug) lijn met flinke diameter gebruiken. Enz enz.

Ik vaar altijd uit met de beugel open. Gegarandeerd kinkvrije lijn. Varen met een dichte beugel vraagt meer energie van de accu('s)

De row runner is ooit uitgevonden voor het uitvaren met een rubberboot over grote afstanden.
Say hello to my little friend
thanks DavidT is 1x bedankt voor deze nuttige post.
whitey op 2-2-2014(UTC)
l-o-r-e-n-z-o  
#3 Gepost : zondag 2 februari 2014 18:07:14(UTC)
l-o-r-e-n-z-o

30 ponder

Bedankjes: 8 keer
Is 83 keer bedankt in 76 post(s)
En ik doe het met een natte doek en leg vervolgens de opgespoelde spoelen een nacht in zoutwater . Dat is me vroeger zo geleerd en ik heb er nooit problemen mee ondervonden zodus blijf ik het zo doen hoe dat mensen het presteren om hun lijn er verkeerd opspoelen blijft met toch een raadsel .
Ik vervang ieder jaar 12 molens met lijn nooit geen problemen gehad bij het opspoelen. Kwa lijn zullen er wel veel meningsverschillen bestaan maar ik ben toch hèèl tevreden over de berkley big game 1070 m voor 11 euro prijs kwaliteit niet te evenaren.
Vorig jaar had ik eens het geniale idee om andere te kopen de jrc gold welgeteld 1 sessie mee gevist ,zinkt niet vlug genoeg af en bij wateren waar je nogal wat pleziervaart hebt en je vist op grote afstand kan dat nogal wat problemen geven knikte enorm bij het uitvaren met de voerboot of liep gewoon van de molen bij uitvaren met de beugel open .
Die row runnen werkt wel om het aflopen van de lijn tegen te gaan bij het uitvaren met de molen open .
Met de voerboot vaar ik bijna altijd met de molen open wegens geen al tegrote afstandvisserij met de zodiac altijd op de slip gewoon omdat ik dan verder vis(200m plus) en graag met een zo strakke mogelijke lijn vis .
MVG Lorenzo
thanks l-o-r-e-n-z-o is 1x bedankt voor deze nuttige post.
whitey op 2-2-2014(UTC)
schapermichael  
#4 Gepost : maandag 3 februari 2014 08:51:01(UTC)
schapermichael

5 ponder

Bedankjes: 3 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
In dit filmpje zie je hoe en waarom je je lijnen kunt opspoelen.
Leg je spoel daarbij in een emmer water met een gewicht (ik gebruik een 0,5l colafles gevuld met water) er op en je lijn zal kinkvrij op de spoel liggen en er van af komen.

Succes

Bewerkt door de gebruiker maandag 3 februari 2014 08:52:03(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

http://pendingen.blogspot.nl/
thanks schapermichael is 1x bedankt voor deze nuttige post.
Guus N op 3-2-2014(UTC)
whitey  
#5 Gepost : woensdag 5 februari 2014 18:14:13(UTC)
whitey

45 ponder

Man
België

Ik heb eigenlijk nog een aanvullende (domme) vraag: hoe haal ik snelst mijn "oude" lijn van mijn spoelen? manueel lijkt me niet echt handig toch?

bedankt op voorbaat voor de tips!
l-o-r-e-n-z-o  
#6 Gepost : woensdag 5 februari 2014 23:35:55(UTC)
l-o-r-e-n-z-o

30 ponder

Bedankjes: 8 keer
Is 83 keer bedankt in 76 post(s)
Ik Doe het met een breekmes wel voorzichting zijn dat je geen krassen maakt in je spoelen .
Of je oude klossen houden in het vervolg en op de boormachine steken en draaien maar.
MVG Lorenzo
ronald308  
#7 Gepost : donderdag 6 februari 2014 06:43:00(UTC)
ronald308

30 ponder

Bedankjes: 3 keer
Is 8 keer bedankt in 8 post(s)
Zo doe ik het ook met een boormachine ipv een boor een lange schroef erop zetten.
Beetje plakband dr op voor de grip en rollen maar.
Vissen kost je vrienden,vrienden kosten je vissen
whitey  
#8 Gepost : donderdag 6 februari 2014 12:39:06(UTC)
whitey

45 ponder

Man
België

Ok, bedankt voor de tips, ik weet wat gedaan dit weekend Blij
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (4)
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.