10 ponder Lid sinds: 4-7-2012(UTC) Berichten: 92
|
- Hallo, als je mais weekt hoelang moet je de mais na het weken dan koken??? graag reacties gr Djowie
|
|
|
|
20 ponder Lid sinds: 22-1-2013(UTC) Berichten: 200
|
|
DUSSSS.............IK DENK IK ZEGGET FF |
|
|
|
CarpFeeling Crew Lid sinds: 20-11-2009(UTC) Berichten: 4.209
Bedankjes: 4 keer Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
|
Deze informatie is inderdaad makkelijk te vinden. Ik zal je toch maar op weg helpen. Minimaal 24 uur weken en daarna minimaal 20/30 minuten koken. Ik weet dat er mensen zijn die enkel de mais laten weken. Toch is koken mijn inziens altijd beter. Ik kook zelfs mijn mais het liefste kapot.
|
|
|
|
25 ponder Lid sinds: 29-6-2012(UTC) Berichten: 489
Bedankjes: 2 keer Is 25 keer bedankt in 24 post(s)
|
Kapot koken is een slechte keuzen omdat je dan veel voedingsstoffen verliest |
Door JOU drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren! z2h-productions |
|
|
|
55 ponder Lid sinds: 17-3-2010(UTC) Berichten: 4.290
Bedankjes: 2 keer Is 3 keer bedankt in 1 post(s)
|
remon v wanrooij schreef:Kapot koken is een slechte keuzen omdat je dan veel voedingsstoffen verliest mwa waarom? die stoffen komen door middel van het sap toch wel in het water....... |
'Wie zich verliest in zijn passie, is minder verloren dan wie de passie verliest' |
|
|
|
|
ja in het water, maar je voert de mais en dat ligt op de bodem. Als de voedingsstoffen in het kokend water komen dan vergaat het of het zet zich af tegen de randen van je pan, dit is ook duidelijk zichtbaar en daarom had ik thuis altijd ruzie . |
Door JOU drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren! z2h-productions |
|
|
|
CarpFeeling Crew Lid sinds: 20-11-2009(UTC) Berichten: 4.209
Bedankjes: 4 keer Is 10 keer bedankt in 9 post(s)
|
Mais bevat in principe voornamelijk zetmelen. Er zitten nu niet bepaald voedingsstoffen in die karper vasthouden voor een langere termijn. Ik kook de mais graag kapot om de witte melkachtige vloeistof die dan makkelijker eruit komt. Een beetje meer instant attractie zeg maar!
|
|
|
|
|
timvanzanten schreef:Mais bevat in principe voornamelijk zetmelen. Er zitten nu niet bepaald voedingsstoffen in die karper vasthouden voor een langere termijn. Ik kook de mais graag kapot om de witte melkachtige vloeistof die dan makkelijker eruit komt. Een beetje meer instant attractie zeg maar! Klopt, voor een vijver is dat perfect .. Maïs vult wel dus bij gebruik om een stek op te bouwen moet je er rekening mee houden dat je niet kilo 's achter elkaar gooit.. Na 3 dagen maïs frieten zijn ze verzadigd en is de kans dat je gaat vangen sterk afgenomen. Daarom altijd goed mengen met andere soorten voer en afgewisseld voeren. Bewerkt door de gebruiker zondag 15 september 2013 11:47:04(UTC)
| Reden: Niet aangegeven |
|
|
|
10 ponder Lid sinds: 4-7-2012(UTC) Berichten: 92
|
|
|
|
|
30 ponder Lid sinds: 22-6-2010(UTC) Berichten: 634
Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
|
Misschien kwestie van klok en klepel, maar is het niet zo dat je door het koken van mais de koolhydraten/suikers ontsluit waardoor de mais beter verteerbaar wordt / voedingsstoffen beter opgenomen kunnen worden? google zegt het volgende (oké betreft hondenvoeding maar volgens mij ook voor onze geschubde vrienden toepasbaar): Quote:Maar waarom zijn sommige mensen dan zo negatief over granen in hondenvoeding?
In het voorgaande wordt steeds gesproken over "voorverteerde planten en zaden". Wanneer het zetmeel in de zaden (granen) niet voldoende is voorverteerd, zijn de koolhydraten, vanwege het korte darmkanaal van de hond, onvoldoende bereikbaar voor verdere vertering in de dunne darm en belanden dan in rauwe vorm (als zetmeel) in de dikke darm. Hier vindt dan vergisting plaats met gasvorming en diarree tot gevolg. In de natuur zijn de zaden reeds voorverteerd door de enzymen en bacteriën in het spijsverteringskanaal (maag en darmen) van het prooidier.
Bij het gebruik in hondenvoeding moeten de rauwe granen (en andere zetmeelhoudende producten zoals wortels en knollen) dus worden "voorverteerd", met andere woorden: het zetmeel moet worden "opengebroken" zodat de koolhydraten bereikbaar zijn voor verdere vertering in de darm van de hond. Zelfs voor mensen, waarvan de darmlengte in verhouding 7 keer langer is, zijn rauwe granen, wortels en knollen (bijvoorbeeld aardappelen) niet tot nauwelijks verteerbaar en leiden tot gasvorming, darmkrampen en dunne ontlasting. Dit "openbreken", oftewel "ontsluiten", van het zetmeel gebeurt wanneer het product gedurende een bepaalde tijd wordt verhit (koken).
Omdat dit ontsluiten, vooral bij extruderen (krokante brokjes die op water blijven drijven), nogal eens onvoldoende is, omdat de duur van de verhitting te kort is, ontstaan hierdoor vaak verteringsproblemen met darmproblemen tot gevolg. Vanwege deze problemen is men al gauw geneigd om elke voeding die granen bevat over één kam te scheren. Echter, wanneer de granen (rijst, mais, tarwe en dergelijke) vooraf goed worden ontsloten zijn het waardevolle leveranciers van essentiële voedingsstoffen. bron: http://www.farmfood.nl/hondenvoeding/hondenvoer/farmfood-he/granen_in_hondenvoeding.htmlConclusie, koken is beter? Bewerkt door de gebruiker woensdag 18 september 2013 12:37:49(UTC)
| Reden: Niet aangegeven
|
|
|
|
20 ponder Lid sinds: 17-2-2013(UTC) Berichten: 203
Bedankjes: 9 keer Is 20 keer bedankt in 18 post(s)
|
Koken is idd beter, beter voor de vertering en verwerking. Vergeet ook niet dat er vissen zijn die zeker bij zoiets als granen echt als een stofzuiger tewerk gaan. Als dat dan een hoop ongekookte granen zijn kan dit zelfs fataal zijn voor onze geschubde vriend.
Hier ook, ik ga dadelijk mijn granen te weken leggen en morgenavond worden die een halfuurtje gekookt voor de weekendsessie die we vrijdagmorgend gaan beginnen.
|
|
|
|
CarpFeeling Crew Lid sinds: 20-9-2010(UTC) Berichten: 521
Is 8 keer bedankt in 7 post(s)
|
Hoezo fataal dan? Naar mijn weten gaat het via de achterkant er onverteerd weer uit.
|
|
|
|
20 ponder Lid sinds: 17-2-2013(UTC) Berichten: 203
Bedankjes: 9 keer Is 20 keer bedankt in 18 post(s)
|
als je granen reeds voldoende geweekt zijn is de kans dat het fataal afloopt misschien niet groot omdat het slecht verteert maar er idd wel weer uitkomt. Maar vissen die gretig azen op ongekookte en ongeweekte granen (geloof me, ik heb ze al vanalles in het water zien kappen), die granen die zwellen nog en verteren helemaal niet en heb ergens ooit gelezen dat dit fataal kan aflopen voor de karper (en andere soorten). Ik heb zelf niet de juiste kennis van het spijsverteringsstelsel, maar het klinkt mij plausibel.
|
|
|
|
CarpFeeling Crew Lid sinds: 20-9-2010(UTC) Berichten: 521
Is 8 keer bedankt in 7 post(s)
|
ongeweekt is idd niet gezond nee. Maar mais ongekookt is geen probleem. In canada en spanje doen ze niet anders. Maar gekookt is wel actractiever idd!
|
|
|
|
15 ponder Lid sinds: 22-3-2013(UTC) Berichten: 171
Is 2 keer bedankt in 1 post(s)
|
Grootste gevaar zit hem in het uitzetten van je aas. Bijvoorbeeld melasse pellets kunnen wel vier maal zo groot worden tijdens het weken. Hardere aas delen zullen met de sterke keeltanden gekraakt worden of anders weer uitgespuugd worden. Dit neemt natuurlijk niet weg dat ieder aas gewoon goed bereid moet worden. |
|
|
|
|
CarpFeeling Crew Lid sinds: 22-6-2010(UTC) Berichten: 1.664 Bedankjes: 6 keer Is 14 keer bedankt in 13 post(s)
|
Deze discussie hebben we inderdaad al vaker gevoerd Ik ben het met Ferenc eens dat niet gekookte mais geen kwaad kan voor de karper. Of het attractief is kan je betwijfelen, maar... Als mais lang genoeg geweekt wordt dan zet dit maximaal uit. Als je het daarna voert en de vis vreet het zal het nooit verder uitzetten. Het zal daarom ook nooit fataal worden voor een vis. Zelf heb ik in Frankrijk ook ongekookte mais gebruikt op de rivier. De mais werd gehaald bij de Gammevert, in een bewaarzak in het (relatief warme) water gehangen voor 24 uur en vervolgens ingezet. Prima op gevangen. Bewerkt door de gebruiker donderdag 19 september 2013 11:11:06(UTC)
| Reden: Niet aangegeven
|
|
|
|
30 ponder Lid sinds: 22-6-2010(UTC) Berichten: 634
Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
|
Juist bij het uitzetten heb ik dan weer mijn bedenkingen. Het is niet zo dat het darmstelsel van karpers een gesloten systeem is. 't kan er altijd weer uit toch als het in volume teveel wordt...?
Nouja hoe dan ook. Geweekt én gekookt is het beste, als het minimaal maar is geweekt?
|
|
|
|
Spring naar forum
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.