Ook ik vis met bijna dezelfde methode, zal hieronder proberen te beschrijven hoe ik mijn penhengel opgetuigd heb, hoe ik voer, en hoe ik vis.
De montage heb ik als volgt, zal het proberen te beschrijven in de volgorde dat je begint met optuigen.
- schuif het eerste stuitje op de lijn
- schuif de speldwartel op de lijn
- schuif het tweede stuitje op de lijn
- knoop je haak aan de hoofdlijn (eventueel een haak met hair, bijvoorbeeld
deze van Korum)
- knijp nu één loodje op de hoofdlijn op 10 a 15 centimeter van de haak
Op het water waar ik nu vis, vis ik het liefst met een pen van 0,5 gram. Het enige loodje wat ik gebruik is 0,5 of 0,6 gram. Nu kan het uitpeilen van de montage beginnen (dit moet je bij iedere stek opnieuw doen in verband met diepte verschillen).
Het uitpeilen van de montage:
- monteer de dobber/pen
Laat je pen in het water zakken. Als je pen helemaal onderwater is moet je je eerste stuitje verder omhoog zetten. Als je dobber gaat liggen zal deze verder omlaag moeten. De dobber staat mij het beste naar de zin als het drijflichaam onderwater is en ik het topje van de pen (lengte afhankelijk van eventuele stroming of wind)net boven het water uit zie steken.
Voeren en het aas:
Wat voor aas goed of slecht is laat ik in het midden maar mogelijkheden zijn er genoeg, denk aan Maïs (hard of zoet), pellets, pieren, kaas, smac, hondenbrokje, doperwten, kikkererwten, kapucijners, een vlok brood enz. enz.
Vaak vis ik zo'n 4 tot 8 plekjes af, ik ga dan als ik aan de waterkant kom eerst alle plekjes van wat voer voorzien. Vervolgens tuig ik mijn hengel op en begin met vissen op het eerste plekje. Na ongeveer 20 minuten (als deze actieloos zijn natuurlijk, anders direct na de eventuele vangst) verkas ik naar de volgende (mocht er wel actie zijn blijf ik wat langer). Zo vis ik alle plekjes af. Deze plekjes liggen vaak tussen de 20 en 100 meter van elkaar af, en als het mogelijk is loop ik deze in een ronde, als ik iedere keer weer van de laatste naar de eerste wil kost me dit minder tijd.
Zelf heb ik veel informatie gehaald van de website van Boudewijn die een zeer interresant weblog bijhoud genaamd: Boustails.
Hier
de link naar het artikel waar ik erg veel aan heb gehad.
Met
deze pen vis ik veel.