logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's<12
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Erwin Krijgsman  
#21 Gepost : donderdag 19 juli 2012 01:08:03(UTC)
Erwin Krijgsman

25 ponder

Bedankjes: 27 keer
Is 4 keer bedankt in 3 post(s)
Nog een andere?... Ashima 887, dé opstakel haak :-) voor mij dan.

Mvg ErwinAngel
Van de passie voor het karpervissen mijn werk gemaakt...
Ray Schra  
#22 Gepost : donderdag 19 juli 2012 12:20:06(UTC)
Ray Schra

15 ponder

Is het raar als ik zeg dat ik eigenlijk maar één haak voor al mijn bodemvisserij met boilies gebruik?
Obstakels of niet, de Ashima 887 laat mij maar weinig in de steek. Gewoon gekozen op aanraden van velen, niet omdat ik zelf zo veel verstand van haken heb.
Het is dan wel niet zo’n populaire hook met teflon of andere flashy coatings, maar het is een haakpatroon dat steeds weer terug komt.

Een uitstapje naar een curve shank maak ik ook nog wel eens, waarom weet ik niet. Ze zien er wel betrouwbaar uit en lijken goede haakeigenschappen te hebben, althans op mijn hand, en in mijn foudraal.

Ik begeef me misschien op glad ijs maar ik denk dat heel veel mensen niet eens goed weten wat de eigenschappen van een haak zijn, en waarom ze een bepaalde haak kiezen.
Er wordt gesproken over dikdradige haken maar wanneer gebruik je dan een dundradige haak? Je wilt toch immers nooit dat de haak gaat snijden, of dat de vis losschiet? Ik zou dan altijd voor een dikkere haak kiezen. Dik of dundradig is dan ook wel erg relatief, want zo heel veel verschil zit er niet in. Ook is de punt is grotendeels verantwoordelijk voor het prikken, als de vis er vandoor gaat dringt deze toch wel dieper in.

Wie vertelt er iets zinnigs over haakkeuze?

UserPostedImage

UserPostedImage

Twee haken van Fox, de SSBP en de SSSP, op het oog hetzelfde maar de punt van de SSBP staat naar binnen.
Welke van de twee kies je in welke situatie, en waarom?

Ik kies voor de SSSP, omdat deze volgens mij sneller vlees pakt door de rechte haakpunt.
En dan in ALLE gevallen, dus ook bij obstakels.

Bewerkt door de gebruiker donderdag 19 juli 2012 12:21:40(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Mister X  
#23 Gepost : donderdag 19 juli 2012 19:26:49(UTC)
Mister X

50 ponder

Dun dradige haken gebruik je op water zonder obstakels (waterpest wierbedden) alles
wat maar voor extra druk kan zorgen. Keer op keer heeft dat gezorgd voor uitbuigen
en breken van gerenommeerde merk haken! Mensen denken gelijk een kut haak staan
niet stil bij het feit, bepaalde situatie zijn deze haken niet geschikt! Dun dradig
haken hebben als voordeel gaan minder snel wrikken. Dik dradige haken maken een
groter gat i.v.m dunne haken, kans op snijden en scheuren is groot! Wel degelijk
zit verschil tussen haken (bijvoorbeeld materiaalkeuze) hybride (samenstelling van
materialen). Aan gekomen bij de punt het is niet alleen afhankelijk, of deze recht
is of "krom" het model heeft ook een rol van betekenis. Kort gezegt het model moet
aan de punt van de haak matchen, niet zijn de verhouding uit balans. Daarom duurt
het "relatief" lang voor een nieuwe haakpatroon wordt uitgebracht. Een rechte punt
pakt sneller vlees nadeel je leverd in op het vast houden. Gebogen punt zorgt voor
positie hou vast nadeel, ongecontroleerd gebruik kans op snijden scheuren erg groot!

Conclusief bij twijfel altijd vragen of een haakje geschikt is voor jou doel einde Knipoog

Bewerkt door de gebruiker donderdag 19 juli 2012 19:29:38(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (2)
2 Pagina's<12
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.