logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

2 Pagina's12>
Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Stefan Huijsman  
#1 Gepost : dinsdag 26 juni 2012 12:11:50(UTC)
Stefan Huijsman

10 ponder

Een aantal weken geleden was ik met mijn vader en een vismaat aan het vissen op een groot meer. We zaten aan de kant bij de monding van een klein kanaaltje. 1 stek leverde de ene na de andere aanbeet op. We hebben 3 dagen gevist en als we alle vis hadden geland waarvan we aanbeten kregen dan hadden we meer dan 10 vissen op de onthaakmat gehad.

Het probleem was dus de losschieters, we hebben in totaal 4 karpers en een gras geland, maar er zijn ook een paar beste jongens ontsnapt. Mijn vraag is hoe dat kan. 2 van de vier karpers werden op andere stekken gevangen, daarbij was het 1 run 1 vis op de mat. Alleen die 'succesvolle' plek had alle losschieters.

De bodem van het meer is behoorlijk zacht, dus visten we met wat langere onderlijnen (combi rig, 20 tot 25 cm, wide cape 6 en 8 of longshank 6 en 8, met rubbertje dat de hair begeleid tot de haakbocht) en lichte platte loodjes en een loslopend leadclip systeem. Een aantal losschieters kreeg ik op het hit and run systeem van PB, de leadclip variant. De lijnen werden uitgevaren met een voerboot en het lood werd iets uit de modder omhoog getrokken zodra deze de bodem raakte. De desbetreffende stek was ongeveer 80 tot 120 cm diep. We visten met een dubbele tijgernoot en een roze mais popup.

Het is misschien een lastige vraag maar heeft iemand een idee hoe het kan? Wij zaten zelf te denken dat het opzuigen van het aas vermoeilijkt kon zijn door opstakels, maar aan de andere kant hebben we nooit ergens achter vast gezeten. Ik dacht zelf even dat het aan het hit and run systeem lag, het leek net alsof ik 2x voelde dat de haak losschoot toen het lood weer terug bij de onderlijn kwam.

Wie lost dit raadsel op? Dus...
Sponsor
Henk Haarlem  
#2 Gepost : dinsdag 26 juni 2012 12:20:01(UTC)
Henk Haarlem

50 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 1 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Je zegt lichte loodjes, wat is licht bij jou? ( laat het lichte lood liever in de prut zitten is weerstand )
Bij mij is 100 gram licht, ik vis met 5-6-7 ounce en als het moet nog zwaarder.( ik vaar wel mijn lijnen uit )
Lood zet de haak, vergeet dat nooit.
"Mijn grootste moet ik nog vangen".
Mvg. Henk Haarlem.

"Kālāma Sūtra" (ook toepasbaar in het vissen)
Rely not on the teacher, but on the teaching.
Rely not on the words of the teaching, but on the spirit of the words.
Rely not on theory, but on experience.

Do not believe in anything simply because you have heard it.
Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations.
Do not believe anything because it is spoken and rumored by many.
Do not believe in anything because it is written in your religious books. (Visgerelateerd boekjes)
Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders.
Stefan Huijsman  
#3 Gepost : dinsdag 26 juni 2012 13:06:56(UTC)
Stefan Huijsman

10 ponder

Loodjes waren +/- 50 gram. We hadden namelijk het idee dat zwaardere te ver weg zakte. Maar zou dat een reden kunnen zijn voor het niet goed zetten van de haak?

Bij het losschieten hadden we de vis eerst 10 tot 20 meter lang aan de lijn, met gewoon druk op de hengel. En dan ineens schoot het los.
Henk Haarlem  
#4 Gepost : dinsdag 26 juni 2012 13:27:00(UTC)
Henk Haarlem

50 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 1 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Stefan Huijsman schreef:
Maar zou dat een reden kunnen zijn voor het niet goed zetten van de haak?

Lijkt mij de reden, en ben je bang dat ze diep wegzakken, gebruik een chod rig.

Wat je ook nog erbij kan doen is, gebruik lijnclip,en zet beetrunspoel op zwaar.
Alles om maar de haak te laten zetten tot voorbij de weerhaak.

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 26 juni 2012 13:32:11(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

"Mijn grootste moet ik nog vangen".
Mvg. Henk Haarlem.

"Kālāma Sūtra" (ook toepasbaar in het vissen)
Rely not on the teacher, but on the teaching.
Rely not on the words of the teaching, but on the spirit of the words.
Rely not on theory, but on experience.

Do not believe in anything simply because you have heard it.
Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations.
Do not believe anything because it is spoken and rumored by many.
Do not believe in anything because it is written in your religious books. (Visgerelateerd boekjes)
Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders.
monstercarps  
#5 Gepost : dinsdag 26 juni 2012 13:35:29(UTC)
monstercarps

30 ponder

Heb je geen foto van je onderlijn?
Keep it simple...
The_MK  
#6 Gepost : dinsdag 26 juni 2012 14:02:19(UTC)
The_MK

5 ponder

Ik sta samen met Stefan (en zijn vader) voor dit raadsel.
Beide Stefan en ik hebben lossers gehad op de betreffende plek.
Het leek er op als of de aasopname plus het zetten van de haak bij een aantal van de gevallen niet naar behoren verliep. Zodra er wat extra druk op de lijn en dus hengel werd gezet (voorkomen van vastlopen in overhangende bomen bijvoorbeeld) schoot de haak uit de vis zijn bek. Verder geen lijnbreuk, o.i.d gehad.
Dit kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben; Rig, lood, aasgedrag van de karper, bodemstructuur, enz.

Ik heb zelf het idee dat het misschien zou kunnen liggen aan de bodemstructuur. Er liggen her en der een aantal afgebroken takken en er groeien een aantal lelieplanten. De karper aast natuurlijk graag op dit soort plekken (vandaar de hotspot, om het zo maar te noemen). Wel kan een dergelijke plek met kleine obstakels er voor zorgen dat de onderlijn rare kronkels kan maken (als het bijvoorbeeld over een takje heen ligt). Neem daarbij misschien een vrij voorzichtige manier van azen (ook door de obstakels) en het zou volgens mij een goede reden kunnen zijn voor de aantal lossers. Het vreemde aan de situatie is dat het overgrote deel van de vissen van deze plek kwamen. En de haak zat bij deze vissen keurig vast in de onderlip (wel kwam er af en toe een tak of troep mee in de lijn).
De onderlijnen maken we zelf en zorgen eigenlijk nagenoeg altijd voor het goed zetten van de haak in de onderlip (opgemaakt uit viservaringen uit andere wateren, gelukkig opvallend weinig lossersBlijb ). Natuurlijk horen lossers bij het vissen maar op deze plek is het gewoon weg frappant te noemen dat wij meer dan de helft van de vissen verliezenVerdrietig .

Ik hoop dat deze informatie een toevoeging is zijn op het verhaal van Stefan.
Mijn karper ervaring is ook pas 3/4 jaar en ik kan dus ook veel simpele dingen, die eventueel ook onderdeel van de oorzaak kunnen zijn, over het hoofd zien.

Een helicopter rig / choddy zou misschien ook een oplossing kunnen zijn? Dus...

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 26 juni 2012 14:08:29(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Groet, Michiel

...Simplicity is the key...
The_MK  
#7 Gepost : dinsdag 26 juni 2012 14:08:14(UTC)
The_MK

5 ponder

Henk Haarlem schreef:
Stefan Huijsman schreef:
Maar zou dat een reden kunnen zijn voor het niet goed zetten van de haak?

Lijkt mij de reden, en ben je bang dat ze diep wegzakken, gebruik een chod rig.

Wat je ook nog erbij kan doen is, gebruik lijnclip,en zet beetrunspoel op zwaar.
Alles om maar de haak te laten zetten tot voorbij de weerhaak.

Beetrun slip een standje zwaarder stellen is wellicht ook een uitkomst. Het zorgt natuurlijk direct voor meer druk op de lijn.Mee eens

Wat ik vergat te vertellen is dat wij ook gebruik maakten van toplood op de lijn. Zou misschien een rare knik kunnen veroorzaken (waardoor de druk verminderd).
Groet, Michiel

diesel  
#8 Gepost : dinsdag 26 juni 2012 14:22:18(UTC)
diesel

40 ponder

Op welke manier monteren jullie de haak?

Toplood leverd ook harde runs opBlijb

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 26 juni 2012 14:23:05(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

groet erik
The_MK  
#9 Gepost : dinsdag 26 juni 2012 16:21:31(UTC)
The_MK

5 ponder

diesel schreef:
Op welke manier monteren jullie de haak?

Toplood leverd ook harde runs opBlijb

Naar binnen wijzend als wij de haak monteren op de onderlijn.
Als afwerking een klein stukje tube/rubber om de hair aan de haak te houden, veder een stukje shrinktube die we naar binnen wijzen zodat de haakpunt in het verlengde loopt van de onderlijn.
Ik heb helaas geen screenshot van onze onderlijnen maar deze komt goed in de buurt (qua setup);
UserPostedImage
Na het zachte (flexibele stuk) komt het stukje gecoate lijn (voor de stugheid). Wij gebruiken alleen andere haken, widegape / longshank (maatje 8) en ander lijnmateriaal. Maar voor het idee voldoet dit Mee eens
Vooral niet te moeilijk!

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 26 juni 2012 16:30:08(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Groet, Michiel

ronalddehoog  
#10 Gepost : dinsdag 26 juni 2012 17:16:26(UTC)
ronalddehoog

40 ponder

Bedankjes: 2 keer
Zelf vis ik ook altijd met max 60 gram, om het in de bodem zakken te voorkomen. Sla de vis ook altijd nog even aan aan het begin van de drill.
Voer geen oorlog, voer de vissen.
The_MK  
#11 Gepost : woensdag 27 juni 2012 10:44:53(UTC)
The_MK

5 ponder

ronalddehoog schreef:
Zelf vis ik ook altijd met max 60 gram, om het in de bodem zakken te voorkomen. Sla de vis ook altijd nog even aan aan het begin van de drill.

Doen wij in principe altijd. Niet hard maar even zorgen dat de haak gezet is (vaak zal het niet eens nodig zijn).
Volgens mij kan het daar niet aan liggenMee eens
Groet, Michiel

ronalddehoog  
#12 Gepost : woensdag 27 juni 2012 18:54:09(UTC)
ronalddehoog

40 ponder

Bedankjes: 2 keer
The_MK schreef:

Doen wij in principe altijd. Niet hard maar even zorgen dat de haak gezet is (vaak zal het niet eens nodig zijn).
Volgens mij kan het daar niet aan liggenMee eens

Ja, je moet natuurlijk niet als een idioot aan die hengel gaan slaan...
Voer geen oorlog, voer de vissen.
luuk heesters  
#13 Gepost : woensdag 27 juni 2012 22:55:33(UTC)
luuk heesters

15 ponder

Misschien hebben de vissen zachte bekken?
misschien moet je met ligt haakaas vissen dan kan je de rig een stukje korter maken.
Het lood zal de bodem in zakken maar ligt haakaas zal er nauwelijks inzakken.

En je vangt er misschien meer door.
Omdat de karper zich erin kan verslikken, alle boilies zijn hetzelfde gewicht en je haakaas is dan ligter dus die schiet makkelijker bij de karper na binnen.

Je beschrijft ook dat je met een combirig vist.
Ik weet niet of het waar is ( misschien kan iemand dit bevestigen )
Als je met een combirig vist in de modder is de kans groter dat je rig omhoog gaat staan mits hoe stijf je coating is.
Misschien dat dit de inhaking kan verslechteren??
bart van bezouw  
#14 Gepost : donderdag 28 juni 2012 11:22:51(UTC)
bart van bezouw

5 ponder

Mooi dat ik met een 30 grams schuifloodje ook fluiters krijg en niet eens aan sla...
Daar ligt het probleem echt niet hoor...
Stefan Huijsman  
#15 Gepost : donderdag 28 juni 2012 11:54:47(UTC)
Stefan Huijsman

10 ponder

Gisteravond tijdens het rollen van boilies heb ik het hier weer over gehad met een vismaatje en mijn pa. Het is heel lastig te achterhalen waar het exact aan ligt, dus zit er maar één ding op. We gaan met een bootje het water op en met een doorzichtige emmer de stek bekijken. Misschien zien we dan al wat het probleem is, daarna gewoon wat verschillende dingen proberen om uit te vinden wat wel en niet werkt qua rigs, loodsystemen etc etc..
bart van bezouw  
#16 Gepost : donderdag 28 juni 2012 12:13:20(UTC)
bart van bezouw

5 ponder

Mijn idee:

Je vist met vrij lange onderlijnen en met Tijgernoten en een maisje.
Tijgernoten zijn vrij licht waardoor ze eerder gaan dwarrelen in de bek, zeker als je de combi nog eens lichter maakt door het maisje toe te voegen. Longshanks in de zomer met die lange onderlijnen zou ik sowieso niet doen...
Ik zou zelfde loodgewicht houden, onderlijn iets inkorten, boel niet meer uit de bodem trekken (misschien komt er net vuil op de haak te zitten als je hem eruit trekt!) en op 5cm van je haak een flink stuk putty doen..

groet Bart
Stefan Huijsman  
#17 Gepost : donderdag 28 juni 2012 12:44:32(UTC)
Stefan Huijsman

10 ponder

Hey Bart,

Bedankt voor de tips! We hebben de materialen hiervoor in huis dus we gaan het zeker uitproberen.

Wat is de reden dat je in de zomer de combinatie tussen longshank en lange onderlijnen niet zou gebruiken?
The_MK  
#18 Gepost : vrijdag 29 juni 2012 09:24:45(UTC)
The_MK

5 ponder

bart van bezouw schreef:
Mijn idee:

Je vist met vrij lange onderlijnen en met Tijgernoten en een maisje.
Tijgernoten zijn vrij licht waardoor ze eerder gaan dwarrelen in de bek, zeker als je de combi nog eens lichter maakt door het maisje toe te voegen. Longshanks in de zomer met die lange onderlijnen zou ik sowieso niet doen...
Ik zou zelfde loodgewicht houden, onderlijn iets inkorten, boel niet meer uit de bodem trekken (misschien komt er net vuil op de haak te zitten als je hem eruit trekt!) en op 5cm van je haak een flink stuk putty doen..

groet Bart

Goeie tip Mee eens
Groet, Michiel

bart van bezouw  
#19 Gepost : vrijdag 29 juni 2012 13:46:30(UTC)
bart van bezouw

5 ponder

Mister X  
#20 Gepost : vrijdag 29 juni 2012 13:51:45(UTC)
Mister X

50 ponder

@bart van bezouw Goed bezig interessante leerstof Blijb

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 29 juni 2012 16:18:29(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (7)
2 Pagina's12>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.