logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
Tijgernootje  
#1 Gepost : zaterdag 5 mei 2012 20:20:56(UTC)
Tijgernootje

20 ponder

Hallo vissers,

Momenteel ben ik pas begonnen met statisch vissen(momenteel 1 hengel) en ik heb erg gemerkt dat het uitpeilen van het water erg belangrijk is, vanwege het blankenDus...
In wateren zoals de Leidsche vaart ben ik erg geneigd om dichtbij de kant te gooien bij het riet, vanwege ik geen idee heb waar ik anders zou moeten gooien.
Ik zou graag naar wat grotere wateren willen gaan, maar zonder te kunnen uitpeilen is dat volkomen nutteloos Tja

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze vragen:
-Is het mogelijk om een eenvoudig snoekhengeltje als peilhengel te gebruiken?
-Heb ik een speciaal peillood nodig, of kan ik gebruik maken van een normaal 70gram lood?
-Is het diepste punt in het water een 'hotspot' ?

Verder zijn alle tips welkomBlijb

Mvg,
Sponsor
Henk Haarlem  
#2 Gepost : zaterdag 5 mei 2012 20:31:43(UTC)
Henk Haarlem

50 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 1 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze vragen:
-Is het mogelijk om een eenvoudig snoekhengeltje als peilhengel te gebruiken?------------------Niet echt
-Heb ik een speciaal peillood nodig, of kan ik gebruik maken van een normaal 70gram lood?--------Niet echt/ Ja
-Is het diepste punt in het water een 'hotspot' ? ---------------------------------------------- Stel dat is 40 meter diep ( Sloterplas ) dan niet.

Ook al is dat niet verplicht, maar als je je zelf voorstelt en daar een beetje over je zelf vertelt met daarin ook een beetje je ervaring, dan wordt het iets makkelijker hier om je te adviseren.
Bv leidsche vaart ter hoogte van?
welke wateren heb je op het oog?
om maar iets te noemen.

Bewerkt door de gebruiker zaterdag 5 mei 2012 20:33:59(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

"Mijn grootste moet ik nog vangen".
Mvg. Henk Haarlem.

"Kālāma Sūtra" (ook toepasbaar in het vissen)
Rely not on the teacher, but on the teaching.
Rely not on the words of the teaching, but on the spirit of the words.
Rely not on theory, but on experience.

Do not believe in anything simply because you have heard it.
Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations.
Do not believe anything because it is spoken and rumored by many.
Do not believe in anything because it is written in your religious books. (Visgerelateerd boekjes)
Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders.
Lodewijk  
#3 Gepost : zaterdag 5 mei 2012 20:32:35(UTC)
Lodewijk

55 ponder

Bedankjes: 2 keer
Is 3 keer bedankt in 1 post(s)
een stuk lood van ongeveer 100 gram met uitstekende delen is voldoende om de bodem te kunnen 'voelen'
bijv de grippa van fox ofzo.
deze heeft kleine bobbeltjes en zo kan je de bodem goed voelen.
voor de rest is het be;langrijk dat je gevlochten lijn gebruikt!
in nylon zit rek dus heb je niet zo goed contact als het ware.
voor de montage doe je altijd eerst je lijn door de wartel van het lood en je pijl dobber maak je vast aan het uiteinde van je lijn.
als pijldobber kan je natuurlijk een echte kopen maar een grote snoek dobber volstaat ook.
om dieptes te kunnen meten meet je vanaf het moment waar je lijn van je molen komt 50 cm naar je startoog toe en zet je daar een markering op je hengel. ( stukje tape of typex ofzo )
om dieptes te meten gooi je in en trek je je lijn strak. nu voel je als het goed is dat je dobber het lood raakt.
vervolgens hou je je hengel met de hengeltop naar je spot gericht en doe je je baitrunner of slip los.
door nu steeds lijn te geven kan je goed de diepte bepalen. 1 keer lijn geven is 50 cm 2 keer een meter enzovoorts.

ik zou toch een stevige hengel gebruiken voor dit werk ( ligt dr natuurlijk aan hoe ver je moet gooien )
het diepste punt wil niet altijd een hotapot zijn. de karper is net als de mens en ze houden erg van zon.

hoop dat je hier wat aan hebt.

groetjes

Bewerkt door de gebruiker zaterdag 5 mei 2012 20:37:45(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

'Wie zich verliest in zijn passie, is minder verloren dan wie de passie verliest'
Lodewijk  
#4 Gepost : zaterdag 5 mei 2012 20:45:02(UTC)
Lodewijk

55 ponder

ikzelf gebruik dit lood

UserPostedImage
de atomic mine
'Wie zich verliest in zijn passie, is minder verloren dan wie de passie verliest'
Tijgernootje  
#5 Gepost : zaterdag 5 mei 2012 20:46:38(UTC)
Tijgernootje

20 ponder

Bedankt mannen, ik weet al wat meer over het peilenLike
Waar letten jullie precies op? op harde bodem, ect.
Lodewijk  
#6 Gepost : zaterdag 5 mei 2012 20:49:25(UTC)
Lodewijk

55 ponder

hier let ik vooral op gravel platen.
of naja in het begin ik ken het meer nu aardig goed.
Tijgernootje  
#7 Gepost : zaterdag 5 mei 2012 20:50:26(UTC)
Tijgernootje

20 ponder

Ik neem aan dat je dat gelijk voelt als je op een plaat staat?Dus...
Lodewijk  
#8 Gepost : zaterdag 5 mei 2012 20:53:49(UTC)
Lodewijk

55 ponder

jep.
je voelt duidelijk stenen.
sander Janssen vd laak  
#9 Gepost : zondag 6 mei 2012 10:09:12(UTC)
sander Janssen vd laak

20 ponder

is er niemand in je omgeving die je daar een beetje wegwijs in kan maken het is namelijk een gevoel en dat is erg lastig uit te leggen op het forum
Henk Haarlem  
#10 Gepost : zondag 6 mei 2012 10:37:42(UTC)
Henk Haarlem

50 ponder

Man
Nederland

Bedankjes: 1 keer
Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
Beetje oefenen op het droge wil ook wel een beetje werken.
Op een plek als dit bv. gras-asfaltpad-zand, verschillende "bodem" alleen nog blubber/silt maar dan heb je het wel door.

Bewerkt door de gebruiker zondag 6 mei 2012 10:43:32(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Henk Haarlem heeft deze afbeelding(en) toegevoegd als bijlage:
veertje.jpg
"Mijn grootste moet ik nog vangen".
Mvg. Henk Haarlem.

"Kālāma Sūtra" (ook toepasbaar in het vissen)
Rely not on the teacher, but on the teaching.
Rely not on the words of the teaching, but on the spirit of the words.
Rely not on theory, but on experience.

Do not believe in anything simply because you have heard it.
Do not believe in traditions because they have been handed down for many generations.
Do not believe anything because it is spoken and rumored by many.
Do not believe in anything because it is written in your religious books. (Visgerelateerd boekjes)
Do not believe in anything merely on the authority of your teachers and elders.
Erwin  
#11 Gepost : maandag 7 mei 2012 16:48:01(UTC)
Erwin

CarpFeeling Crew

Man
Nederland

Bedankjes: 71 keer
Is 57 keer bedankt in 52 post(s)
Heel belangrijk bij het peilen. Gebruik gevlochten lijn. Dan voel je de bodem erg goed. Het lood is beter als het plat is omdat je dan meer contact hebt met de bodem. Het "lezen van de bodem" met een peilhengel is iets wat je moet leren (ervaring).

Ik heb in een artikel op CarpFeeling dit geprobeerd uit te leggen > http://www.carpfeeling.com/Technieken/125/Peilen

Succes ermee!
Tijgernootje  
#12 Gepost : maandag 7 mei 2012 20:12:25(UTC)
Tijgernootje

20 ponder

Hey erwin,

Die uitleg heeft me idd heel goed geholpenLike

Maar stel: ik voel een goed plekje (bijv. een plateau), en ik ga uitpeilen hoe diep het is.
Wanneer zou het dan een ideaal plekje zijn qua diepte?
Wil je het liefst een plateau op een diepte van 1,5/3 meter/6 meter (heeft dit met seizoenen te maken?)

sander Janssen vd laak  
#13 Gepost : dinsdag 8 mei 2012 09:13:07(UTC)
sander Janssen vd laak

20 ponder

heeft met temperaturen te maken en uiteraard wat eerder ook al is aangegeven met het water
neem een grote plas met een gemiddelde diepte van 2,5 mtr dan ziet een plateutje van 1,3 mtr er erg goed uit
neem een andere grote plas met gemiddelde diepte van 8 mtr dan ziet een plateutje van 1,3 mtr er misschien wat minder goed uit en kan je beter een plateutje zoeken van 2 mtr
er is zoveel verschillende watertypes enzo
wat ik altijd doe is hengels op verschillende dieptes leggen en dan kijken wat gaat lopen
zomers vaak bovenaan taluten winters vaan onderaan taluten maar ik zeg vaak want ik heb met 35 graden vissen op 8mtr diep gevangen en met 2 graden aan de oppervlakte dus het is altijd puzzelen
michiell_  
#14 Gepost : dinsdag 8 mei 2012 17:29:16(UTC)
michiell_

25 ponder

goh,
als je aanhaalt dat als je niet peilt het vissen nutteloos is, ben ik hier toch niet mee akkoord.
Oké voor kanalen etc.
Maar zoals gewone plassen ofzo is dit niet "ALTIJD" noodzakelijk. (soms wel uiteraard)
ik heb zelf super sessies gehad en dan spreek ik over 1 nachtje en 3 30ponders te vangen zonder te peilen hoor.
Vaak zie je al welk goede stekken zijn als je aankomt op het water, rietkragen,lelies, of waar de vis rolt/springt.

het is natuurlijk handig dat je de dieptes weet (daarvoor meestal gebruik dieptemeter) maar ik heb nu ongeveer 1 jaar het gebruik van een dieptemeter (een vriend van me) en heb hiervoor de 7 jaar dat ik op karper viste nooit echt gepeild en altijd leuk gevangen hoor.
De Doorzetter Wint !
Tijgernootje  
#15 Gepost : dinsdag 8 mei 2012 18:03:22(UTC)
Tijgernootje

20 ponder

michiell_ schreef:
goh,
als je aanhaalt dat als je niet peilt het vissen nutteloos is, ben ik hier toch niet mee akkoord.
Oké voor kanalen etc.
Maar zoals gewone plassen ofzo is dit niet "ALTIJD" noodzakelijk. (soms wel uiteraard)
ik heb zelf super sessies gehad en dan spreek ik over 1 nachtje en 3 30ponders te vangen zonder te peilen hoor.
Vaak zie je al welk goede stekken zijn als je aankomt op het water, rietkragen,lelies, of waar de vis rolt/springt.

het is natuurlijk handig dat je de dieptes weet (daarvoor meestal gebruik dieptemeter) maar ik heb nu ongeveer 1 jaar het gebruik van een dieptemeter (een vriend van me) en heb hiervoor de 7 jaar dat ik op karper viste nooit echt gepeild en altijd leuk gevangen hoor.

Peilen is zeker belangrijk, maar niemand zegt dat het nutteloos is
michiell_  
#16 Gepost : dinsdag 8 mei 2012 18:22:11(UTC)
michiell_

25 ponder

tijgernootje zegt : Ik zou graag naar wat grotere wateren willen gaan, maar zonder te kunnen uitpeilen is dat volkomen nutteloos Tja

Ps. Ik zeg niet dat dit nutteloos is he, integendeel.
Ik zeg gewoon dat zonder te peilen er evenveel vis tevangen valt als je goed observeert van het water.
sinds ik de gelegenheid heb om een dieptemeter te kunnen gebruiken doe ik dit ook hoor!
Maar hiervoor heb ik ook altijd goed gevangen "zonder" te peilen.
vis nu 8 jaar op karper en heb 7 jaar lang zonder te peilen veel vis gevangen met momenten.

Peilen geeft natuurlijk de mogelijkheid om de ondiepe/diepere stukken van het water te vinden/weten.
Raad het de vissers ook niet af, zeker niet ! het kan juist veel karper opleveren.
Maar het is niet altijd noodzakelijk om vis te vangen zei ik gewoon Knipoog

Grts
De Doorzetter Wint !
monstercarps  
#17 Gepost : dinsdag 8 mei 2012 18:47:03(UTC)
monstercarps

30 ponder

Ik peil altijd voordat ik een stek voor langere tijd kies op groot water, maar als ik instant een nachtje ga vissen dan gebruik ik niet altijd de peilhengel maar dan ga ik op mijn gevoel af. Moet wel zeggen dat er weinig diepteverschil is bij mij. Bij een groot water met veel diepteverschillen raad ik aan om altijd van tevoren te peilen zodat je niet ineens in een diepe kuil ligt als je 3 meter verder gooid.
Het kan nooit kwaad om te peilen. Het is ALLEEN maar in je voordeel.

Bewerkt door de gebruiker dinsdag 8 mei 2012 18:49:13(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

Keep it simple...
michiell_  
#18 Gepost : dinsdag 8 mei 2012 18:54:23(UTC)
michiell_

25 ponder

Inderdaad peilen is in je voordeel.
en het hangt natuurlijk ook van water tot water af.

zoals net aangehaald is als je enkele nachten of een langere tijd op een groot "onbekend" water gaat vissen.
dan peil ik ook eerst of ga ik met de boot op het water.
heb nu een nieuw HEEL ondiep water gevonden met vele obstakels tot 50 meter in het water langs 3 kanten van het water.
1kant lijkt me goed te bevissen. je kan ook tot 50 meter in het water wandelen. had dit water pas ontdekt, en lag een dode spiegelkarper van +- 10 kg.

er is hier NOOIT gevist geweest is mij verteld (staat ook niet dat het verboden is. maar een vriend van me woont er 2 straten vandaan.)

het is +- 30 of 40 hectare groot super groot dus. over 1 maand zou ik met de boot op het water gaan opzoek naar goede stekken zonder takken ofzo.dit is natuurlijk weer wel handig om vooraf te doen ipv. dat je dit allemaal moet doen als je terplaatse komt! Knipoog
De Doorzetter Wint !
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.