logo
Welkom gast! Om van alle functies gebruik te kunnen maken kun je Inloggen of Registreren.

Mededeling

Icon
Error

Delen
Opties
Ga naar laatste bericht Ga naar het laatste ongelezen bericht
michiell_  
#1 Gepost : vrijdag 6 april 2012 14:14:05(UTC)
michiell_

25 ponder

Hoi iedereen,

Ik ga eens beginnen met de visserij op het kanaal. Na 7 jaar actief geweest te zijn op privé wateren en gesloten wateren ben ik vanplan om de grote stap die ik al 2 jaar overweeg te zetten.

Ik ben enkele weken geleden er opuit getrokken om een goede stek te zoeken op het kanaal.

Nu ben ik nog aan het denken welke aaskeuze (boilies uiteraard) maar snowman met 2 18mm boilies of snowman 14mm boilies of 1 zinkende boilie of 2 of.. geef me maar tips indien je er wat vanaf weet.

ook welke onderlijn en de lengte van de boilie en haak, haak grootte .. ik heb zelf maatje 6 en 8 hier thuis liggen.

127 gram lood en of ik helicopter rig zou doen of inline of met wartel lood.

kan iemand me wat inlichtingen geven?

groeten
De Doorzetter Wint !
Sponsor
Andre  
#2 Gepost : vrijdag 6 april 2012 15:22:04(UTC)
Andre

30 ponder

Is 4 keer bedankt in 4 post(s)
Hallo Michiel,

Waarom zou je op het kanaal ineens heel anders moeten doen dan op andere wateren? Ook lang niet ieder kanaal zal gelijk zijn dus het is gewoon een kwestie van proberen. De stek die enkele weken geleden goed leek, kan nu wel waardeloos zijn, een goede stek is een stek waar de vis zit immers ;-).

Zelf doe ik op het kanaal gewoon niet al te moeilijk. standaard onderlijn, haakmaatje 6 of 8 idd, cm of 15 met stukje gebogen krimpkous/aligner en een enkele boilie of snowman. Tjah en dan het systeem, op het kanaal kun je vaak uitlopen of iig niet ver werpen, dus houdt ik het meestal op inline lood (hit en run systeem ofzo).
michiell_  
#3 Gepost : vrijdag 6 april 2012 15:24:51(UTC)
michiell_

25 ponder

Andre schreef:
Hallo Michiel,

Waarom zou je op het kanaal ineens heel anders moeten doen dan op andere wateren? Ook lang niet ieder kanaal zal gelijk zijn dus het is gewoon een kwestie van proberen. De stek die enkele weken geleden goed leek, kan nu wel waardeloos zijn, een goede stek is een stek waar de vis zit immers ;-).

Zelf doe ik op het kanaal gewoon niet al te moeilijk. standaard onderlijn, haakmaatje 6 of 8 idd, cm of 15 met stukje gebogen krimpkous/aligner en een enkele boilie of snowman. Tjah en dan het systeem, op het kanaal kun je vaak uitlopen of iig niet ver werpen, dus houdt ik het meestal op inline lood (hit en run systeem ofzo).

alvast bedankt,
indien nog tips laat maar komen.

De Doorzetter Wint !
david_deman  
#4 Gepost : vrijdag 6 april 2012 15:33:53(UTC)
david_deman

15 ponder

Een goeie kanaalrig is infeite simpelweg een doodgewone standaard rig die goed inhaakt met wat shrinktube. Je kiest best ook voor een dikdradige haak met een klauwpunt die naar binnen wijst. Dit omdat er op kanaal vaak stroming is en er grote keien liggen. Wanneer je dan vist met een fijnstelige rechte haakpunt, dan is deze in no-time bot en dus waardeloos.

Een wonder kanaalrig heb je niet nodig aangezien er op de meeste kanalen totaal geen dressuur heerst. Het moeilijkste aan kanaalvissen is vis lokaliseren omdat je met een waterloop zit van enkele kilometers tot soms 150km en meer. Dat is de moeilijkheid. Wanneer je vis op de stek hebt en ze azen, dan voldoet de meest simpele combi-boilierig...Qua rigs hoef je het echt niet ver te zoeken op kanaal. De vis zoeken, dat is een ander paar mouwen.

Hopelijk heb je er iets aan.

Groeten David

Bewerkt door de gebruiker vrijdag 6 april 2012 15:34:43(UTC)  | Reden: Niet aangegeven

mijn fotografie facebook-pagina: https://www.facebook.com/ddphotography99

Of voeg mezelf toe: https://www.facebook.com/david.dem.7
sven vq  
#5 Gepost : zondag 8 april 2012 12:58:19(UTC)
sven vq

20 ponder

gewoon simpel houden, maar zorg wel dat de rig tegen een stootje kan. zoals David al aanhaalde, kan het kanaal wel een paar scherpe stenen/brokstukken/afvalstukken bevatten. Als je dan aankomt met een 15lbs gevlochten onderlijntje, dan geef ik dat niet veel kans, vooral als er dan ook nog eens mossels in de buurt zijn.

Ik viste meestal met steeds het zelfde systeem op kanaal. leadcoreleader,loodclip en een combi rig gemaakt van een stuk dik fluorocarbon(of zelfs gewoon 50/00 nylon) en als soepel stuk gebruikte ik steevast de 35Lbs Quicksilver. dit kan tegen een stootje, geloof me maar Like

Grtz
ericesv  
#6 Gepost : zondag 8 april 2012 15:30:59(UTC)
ericesv

35 ponder

Man
Nederland

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
zo viste ik in eind 80 al op het twente kanaal , simple rig het liefst fluocarbon of gewoon je hoofdlijn gebruiken als rig martiaal.
inline lood de meeste kanalen hebben een harde bodem of zoek die harde plaat meestal zul je daar ook mossels vinden, gebruik tube om de eerste meter van je lijn te beschermen , werkt beter dan de meest slijtvaste voorslag ( vooral als je wat goedkopere harde tube gebruikt.)
Begin gewoon met 1 boilie als bodem aas , de meeste kanalen stromen en daardoor zal de vis snel moeten azen anders is hun eten al weer verder.
Zoals de meeste al opmerkten keep it simple .
Tijgernoten wil ook goed werken op een kanaal ( deze zullen minder snel wegspoelen )
Wat betreft lood je hebt tegenwoordig inline grippa met zachte insurt deze blijft goed liggen en door de zachte insurt zal de lijn bij het binnendraaien eerder van de bodem zijn .

succes en vang mooie kanaal beer.
als karpervissen je passie is .
griend  
#7 Gepost : zondag 8 april 2012 17:44:32(UTC)
griend

50 ponder

Bedankjes: 10 keer
Is 34 keer bedankt in 33 post(s)
Gewoon lekker een standaard rig gevlochtelijn met een inline lood .
Ik zelf gebruik graag voorslag van pb shield voor de mosseltjes .
Wind op de kant is vis in de hand.

michiell_  
#8 Gepost : zondag 8 april 2012 23:08:42(UTC)
michiell_

25 ponder

Bedankt voor de reacties,
ik heb het gewoon simpel gehouden bij mijn "normale" onderlijnen.

de grippa rig en een gewone rig met een krimpkousje.

quoi aas wordt het een 16mm boilie met een pop-up maisje en een 18mm boilie met een fluo pop-upje of ook een mais popupje. dat zal ik nog zien.

Morgen mijn eerste sessie ooit op het kanaal Knipoog

wish mee good luck
De Doorzetter Wint !
ronalddehoog  
#9 Gepost : zondag 8 april 2012 23:28:58(UTC)
ronalddehoog

40 ponder

Bedankjes: 2 keer
good luckLike
Voer geen oorlog, voer de vissen.
david_deman  
#10 Gepost : maandag 9 april 2012 12:30:20(UTC)
david_deman

15 ponder

16mm aas zou ik wel achterwege laten voor kanaal... Dit omdat de witvis er meestal vlug mee weg is
mijn fotografie facebook-pagina: https://www.facebook.com/ddphotography99

Of voeg mezelf toe: https://www.facebook.com/david.dem.7
remio  
#11 Gepost : dinsdag 28 augustus 2012 21:40:31(UTC)
remio

5 ponder

zit zo eens een hoop topics door te lezen, er word een hoop info gevraagd, maar je leest bijna geen enkel reactie meer..... ben toch vaak benieuwd of de gegeven tips goed hebben gewerktBlijb
remon v wanrooij  
#12 Gepost : woensdag 29 augustus 2012 18:02:33(UTC)
remon v wanrooij

25 ponder

Is 25 keer bedankt in 24 post(s)
Ik vis al jaren op kanalen en rivieren en gebruik altijd een semi inline lood.. Je onderlijn hoeft niet lang te zijn want bijna overal is de bodem wel hard ( mijn onderlijnen zijn meestal tussen de 12 en 14 cm.) Ik gebruik zelf een blow back rig maar dat is een persoonlijke voorkeur. Je boillie niet te kort op je hair door de hierboven genoemde reden dat ze meestal verder trekken en dat ze daarom wat harder zuigen.
Ik zou geen drijfvermogen meegeven aan je boillie vanwegen de zuigkracht van de schepen. Ze trekken het dan onderwater gewoon in de knoop..
Door JOU drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
z2h-productions
Marc  
#13 Gepost : donderdag 30 augustus 2012 00:30:49(UTC)
Marc

20 ponder

semi inline?..wat moet ik me daar bij voorstellen?..

M.
Als iedereen het anders doet, doen we allemaal hetzelfde.....
David v. Z  
#14 Gepost : donderdag 30 augustus 2012 09:23:26(UTC)
David v. Z

25 ponder

Is 2 keer bedankt in 2 post(s)
waarschijnlijk bedoelde die semi vast inline
of het COG systeem
gooi je problemen uit, vang je dromen.
remon v wanrooij  
#15 Gepost : donderdag 30 augustus 2012 17:38:38(UTC)
remon v wanrooij

25 ponder

Ja Semi vast Blij..

Tevens zou ik altijd gebruik maken van een backlead en nooit met een slappe lijn vissen..
Die schepen zuigen alles omhoog..
Door JOU drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
z2h-productions
Karperrazzi  
#16 Gepost : zaterdag 1 september 2012 17:54:03(UTC)
Karperrazzi

20 ponder

Is 1 keer bedankt in 1 post(s)
mooi man strakke lijnen ..Ik vis wel eens op een plas waar duikers actief zijn die konden mijn strakke lijnen horen fluiten in de wind..Onder water welteverstaan. Als dat nu gecombineerd wordt met een aantrekkelijk aasje kun je ze ermee lokken..Vaak zal dat niet het geval zijn..Blij
remon v wanrooij  
#17 Gepost : zaterdag 1 september 2012 19:11:22(UTC)
remon v wanrooij

25 ponder

Ga maar eens met een slappe lijn vissen op het kanaal waar veel scheepvaart is.. Dan is je spoel zo leeg kan ik je zeggen. Je hoeft de lijn niet mega strak te zetten maar in combinatie met het backlead wat je zeker nodig gaat hebben zal het fluiten ook tegen gaan als je daar bang voor bent.
z2h-productions
ronald308  
#18 Gepost : vrijdag 11 januari 2013 13:02:10(UTC)
ronald308

30 ponder

Bedankjes: 3 keer
Is 8 keer bedankt in 8 post(s)
Dat valt reuze mee Remon.Ik bedoel je kunt ze ook uitlopen onder eigen kant 1 naar links 1 naar recht geen centje pijn ook met scheepvaart.En hier op het kanaal varen de boten snachts niet dus dan vis ik sowieso met slappe lijnen
Vissen kost je vrienden,vrienden kosten je vissen
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest (4)
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen Polls creëren.
Je kunt hier niet stemmen op Polls.